2543
Sök

Köpråd: Mercedes E-klass 2005?

81 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#1
Vad har ni att  säga om desda bilar? Några  motorer man bör undvika?  Hur har dom klarat sig från rost?  Hur är dessa jämfört med C-klass?
Hur står sig E-klass jämfört med Volvo V70 och BMW 5 serie?

Forummoderator
18 276 Inlägg
5 januari 2017
#2
Hextall skrev:
Vad har ni att  säga om desda bilar? Några  motorer man bör undvika?  Hur har dom klarat sig från rost?  Hur är dessa jämfört med C-klass?
Hur står sig E-klass jämfört med Volvo V70 och BMW 5 serie?

Sexan E240 är ingen hit har jag förstått. Både manuella och automatlådor fungerar utmärkt.
Rost är ett problem på vissa bilar. Men andra kan klara sig helt.

Beror på vilken 5-serie du avser. Alla BMW är inte dåliga.
V70? Tja, De är ju beprövade saker som fungerar.

Har du någon speciell E-klass i åtanke?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 808 Inlägg
5 januari 2017
#3
E-klass 2005 = W211/S211
Jävligt bekväma bilar att köra, riktigt tyst i kupén och går bra efter vägen.
Bra ljud i dom original, jävligt rymliga som kombi och även basutrustade modeller hade gott om utrustning jämfört med jämngamla bilar. Fullutrustade exemplar har i princip allt man kan önska sig.

Vanligt med problem med luftfjädringen, tillval på Sedan, luftfjädring bak är standard på Kombi med luftfjädring fram som tillval.

Före 2007 har dom även SBC-bromssystemet som brukar krångla, oftast pga dåligt batteri då batteriet till detta är ett litet "mc-batteri" gömt under kupéfiltret i motorrummet så ingen tänker på att det finns.

SBC-enheten håller inte heller hur länge som helst, 10,000 tryck på bromspedalen har jag för mig "serviceintervallet" var på detta system, dvs efter bromspedalen tryckts ner 10k ggr så slutar SBC-enheten att fungera (dvs abs, antispinn, antisladd och autohold stängs av och varningsmeddelande på displayen), enheten måste då bytas vilket kostar några tusen kronor för själva enheten, byte av enheten, luftning av bromsarna och inkodning.

Inte alltför sällan det är problem med ABSen också, då främst magnetringarna. Är inte vanliga abs-kransar utan magnetringar som ABS-givarna läser av, bak sitter dom på drivaxlarna och dessa brukar spricka pga att drivknutarna rostar bakom magnetringen.
Fram sitter magnetringen inbyggd i hjullagrets packbox, problem uppstår då oftast i samband med hjullagerbyte ifall packboxen skadas eller att det nya hjullagrets packbox inte har denna magnetring.

Relativt billiga delar om man köper från Tyskland, ungefär samma priser som vilken 10+år gammal bil som helst.

Annars vet jag väl inte riktigt vad jag ska säga, jag har haft en -04 220cdi som hade gått 60k mil (gammal taxi), rekommenderar ej att köpa någon som gått så långt då exakt allt på bilen var utslitet tongue
Fick den aldrig att dra under 0,7L/mil men då var den lagomt sliten i motorn efter alla mil och automatlådan var inte riktigt helt hundra pga slarv med oljebyten i denna.
Senast redigerat av simlar (5 januari 2017)


237 Inlägg
6 januari 2017
#4
Kör själv Mercedes E240 (w210) årsm 2000, generationen innan w211 dvs. Det du ska hålla ögonen öppna på är rost. Mercedes hade några mörka år kvalitetsmässigt under sent 90- och tidigt 00-tal med bristfällig lack och rostskydd. Värst är w210 men även w211 är drabbad. Normalt brukar rost inträffa på särskilda ställen, en snabb googling ger dig svar på vilka ställena är på w211. Om exemplaret du kollar på har klarat sig bra kan du va rätt lugn.

Sexan 240 (2,4 liter, 170 hk) duger gott för min körning. Inte jättesnabb men hävdar sig ändå bra på motorvägen. Särskilt bra lirar den med automatlåda - med momentomvandlaren utnyttjas motorns vrid bättre. 

Köper du en E240 w211 får du en 2,6 liters motor på 177 hk och bättre vrid, trots modellbeteckningen.

Dock dricker en e240 nästan om inte lika mycket soppa som en e320, du får mer prestanda kontra förbrukning om du väljer den större sexan. I övrigt är det inget fel på motorn.

Mitt tips är att provköra och se om effekten räcker för ditt behov. Större sexorna är ett förnuftigare val om du vill tänka prestanda vs bränsleekonomi.



Sök