Trött på bilar!!! va ska man köpa som håller ihop?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2016 · 17 483 Inlägg

Stahre87 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Stahre87 skrev:

Givetvis så får man ha med hela familjen, men kan jag beskona mig själv från att ha med en 4åring, och en 2 åring så blir jag glad och mindre svettig

Om du stövlar in hos en bilhandlare och säger att "Frun är inte med men jag ska kolla" så kommer denna att skita i dig. Om inte hela familjen är med så är "risken" att du köper en bil runt noll. Släpa med hela gänget. Tro mig. Dessutom går det bra att pruta om säljaren är omgiven av ungar som skriker.

Jo givetvis ska framförallt frun med vid ev ett köp, då det är hon som är ekonom. Men vill gärna kolla in en intressant bil innan, mest för att se om det ens är något att gå vidare med!
Då åker jag gärna ensam!

Säg till handlaren att du har pengar på kontot och är villig att köpa en bil rakt av. Bara att dra kortet. Då lär denna vakna till liv...

VAG ska du inte köpa, men detta har du lärt dig. Även om handlaren visar en Audi som de sänkt 40000:- i utpris. Skiten går inte att sälja. En Citroen C5 är inte fel. Eller en Hyundai Santa Fe eller en i40 eller en... Googla den du är intresserad av!

Själv är jag tvungen från måndag att köra Alfa Romeo 166 V6 24v. Cabben ska in i vinterförvaring men Alfan är en bra och pålitlig bil. För oss. Varit i familjens ägo ett bra tag. En ungdom kan väl ta död på skiten på en dag. Frågan är hur kör du?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

Jag nämnde det i tidigare inlägg, att det framförallt är frun som kör denna fram o tillbaka till jobbet som blir ca 2-2,5mil om dagen. Vi bor strax utanför stan, ca 7km på 90väg, resten i stan, samma sak hem. Sedan använder vi denna om helgerna för vissa små utflykter osv. Någon längre resa om året men inte ofta.
Jag har firmabil, och den gamla toyotan

Stahre87
17 december 2016 · 346 Inlägg

Skrev på för en avensis idag, skulle egentligen bara kolla lite på storlek mm men en bra deal, och top 5 i pris i landet så blev det köp. Får den på torsdag

Hoppas nu denna håller ihop bättre

Evildan
17 december 2016 ·

Stahre87 skrev:
Skrev på för en avensis idag, skulle egentligen bara kolla lite på storlek mm men en bra deal, och top 5 i pris i landet så blev det köp. Får den på torsdag

Hoppas nu denna håller ihop bättre

Grattis!
Dom går till och med att backa med när dom rullat över 15000mil. ^^

Berätta mer...nyfiken på vad.

Stahre87
17 december 2016 · 346 Inlägg

Tja va ska man säga smile en bil inte så mycket mer. Dieselmotorn, all nödvändig utrustning, lite extra med nav, touchskärm, backkamera osv. Årsm 2011, ca 14 000 mil. Två ägare varav en privat. Välvårdad utan några som helst anmärkningar, så när som på tillhörande små stenskott på huv som är oundvikligt. Inga v-däck, men deala till mig så dom fixar nya tills torsdag.
Fick ca 25000 mellan, som täcker kontakt insats så mer eller mindre rakt av byte

Evildan
17 december 2016 ·

Stahre87 skrev:
Tja va ska man säga smile en bil inte så mycket mer. Dieselmotorn, all nödvändig utrustning, lite extra med nav, touchskärm, backkamera osv. Årsm 2011, ca 14 000 mil. Två ägare varav en privat. Välvårdad utan några som helst anmärkningar, så när som på tillhörande små stenskott på huv som är oundvikligt. Inga v-däck, men deala till mig så dom fixar nya tills torsdag.
Fick ca 25000 mellan, som täcker kontakt insats så mer eller mindre rakt av byte

123hk 2.0 dieseln?
Business B2 pkt.
Har haft en 2012 grå met, du kommer älska förbrukningen på den samt 1500kr i årsskatt.
Jag blev påkörd därav har jag den inte kvar och ny köptes inte pga "fel" växellåda i dom.
Stort grattis jag förutspår ett väldigt tillförlitligt bilägande.

Senast redigerat av Evildan (17 december 2016)

Evildan
17 december 2016 ·
Evildan
17 december 2016 ·
Stahre87
17 december 2016 · 346 Inlägg

Evildan skrev:
En sådan här alltså?
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Korrekt , men manuell låda. Lite väl lite Hk, men upplevde den inte direkt superslö. 170hk på superben gör skillnad... Som tur e kör jag inte så ofta smile
Men årsskatten är väl 2700?

Evildan
17 december 2016 ·

Stahre87 skrev:

Evildan skrev:
En sådan här alltså?
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Korrekt , men manuell låda. Lite väl lite Hk, men upplevde den inte direkt superslö. 170hk på superben gör skillnad... Som tur e kör jag inte så ofta smile
Men årsskatten är väl 2700?

123hk finns endast med man.

1572kr är årsskatten på ovan Toylåda.

Evildan
17 december 2016 ·

Har din skatt på 2719kr har du nog köpt en sådan här.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Stahre87
17 december 2016 · 346 Inlägg

Evildan skrev:
Har din skatt på 2719kr har du nog köpt en sådan här.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Stämmer! Men vafan, skiljer de 3hk? Vridet då?

Evildan
17 december 2016 ·

Stahre87 skrev:

Evildan skrev:
Har din skatt på 2719kr har du nog köpt en sådan här.
https://m.blocket.se/sodermanland/Toyot … 12&w=1

Stämmer! Men vafan, skiljer de 3hk? Vridet då?

Olika motorer och miljöklasser.
Vridet är på din 310nm vid 1800rpm och 123hk har 310nm vid 1600rpm.
Men du har ändå en bra motor för den är konstruerad "in house" och inte något inköpt rappel som skramlar runt under huven nuförtiden.

Stahre87
17 december 2016 · 346 Inlägg

Det borde dock inte skilja så väldigt i prestanda och förbrukning. Den är ändå billigare än superb

Stahre87
17 december 2016 · 346 Inlägg

Är det någon som har någon synpunkt eller särskild anledning till att toyotan blir ca 50kr/mån dyrare i försäkring mot skodan?
Med en mindre motor, och mindre utrustning torde denna bli billigare kan man tycka

SportPilot Ubåtsingenjör
18 december 2016 · 7 232 Inlägg

Stahre87 skrev:
Är det någon som har någon synpunkt eller särskild anledning till att toyotan blir ca 50kr/mån dyrare i försäkring mot skodan?
Med en mindre motor, och mindre utrustning torde denna bli billigare kan man tycka

Raderat innehållet.

Trollning är sannerligen inte godkänt. Du vet bättre!
Skärpning!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Stahre87
18 december 2016 · 346 Inlägg

CHEEVA skrev:

Stahre87 skrev:
Är det någon som har någon synpunkt eller särskild anledning till att toyotan blir ca 50kr/mån dyrare i försäkring mot skodan?
Med en mindre motor, och mindre utrustning torde denna bli billigare kan man tycka

Raderat innehållet.

Trollning är sannerligen inte godkänt. Du vet bättre!
Skärpning!

Va? Vadå trolla? Ni fattar jag inte ett skit. Möjligen fel forumsdel, men då får väl admin flytta den då. Men trollning? Ni borde veta bättre

Evildan
18 december 2016 ·

Stahre87 skrev:

CHEEVA skrev:

Stahre87 skrev:
Är det någon som har någon synpunkt eller särskild anledning till att toyotan blir ca 50kr/mån dyrare i försäkring mot skodan?
Med en mindre motor, och mindre utrustning torde denna bli billigare kan man tycka

Raderat innehållet.

Trollning är sannerligen inte godkänt. Du vet bättre!
Skärpning!

Va? Vadå trolla? Ni fattar jag inte ett skit. Möjligen fel forumsdel, men då får väl admin flytta den då. Men trollning? Ni borde veta bättre

Inte riktat till dig, utan Cheeva trollade i din tråd då den kom att handla om Toyota.

Stahre87
18 december 2016 · 346 Inlägg

Evildan skrev:

Stahre87 skrev:

CHEEVA skrev:
Raderat innehållet.

Trollning är sannerligen inte godkänt. Du vet bättre!
Skärpning!

Va? Vadå trolla? Ni fattar jag inte ett skit. Möjligen fel forumsdel, men då får väl admin flytta den då. Men trollning? Ni borde veta bättre

Inte riktat till dig, utan Cheeva trollade i din tråd då den kom att handla om Toyota.

Då är jag med!! Men nog med OT. Ingen som har något förslag på varför toyotan har en högre försäkringspremie?

Senast redigerat av Stahre87 (18 december 2016)

Evildan
18 december 2016 ·

Stahre87 skrev:

Evildan skrev:

Stahre87 skrev:

Va? Vadå trolla? Ni fattar jag inte ett skit. Möjligen fel forumsdel, men då får väl admin flytta den då. Men trollning? Ni borde veta bättre

Inte riktat till dig, utan Cheeva trollade i din tråd då den kom att handla om Toyota.

Då är jag med!! Men nog med OT. Ingen som har något förslag på varför toyotan har en högre försäkringspremie?

Instämmer ang OT!

Försäkringsbolaget anser en 123hk Avensis vara mer skadebenägen än en 170hk Superb?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang