E-klass 2005 = W211/S211
Jävligt bekväma bilar att köra, riktigt tyst i kupén och går bra efter vägen.
Bra ljud i dom original, jävligt rymliga som kombi och även basutrustade modeller hade gott om utrustning jämfört med jämngamla bilar. Fullutrustade exemplar har i princip allt man kan önska sig.
Vanligt med problem med luftfjädringen, tillval på Sedan, luftfjädring bak är standard på Kombi med luftfjädring fram som tillval.
Före 2007 har dom även SBC-bromssystemet som brukar krångla, oftast pga dåligt batteri då batteriet till detta är ett litet "mc-batteri" gömt under kupéfiltret i motorrummet så ingen tänker på att det finns.
SBC-enheten håller inte heller hur länge som helst, 10,000 tryck på bromspedalen har jag för mig "serviceintervallet" var på detta system, dvs efter bromspedalen tryckts ner 10k ggr så slutar SBC-enheten att fungera (dvs abs, antispinn, antisladd och autohold stängs av och varningsmeddelande på displayen), enheten måste då bytas vilket kostar några tusen kronor för själva enheten, byte av enheten, luftning av bromsarna och inkodning.
Inte alltför sällan det är problem med ABSen också, då främst magnetringarna. Är inte vanliga abs-kransar utan magnetringar som ABS-givarna läser av, bak sitter dom på drivaxlarna och dessa brukar spricka pga att drivknutarna rostar bakom magnetringen.
Fram sitter magnetringen inbyggd i hjullagrets packbox, problem uppstår då oftast i samband med hjullagerbyte ifall packboxen skadas eller att det nya hjullagrets packbox inte har denna magnetring.
Relativt billiga delar om man köper från Tyskland, ungefär samma priser som vilken 10+år gammal bil som helst.
Annars vet jag väl inte riktigt vad jag ska säga, jag har haft en -04 220cdi som hade gått 60k mil (gammal taxi), rekommenderar ej att köpa någon som gått så långt då exakt allt på bilen var utslitet

Fick den aldrig att dra under 0,7L/mil men då var den lagomt sliten i motorn efter alla mil och automatlådan var inte riktigt helt hundra pga slarv med oljebyten i denna.