Köpt bil på bilfirma - Generator mm rasar - Vem står för kostnaden?

werd
15 mars 2017 · 349 Inlägg

Halloj!

Kommer här ställa en fråga som vi egentligen vet svaret på. Ett svar hur det ska se ut på pappret.
Men vill nu veta hur verkligheten ser ut.

En kompis köpte en mini cooper S 2004 med 16900mil på mätaren.
Bilhandlaren hade en autoconcept garanti på 6 månader, som endast innefattar avhjälp vid problem med interna fel, så som lagerras, toppackning etc. Ej saker utanför som skulle rasa.
Luddig garanti...

5 dagar efter köpet börja en ljud uppstå i motorn.
Vi befarar det värsta och bara en dag senare efter en tripp till verkstan blir det värre.
Lagret till generatorn ger upp och lever rövare.

Vi ringer till autoconcept, som bilhandlaren sa att vi skulle vid köp om något uppstår.
Dom säger att kompisen ska stå för felsökan och eventuell lånebil ....hmm tänker vi.

Vi ringer bilhandlaren och hänvisar igen till autoconcept. Inga hårda ord, inget otrevligt.
Verkstaden får bilen för felsökning då kompisen måste ha bilen illa kvickt. Åka till jobb ni vet...
Idag har dom felsökt bilen och det är generator och remspännare + rem.
Räknar vi högt blir det över 10 000kr....

Vi har kontaktat HallåKonsument för vägledning och enligt dom, vilket är mycket byrakrati prat utan faktisk hänvisning, så har kompisen rätt till ganska mycket.
Bilhandlaren ska stå får kostnaderna.

Verkstaden håller i denna stund på att kontakta bilhandlaren och autoconcept för att få reda på vem som ska stå för detta.
Autoconcepts garanti låter och ser mer ut som en försäkring för bilfirman, inte kunden.
Alltså att bilfirman får ekonomiskt stöd vid fel.


Hur blir det i verkligheten?
Läser man runt på ARN så rekomenderar dom t.ex. vid turboras att firman ska stå för kostnaderna etc etc.
Konsumentköpslagen ger all rätt till kompisen, men detta kan ju bli utdraget...

Vad har ni för erfarenheter?
Inte ska saker rasa efter 5 dagar varav fyra är pendlande till jobbet....

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2017 · 17 477 Inlägg

Det där är i allra högsta grad ett dolt fel som inte köparen kunnat förutse. Inte heller är det att betrakta som slitage då han inte haft bilen länge. Handlaren ska stå för byte. Handlaren har rätt att kräva att få göra detta på sin verkstad.

Sen kan handlaren helt strunta i saken utan påföljd OM inte denne är ansluten till MRF. Då är firman skyldig att följa ARN:s råd utan tjat.

Tilläggsgarantier är inte så mycket att ha som ni märkt. Och riktigt att handlaren gömmer sig bakom denna och bara hänvisar vidare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
werd
15 mars 2017 · 349 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Det där är i allra högsta grad ett dolt fel som inte köparen kunnat förutse. Inte heller är det att betrakta som slitage då han inte haft bilen länge. Handlaren ska stå för byte. Handlaren har rätt att kräva att få göra detta på sin verkstad.

Sen kan handlaren helt strunta i saken utan påföljd OM inte denne är ansluten till MRF. Då är firman skyldig att följa ARN:s råd utan tjat.

Tilläggsgarantier är inte så mycket att ha som ni märkt. Och riktigt att handlaren gömmer sig bakom denna och bara hänvisar vidare.

Där sa du något jag inte fick till svar av "Hallå konsument" när jag prata med dom alldeles nyss.
Om dom är anslutna till MRF, vilket jag inte ser några tecken på givetvis......
Känner på mig att detta kommer bli utdraget och surt.

Spännande situationer!

Tusen tack för ditt svar Hybridsmurfen! smile

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2017 · 17 477 Inlägg

Lycka till! Hoppas inte ni hittar namnet på handlaren på denna lista...
http://www.radron.se/svarta-listan/?ind=8

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
werd
15 mars 2017 · 349 Inlägg

Nej som tur är finns dom inte med... Än wink Nämen, vi letade om företaget och fann ingenting alarmerande om dom. Ett litet företag egentligen.

Jag uppdaterar hur det blir, bra som dåligt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
NR
15 mars 2017 · 59 Inlägg

13 år gammal bil med 17000 mil på mätaren finns det verkligen garantier då
räknas inte sådana bilar som GDS bilar
allt kan hända med en sån bil

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 mars 2017 · 14 048 Inlägg

werd skrev:
Nej som tur är finns dom inte med... Än wink Nämen, vi letade om företaget och fann ingenting alarmerande om dom. Ett litet företag egentligen.

Jag uppdaterar hur det blir, bra som dåligt!

Vad gav kompisen för bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2017 · 17 477 Inlägg

NR skrev:
13 år gammal bil med 17000 mil på mätaren finns det verkligen garantier då
räknas inte sådana bilar som GDS bilar
allt kan hända med en sån bil

Köper man en bil för 30000:- eller mer så är handlaren skyldig att presentera en varudeklaration. Står det på den att generator är "O" Dvs osäker funktion så får köparen skylla sig själv. Har inte köparen fått en sådant papper som berättar om bilens kondition så ligger ansvaret på säljaren.

Å andra sidan så finns det exempel på bilar som sålts för 10k och där AC kanske inte fungerat och ARN anser att säljaren ska fixa denna utan kostnad...

Köpte själv en "billig bil" på 90-talet. Motorn skar dagen efter på väg till jobbet! Bilfirman kunde sträcka sig till att ge mig en ny motor men jag fick bekosta montering. Jag ringde ARN som kontaktade bilfirman och de gav med sig direkt och erbjöd mig hela köpesumman tillbaka utan tvekan då. Var för övrigt X.X bil i Kungälv. De ska definitivt ha en eloge för det! Köpt många bilar där senare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
15 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

NR skrev:
13 år gammal bil med 17000 mil på mätaren finns det verkligen garantier då
räknas inte sådana bilar som GDS bilar
allt kan hända med en sån bil

Köper man en bil för 30000:- eller mer så är handlaren skyldig att presentera en varudeklaration. Står det på den att generator är "O" Dvs osäker funktion så får köparen skylla sig själv. Har inte köparen fått en sådant papper som berättar om bilens kondition så ligger ansvaret på säljaren.

Å andra sidan så finns det exempel på bilar som sålts för 10k och där AC kanske inte fungerat och ARN anser att säljaren ska fixa denna utan kostnad...

Köpte själv en "billig bil" på 90-talet. Motorn skar dagen efter på väg till jobbet! Bilfirman kunde sträcka sig till att ge mig en ny motor men jag fick bekosta montering. Jag ringde ARN som kontaktade bilfirman och de gav med sig direkt och erbjöd mig hela köpesumman tillbaka utan tvekan då. Var för övrigt X.X bil i Kungälv. De ska definitivt ha en eloge för det! Köpt många bilar där senare!

Varudeklaration ska finnas oavsett pris, det handlar mest om hur mycket den måste innehålla.
Men, vid 30.000 ska den vara, i brist på bättre uttryck; utökad och då innehålla information om bilens kondition (den ska innehålla mer än så; uppgifter om skatt, eventuella garantier osv). Om bilen kostar under 30 000 kronor räcker det med information som rör bilens säkerhet, men det är trots det en varudeklaration.

Och just varudeklarationen är ju givetvis något man ska få med sig när/om man köper bilen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2017 · 17 477 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:

NR skrev:
13 år gammal bil med 17000 mil på mätaren finns det verkligen garantier då
räknas inte sådana bilar som GDS bilar
allt kan hända med en sån bil

Köper man en bil för 30000:- eller mer så är handlaren skyldig att presentera en varudeklaration. Står det på den att generator är "O" Dvs osäker funktion så får köparen skylla sig själv. Har inte köparen fått en sådant papper som berättar om bilens kondition så ligger ansvaret på säljaren.

Å andra sidan så finns det exempel på bilar som sålts för 10k och där AC kanske inte fungerat och ARN anser att säljaren ska fixa denna utan kostnad...

Köpte själv en "billig bil" på 90-talet. Motorn skar dagen efter på väg till jobbet! Bilfirman kunde sträcka sig till att ge mig en ny motor men jag fick bekosta montering. Jag ringde ARN som kontaktade bilfirman och de gav med sig direkt och erbjöd mig hela köpesumman tillbaka utan tvekan då. Var för övrigt X.X bil i Kungälv. De ska definitivt ha en eloge för det! Köpt många bilar där senare!

Varudeklaration ska finnas oavsett pris, det handlar mest om hur mycket den måste innehålla.
Men, vid 30.000 ska den vara, i brist på bättre uttryck; utökad och då innehålla information om bilens kondition (den ska innehålla mer än så; uppgifter om skatt, eventuella garantier osv). Om bilen kostar under 30 000 kronor räcker det med information som rör bilens säkerhet, men det är trots det en varudeklaration.

Och just varudeklarationen är ju givetvis något man ska få med sig när/om man köper bilen.

Se där it_mutt
Saker har nog ändrats sedan jag sålde bilar som levebröd! Svårt att tro att killens bil kostat under 30 papp. Men har den det är han rökt... Då får han bekosta reparation av frisörbilen själv tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fmhe28
16 mars 2017 · 2 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Köper man en bil för 30000:- eller mer så är handlaren skyldig att presentera en varudeklaration. Står det på den att generator är "O" Dvs osäker funktion så får köparen skylla sig själv. Har inte köparen fått en sådant papper som berättar om bilens kondition så ligger ansvaret på säljaren.

Å andra sidan så finns det exempel på bilar som sålts för 10k och där AC kanske inte fungerat och ARN anser att säljaren ska fixa denna utan kostnad...

Köpte själv en "billig bil" på 90-talet. Motorn skar dagen efter på väg till jobbet! Bilfirman kunde sträcka sig till att ge mig en ny motor men jag fick bekosta montering. Jag ringde ARN som kontaktade bilfirman och de gav med sig direkt och erbjöd mig hela köpesumman tillbaka utan tvekan då. Var för övrigt X.X bil i Kungälv. De ska definitivt ha en eloge för det! Köpt många bilar där senare!

Varudeklaration ska finnas oavsett pris, det handlar mest om hur mycket den måste innehålla.
Men, vid 30.000 ska den vara, i brist på bättre uttryck; utökad och då innehålla information om bilens kondition (den ska innehålla mer än så; uppgifter om skatt, eventuella garantier osv). Om bilen kostar under 30 000 kronor räcker det med information som rör bilens säkerhet, men det är trots det en varudeklaration.

Och just varudeklarationen är ju givetvis något man ska få med sig när/om man köper bilen.

Se där it_mutt
Saker har nog ändrats sedan jag sålde bilar som levebröd! Svårt att tro att killens bil kostat under 30 papp. Men har den det är han rökt... Då får han bekosta reparation av frisörbilen själv tyvärr.

Säg inte det. KKL är rätt hård mot säljaren.  Han har i regel bevisbördan att detta inte va på g redan innan köp. Lycka till

xXSammy
16 mars 2017 · 6 570 Inlägg

en bil som gått nästan 170.000 KM
Generatorns lager går sönder efter en vecka

Hur kan ni påstå att det är ett dolt fel ??

Försäkringsbolag brukar i snitt ta elektronik fram till 10.000 mil/5år

De/Dem
it_mutt Avstängd
16 mars 2017 · 10 388 Inlägg

xXSammy skrev:
en bil som gått nästan 170.000 KM
Generatorns lager går sönder efter en vecka

Hur kan ni påstå att det är ett dolt fel ??

Försäkringsbolag brukar i snitt ta elektronik fram till 10.000 mil/5år

Du är medveten om vad "dolt fel" innebär? Ett fel som funnits där vid köp som man, även vid en noggrann undersökning, inte kunnat upptäcka. Så jo, det bör rimligen absolut falla under "dolt fel".

Vad försäkringsbolag gör och inte gör är för sakens skull (sett till KKL, ansvar rent generellt osv) ganska ointressant.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
NR
16 mars 2017 · 59 Inlägg

Hela bilen är ett dolt fel med dom milen och åren

werd
18 mars 2017 · 349 Inlägg

Ja, nu kom tråden till liv ser jag big_smile

Det verkar vara riktigt skit, ärligt talat, och sälja begagnade bilar som bilhandlare, om man följer KKL.
Läst en massa och ...huva, jag vill inte göra det som företag!

Frisörbilen är nu lagad.
Verkstaden kontaktade säljaren, säljaren kontaktade köparen en 3 4 gånger.
Dom gav med sig med att betala hälften av summan, som otroligt nog stannad på 8.700(reparationen totalt), för dom vill ha nöjda kunder, så det är ju hedersamt.

Men gjorde kompisen rätt nu?
Enligt KKL har man ju rätt tlll en massa saker. Men vad händer om bilfirman skiter i att man vill ha felet lagat?
Kan dom bara strunta i allt?(Lånebil etc etc)
Kompisen behöver bilen och vill göra den iordning för elmia(inte ställa ut, mer ströga lågt) så han gav med sig, bara för att få skitet gjort och klart.
Pendlar även till jobbet med den så.

Bilen kostade för övrigt 53, nedprutat 6900kr, så den bilfirman gör nog affärer... ;P

Senast redigerat av werd (18 mars 2017)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang