5113
Sök

Hur se om bilen har dragkrok?

13 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
Är det någon här som vet vart man kan se uppgifter om bilen är utrustad med drag eller ej?
Var mycket bättre information på Transportstyrelsen förr! Och man kunde även se om det var en fast eller löstagbar kula. Tacksam för tips! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2017
s60R-aceing skrev:
Är det någon här som vet vart man kan se uppgifter om bilen är utrustad med drag eller ej?
Var mycket bättre information på Transportstyrelsen förr! Och man kunde även se om det var en fast eller löstagbar kula. Tacksam för tips! smile

Det kan man väl fortfarande? Under "Kopplingsanordning"?

- - Edit - -

Teknisk Data - > Kopplingsanordningar och bromsar

Kopplingsanordning
Demonterbar Kula

Eller för fast dragkrok;

Kopplingsanordning
Kula

Saknar bilen drag, så står inte "Kopplingsanordning" med, utan bara släpvagnsvikten som bilen i sig (modellen) är godkänd för av biltillverkaren.
Senast redigerat av it_mutt (4 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

13 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
Tackar tackar! Har kollat upp ett par bilar där det inte står något, men där man har sett på annons-bilder att det sitter drag på......antagligen eftermonterat utan registrering isåfall?

Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2017
s60R-aceing skrev:
Tackar tackar! Har kollat upp ett par bilar där det inte står något, men där man har sett på annons-bilder att det sitter drag på......antagligen eftermonterat utan registrering isåfall?

Kan nog stämma. Min bror har drag på sin, och det har han (nåja, jag) monterat, och det står inte med på transportstyrelsens hemsida, till trots att det är besiktigat och godkänt osv. Eller ja, så mycket "godkännande" är det ju inte nu längre; de kollade så draget satt fast...typ.

13 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
Okej, det är ju lite "dåligt" att de inte uppdaterar om de isåfall tycker ja.
Hursom, tack för svaret, då finns det inget drag på bilen jag var intresserad utav!

* Voff voff *
11 086 Inlägg
5 februari 2017
it_mutt skrev:
s60R-aceing skrev:

Kan nog stämma. Min bror har drag på sin, och det har han (nåja, jag) monterat, och det står inte med på transportstyrelsens hemsida, till trots att det är besiktigat och godkänt osv. Eller ja, så mycket "godkännande" är det ju inte nu längre; de kollade så draget satt fast...typ.

Precis... Dom kollar det ju inte alls längre. Jag monterade dragkrok på en bil för två år sedan, den har varit på två besiktningar och båda gångerna har ägaren påpekat att dragkroken tillkommit och båda gångerna har personalen sagt att det inte längre görs någon registreringsbesiktning av kroken. Så i bilregistret står det ingenting om dragkroken.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 794 Inlägg
5 februari 2017
Det här med att det inte hos Transportstyrelsen finns någon notering är väl ett "EU-påhitt" och gäller helbilsgodkända bilar i kombination med EU-godkänd draganordning.
På en bil jag köpte ny 2015 finns ingen notering om draganordning.
Tror kravet på att göra en "A3:a" försvann för omkring tre år sedan.
Numera fritt fram att montera och demontera av vem som helst, på nyare bilar.
Funktionen lär heller inte kontrolleras vid vanlig besiktning.
Har infällbart drag på min CR-V.
Kollar funktionen själv då och då.
Åtminstone i s m hjulskifte höst/vår.

Cupra_
5 februari 2017
torsen skrev:
Det här med att det inte hos Transportstyrelsen finns någon notering är väl ett "EU-påhitt" och gäller helbilsgodkända bilar i kombination med EU-godkänd draganordning.

Funktion kontrolleras alltid på besiktningen oavsett.

Däremot är det så att om bilen är helfordonsgodkänd med dragvikt (vanligast från 2007-) så behöver man inte regga in den. Kroken ska som sagt också vara godkänd och monterad vettigt, inget hemmabygge alltså.

7 794 Inlägg
6 februari 2017
Tack för inlägg med årtal, Deception.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 februari 2017
torsen skrev:

Värt att påpeka är att min brors bil (som drabbats av detta fenomen) är långt mycket äldre, det är en 99. Det kan alltså uppstå samma sak långt tidigare än så.

Men, sen är det väl kanske absolut som så att det är vanligast från andra halvan av 00-talet (jag själv har ingen aning alls när det blev "på detta viset")

Cupra_
6 februari 2017
it_mutt skrev:
torsen skrev:

Värt att påpeka är att min brors bil (som drabbats av detta fenomen) är långt mycket äldre, det är en 99. Det kan alltså uppstå samma sak långt tidigare än så.

Men, sen är det väl kanske absolut som så att det är vanligast från andra halvan av 00-talet (jag själv har ingen aning alls när det blev "på detta viset")

Precis, finns ju vissa undantag m.m. som kan avvika, men generellt sett är det från -07. Ibland kan teknikerna även missa när det borde ha förelagts om reg..

13 Inlägg
10 februari 2017
Trådstartare
Deception skrev:
torsen skrev:

Däremot är det så att om bilen är helfordonsgodkänd med dragvikt (vanligast från 2007-) så behöver man inte regga in den. Kroken ska som sagt också vara godkänd och monterad vettigt, inget hemmabygge alltså.

Monteras "vettigt" ja.......personligen tycker ja det känns väldigt olustigt att kroken inte kontrolleras som de tidigare har gjorts. Hursom, är det någon här som vet vilken hårdhet bultarna ska/bör ha?  Funderar på att köpa ett drag från volvo-demontering i det närmsta nyskick, men bultar medföljer Ej.

Cupra_
10 februari 2017
s60R-aceing skrev:
Deception skrev:
torsen skrev:

Monteras "vettigt" ja.......personligen tycker ja det känns väldigt olustigt att kroken inte kontrolleras som de tidigare har gjorts. Hursom, är det någon här som vet vilken hårdhet bultarna ska/bör ha?  Funderar på att köpa ett drag från volvo-demontering i det närmsta nyskick, men bultar medföljer Ej.

Med monterad vettigt avser jag,  i för ändamålet avsedda fästpunkter.  T.ex. Volvo v70 09- har förberedda fästpunkter som skall användas.

Angående bultar så kolla på skallen på bultarna till ett liknande drag så brukar de vara märkta.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 februari 2017
Monterade mycket dragkrokar på nya Fordar förr och fick sen åka för att besikta men problemet är att dom flesta bilar har infästningarna dolda bakom massa värmeplåtar och liknande så dom stod mest och "slängde ett öga" utan att egentligen kunna veta om det sitter korrekt eller inte.

- Time Attack -

7 794 Inlägg
13 februari 2017
NIzmO skrev:
Monterade mycket dragkrokar på nya Fordar förr och fick sen åka för att besikta men problemet är att dom flesta bilar har infästningarna dolda bakom massa värmeplåtar och liknande så dom stod mest och "slängde ett öga" utan att egentligen kunna veta om det sitter korrekt eller inte.

Mjaa, tar ditt påstående med en nypa salt.
Ingår i en A3:a att kolla att all underredsmassa mellan draganordning och ram/chassie är nödvändigt avlägsnad samt att momentdraga alla skruvförband samt att det finns elkablar till dosan.
Dock inte hur dosan är elansluten.
Du är även, vid en A3:a, skyldig att visa upp draganordningens typintyg med monteringsanvisning där det anges vilka skruvförband som ska dragas med vilka moment.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
13 februari 2017
torsen skrev:
NIzmO skrev:

Mjaa, tar ditt påstående med en nypa salt.
Ingår i en A3:a att kolla att all underredsmassa mellan draganordning och ram/chassie är nödvändigt avlägsnad samt att momentdraga alla skruvförband samt att det finns elkablar till dosan.
Dock inte hur dosan är elansluten.
Du är även, vid en A3:a, skyldig att visa upp draganordningens typintyg med monteringsanvisning där det anges vilka skruvförband som ska dragas med vilka moment.

Jag körde bilarna dit efter montering och stod med dom de få sekunderna dom "slängde ett öga" så kan intyga att dom gjorde ingen form av kontroll då plåtar och dyl täckte infästningarna.

Kunde dom komma åt smidigt så kände dom däremot på skruvförbanden.

- Time Attack -

Sök