B230A vägrar gå på tomgång.

-HakanRacing Folkrace e livet!
4 mars 2017 · 606 Inlägg

Tjena!
Jag skulle verkligen behöva hjälp.
Jag satte på orginalförgasaren på min bil med alla grejjer som behövs. Och den går fint.
MEN! Jag har ingen tomgång..

Bilen är en 245 med b230A med en Pierburg 175CD.

Tomgångsventilen fungerar, den klickar när man rycker kabeln med tändningen i läge 2 och motorn dieslar om man stänger av den med kabeln av. Så den gör sitt jobb förutom att hålla tomgång.

Det enda jag misstänker kan vara fel är att jag tog en SU fotoackning och gjorde egna hål i efter hur den trasiga orginalpackningen såg ut. Hålen vart dock lite små och på olika ställen mot orginal. Kan de va boven?

Den reagerar inte på tomgånsskruven. Kan de va nå fel i insuget där den sitter kanske?

Alla små vakumslangar sitter ju heltokigt med, kan de va nåt?

Snälla hjälp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201899/201899-4084c4c5fce57ef1dc2e9d0ac3d317cb.jpg

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
Volvo 240 "isbiln" (1976)
Audi 80 quattro "Fattigmans s2a" (1992)
Volvo 245 (1989)
kunghippe
10 mars 2017 · 197 Inlägg

Hej låter lite som den får fel blandning av luft bensin. Sen kan de bero på din packning eller någon av vacumslangarna . Börja även och justera tändningen. rätt lätt o göra på den motorn sitter en eller 2 bultar bredvid rotorn släpp dom några mm sen ber du en kompis hålla liv i bilen medans du vrider tändningen fram och tillbaka för att höra vart den går bäst troligen hittar du ett läge där den har tomgång och då ber du polaren slå av bilen spänner bultarna och provkör bilen  och ser så den varvar ut hela registert annars får man justera lite till med hjälp av tändningen tillsammans med tomgångsskruv. Hoppas de va lite hjälp allafall

Volvo 740 (1986)
kunghippe
10 mars 2017 · 197 Inlägg

Vacumslangarna måste sitta rätt med annars är de omöjligt o få nått vettigt på resten ja skrev

Volvo 740 (1986)
Wheel_Spin
11 mars 2017 · 245 Inlägg

Men märker du inte någon ojämn gång på motorn överlag? Eller är det bara när du släpper gasen? Vad ligger tomgången på för varv?

En simpel grej du kan prova först är ju att spänna gasvajern ytterst lite. Men hur går bilen annars?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang