Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 255 975 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Dr_No
28 augusti 2017 · 549 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Gussam skrev:
Behöver du ha 2 tum hela vägen? Vill minnas att jag läst någon stans att det är första hälften/två tredjedelarna av avgaset som räcker för att få ut effekten. inte helt säker då jag inte själv gjort det och därför inte gjort någon djupare undresökning.

Låg och funderade igår kväll innan John Blund sopade till mig och jag tror nog fan att jag gör ett nytt försök med 2½ tums rör direkt från turbon.
Det ser faktiskt alldeles på tok för tanigt ut med 2 tums rör, och det borde väl gå att komma under SFRO:s bullergräns ändå kan jag tycka...

Tror minsann att jag slänger det jag gjort i skrotlådan och glider förbi Biltema ikväll och inhandlar lite nya 2½ tums delar och lämnar tillbaka 2 tums delarna. smile smile

Låter som en god ide, ljudnivån borde du klar du har ju "turbodämpare". Om du har möjligheter att svetsa rostfritt så köp det istället ser mycket trevligare ut smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
28 augusti 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Låter som en god ide, ljudnivån borde du klar du har ju "turbodämpare". Om du har möjligheter att svetsa rostfritt så köp det istället ser mycket trevligare ut smile

Ja turbon dämpar ju en hel del i sig, men 84 db som maxgräns är ju inte mycket.

Jag minns hur SFRO:s besiktningsman sa att jag låg på gränsen när jag var där med den förra motorn, och den väsnades inte mycket alls tyckte ju jag.

Idag har jag tråkigt nog ingen tillgång till att svetsa rostfritt. sad sad   Annars så hade det ju helt klart varit att föredra.

eastereverybodybay
30 augusti 2017 · 365 Inlägg

Ja det känns som att det var värt att lägga några timmar på att få till ett 2,5 tums rör direkt från turbon...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a43a2dc070a097573c35e4fac20918ae.jpg

Fick dock göra det lite ovalt där det passerar styrstången. Men det bör ju ändå bli betydligt bättre än ett tanigt 2 tums rör.

Bara resten kvar... big_smile



Å så en liten notering i komihåg blocket...
ANVÄND HANDSKAR NÄR NI LINDAR AVGASBANDAGE!!
Just nu känns det nästan som att jag har doppat nävarna i en klunga av brännässlor.  sad   Hahaha. big_smile

Dr_No
31 augusti 2017 · 549 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Ja det känns som att det var värt att lägga några timmar på att få till ett 2,5 tums rör direkt från turbon...

Fick dock göra det lite ovalt där det passerar styrstången. Men det bör ju ändå bli betydligt bättre än ett tanigt 2 tums rör.

Bara resten kvar... big_smile



Å så en liten notering i komihåg blocket...
ANVÄND HANDSKAR NÄR NI LINDAR AVGASBANDAGE!!
Just nu känns det nästan som att jag har doppat nävarna i en klunga av brännässlor.  sad   Hahaha. big_smile

Blev ju bra det där.
Ja det är ju glasfiber i avgasbandage så handskar är att rekommendera big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Gussam
31 augusti 2017 · 619 Inlägg

Tycker du gjorde rätt val att byta. Det blev ju riktigt bra också smile
De där med kliande händer känner jag igen. Lindade flexröret på en gammal skrotis liggande under bilen. trots luvtröja och tejpade hanskar gick man och kliade sig ett par dar efteråt big_smile

eastereverybodybay
31 augusti 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Blev ju bra det där.
Ja det är ju glasfiber i avgasbandage så handskar är att rekommendera big_smile

Gussam skrev:
...trots luvtröja och tejpade hanskar gick man och kliade sig ett par dar efteråt big_smile

Påminde mig om gång för väldigt länge sedan på den gamla goda tiden när man var ungefär en och en halv cykelpump hög... När man klädd i shorts skulle hjälpa pappa att lägga upp en massa glasfiberull på vinden...

Inte alls begåvat gjort. Det blev lite mycket kli på kroppen där i ett par dagar. sad Fyfan. big_smile big_smile big_smile. Hahaha.

eastereverybodybay
1 september 2017 · 365 Inlägg

Bajs!  sad

Tänkte "bara" skruva dit bromsservot efter att jag fått dit det främre avgasröret.

Ett bromsservo som kommer från Opel Rekord 2,2. Ja jag tog ju alltihop från Rekorden när jag bytte bromsar 2008. Fast egentligen var det ju onödigt att montera ett större servo, (5 cm i diameter) det blir ju inte bättre bromsar för det...

Gissa om det var trångt att få dit servot när motorn sitter i, fick lossa motorfästena och flyta lite på motorn innan jag efter en timme av en mängd fula ord fick servot på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1a42ad7976b36da8f016d3057b3adae5.jpg

Och jag kan ju genast konstatera att servot är för stort om man vill ha en turbo på den sidan av motorn.

Wastegaten kan ju inte öppna. big_smile big_smile
Wastegate-stången går rätt in i servot.
Testade lite försiktigt med tryckluft i wastegateklockan och stången slår i med ett SCHKLONK rakt in i servot. big_smile

Suck! Får bli till att skruva dit ett original Kadett servo istället, tur att det sitter ett i reservdelsbilen som jag gav bort till min vän häromveckan.  big_smile

eastereverybodybay
3 september 2017 · 365 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-35bd6f0452d6f3445dc260d5221b6a29.jpg

Bort med Rekordens bromsservo och dit med Kadettens lite mindre.



Skruvade sent som fan igår. Släckte lyset klockan 02:10. big_smile
Och så tillbaka på morgonen idag igen.

Vill verkligen ha bilen färdig så den slipper stå och ta plats på jobbet, den står i vägen och det går ut över mitt arbete, var ju aldrig meningen att min lilla räddningsrenovering skulle ta så här lång tid...



Knåpade ihop alla kylslangar och fyllde upp kylsystemet och luftade ur ordentligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a09923e702e6686921ae97d45656196c.jpg

Givetvis gick rörstumpen på värmeventilen av när jag skulle dra åt slangklammern.
Fick bli en rörbit där nu så länge...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-839ab1f67e50a01409d75e584808e750.jpg

43 år gammal skör plast.
Någon som har en värmeventil till C Kadett att sälja? smile



Monterade dit nya bränslerör i plast tillsammans med en ny bränslepump och ett förfilter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-82f1bb04866e54440c73e63a4384f6f1.jpg

Hade det varit en av mina gamla rallybilar hade jag ju satsat på kvalitativ Bosch 044 pump, men i detta fall blev det billigare variant från demon-tweeks.co.uk.
Räcker gott och väl till denna moderata effekt.

Monterade dit bensintanken och kopplade ihop resten av elsystemet till motorn och fixade småsaker som generatorremmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6be736291d61d4944a04ca988a5cb1b2.jpg

Den gamla remmen var ju typ 1,7 meter lång och gick ju runt AC pumpen och remspännaren.
Nu blev det en kortare rem på 90 cm och med hjälp av övre generatorfästet från Kadett E så blir det justerbart.

Kostade också på mig en ny utbytesgenerator från AUTODOC.


Monterade dit katalysatorn och fortsättningen på avgasröret men kom inte längre än till strax innan baksätet då jag ännu inte har beställt några ljuddämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7582263011752bbe30d6825f1a8ffc06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-883443f6f0f386237151419eb57214b1.jpg

Ville verkligen vrida på startnyckeln och göra en första uppstart och varmkörning av motorn för att se så det fungerar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4ae7d1e73b907f263ac95b6099e52bcb.jpg

Så det fick bli tillfällig sidepipes... big_smile big_smile Hahaha.

Fyllde på lite soppa och vred på nyckeln, och visst fasen startade han så fint.
Så nu har han stått och gått i 20 minuter och allt verkar fungera enligt plan, svarar på gas och allt som det ska.

Känns jäkligt skönt efter alla timmar. smile smile

Men tyvärr så är det ju LÅÅÅNGT kvar innan en första provkörning...

mattew
3 september 2017 · 350 Inlägg

Va kul! Grattis!!

Dr_No
4 september 2017 · 549 Inlägg

Vad kul att du kommit så långt känns ganska skönt eller hur? smile
Men får du inte lite väl lite markfrigång med katalysatorn under växellådan?

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
4 september 2017 · 365 Inlägg

mattew skrev:
Va kul! Grattis!!

Dr_No skrev:
Vad kul att du kommit så långt känns ganska skönt eller hur? smile
Men får du inte lite väl lite markfrigång med katalysatorn under växellådan?

Jo tack! Känns skönt.  smile
Men ännu mer underbart skulle det vara om bilen vore färdig... big_smile


Bilderna blir lite missvisande där med katalysatorn, den hamnar faktiskt rätt okej till. Placerar jag den bredvid lådan så hamnar den tyvärr ännu lägre ned, och då kommer den också lite väl nära golvet tycker jag.
I den bästa av världar så hade jag gärna fått upp den lite till, men det var ju tyvärr ingen i Rüsselsheim som 1974 tänkte på att dessa bilar skulle utrustas med katalysator.  big_smile

Får i alla fall plats en Coca cola burk där under med cirka 4 cm tillgodo, det fattas 1 cm från att en ölburk kan placeras stående under katalysatorn... smile  Det borde räcka...  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e418691c4c58c5cbf39f043d3c11f56d.jpg

Gussam
4 september 2017 · 619 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
...
Givetvis gick rörstumpen på värmeventilen av när jag skulle dra åt slangklammern.
Fick bli en rörbit där nu så länge...
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-839ab1f67e50a01409d75e584808e750.jpg

43 år gammal skör plast.
Någon som har en värmeventil till C Kadett att sälja? smile
...

Det ser ut som att slangniplarna är inlimmade i huset. Ett alternativ är att du "knackar" ut dem och gör egna slangniplar i metall som du limmar in.
Här är ett exempel på en gör-det-själv tång för att skapa bulan i röränden wink

http://i20.photobucket.com/albums/b207/wh00sher/Beader.jpg

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
4 september 2017 · 1 374 Inlägg

Smart, och riktigt snyggt blir det :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
eastereverybodybay
4 september 2017 · 365 Inlägg

Gussam skrev:
Det ser ut som att slangniplarna är inlimmade i huset. Ett alternativ är att du "knackar" ut dem och gör egna slangniplar i metall som du limmar in.
Här är ett exempel på en gör-det-själv tång för att skapa bulan i röränden wink

Ja det var ju en lösning. smile

Det stämmer att rörstumparna ser ut att vara ipressade och limmade. Ska se om jag kan lyckas få ur röret på något sätt, och kanske rädda ventilen.

Jag var dock nyligen ute och rotade runt i kartongerna i uthuset här hemma och där i gömmorna hittade jag ju en värmeventil. big_smile

Man har sparat mycket småsaker till Opel genom åren som man nu inte vet om att man har. Borde ju gå igenom allt och skriva ned vad man har.  smile




vw_audi skrev:
Smart, och riktigt snyggt blir det :-)

Åhå, Tack!

Men jämfört med vad många andra bygger i sina projekt-trådar här på forumet så känns det nästan som att man håller på med ett folkracebygge. big_smile
Vissa har ju enorm puts och finish på sina byggen. smile

Gussam
5 september 2017 · 619 Inlägg

Det är känslan du får när du går till bilen, sätter dig och kör iväg som är det viktiga.
Att någon annan har lagt ner mer jobb och kanske har bättre finnish är i min mening irelevant.

Sen håller jag med vw_audi att du gör ett riktigt snyggt bygge. Finns inget där att skämmas över big_smile

eastereverybodybay
6 september 2017 · 365 Inlägg

Suck!  Varför kan saker och ting inte bara fungera enkelt och smidigt. sad

Dom var tydligen lite olika dom två bromsservona.
Olika avstånd mellan bulthålen för huvudcylindern. Det såg jag ju inte... sad
60 mm på mitt Rekord servo som kommer från ATE och 86 mm på Kadettens servo som är ett DELCO.

Så nu passar inte min ATE huvudcylinder på Kadettens servo.

Hade ju planerat att beställa en ny ATE huvudcylinder med en diameter på 22,20 mm alternativt 23,81 mm (istället för den 20,64 mm som jag har) bara för att kompensera för den större kolvarean på dom större bromsoken, men det är ju ingen mening med att beställa en sådan huvudcylinder när den ändå inte passar på servot.

Och till DELCO servot har jag inte lyckats hitta någon huvudcylinder med större diameter än just 20,64 mm.

Jag är ganska säker på att 20,64 mm inte kommer att räcka till för den ökade kolvarean i bromsoken...


Funderar nu på om jag ska försöka ”buckla till” det lite större servot för att få frigång på wastegate-stången?

Har aldrig förut våldfört mig på ett servo i syfte att buckla till det.  big_smile big_smile
Det är ju synd att buckla sönder det.


Det finns ju så klart ATE servon till Kadett C, men dom är nästan lika stora som det Rekord servo som jag redan har, skiljer bara typ 1½ cm i diameter, så det känns onödigt att börja leta efter ett sådant, dessutom är dom väldigt svåra att hitta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5f777dbb0291298d9a4d287b9ae1a9ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3f76d5d3d93668e2b8af49717bd81d8e.jpg

Dr_No
7 september 2017 · 549 Inlägg

Ja visst är det tråkigt när det inte går som man tänkt sig sad sad

Det kanske går att göra en mellan bit, om det går att vrida på servot lite.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
8 september 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Ja visst är det tråkigt när det inte går som man tänkt sig sad sad

Ja det där med motgångar och uppförsbackar gillar vi inte alls... Det ska gå som på räls i nedförsbacke...  smile





Men det är ju en jäkla tur att man är lika envis som sex åsnor. 
Jag ger mig fan på att jag var en mexikansk åsna i ett tidigare liv...


Ända sedan jag fick i motorn i motorrummet så har jag stört mig lite på att den av någon konstig anledning har hamnat cirka 2 cm högre upp än den gamla motorn, dessutom så hamnade den cirka 8-9 mm förskjuten åt förarsidan.

Så jag skred helt enkelt till verket, plockade bort växellådan, kopplade bort motorkablaget och lyfte ur motorn igen och svetsade om plattorna som motorkuddarna är skruvade i.

Så 8,5 timme senare sitter nu allt på plats igen och nu är motorn MITT i motorrummet och dessutom sitter den nu knappt 2 cm lägre ned. (Det räcker ju att man får i mellan 1 finger mellan oljetråget och framvagnen istället för halva handen.)

Och VIPS!  Så går Wastegate-stången fri från det stora ATE-servot. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-42610020db18efdf684fad200c957d4c.jpg

Myyycket jobb för liten skitsak...sad

Men bra blev det.  smile smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (8 september 2017)

CCRobin
9 september 2017 · 737 Inlägg

Skönt! Väldigt kul att se att det löste sig smile

Dr_No
9 september 2017 · 549 Inlägg

Ser du det gick ju som på räls wink
Jag lämnade 5 mm mellan oljetråg och styrväxel, tyckte att det räckte big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang