Vilken svets?

Chewgum
19 februari 2017 · 79 Inlägg

Håller på med en Volvo 745 -90 och upptäcker medelstora rosthål i golvet på förarsidan och tröskellådan har rostat sönder helt. Tänkte fuska och spackla igen hålen i golvet då bilen ska bara rulla i skogen / på sommaren i några år till men hålen är stora nog att det blir inte mycket kvar av plåten i golvet. Så tänkte köpa mig en svets och frågan är då vilken som passar till mindre arbete på bilen? Funkar biltemas maskiner? Vill inte spenderar för många laxar så något billigt får det bli. Tack..

Evildan
19 februari 2017 ·

Chewgum skrev:
Håller på med en Volvo 745 -90 och upptäcker medelstora rosthål i golvet på förarsidan och tröskellådan har rostat sönder helt. Tänkte fuska och spackla igen hålen i golvet då bilen ska bara rulla i skogen / på sommaren i några år till men hålen är stora nog att det blir inte mycket kvar av plåten i golvet. Så tänkte köpa mig en svets och frågan är då vilken som passar till mindre arbete på bilen? Funkar biltemas maskiner? Vill inte spenderar för många laxar så något billigt får det bli. Tack..

Den enklaste billigaste flusstrådssvetsen du kan hitta på Biltema duger gott att lappa 1mm plåt med, det går även utmärkt att bränna ihop 6mm med lite träning och tålamod.

Chewgum
19 februari 2017 · 79 Inlägg

Evildan skrev:

Chewgum skrev:
Håller på med en Volvo 745 -90 och upptäcker medelstora rosthål i golvet på förarsidan och tröskellådan har rostat sönder helt. Tänkte fuska och spackla igen hålen i golvet då bilen ska bara rulla i skogen / på sommaren i några år till men hålen är stora nog att det blir inte mycket kvar av plåten i golvet. Så tänkte köpa mig en svets och frågan är då vilken som passar till mindre arbete på bilen? Funkar biltemas maskiner? Vill inte spenderar för många laxar så något billigt får det bli. Tack..

Den enklaste billigaste flusstrådssvetsen du kan hitta på Biltema duger gott att lappa 1mm plåt med, det går även utmärkt att bränna ihop 6mm med lite träning och tålamod.

Får väl testa. Har läst att biltemas svetsar är skräp och att det inte är bra med flusstrådssvets. Men jag tänkar inte spendera flera tusenlappar på gassvets då jag bara behöver den till ett par områden i volvon.

Senast redigerat av Chewgum (19 februari 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Man kan låna så mycket nuförtiden, så varför skulle man inte kunna göra det med en svets?
Man står ju bara där med den sen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
20 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har också hört att MIG svets med flusstråd inte ger lika bara resultat som med skyddsgas.
Men...jag trodde alla här på forumet var "meckare"!? eller också villebli...
En svets är ju något som man har nytta av hela livet så varför inte satsa på något som är bra.-Finns inget värre än att ha dåliga verktyg!
På "Lundquist maskin" här i Upplands Väsby (finns filialer runt om i sverige) kan man få pröva olika MIG-svetsar.
Själv har jag en gammal MIG-svets med gastub och den funkar väldigt bra.

Evildan
20 februari 2017 ·

Chewgum skrev:

Evildan skrev:

Chewgum skrev:
Håller på med en Volvo 745 -90 och upptäcker medelstora rosthål i golvet på förarsidan och tröskellådan har rostat sönder helt. Tänkte fuska och spackla igen hålen i golvet då bilen ska bara rulla i skogen / på sommaren i några år till men hålen är stora nog att det blir inte mycket kvar av plåten i golvet. Så tänkte köpa mig en svets och frågan är då vilken som passar till mindre arbete på bilen? Funkar biltemas maskiner? Vill inte spenderar för många laxar så något billigt får det bli. Tack..

Den enklaste billigaste flusstrådssvetsen du kan hitta på Biltema duger gott att lappa 1mm plåt med, det går även utmärkt att bränna ihop 6mm med lite träning och tålamod.

Får väl testa. Har läst att biltemas svetsar är skräp och att det inte är bra med flusstrådssvets. Men jag tänkar inte spendera flera tusenlappar på gassvets då jag bara behöver den till ett par områden i volvon.

Jag använde den jag hade från Biltema i 8år som enda svets i hobbyverkstaden och med den har det svetsats både tunnplåt såsom golv och trösklar samt grövre balkar bla en besiktigad och godkänd förlängning av en Ford Transit som blev biltransport.
Lär man sig svetsa och inte är talanglös med svetsen ser jag inga problem med dom för hobbybruk, men så kan jag med handen på hjärtat också bruka en svets som den utbildade bilskadereparatör jag är.
Köp en egen ingen gillar snåla låne Ove.

viccoA
20 februari 2017 · 3 109 Inlägg

Köpte min svets på http://www.stahlwerk.se/shop/ och är nöjd. Bra garantier och man kan prova svetsen och skicka tillbaka om man inte är nöjd.

Evildan
20 februari 2017 ·

viccoA skrev:
Köpte min svets på http://www.stahlwerk.se/shop/ och är nöjd. Bra garantier och man kan prova svetsen och skicka tillbaka om man inte är nöjd.

"Pinnasvets" jävla reservdanskar.
Svetsarna verkar trots det mycket trevliga sett till de data som presenterades.

caromania Forummoderator
20 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Jag köpte en flusstrådssvets på Biltema för en massa år sedan och den har fungerat ganska bra faktiskt till lite småskräp, någon tröskel och lite golv. Håller med om att den är stark nog att bränna igenom rejält mycket tjockare plåt än du normalt hittar i en bil. Däremot irriterar jag mig på avtryckaren som är helt kass. Slangen är även den väl hård. Skulle jag köpa svets för att hobbymecka idag skulle jag inte ha något emot flusstråd, men jag skulle kolla på ergonomin i övrigt. Känn och kläm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
22 februari 2017 · 7 234 Inlägg

Mitt råd är att köpa en "riktig" MIG-svets.
Med "riktig" menar jag en 3-fas/400 volt av känt fabrikat.
Själv har jag sedan 30 - 40 år tillbaka en ESAB 125.
Men AGA´s är minst lika bra.
Allra bäst är Kemppi - men det hade jag inte råd med.
Med en "riktig" MIG-svets är det lättare att svetsa tunnplåt och möjligt att tillverka verktyg av grövre material.
Jag är bara hobbysvetsare, men anser det vara ovärderligt med MIG-svets.
Har även en X11 och en "Humla".
Men de används sällan.
X11´n mest till att värma trilskande skruvar och muttrar.

Köper du en gammal men hyffsad ESAB, AGA eller Kemppi kan du säkert som amen i kyrkan sälja den och få tillbaka det mesta av pengarna.

Köp INTE prisbilliga 1-fas/240 volt Biltema eller varuhussvets.
Speciellt inte för/med flusstråd.

Men för att "vända på kultingen" som ett gammalt ordspråk lyder.
Varför inte bara popnita fast golvplåtar.
Under förutsättning att de inte ingår i bärande konstruktionsdetaljer.

Notchpedro
22 februari 2017 · 38 Inlägg

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … ts-210045/

Den där köpte jag när jag behövde en svets som funkade på vanlig 1-fas. Hade inte tillgång till 3-fas.
Den har iaf funkat kalas för mig, har rostlagat några bilar, byggt några avgassystem, byggt ett locost-chassi och svetsat diverse andra prylar hemma på gården. Inga problem alls.
Dock kör jag med gas till den, gillar inte flusstråd.

Har inte provat Biltemas svetsar, däremot en gammal Meec-svets från Jula och den var ingen höjdare om man säger så.
Men kolla blocket om du vill komma undan billigt, brukar dyka upp rätt fina märkessvetsar där för bra priser.

viccoA
22 februari 2017 · 3 109 Inlägg

Jag har en pinnsvets för grovsmide i trädgården från Stahlwerk och en TIG svets från Kemppi.

Om jag skulle lägga några kronor på ny svets skulle jag försöka köpa en svets som även kan svetsa tunn kaross aluminium (1-2mm) men då är vi en bit utanför TS budget. Jag har misshandlat min Stahlwerk svets rejält och är nöjd i förhållande till vad den kostar och bra garanti (5år). Givetvis finns det bättre svetsar om man har mer pengar men på TS lät det som att det fick kosta runt ett par tusenlappar.

Senast redigerat av viccoA (22 februari 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2017 · 7 229 Inlägg

Jag hade personligen letat efter en begagnad kempi eller esab mig/mag och använt gas, det blir bättre... flustråd blir som många sagt bra, men gas är bättre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
23 februari 2017 · 7 234 Inlägg

Ett annat sätt att förfara, som jag har gjort med bränsletankar, är att löda med silverlod.
Då räcker det med gasolbrännare.
Fördelen med silverlod är att det smälter vid lägre temperatur än mässingslod, men är dyrare.

jaka54
23 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Men man kan tyvärr inte hårdlöda när man lagar golvet i en bil,då måste man MIG svetsa eller TIG.
Lödning funkar bra när man har bra passning på plåtar men det har man aldrig när man lagar bilplåt, sen kommer svårigheten att få plåten ren som är nödvändigt vid lödning. så tyvärr! Svetsa är det enda som funkar när man lagar rosthål.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang