it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
Beror på spridning och allt möjligt. Har jag inte möjlighet att testa "i fält", så brukar jag ställa bilen med fronten mot en vägg, och sen ställa extraljuset/na en gnutta högre än bilens original helljus. Det är i sin tur också lite beroende på hur detta (originalhelljuset) är riktat (det finns förvånande många möjliga kombinationer).
Och om inte; börja med att ställa det rakt, och se vad han tycker. Det går ju alltid att justera i efterhand.
Beror även på om extraljusens "mittpunkt" sitter lika högt som den i bilens helljus. Sitter extraljusen t.ex. några cm lägre än bilens helljus blir ju ljusbilden några hundra meter från bilen mer till för att jaga flygplan än vilda djur om man ställer dom "en gnutta högre än bilens original helljus" när man står mot en vägg.

//Brådhis
Absolut, inget att säga om det. Jag kör ju ex.vis med mina ledramper "långt ner", vilket resulterar i att jag måste ställa dessa uppåt, vilket då också ger, precis som du skriver, att det lyser väldigt mycket uppåt på "lite avstånd".
Så ja, det borde jag givetvis haft med att det är om man har mittpunkten på någorlunda "samma nivå" från början.
Egentligen är det ju självklart, men det som är uppenbart för en själv är inte alltid det för andra. Vi är på ett internetforum trots allt, så att vara övertydlig skadar ju inte...
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (14 februari 2017)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...