Klonk bakvagn Audi A4 1,8TSQ

Ainok
7 mars 2017 · 439 Inlägg

Hej!

Audi a4 2001
Manuell
Quattro

Välskött bil som går fint. Quattron fungerar utmärkt. Inga missljud.

Tyvärr är det lite problem med drivlinan. Om man gasar på rätt duktigt så pulserar drivlinan. Det liksom klonkar till. När man kopplar ur känner man även en "dunk". Kopplingen slirar inte.

Man hör det inte direkt. Man känner det.

Kan det vara bussningarna i bakvagnen?
Svårt att byta?


jag tänkte ge mig på ett bussningsbyte och stödlager.

Senast redigerat av Ainok (7 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
7 mars 2017 · 439 Inlägg

Jahapp. Hissade upp bakvagnen och bröt lite på bussningarna. Kände inget orimligt. Dom är ju ganska stora ocj jag vet inte hur en ny känns att bända i men jag tyckte dom såg bra ut. Inga sprickor eller så. Bakhjulen glappade ingenting. Länkarmarna bak verkade riktigt bra.

Men!

När jag hade kollat klart där under så sänkte jag ner bilen och åkte och handlade. Tro det eller ej, dunket var borta! Man känner det fortfarande tydligt när man kopplar ur, men den där pulserande känslan i drivlinan när man accelererar är helt eller delvis borta.

Vad kan jag ha påverkat?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
8 mars 2017 · 439 Inlägg

Fortfarande ingenting.

Jag förstår inte hur en upphissning och en nedsänkning kan trolla bort felet.

Dunket när man växlar är fortfarande oförändrat och i allra högsta grad närvarande. Kan det var kudden till växellådan kanske?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
jaka54
8 mars 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du kollat kardanupphängningen samt alla fyra motor/växellådskuddar?
Kolla också att bussningarna i hjälpramen är OK (svårt att göra men man byter om man är tveksam).

Ainok
8 mars 2017 · 439 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat kardanupphängningen samt alla fyra motor/växellådskuddar?
Kolla också att bussningarna i hjälpramen är OK (svårt att göra men man byter om man är tveksam).

Endast kikat på bakvagnen. Kom inte åt så bra där framme, hissade endast bak.

Jag börjar tro att det är kuddarna till motorn eller växellådan, för växelspaken rör sig rätt mycket när "det" händer.

Kanske galen ide, men skulle man kunna plocka bort drivaxlarna bak, alternativt kardanen?
Är klonket kvar så är det väl i motorkuddarna eller växellådan, om det däremot skulle försvinna så bör ju felet ligga i bakvagnen.

Man gör inte så att något styrdon får väldigt ont i huvudet och tänker att man har absolut noll grepp bak och skickar all kraft till det bakdäck som bedöms ha bäst grepp?

Senast redigerat av Ainok (8 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
13 mars 2017 · 439 Inlägg

Har kikat på bussningarna nu. Tycker att bussningarna bak till växellådan är dåliga. Beställt nya.

Vill byta stödlagret till kardanen, vart köper man ett sådant? Letat som en galning men jag hittar inte!

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
13 mars 2017 · 439 Inlägg

Jag tror kanske jag har hittat boven!

Inte ska väl stödlagret flexa så här mycket?
https://www.youtube.com/watch?v=FbOF8lXl6Ok

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Meaganeowner
16 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Kan jag inte tänka mig.

Dra annars åt centrumbultarna mitt i hjulen.

Ainok
16 mars 2017 · 439 Inlägg

Okej, jag fyllde stödlagret med sikaflex och lät det härda, blev riktigt bra, men det var inte det som orsakade problemen.

Lät det torka i några dagar och bultade upp det. Inte stumt, men riktigt fast.
http://i.imgur.com/eM1pK8m.jpg


Stödlagret kanske inte var boven i dramat, men det här är DEFINITIVT anledningen.

Det här var  allt som höll i framsidan på diffen smile
Det här fästet sitter väldigt långt fram, typ under baksätet. B5 bakdiffen är så konstig.
(Sen hänger den i två andra bussningar nära respektive bakhjul)
https://www.youtube.com/watch?v=1lR3JGm6HPQ

Jag vill karva bort allt originalgummi och gjuta en ny bussning i polyurethan. Kan jag göra det?

Senast redigerat av Ainok (16 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang