Hur lång sträcka behövs för att dieselmotor skall bli varm ?

KenthIJ
3 mars 2017 · 1 429 Inlägg

Ungefär hur lång sträcka/hur lång tid behöver man köra för att dieselmotor skall hinna bli varm ?

Utmarks-Loke
3 mars 2017 · 5 814 Inlägg

Nyare dieselmotorer blir i princip inte varma

KenthIJ
3 mars 2017 · 1 429 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Nyare dieselmotorer blir i princip inte varma

Hur går det då med partikelfiltret?

simlar
3 mars 2017 · 5 516 Inlägg

Beror på yttertemp, motor och körstil.

T.ex en gammal förkammardiesel blir varm på bara någon kilometer vid -10°C medans en modern commonrail kan ta någon mil att bli varm vid samma temp.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
KenthIJ
3 mars 2017 · 1 429 Inlägg

simlar skrev:
Beror på yttertemp, motor och körstil.

T.ex en gammal förkammardiesel blir varm på bara någon kilometer vid -10°C medans en modern commonrail kan ta någon mil att bli varm vid samma temp.

Om man tänker sig en 1.6 Duratorq TDCI som sitter i en "Gubb/Gumm körd" Ford Tourer Courier 2015.

och om man tänker att den mestadels går vid temperaturer ca +5C och exempelvis vid ca +20C ?

simlar
3 mars 2017 · 5 516 Inlägg

KenthIJ skrev:

simlar skrev:
Beror på yttertemp, motor och körstil.

T.ex en gammal förkammardiesel blir varm på bara någon kilometer vid -10°C medans en modern commonrail kan ta någon mil att bli varm vid samma temp.

Om man tänker sig en 1.6 Duratorq TDCI som sitter i en "Gubb/Gumm körd" Ford Tourer Courier 2015.

och om man tänker att den mestadels går vid temperaturer ca +5C och exempelvis vid ca +20C ?

Vid dom temperaturerna så räkna med minst 5-10km innan vattnet är uppe i arbetstemp, sen lika länge till innan oljan är uppe i temp.
Har du dieselvärmare eller någon annan extra uppvärmning av kylvätskan vid körning så går det dock snabbare.
Samma om du använder motorvärmare innan du ska iväg med bilen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
KenthIJ
3 mars 2017 · 1 429 Inlägg

simlar skrev:

KenthIJ skrev:

simlar skrev:
Beror på yttertemp, motor och körstil.

T.ex en gammal förkammardiesel blir varm på bara någon kilometer vid -10°C medans en modern commonrail kan ta någon mil att bli varm vid samma temp.

Om man tänker sig en 1.6 Duratorq TDCI som sitter i en "Gubb/Gumm körd" Ford Tourer Courier 2015.

och om man tänker att den mestadels går vid temperaturer ca +5C och exempelvis vid ca +20C ?

Vid dom temperaturerna så räkna med minst 5-10km innan vattnet är uppe i arbetstemp, sen lika länge till innan oljan är uppe i temp.
Har du dieselvärmare eller någon annan extra uppvärmning av kylvätskan vid körning så går det dock snabbare.
Samma om du använder motorvärmare innan du ska iväg med bilen.

Tackar för svar och engagemang.

Då har jag lite att fundera på...

torsen
3 mars 2017 · 7 202 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Nyare dieselmotorer blir i princip inte varma

Stämmer i alla fall med Jeep CRD 2.8, Defender Td5 Storm, Defender Td4 Puma.
Vintertid tar det minst ett par mil innan de blir varma.
Stannar man och låter motorn gå på tomgång så är den kall på några minuter.
Aldrig, aldrig, aldrig mer en diesel.
En modern bensinare, CR-V -16, drar endast 75% av vad ovan uppräknade dieslar drar.
Och värmen kommer efter en dryg km.

xXSammy
4 mars 2017 · 6 566 Inlägg

Vid ca 0 gradigt tar det 4 Km landsväg när jag ligger i 70 med min 2007 Ford Mondeo 2.0 Tdci för att temp-mätaren ska resa sig upp. (60 grader)
Värme kommer efter 1 Km, oavsett körning. (Ingen dieselvärmare, PTC element istället)

De/Dem
viccoA
4 mars 2017 · 3 109 Inlägg

Räkna med förhöjd förbrukning första 10km skulle jag säga.

Muttley
4 mars 2017 ·

Min megane 2010 börjar avge kupevärme efter ca 1 km, och börjar röra sig på tempmätaren efter ca 5 km och då har jag full värme även i kupen vid ca -10-+1
Knappt kört den när de varit varmt ännu.
Snittar ca 0,5 med 4 män.

Jokabsson
4 mars 2017 · 1 172 Inlägg

Värmen kommer nästan direkt i min BMW om det är några plusgrader. Vid -5 till -10 så tar det någon kilometer innan värmen kommer vilket jag tycker är strålande för en 12 år gammal dieselbil utan motorvärmare. Kör numera med Carly appen så att jag manuellt kan regenerera partikelfiltret samt se all möjlig diagnostik. Rekommenderas om man är rädd om sin bil samt plånbok! (det är dock begränsat till VAG, BMW och Mercedes).

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2017 · 17 386 Inlägg

Som sagt individuellt. Dock hade nog torsen fel på sin kälke.

Du får provköra en så märker du... Om man kör lite hårdare så turbon får jobba på så brukar det gå bra mycket fortare i vissa bilar. En smula jobbigt i stan kanske... Haft något gäng dieslar genom åren och aldrig haft värmeproblem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
5 mars 2017 · 4 228 Inlägg

f10an blev varm(oljan) efter runt 15km+- beroende på hur kallt det var, nålen vart alltså i mitten. Sen fanns det värme i kupen redan efter nån minut eller mindre pga att den hade säkert nån elektrisk hjälpvärmare, kommer att sakna det där^^ Sen så skulle jag nog kanske rekommendera att man kör ännu längre än så för att hålla partikel filtret glad, tror inte dom gillar att man kör korta sträckor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2017 · 17 386 Inlägg

panda666 skrev:
f10an blev varm(oljan) efter runt 15km+- beroende på hur kallt det var, nålen vart alltså i mitten. Sen fanns det värme i kupen redan efter nån minut eller mindre pga att den hade säkert nån elektrisk hjälpvärmare, kommer att sakna det där^^ Sen så skulle jag nog kanske rekommendera att man kör ännu längre än så för att hålla partikel filtret glad, tror inte dom gillar att man kör korta sträckor.

Sålde min V70 D5 rätt snabbt för den gillade inte åka 3 minuter till affären och tillbaka 2 dagar i veckan... Batteritorsk och sotade något überjävligt.

Har du kvar premiumbilen Panda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
5 mars 2017 · 7 202 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Som sagt individuellt. Dock hade nog torsen fel på sin kälke.

Du får provköra en så märker du... Om man kör lite hårdare så turbon får jobba på så brukar det gå bra mycket fortare i vissa bilar. En smula jobbigt i stan kanske... Haft något gäng dieslar genom åren och aldrig haft värmeproblem.

Borde skrivit att jag avser vid cirka 15 - 20 minusgrader.
Alla 3 bilarna/motorerna(VM, Storm & Puma) betedde sig ungefär lika(trist).
Bilarna inom åldersspannet -06 till -09.
Vissa bilar ägdes samtidigt.

panda666
5 mars 2017 · 4 228 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
f10an blev varm(oljan) efter runt 15km+- beroende på hur kallt det var, nålen vart alltså i mitten. Sen fanns det värme i kupen redan efter nån minut eller mindre pga att den hade säkert nån elektrisk hjälpvärmare, kommer att sakna det där^^ Sen så skulle jag nog kanske rekommendera att man kör ännu längre än så för att hålla partikel filtret glad, tror inte dom gillar att man kör korta sträckor.

Sålde min V70 D5 rätt snabbt för den gillade inte åka 3 minuter till affären och tillbaka 2 dagar i veckan... Batteritorsk och sotade något überjävligt.

Har du kvar premiumbilen Panda?

Hade tur o sålde den till en som var intresserad på jobbet. han ville ha den trots felet och erbjöd en summa jag inte kunde tacka nej till. Saknar inte bilen alls men är bara väldigt irriterad och besviken fortfarande. Kollar i nu läget lexus is 300h^^dom ser fina ut.  Jag tror nog nästa bil kommer vara automat för mig. har bara kört manuella privat.  Ja tror inte diesel är nått för mig, speciellt när jag inte åker alls mycket faktiskt. Kommer bara bli igensotad, dpf kommer att krångla.  Vill helst ha bensinmotor/kanske el och utan turbo.

Vad kör du nu i nuläget??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2017 · 17 386 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
f10an blev varm(oljan) efter runt 15km+- beroende på hur kallt det var, nålen vart alltså i mitten. Sen fanns det värme i kupen redan efter nån minut eller mindre pga att den hade säkert nån elektrisk hjälpvärmare, kommer att sakna det där^^ Sen så skulle jag nog kanske rekommendera att man kör ännu längre än så för att hålla partikel filtret glad, tror inte dom gillar att man kör korta sträckor.

Sålde min V70 D5 rätt snabbt för den gillade inte åka 3 minuter till affären och tillbaka 2 dagar i veckan... Batteritorsk och sotade något überjävligt.

Har du kvar premiumbilen Panda?

Hade tur o sålde den till en som var intresserad på jobbet. han ville ha den trots felet och erbjöd en summa jag inte kunde tacka nej till. Saknar inte bilen alls men är bara väldigt irriterad och besviken fortfarande. Kollar i nu läget lexus is 300h^^dom ser fina ut.  Jag tror nog nästa bil kommer vara automat för mig. har bara kört manuella privat.  Ja tror inte diesel är nått för mig, speciellt när jag inte åker alls mycket faktiskt. Kommer bara bli igensotad, dpf kommer att krångla.  Vill helst ha bensinmotor/kanske el och utan turbo.

Vad kör du nu i nuläget??

Oh! 300h! Fina grejer! Köp en hybrid. Snåla och pålitliga. Kör:
Priushelvetet har vi kvar. Den ger aldrig upp och ska köras tills den ger upp ordentligt.
Kia Magentis V6
Chrysler 300C
Chrysler Sebring cab (den silvriga, den röda är såld)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
5 mars 2017 · 4 228 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Sålde min V70 D5 rätt snabbt för den gillade inte åka 3 minuter till affären och tillbaka 2 dagar i veckan... Batteritorsk och sotade något überjävligt.

Har du kvar premiumbilen Panda?

Hade tur o sålde den till en som var intresserad på jobbet. han ville ha den trots felet och erbjöd en summa jag inte kunde tacka nej till. Saknar inte bilen alls men är bara väldigt irriterad och besviken fortfarande. Kollar i nu läget lexus is 300h^^dom ser fina ut.  Jag tror nog nästa bil kommer vara automat för mig. har bara kört manuella privat.  Ja tror inte diesel är nått för mig, speciellt när jag inte åker alls mycket faktiskt. Kommer bara bli igensotad, dpf kommer att krångla.  Vill helst ha bensinmotor/kanske el och utan turbo.

Vad kör du nu i nuläget??

Oh! 300h! Fina grejer! Köp en hybrid. Snåla och pålitliga. Kör:
Priushelvetet har vi kvar. Den ger aldrig upp och ska köras tills den ger upp ordentligt.
Kia Magentis V6
Chrysler 300C
Chrysler Sebring cab (den silvriga, den röda är såld)

hade tänkt mig igentligen is250 men hörde så mycket skit om sot i motorfan, verkar inte hitta några 350 där motorn har inga problem, men gillar desutom mer ansiktet på 300h speciellt med F sport.  blir nog spara lite pengar och kolla närmare på 300h, tror du kraften räcker till?  att burna och sladda lite på vintern?^^

och hur bra tror du dom håller?

KenthIJ
5 mars 2017 · 1 429 Inlägg

Tackar för alla svar och allt engagemang.

Vi letar ny andrabil och den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan.

Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang