2939
Sök

Har försäkringsbolag rätt till att ringa förra ägaren?

41 Inlägg
10 mars 2017
Trådstartare
Tjenare, det är såhär att jag köpte en bil för några veckor sedan och hade oturen att den tog eld när jag var 10 mil hemifrån..

Bilen vi pratar om är en Volvo 245 som jag köpte för "vinst" syfte.
Fick den billigt som fan av farsans kompis, betala 6k besiktad och skattad med nya sommardäck på.

Tänkte, har försäkringsbolaget rätt att ringa upp förra ägaren och fråga vad jag gett för bilen osv?
För bytt lite delar, satt på sprillans nya Hankook vinterdäck osv som jag inte har kvitto på då dom köptes begagnat.

Kan man krama ut pengar för det också eftersom försäkringen frågade vad jag gett för bilen för det var de dom ville betala tillbaka eller är det bara att säga adjö till dom pengarna och få tillbaka 6000kr?

Tack på förhand.

4 248 Inlägg
10 mars 2017
DET som ska betalas ut är inte vad du gett för den utan marknadsvärdet precis innan händelsen
minus evt. självrisk

här är en dom om en familjemedlem som stal familjens körskolebil  som skulle bytas in 2 veckor senare men som tilldömdes det som bilen ansågs vara värd
https://lagen.nu/dom/nja/2004s746   mycket text

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Forummoderator
18 358 Inlägg
10 mars 2017
Försäkringsbolaget vill veta vad du gett för bilen eftersom den är "nyinköpt". Och ja, de har rätt att kolla upp saken. Du får väl 6k minus självrisk. De lär säkert vara misstänksamma mot att du köpt en billig bil och försäkrat den ordentligt och att den senare tog eld.
Har du tur får du 4500:- . Men jag tror de kommer att bråka med dig. De kommer säkerligen att tillsätta en utredning med folk som kommer och tittar på bilen för att bedöma vad som branden grundade sig i.

Har varit med om samma sak. Det var inte kul men jag fick mina pengar till slut (6 månader).

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

41 Inlägg
10 mars 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Försäkringsbolaget vill veta vad du gett för bilen eftersom den är "nyinköpt". Och ja, de har rätt att kolla upp saken. Du får väl 6k minus självrisk. De lär säkert vara misstänksamma mot att du köpt en billig bil och försäkrat den ordentligt och att den senare tog eld.
Har du tur får du 4500:- . Men jag tror de kommer att bråka med dig. De kommer säkerligen att tillsätta en utredning med folk som kommer och tittar på bilen för att bedöma vad som branden grundade sig i.

Har varit med om samma sak. Det var inte kul men jag fick mina pengar till slut (6 månader).

Dom kan ju börja leta i bilen, finns bara plåt kvar.

41 Inlägg
10 mars 2017
Trådstartare
spillolja skrev:
DET som ska betalas ut är inte vad du gett för den utan marknadsvärdet precis innan händelsen
minus evt. självrisk

här är en dom om en familjemedlem som stal familjens körskolebil  som skulle bytas in 2 veckor senare men som tilldömdes det som bilen ansågs vara värd

Nu har jag ju inte stulit bilen då den står på mig, haha. Så dom har ingen rätt att kräva att jag ska säga vad jag köpte bilen för? Så ska jag bara säga, "kolla upp va den är värd" eller vadå?

Forummoderator
18 358 Inlägg
10 mars 2017
MuIIeMeck skrev:
Hybridsmurfen skrev:

De ser var branden startade. Lätt. Duktiga. Jag hade också bara ett utbränt vrak hemma. De såg direkt att min brand hade börjat i spaken till hel/halvljus. Men skulle bråka lite ändå. Blev förhörd av 2 allvarliga herrar som frågade massa saker om vad som fanns i bilen (plånbok med körkort+pengar och en mobiltelefon NMT900 fast monterad. Efter detta tog det 2 dagar innan jag fick mina pengar till slut)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

41 Inlägg
10 mars 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
MuIIeMeck skrev:
Hybridsmurfen skrev:

De ser var branden startade. Lätt. Duktiga. Jag hade också bara ett utbränt vrak hemma. De såg direkt att min brand hade börjat i spaken till hel/halvljus. Men skulle bråka lite ändå. Blev förhörd av 2 allvarliga herrar som frågade massa saker om vad som fanns i bilen (plånbok med körkort+pengar och en mobiltelefon NMT900 fast monterad. Efter detta tog det 2 dagar innan jag fick mina pengar till slut)

Vad för bil handlade detta om?

Forummoderator
18 358 Inlägg
10 mars 2017
MuIIeMeck skrev:
Hybridsmurfen skrev:
MuIIeMeck skrev:

90-talet. En Citroen CX GTi Turbo 2.

41 Inlägg
10 mars 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
MuIIeMeck skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Vad låg den i för prisklass? Med tanke på att det vart förhör och grejer.

Forummoderator
18 358 Inlägg
10 mars 2017
MuIIeMeck skrev:
Hybridsmurfen skrev:
MuIIeMeck skrev:

Den var inte så dyr på den tiden. 25000:-. I dagens läge får man pynta 200000:- för samma burk...
Men du kan nog se fram emot utredning. Tyvärr. Jag hade en Citroen. Du hade en 245:a...

6 596 Inlägg
10 mars 2017
Hej!
Hur kan en 245:a bara börja brinna? Och varför släckte du inte? Verkar skumt!

41 Inlägg
10 mars 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
MuIIeMeck skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Den var inte så dyr på den tiden. 25000:-. I dagens läge får man pynta 200000:- för samma burk...
Men du kan nog se fram emot utredning. Tyvärr. Jag hade en Citroen. Du hade en 245:a...

För grejen är ju denna som jag tycker va lite konstig, när polisen kom till platsen och dom precis fått släckt de så frågade jag dom "Hopp, vad händer nu?" då svara dom bara "Ja, eftersom detta inte är ett brott eller polisrelaterat så åker vi vidare".

41 Inlägg
10 mars 2017
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!

Vad jag tror så är det sätesvärmaren, inte helt hundra dock. Var påväg hem, hade träffat lite kompisar osv. Klockan var runt 4:00-4:30 på natten så var väldigt trött och ville bara komma hem. Jag kände att det började lukta bränt så jag stannade och stängde av bilen för att kolla ifall det var något i motorrummet på den, sen så stod bilen i lågor. Och kan säga dig, en 245 brinner fort, bara några sekunder tog det.
Hade ingenting att släcka med, eller aa förutom att pissa på branden men det var inte min första tanke.

Muttley
10 mars 2017
MuIIeMeck skrev:
spillolja skrev:
minus evt. självrisk

Nu har jag ju inte stulit bilen då den står på mig, haha. Så dom har ingen rätt att kräva att jag ska säga vad jag köpte bilen för? Så ska jag bara säga, "kolla upp va den är värd" eller vadå?

Varför vill du inte ange det?  För att du vill utnyttja försäkringen?   Försäkringsbolaget kommer att ringa förra ägaren om du trilskas.  Har ett scenario där en släkting sålde sin bil, dagarna efter brann den upp (om jag kommer ihåg rätt så pilla nya ägaren lite med elen) och försäkringsbolaget ringde upp förra ägaren och frågade vad han sålde den för.
Han svarade såklart ärligt och de hade fått högre pris av nya ägaren smile

Jag hade inte själv bråkat med ett försäkringsbolag när de blir på sådant humör, men sen har jag ju allt via min bank med så smile

Forummoderator
18 358 Inlägg
10 mars 2017
MuIIeMeck skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Vad jag tror så är det sätesvärmaren, inte helt hundra dock. Var påväg hem, hade träffat lite kompisar osv. Klockan var runt 4:00-4:30 på natten så var väldigt trött och ville bara komma hem. Jag kände att det började lukta bränt så jag stannade och stängde av bilen för att kolla ifall det var något i motorrummet på den, sen så stod bilen i lågor. Och kan säga dig, en 245 brinner fort, bara några sekunder tog det.
Hade ingenting att släcka med, eller aa förutom att pissa på branden men det var inte min första tanke.

I så fall så ser de att elden började i sätet och klättrade utåt. Då är det inga problem.

10 165 Inlägg
10 mars 2017
Vad du gett och bilens marknads värde behöver ju inte stämma överrens.

Om dom frågar säg att du fick ett riktigt bra pris och betalade 6000kr sen kan ni ta pris diskutionen efter det

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök