Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 255 982 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
16 juli 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Kollade du så att oljekanlerna i stödgjördeln inte leder vidare till längre bak på vevaxeln ??

Ja oljekanalerna går enbart till balansaxlarna, kanalerna går inte vidare i gördeln.

Innan jag gick till verkställande så har jag samlat information på engelska och tyska forum om hur andra Z20LET ägare har gjort när dom har monterat dessa motorer för RWD bruk.

Det är många individer som har plockat bort balansaxlarna och pluggat dom fyra kanalerna.

Fast flertalet verkar dock ersätta stödgördeln med en liknande gördel från X20XEV som inte har balansaxlar...
Jag inbillar mig dock att motorn håller ihop utan gördel...  smile

eastereverybodybay
23 juli 2017 · 365 Inlägg

Svetsade om motorfästet så nu mynnar turbon ut framför motorfästet istället för mitt i fästet.
Fick vinkla om oljereturen också så att den kommer ned bakom fästet istället.
Motorkudden kommer för övrigt från Volvo 240 turbo.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-501a4cc7ae2f2fc01fdf40eff523d597.jpg




Svetsade också ihop ett rör till oljepickupen... JAA, JAG VET! Skitfula svetsar! Men röret är tätt, det är ju viktigast. Fan det är ju hopplöst att svetsa tunna rör med migsvets. Tyvärr har man ju ingen tillgång till tigsvets.

Funderade lite på hur långt ifrån trågbotten man bör ha oljesilen? Nu hamnade den cirka 14 mm ifrån botten… borde väl funka bra?


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-186b5bf04bed6561b08b9089fb9e831a.jpg




Tråg på!
Ja, jag vet inte hur mycket skäll jag har fått genom åren från rallyvänner och bekanta för att jag smetar med blå tätningssilikon på packningar... Men jag ser hellre att det verkligen blir hundraprocentigt tätt än att det droppar olja efter några hundra mil.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-db0fce6aa13446d9e4abfab02ef1dd21.jpg



Skruvade också dit en ny vattenpump och en ny kamremsats.

Upptäckte då innan jag plockade bort kamremmen att avgaskammen satt ett kugg fel...  sad


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7f56c86889d8ceb8c0ed7cddf2f119b4.jpg


Bättre så här... Med ny rem...  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6d3272c1f64423ed28451b64ae47a687.jpg


Bilen har ju bettet sig lite dumt under fullgasacceleration på låga varvtal, den har accelererat lite tvekande för att sedan vakna till liv uppåt 3500 rpm. Kanske fick jag svar på varför där???
Sen har jag också tyckt att den har haft en tuffande gång ur avgasröret på tomgång.
Konstigt att det inte har legat några felkoder.


Får se om jag kanske gör en provmontering av motorn nästa helg i Kadetten om inte vädret vill göra andra planer... smile  smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (23 juli 2017)

eastereverybodybay
25 juli 2017 · 365 Inlägg

Fick lite fritt från jobbet idag så jag passade på att plocka i motorn där den ska vara.

Ser ju nästan att att vara född och uppväxt där i...  smile  smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2ba8e1e0851b83a0a70ec9ad6b8ae799.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1d0193ec50c9db807f3cdfc17fff3cb8.jpg

Dr_No
25 juli 2017 · 549 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Fick lite fritt från jobbet idag så jag passade på att plocka i motorn där den ska vara.

Ser ju nästan att att vara född och uppväxt där i...  smile  smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2ba8e1e0851b83a0a70ec9ad6b8ae799.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1d0193ec50c9db807f3cdfc17fff3cb8.jpg

Huvaligen vad mycket slangar och grejor det var på den motorn wink wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
25 juli 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Huvaligen vad mycket slangar och grejor det var på den motorn wink wink

He He big_smile Ja lika snygg och clean som din maskin är den ju tyvärr inte..
Jag får försöka städa upp i kablaget och snygga till lite så gott det går när jag ska koppla allt. smile

eastereverybodybay
30 juli 2017 · 365 Inlägg

Hela långa fredagen i garaget, från 12:00 till 22:30. Hela långa lördagen från 9:00-22:00 samt halva söndagen från 9:00 till 16:00.
Med avbrott för lite mat så klart.

Det är inte undra på att mina vänner idiotförklarar mig lite då och då... smile

Men nu är själva kablaget inkopplat vad det gäller motorn.

Vred på startnyckeln innan jag åkte hem och han går ju runt så fint på startmotorn.

Dock inget avgas monterat, inget kylsystem, inga soppaledningar, ingen olja påfyllt då jag fick plocka bort original oljekylare som sitter under insuget, (ska montera en liten oljekylare i fronten).  Inga tryckrör monterade.

Men jag sprayade i lite startgas i spjällhuset och körde runt motorn, utan tillstymmelse till liv...
Men när jag duttade till på gaspedalen tände den till för 3-4 sekunder. Stängde ju av direkt när jag märkte att den startade till.
TACK GODE GUD!  smile smile Det fungerar.

Jag har varit en aningen nojig över det här med startspärren.
Men det verkar ju ha blivit rätt...

Försökte dock koppla upp datorn i OBD uttaget men där fick jag ingen kontakt sad
Kan det kanske bero på att sladden från styrenheten till motorlampan inte är inkopplad?

Det sitter ju en diod i instrumentpanelen... Kan man använda sig av en vanlig glödlampa istället??  Eller blir det tokigt då?  Nån som vet mer än jag om motorlampor??? smilesmile

eastereverybodybay
18 augusti 2017 · 365 Inlägg

Man får ju lite dåligt samvete för att man inte gör något men man måste ju hinna njuta av sommaren också.  smile

Kom iallafall fram till varför jag inte fick någon kontakt med OBD uttaget.
Hade råkat koppla kabeln från OBD uttaget som går till styrenheten till fel PIN i styrenheten, hade råkat få dit den på kabeln som egentligen ska gå till serviceindikatorn i instrumentpanelen.
Hoppsan! 
Vore ju bra om man vet vad man håller på med. sad Tur att man inte dödar elektroniken vid såna små misstag.

Men nu får jag kontakt med styrenheten via OBD uttaget och kan läsa felkoder.
Har också anslutit en liten lysdiod som motorlampa lite provisoriskt...  å det funkar som det är tänkt. smile


Bråkade lite med oljekylaren, eller värmeväxlaren som är mer rätt benämning.

Det sitter ju en originalmonterad värmeväxlare längs motorblocket under insuget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-816ec21ebf753ee09b1d11e08411f2ba.jpg

Men med den på plats så löper ju kylarslangen ut på baksidan av motorn... å det blir ju lite dumt när den sedan ska gå fram till kylaren. Plockade bort värmeväxlaren och monterade istället en 16-radig Setrab oljekylare i fronten framför kylaren.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ef03c6fd22541ee4dd87b46f0f35ca8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3d907b8a033e15dff1792f3f209aaeaa.jpg

Nackdelen blir ju tyvärr att jag inte att får plats med någon intercooler i fronten, men det känns som att jag överlever den lilla effektförlusten... Jag vet inte men det kanske nästan går jämnt upp med den effektvinst det borde ge med bortplockade balansaxlar....???

Nåja... Återstår att se...
Det spelar ju inte så stor roll om han lämnar 180 eller 190 kusar. smile

Med oljekylaren på plats fick jag iallafall upp oljevolymen från 3,8 till 4,25 liter.

Sätter ändå dit en oljetempmätare av ren nyfikenhet och plats för den givaren fanns i ett pluggat originalhål bredvid oljetrycksgivaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-bf0fee47c9854896682ddecfa4dd01b2.jpg

Smidigt när det finns färdiga hål för ändamålet.  smile smile

Råkade däremot tabba mig med motortemperaturgivaren.
Den sitter ju skruvad i toppen bakom motorn original och den sticker ut ca 6 cm, så jag plockade helt enkelt bort den från motorn när jag lyfte motorn fram och tillbaka i motorrummet...  Ville ju inte skada givaren. smile

Glömde ju sedan helt bort att givaren var urskruvad när jag bestämde placering för motorkuddarna och motorn. sad
Hoppsan... igen!
Motorn hamnade bara 4,5 cm från torpedväggen så det gick ju inte att skruva i givaren. smile

Hittade dock ett gängat uttag i framkant på motorn. Ett uttag som går till vattenkylningen för spjällhuset (den får jag ta från en kylarslang istället).

Ungefär där sitter tempgivaren originalmonterad på C20NE motorn så då bör det ju funka här också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0b1582abe6ce08cf90f698d028e176a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5b8e550d63193185a18555a95de199fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cbd53cc76d99d61f66e541d761a5e5ba.jpg

Fick gänga upp hålet från 1/8 NPT till M12x1,5 och slipa ur lite på insidan för att bereda väg för kylvätskan... Bör nog förhoppningsvis fungera...

En annan liten skitsak var att jag fick svetsa om fästena till kylaren och flytta kylaren tre centimeter åt passagerarsidan då nedre kylarutgången hamnade rakt in i oljefiltret. Tråkigt att slipa och svetsa i det nylackade. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f1bfd805f1bd2ed73f5679d2e3d5b919.jpg

Men nu går slanganslutningen fri med ett par cm till godo. smile

Många små saker som tar tid i anspråk. smile

Var för övrigt och hämtade en reservdelsbil häromdagen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c0a571ddc7854c2152b954af055898fc.jpg

Ful som stryk. Betalade 1000 spänn för den på en bildemontering.
Men det fanns en hel och oskadad golvmatta i bilen som bara behöver en tvätt.
En fräsch bensintank (min är ju sönderrostad inuti p.g.a. min etanolkörning) och dessutom var min tankgivare trasig.
Behövde också en annan armatur till vindrutetorkarna då min gamla är glapp och tvärslut.
Dessutom har reservdelsbilen ett fräschare och finare värmepaket samt att värmereglagen och fläktreglagen är hela, vilket dom inte är på min bil.
Råkade bryta av motorhuvsvajern när jag plockade isär min bil i vintras, hade tänkt beställa en ny från Tyskland men även en sådan fanns att plocka från reservdelsbilen.
Samt många andra småprylar, sånt som t.ex. en gummi-damask som sitter runt rattstången genom torpedväggen har jag letat efter i ett par månader och den var ju också hel och fräsch på denna skrotbil...

Så den tusenlappen gick nog ihop sig..  smile smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (18 augusti 2017)

CCRobin
19 augusti 2017 · 737 Inlägg

Riktigt bra jobbat tycker jag, har man bara plats för det så är ju en reservdelsbil klockren att ha smile

eastereverybodybay
20 augusti 2017 · 365 Inlägg

CCRobin skrev:
Riktigt bra jobbat tycker jag, har man bara plats för det så är ju en reservdelsbil klockren att ha smile

Tackar!  smile

Ja reservdelsbilar är alltid bra att ha, men egentligen har jag inte plats för den och dessutom så är jag rädd att grannarna börjar klaga om det står för mycket skrot så jag gav bort den idag efter att ha plockat det som jag behövde. smile







Fick för övrigt lite gjort den här helgen också.

Monterade värmepaketet samt torkarmotor med armatur samt spolarebehållaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-196c01d3ad54c79e2063f79f12686046.jpg



Skruvade fast styrenheten på stötdämpartornet...
ECU:n är ju designad för att sitta i motorrummet så då får den göra det här också, även OBD-uttaget fick sitta där bredvid, man skulle ju visserligen kunna gömt allt inne i bilen under instrumentbrädan för ett snyggare utseende, men då hade det blivit betydligt mer jobb med att förlänga motorns kablage...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2a4745e8aa1e0d85cb8b51a755695e88.jpg



Fick också dit ett fäste för ett expansionskärl, ett kärl från Volvo V70/S80/S60 m.fl.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0d86d1eec55a4aa5381af13f7f838f9d.jpg



Började för övrigt fundera på var jag ska göra av avgasröret...
Det är TRÅNGT ned förbi rattstången...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ee13479cce1475908267cf08cbd771e6.jpg

Att få plats med grövre rör än 2 tum den första biten är tyvärr helt omöjligt... sad
Man vill ju gärna inte såga i rambalken... sad
Fast 2 tums avgasrör bör ju räcka till för 190 kusar...

Original sitter det en förkat direkt efter turbon...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f70dddf70705cb1a4a945e2e5285cf9a.jpg

Den får jag ju rationalisera bort, den får inte plats...

Nåja, jag får grubbla på saken ett par dagar.   smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 augusti 2017 · 14 058 Inlägg

Snyggt jobbat idag!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eastereverybodybay
20 augusti 2017 · 365 Inlägg

Vettemannen skrev:
Snyggt jobbat idag!!

/Benny

Tack!  smile

Ja det känns betydligt roligare nu när man har kommit över alla dom stora problemen.  smile

Gussam
21 augusti 2017 · 619 Inlägg

Snyggt jobbat! Du fick en hel del gjort.
Ett alternativ ifall du vill ha större avgas är att klämma det ovalt där det är trångt. Tvärsnittsarean på röret påverkas knappt och gör du det med en mjuk övergång minimeras ev. turbulens i avgaserna. Skulle gissa att ett skruvstäd och lite hammarknack kan funka.

Vill minnas att de gjorde ett test med det på Mighty Car Mods (Youtube) utan större påverkan på effekt.
Hittade denna sidan som räknar på diameter kopplat till HP men vet inte om den är relevant:
http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator5.php

Senast redigerat av Gussam (21 augusti 2017)

eastereverybodybay
21 augusti 2017 · 365 Inlägg

Gussam skrev:
Snyggt jobbat! Du fick en hel del gjort.
Ett alternativ ifall du vill ha större avgas är att klämma det ovalt där det är trångt. Tvärsnittsarean på röret påverkas knappt och gör du det med en mjuk övergång minimeras ev. turbulens i avgaserna. Skulle gissa att ett skruvstäd och lite hammarknack kan funka.

Vill minnas att de gjorde ett test med det på Mighty Car Mods (Youtube) utan större påverkan på effekt.
Hittade denna sidan som räknar på diameter kopplat till HP men vet inte om den är relevant:
http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator5.php

Tackar! smile smile


Hm, den kalkylatorn sa 164 bhp med ett tvåtumsrör, det lät ju väldigt lite tycker jag...

Bra idé där med att göra röret ovalt, den tanken har jag inte tänkt på.

Fast det är nog inte helt enkelt att göra snygga böjar med ovalt rör?




Tog en bild underifrån...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4b1ecbe25607d0cd17d1145b7a08eadd.jpg

Svårt att se på bilden, men jag har ju faktiskt något mer mellanrum mellan rattstången och motorn än vad jag har mellan rattstången och rambalken, och för att slippa en kraftig böj utåt direkt efter turbon så hade det varit bättre att dra röret rakt ned mellan rattstången och motorn, och där får jag nog plats med ett 2,5 tums rör...

MEN! MEN! MEN! Den Förbannade kopplingsvajern ligger ju där... sad sad

Funderar på om jag skulle göra ett nytt fäst-öra till kopplingsvajern, ungefär 8-9 cm ut från lådan, och sen förlänga kopplingsgaffeln motsvarande lika mycket.

Då kan jag flytta ut vajern mellan rattstången och rambalken istället...

Men sen samtidigt så har ju SFRO en bullergräns på 84 dB så det går ju inte heller att bre på med allt för grovt avgasrör... sad

Ja man har många småsaker att grubbla över när man ska somna om kvällarna...  smile smile

eastereverybodybay
22 augusti 2017 · 365 Inlägg

Fick för mig att montera gaspedalen... smile

Old school VS new school...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9a9566ddea353508dd73ddf7b4e8bae5.jpg

Stor klump den nya pedalen.

Fick knåpa dit ett fäste som jag svetsade fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3f2d404903e8eb531f0ec62e4ba48c96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-019244cc36467aac52676eae5699b3b4.jpg

Tur att pedalen inte var en cm större för då vete i fasen hur den hade fått plats. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f2ed952841b853f65a1029f1e77b2b67.jpg


Bytte också ut anslutningarna på min "nya" bensintank.
6 mm anslutning är väl kanske inte optimalt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f33439ab86e68b6e7753bbff93f4601d.jpg

Svetsade dit en halvtumsanslutning och pluggade den bredvid. (är ju halvtumsanslutning på både förfilter och bränslepump).
Returen satt jag på sidan i en ny anslutning ovanför tankgivaren...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d2f7a50b2cdef87422417cc98f6fdbce.jpg

Tyvärr har jag en dålig vana till att kräma på alldeles på tok för mycket ström när jag svetsar så givetvis brände jag hål i tankjäveln... sad sad
Ja om det nu är någon som undrar varför svetsen ser ut som svullen kattskit...  big_smile.

Men det blev tätt efter några svordomar.smilesmile

Dr_No
23 augusti 2017 · 549 Inlägg

Du är modig du som vågar svetsa i en tank wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
23 augusti 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Du är modig du som vågar svetsa i en tank wink

Nja, lite förstånd har jag kvar... om än ytterst lite... big_smile

Just den här tanken har ju varit på skroten i 19 år, det luktade inte ens bensin ifrån den. Jag spolade den invändigt i några minuter med högtryckstvätten och blåste sedan igenom den med tryckluft innan jag gav mig på med svetsen.

Skulle dock aldrig chansa med att svetsa i en tank om jag inte kände mig säker på att den inte innehåller några gaser eller ångor från bensin eller dylikt.

Det kan ju bli det sista man gör om det vill sig illa.  smile

eastereverybodybay
27 augusti 2017 · 365 Inlägg

Tryckte dit en gammal vattentemperaturmätare som har legat och skräpat i garaget i minst 20 år...

Den fick plats där klockan sitter normalt sett i instrumentet. 
Hm, skulle kanske ha målat den vita kanten svart för ett stiligare utseende??

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d8832c68914239514b353571bf820e86.jpg

Även en liten motorlampa-symbol fick en plats nere till höger bland instrumentlamporna.  smile smile
Små detaljerna som gör det... smile
Klippte sönder mätartavlan i Astran.




Svetsade också ihop första biten av avgasröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-20799d525665469862df1747e959c48c.jpg

Jag valde att göra som så att jag flyttade ut kopplingsvajern 6-7 cm med ett nytt fäst-öra som jag skruvade fast i det gamla örat och så förlängde jag kopplingsgaffeln lika mycket.

På så sätt fick jag plats med avgasröret från turbon rakt ned mellan rattstången och motorn istället för att lägga det mellan rattstången och rambalken.

På köpet blev kopplingen VÄLDIGT lättrampad när armen blev lite längre... Bättre hävstång.  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6cc48450a063fff458bafb89b400a8ec.jpg

Sätter dit en Biltema-katalysator... Den får hamna strax under växellådan vinklad över till passagerarsidan, enda stället att få den så högt upp som möjligt. Sätter man den under golvet på passagerarsidan så hamnar den alldeles för långt ned. sad

Nu hamnar den typ bara två cm lägre än framvagnsbalken...
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4c5de2b710cd064f971647f345fbb9ba.jpg

Jag väljer att bygga hela avgassystemet i 2 tums rör, jag hoppas att det räcker, annars får jag väl göra om det sedan när besiktningen är avklarad.  smile

Frågan är vad man ska välja för ljuddämpare? Hade tänkt att köpa Apple Racings ljuddämpare som jag har haft väldigt god erfarenhet av på mina gamla rallybilar, men givetvis så har 2 tums dämparna utgått ur sortimentet...
Har tyvärr inte lika god erfarenhet av Simons ljuddämpare... Men det finns väl inte så mycket annat att välja på??

Gussam
28 augusti 2017 · 619 Inlägg

Gött att du fick bonus med lättare koppling smile
Behöver du ha 2 tum hela vägen? Vill minnas att jag läst någon stans att det är första hälften/två tredjedelarna av avgaset som räcker för att få ut effekten. inte helt säker då jag inte själv gjort det och därför inte gjort någon djupare undresökning.

eastereverybodybay
28 augusti 2017 · 365 Inlägg

Gussam skrev:
Behöver du ha 2 tum hela vägen? Vill minnas att jag läst någon stans att det är första hälften/två tredjedelarna av avgaset som räcker för att få ut effekten. inte helt säker då jag inte själv gjort det och därför inte gjort någon djupare undresökning.

Låg och funderade igår kväll innan John Blund sopade till mig och jag tror nog fan att jag gör ett nytt försök med 2½ tums rör direkt från turbon.
Det ser faktiskt alldeles på tok för tanigt ut med 2 tums rör, och det borde väl gå att komma under SFRO:s bullergräns ändå kan jag tycka...

Tror minsann att jag slänger det jag gjort i skrotlådan och glider förbi Biltema ikväll och inhandlar lite nya 2½ tums delar och lämnar tillbaka 2 tums delarna. smile smile

Tyfors Svetsare
28 augusti 2017 · 1 150 Inlägg

Helt rätt smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang