Trött på bilar!!! va ska man köpa som håller ihop?

Stahre87
18 december 2016 · 346 Inlägg

Evildan skrev:

Stahre87 skrev:

Evildan skrev:

Inte riktat till dig, utan Cheeva trollade i din tråd då den kom att handla om Toyota.

Då är jag med!! Men nog med OT. Ingen som har något förslag på varför toyotan har en högre försäkringspremie?

Instämmer ang OT!

Försäkringsbolaget anser en 123hk Avensis vara mer skadebenägen än en 170hk Superb?

Ja kanske får ringa o höra motivationen till det. Mer Skadebenägen, borde inte stämma smile hoppas jag!

Rolf S
18 december 2016 · 17 Inlägg

Kan rekomendera Toyota Avensis årsmodell 2009 eller nyare. Har själv en Avensis årsmodell 10 med 2 liters bensinmotor och automat. Drar 0,8, kostar 1500 i skatt och 3500 i helförsäkring. Har inte krånglat för  mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6316/6316-f9991f6d63674960b08be7510db3a6bf.jpg

Senast redigerat av Rolf S (18 december 2016)

/Rolf S
Saab 96 "V4" (1977)
rcy
19 december 2016 · 1 705 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Säg till handlaren att du har pengar på kontot och är villig att köpa en bil rakt av. Bara att dra kortet. Då lär denna vakna till liv...

Vill du ha handlarens odelade uppmärksamhet är det så du inte ska göra. Någon som kliver in och cashar en bil tjänar dom inte särskilt mycket på, det är avbetalningarna som ger fint månadstick i flera år framöver dom är mest intresserade av.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Evildan
19 december 2016 ·

rcy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Säg till handlaren att du har pengar på kontot och är villig att köpa en bil rakt av. Bara att dra kortet. Då lär denna vakna till liv...

Vill du ha handlarens odelade uppmärksamhet är det så du inte ska göra. Någon som kliver in och cashar en bil tjänar dom inte särskilt mycket på, det är avbetalningarna som ger fint månadstick i flera år framöver dom är mest intresserade av.

Handlaren tjänar inte på avbetalningen utan det är finansbolaget som gör det.
Köper du en bil på avbetalning får handlaren handpenningen av köparen och restsumman av finansbolaget som sedan får pengar månadsvis av köparen.
Jovisst vissa återförsäljarnät har egna kreditgivare, men det är separata bolag även det, och den enskilde återförsäljaren får full betalning av det interna kreditbolaget.

rcy
19 december 2016 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:
Handlaren tjänar inte på avbetalningen utan det är finansbolaget som gör det.
Köper du en bil på avbetalning får handlaren handpenningen av köparen och restsumman av finansbolaget som sedan får pengar månadsvis av köparen.
Jovisst vissa återförsäljarnät har egna kreditgivare, men det är separata bolag även det, och den enskilde återförsäljaren får full betalning av det interna kreditbolaget.

Då har det förändrats väldigt dom senaste åren, för så fungerade det inte sist jag kollade.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2016 · 17 478 Inlägg

rcy skrev:

Evildan skrev:
Handlaren tjänar inte på avbetalningen utan det är finansbolaget som gör det.
Köper du en bil på avbetalning får handlaren handpenningen av köparen och restsumman av finansbolaget som sedan får pengar månadsvis av köparen.
Jovisst vissa återförsäljarnät har egna kreditgivare, men det är separata bolag även det, och den enskilde återförsäljaren får full betalning av det interna kreditbolaget.

Då har det förändrats väldigt dom senaste åren, för så fungerade det inte sist jag kollade.

Du har rätt rcy. Handlaren får en "kickback" av kreditgivaren. I form av pengar eller i form av något kul till säljaren när han samlat på sig lite "bonuspoäng". En kollega fick en weekend i NY.

Fick en scooter. Piaggio Typhoon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
19 december 2016 · 3 109 Inlägg

caromania skrev:

Martin81 skrev:
lånar din tråd lite och följer gärna svar å tips då vi med haft problem genom åren... bilar jag har haft är ju mycket volvo 7/900 och passat 3b +golf mk2/3, och håller me dej att man är rätt trött efter många reperationer och krångel..... nu har vi v70-98 och även den har kostat en del det sista, förvisso slitagegrejer men ändå. känns som bilar inte har nån kvalite längre efter visst antal mil/år... men vi har även tänkt att byta upp oss till en bättre pendlings/allt i allo-bil till våren t.o-börja med... och även jag har haft koll på honda och övriga japanska marknaden länge....har bara hört gott om dom. enda som kan vara är väl rosten men vilka bilar har inte det??

Min Accord har inte några som helst rostangrepp varken under eller över, detta trots en repa ner till plåten på bakskärmen vid hjulhuset som jag inte rört på 6-7 år. Det där med rost i japanska bilar är snarare en seglivad myt idag.

Första generationens Mazda 6 rostar väldigt mycket, annars rostar inte japanska bilar mer än medelbilen.

Stahre87
19 december 2016 · 346 Inlägg

Garanterat inte mer än dom flesta märken från VAG

dasboot
19 december 2016 · 441 Inlägg

Det viktigaste är att läsa på om den bilmodell som man köper. Dvs när vissa saker byts och när det är vanligt att andra delar går sönder. Där är det inte någon skillnad mellan märkena, saker går sönder på gamla bilar. Men vid vissa miltal så har bilen säkert hunnit få både nya skivor, belägg, bussningar. Stor service med kamremm, vattenpump mm. Köper du då en bil som ligger precis innan det så får du en glad överraskning. Medans köper du en med lite mer mil så är mycket mer gjort.

viccoA
20 december 2016 · 3 109 Inlägg

Evildan skrev:

rcy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Säg till handlaren att du har pengar på kontot och är villig att köpa en bil rakt av. Bara att dra kortet. Då lär denna vakna till liv...

Vill du ha handlarens odelade uppmärksamhet är det så du inte ska göra. Någon som kliver in och cashar en bil tjänar dom inte särskilt mycket på, det är avbetalningarna som ger fint månadstick i flera år framöver dom är mest intresserade av.

Handlaren tjänar inte på avbetalningen utan det är finansbolaget som gör det.
Köper du en bil på avbetalning får handlaren handpenningen av köparen och restsumman av finansbolaget som sedan får pengar månadsvis av köparen.
Jovisst vissa återförsäljarnät har egna kreditgivare, men det är separata bolag även det, och den enskilde återförsäljaren får full betalning av det interna kreditbolaget.

En handlare jag känner får 1500-2000kr av finansbolaget för varje tecknad kredit. Säljer man 500 bilar om året är det en fin extra bonus på drygt miljonen.

Evildan
20 december 2016 ·

viccoA skrev:

Evildan skrev:

rcy skrev:

Vill du ha handlarens odelade uppmärksamhet är det så du inte ska göra. Någon som kliver in och cashar en bil tjänar dom inte särskilt mycket på, det är avbetalningarna som ger fint månadstick i flera år framöver dom är mest intresserade av.

Handlaren tjänar inte på avbetalningen utan det är finansbolaget som gör det.
Köper du en bil på avbetalning får handlaren handpenningen av köparen och restsumman av finansbolaget som sedan får pengar månadsvis av köparen.
Jovisst vissa återförsäljarnät har egna kreditgivare, men det är separata bolag även det, och den enskilde återförsäljaren får full betalning av det interna kreditbolaget.

En handlare jag känner får 1500-2000kr av finansbolaget för varje tecknad kredit. Säljer man 500 bilar om året är det en fin extra bonus på drygt miljonen.

Sådana avtal finns också givetvis med förmedlingsarvode när finansieringen går utanför koncernen och jag borde ha täckt upp även för det scenariot när jag opponerade mig emot det andra inlägget. Tack.

Evildan
20 december 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

rcy skrev:

Evildan skrev:
Handlaren tjänar inte på avbetalningen utan det är finansbolaget som gör det.
Köper du en bil på avbetalning får handlaren handpenningen av köparen och restsumman av finansbolaget som sedan får pengar månadsvis av köparen.
Jovisst vissa återförsäljarnät har egna kreditgivare, men det är separata bolag även det, och den enskilde återförsäljaren får full betalning av det interna kreditbolaget.

Då har det förändrats väldigt dom senaste åren, för så fungerade det inte sist jag kollade.

Du har rätt rcy. Handlaren får en "kickback" av kreditgivaren. I form av pengar eller i form av något kul till säljaren när han samlat på sig lite "bonuspoäng". En kollega fick en weekend i NY.

Fick en scooter. Piaggio Typhoon.

Men det ger inget "månadstick" som rcy skrev initialt utan det kan utgå en engångssumma eller bonusar, det är å andra sidan en helt annan sak mot vad rcy skrev initialt. Fast jag borde givetvis förklarat även det eftersom saker och ting gärna vrids och vänds på in absurdum.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 december 2016 · 4 917 Inlägg

En handlare jag känner får 1500-2000kr av finansbolaget för varje tecknad kredit. Säljer man 500 bilar om året är det en fin extra bonus på drygt miljonen.

500 bilar om året..
DET skulle jag vilja se.
För nissen tvärs över gatan där jag bor säljer knappt 1 i månaden..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
20 december 2016 ·

tommen1 skrev:

En handlare jag känner får 1500-2000kr av finansbolaget för varje tecknad kredit. Säljer man 500 bilar om året är det en fin extra bonus på drygt miljonen.

500 bilar om året..
DET skulle jag vilja se.
För nissen tvärs över gatan där jag bor säljer knappt 1 i månaden..

Nisse borde byta inriktning!

500 bilar/år är inte ovanligt för dom stora firmorna, även dom stora obundna kränger den mängden.
Däremot blir det ofta för märkesfirmorna med koncernägda finansbolag sämre med bonusar då det trots fristående bolag ändå ligger under samma paraplyorganisation.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2016 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

tommen1 skrev:

En handlare jag känner får 1500-2000kr av finansbolaget för varje tecknad kredit. Säljer man 500 bilar om året är det en fin extra bonus på drygt miljonen.

500 bilar om året..
DET skulle jag vilja se.
För nissen tvärs över gatan där jag bor säljer knappt 1 i månaden..

Nisse borde byta inriktning!

500 bilar/år är inte ovanligt för dom stora firmorna, även dom stora obundna kränger den mängden.
Däremot blir det ofta för märkesfirmorna med koncernägda finansbolag sämre med bonusar då det trots fristående bolag ändå ligger under samma paraplyorganisation.

Nej, inget märkligt på den firma jag jobbade på. några kälkar per dag i genomsnitt. Den bästa dagen för mig var när jag sålde en Xantia HDi plus en Xantia 2.1TD och dessutom en Citroen B11. Bra lön den månaden...
Den lilla firma som sålde burkar för 10-100 tkr hemmavid sålde en om dagen. Köpte vår Prius där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
20 december 2016 · 7 230 Inlägg

tommen1 skrev:

En handlare jag känner får 1500-2000kr av finansbolaget för varje tecknad kredit. Säljer man 500 bilar om året är det en fin extra bonus på drygt miljonen.

500 bilar om året..
DET skulle jag vilja se.
För nissen tvärs över gatan där jag bor säljer knappt 1 i månaden..

en bekant hade ett sälj snitt på 50 bilar i veckan en period ... så visst kan man sälja många bilar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
20 december 2016 · 2 552 Inlägg

CHEEVA skrev:

tommen1 skrev:

En handlare jag känner får 1500-2000kr av finansbolaget för varje tecknad kredit. Säljer man 500 bilar om året är det en fin extra bonus på drygt miljonen.

500 bilar om året..
DET skulle jag vilja se.
För nissen tvärs över gatan där jag bor säljer knappt 1 i månaden..

en bekant hade ett sälj snitt på 50 bilar i veckan en period ... så visst kan man sälja många bilar

Han sålde Ahlgrens på lösvikt, eller hur?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
SportPilot Ubåtsingenjör
20 december 2016 · 7 230 Inlägg

IceEyes skrev:

CHEEVA skrev:

tommen1 skrev:

500 bilar om året..
DET skulle jag vilja se.
För nissen tvärs över gatan där jag bor säljer knappt 1 i månaden..

en bekant hade ett sälj snitt på 50 bilar i veckan en period ... så visst kan man sälja många bilar

Han sålde Ahlgrens på lösvikt, eller hur?

Nej har sålde bilar på Mårtenssonsbil i Hörby, har för mig han är säljchef där nu smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
20 december 2016 ·

CHEEVA skrev:

IceEyes skrev:

CHEEVA skrev:

en bekant hade ett sälj snitt på 50 bilar i veckan en period ... så visst kan man sälja många bilar

Han sålde Ahlgrens på lösvikt, eller hur?

Nej har sålde bilar på Mårtenssonsbil i Hörby, har för mig han är säljchef där nu smile

Har varit i den bilhallen. Herrejösses de tar aldrig slut smile   Så visst lär de nog sälja enorma mängder bilar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2016 · 13 742 Inlägg

säkerhet?  ska du krocka? enda gång man behöver säkerhet..     bästa köpet jag gjort är mina Seat arosor.. det gör inte ens ont att krocka i dom man dör direkt vilket är ett stort plus.  istort sätt noll i rep kostnader..  på 5000mil så har jag bytt bromskivor och belägg fram och 2lampor inget annat..förutom service.    klockren bil liten som få men gör sitt jobb för minsta möjliga kostnad.  för längre turer står det en 407 2.0hdi med allt jävla eltrams som kan gå sönder drar lite  den är inte värd ett korvöre så man förlorar inga pengar inga lån och sånna dyra kostnader varje månad.   den går sönder då och då men inget man fixar lite lätt hemma i garaget   2hjulager varav 1 var dåligt vid köp på 2000mil   billig service på märkes verkstad..  det är dynga kommer alltid vara dynga den kommer gå sönder..och den är fransk    men som sagt låga omkostnader och inget lån...          det stora problemet är att man siktar på bilar som man inte har råd att betala och man köper beg det är som gjort för dåliga upplägg.   en beg bil är en beg bil den kommer ALLTID gå sönder och INGEN byter in sin felfria perfekta bil utan dom byter den för att det är sopor..ingen annan anledning.    så köp nytt eller köp skrot som du har råd att kontant betala.  då har du i regel oxå råd att laga den när den pajar då du slipper dyra avbetalaningar på nått du inte har råd att äga.    en ny bil förstår jag om man köper på avbetalaning men då har man ett rätt säkert ägande till att börja med..   förutsatt att du köper en Kia eller Hyundai som har bra garantier och inte tramsar runt med en massa tekniska lösningar som strular utan en enkel lösning som sällan eller aldrig strular med bra garantier.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang