Funderingar angående sänkfjädrar

oscar-t
29 mars 2017 · 27 Inlägg

Tjenare!
Kikade runt lite på Garaget.org's bilar och många har "H&R-sänkning" enligt beskrivningen. Jag själv har en s60 2011 och har köpt H&R-Sänkfjädrar som ska sänka ca.30mm. Jag har blivit varnad att byta fjädrar själv då vissa säger att det är jättesvårt, och vissa jag hört med säger att man grejar det lätt själv.
Är det så svårt att byta fjädrar själv (på s60 2011 i mitt fall, ska vara liknande till v60, v40 osv), samt om du har några tips/guide på hur jag ska gå till väga?

Otroligt tacksam för svar... smile
Oscar

Senast redigerat av oscar-t (29 mars 2017)

Christian S
29 mars 2017 · 4 815 Inlägg

så jäkla svårt är det inte.
här är en monteringsanvisning http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 174-2/2017

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
oscar-t
29 mars 2017 · 27 Inlägg

Christian S skrev:
så jäkla svårt är det inte.
här är en monteringsanvisning http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 174-2/2017

Okej! Jättetack för monteringsanvisningen...!! Ser ju inte allt för svårt ut, så det borde kanske inte vara omöjligt i alla fall. Får hoppas att någon mer kommenterar som har gjort det, så man får med den/de personers åsikter också...

En ytterligare fundering. Stämmer det att exempelvis fjädrarna fram SKA vara skruvade åt samma håll? Spontant känns det som att de borde vara skrivade åt motsatt håll i förhållande till varandra?
Mina är skruvade på samma sätt som på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-1d02cf8c7d640c9424339667c9fdab62.jpg

Djo
29 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Christian S skrev:
så jäkla svårt är det inte.
här är en monteringsanvisning http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 174-2/2017

Varför vill volvo att spindelled och styrled ska lossas personligen hade jag ej lossat på detta men volvo kanske har en baktanke ?

Mest nyfiken då jag varigt med förr om över ambitiösa beskrivningar från Volvo som vill att man tar bort mycket mer än nödvändigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ainok
29 mars 2017 · 439 Inlägg

30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Cupra_
29 mars 2017 ·

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ja precis, ca 30mm kommer den sjunka smile Har själv 35mm sänkning och den sjönk minst 30 iaf..

zemet
29 mars 2017 · 4 014 Inlägg

Cupra_ skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ja precis, ca 30mm kommer den sjunka smile Har själv 35mm sänkning och den sjönk minst 30 iaf..

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av detta skall sägas så ta följande med en stor nypa salt:

Gamla fjädrar trycks ihop av den konstanta belastningen av bilens vikt under åren. Detta gör att bilen blir lite lägre för varje år som går då fjädrarna blir mer och mer komprimerade.

Om man då byter till en sänkningssats på 30 mm och bilen är 10 år gammal kanske den verkliga sänkningen bara blir några få mm.

Jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av detta, det är bara saker jag läst bla här på garaget.

Senast redigerat av zemet (29 mars 2017)

oscar-t
29 mars 2017 · 27 Inlägg

Djo skrev:

Christian S skrev:
så jäkla svårt är det inte.
här är en monteringsanvisning http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 174-2/2017

Varför vill volvo att spindelled och styrled ska lossas personligen hade jag ej lossat på detta men volvo kanske har en baktanke ?

Mest nyfiken då jag varigt med förr om över ambitiösa beskrivningar från Volvo som vill att man tar bort mycket mer än nödvändigt.

Jag vet faktiskt inte heller varför dom vill lossa så mycket. Det är pga detta med spindelled mm som jag fått svaret (från delvis Volvo) att det ska vara så svårt att byta själv. Därav hade det varit intressant att fått svar och åsikter från hur någon faktiskt gjort på en typ s60/v60.

oscar-t
29 mars 2017 · 27 Inlägg

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Cupra_ skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ja precis, ca 30mm kommer den sjunka smile Har själv 35mm sänkning och den sjönk minst 30 iaf..

zemet skrev:

Cupra_ skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ja precis, ca 30mm kommer den sjunka smile Har själv 35mm sänkning och den sjönk minst 30 iaf..

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av detta skall sägas så ta följande med en stor nypa salt:

Gamla fjädrar trycks ihop av den konstanta belastningen av bilens vikt under åren. Detta gör att bilen blir lite lägre för varje år som går då fjädrarna blir mer och mer komprimerade.

Om man då byter till en sänkningssats på 30 mm och bilen är 10 år gammal kanske den verkliga sänkningen bara blir några få mm.

Jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av detta, det är bara saker jag läst bla här på garaget.

Förstår helt hur ni tänker...!! smile
Jag tror inte heller att bilen kommer sänkas YTTERLIGARE 30mm. Dock kommer den forhoppningsvis sänkas lite i förhållande till lite trötta fjädrar i dagsläget. Vill mest göra detta pga att bilen ska se ut ungefär som nu, (kanske något lägre) fast att den blir mer stum. Vet ni någon som bytt fjädrar på S60/V60 så får ni gärna hojta till med hur de gjorde. Känns ju som att det inte ska vara så svårt, men har som sagt blivit avrådd av vissa, samt att vissa sagt att jag grejar det lätt själv.
Vill veta om man ska ge sig på att göra byta fjädrar själv eller om jag ska skita i det hmm

Mvh
Oscar

Ainok
29 mars 2017 · 439 Inlägg

oscar-t skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Cupra_ skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ja precis, ca 30mm kommer den sjunka smile Har själv 35mm sänkning och den sjönk minst 30 iaf..

zemet skrev:

Cupra_ skrev:

Ja precis, ca 30mm kommer den sjunka smile Har själv 35mm sänkning och den sjönk minst 30 iaf..

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av detta skall sägas så ta följande med en stor nypa salt:

Gamla fjädrar trycks ihop av den konstanta belastningen av bilens vikt under åren. Detta gör att bilen blir lite lägre för varje år som går då fjädrarna blir mer och mer komprimerade.

Om man då byter till en sänkningssats på 30 mm och bilen är 10 år gammal kanske den verkliga sänkningen bara blir några få mm.

Jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av detta, det är bara saker jag läst bla här på garaget.

Förstår helt hur ni tänker...!! smile
Jag tror inte heller att bilen kommer sänkas YTTERLIGARE 30mm. Dock kommer den forhoppningsvis sänkas lite i förhållande till lite trötta fjädrar i dagsläget. Vill mest göra detta pga att bilen ska se ut ungefär som nu, (kanske något lägre) fast att den blir mer stum. Vet ni någon som bytt fjädrar på S60/V60 så får ni gärna hojta till med hur de gjorde. Känns ju som att det inte ska vara så svårt, men har som sagt blivit avrådd av vissa, samt att vissa sagt att jag grejar det lätt själv.
Vill veta om man ska ge sig på att göra byta fjädrar själv eller om jag ska skita i det hmm

Mvh
Oscar

Om du bara är ute efter att bilen ska bli styvare så ska du nog inte köpa sänkfjädrar då dessa ofta är mjukare än original.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Djo
29 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Personligen hur jag gjort med framvagn v70 s80 v50 s40  med liknande/samma konstruktion lossa bulten som klämmer fast fjäderbenet i navet. GLÖM ej lossa drivaxel bultarna och se till att dom löper fritt.

Slå in ett don så du spränger isär det hela en aning, Sen slår du ner navet när det nästan lossnat böj ner bärarm med spett (ibland får du trycjka ner med ett spett och banka loss det den sista biten och böj undan så fjäderbenet sitter löst lossa bultarna i motorrummet och du har fjäderbenet i handen.

Så hade jag gjort.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
oscar-t
29 mars 2017 · 27 Inlägg

Ainok skrev:

oscar-t skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Cupra_ skrev:

Ja precis, ca 30mm kommer den sjunka smile Har själv 35mm sänkning och den sjönk minst 30 iaf..

zemet skrev:
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av detta skall sägas så ta följande med en stor nypa salt:

Gamla fjädrar trycks ihop av den konstanta belastningen av bilens vikt under åren. Detta gör att bilen blir lite lägre för varje år som går då fjädrarna blir mer och mer komprimerade.

Om man då byter till en sänkningssats på 30 mm och bilen är 10 år gammal kanske den verkliga sänkningen bara blir några få mm.

Jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av detta, det är bara saker jag läst bla här på garaget.

Förstår helt hur ni tänker...!! smile
Jag tror inte heller att bilen kommer sänkas YTTERLIGARE 30mm. Dock kommer den forhoppningsvis sänkas lite i förhållande till lite trötta fjädrar i dagsläget. Vill mest göra detta pga att bilen ska se ut ungefär som nu, (kanske något lägre) fast att den blir mer stum. Vet ni någon som bytt fjädrar på S60/V60 så får ni gärna hojta till med hur de gjorde. Känns ju som att det inte ska vara så svårt, men har som sagt blivit avrådd av vissa, samt att vissa sagt att jag grejar det lätt själv.
Vill veta om man ska ge sig på att göra byta fjädrar själv eller om jag ska skita i det hmm

Mvh
Oscar

Om du bara är ute efter att bilen ska bli styvare så ska du nog inte köpa sänkfjädrar då dessa ofta är mjukare än original.

Okej, får kika mer på detta.. Fått till mig att den "garanterat kommer bli lite mer stum" av dessa fjädrar, så jag hoppas på det. Lyckas jag få bytt, så återkommer jag med hur det blev.
Mvh

oscar-t
29 mars 2017 · 27 Inlägg

Djo skrev:
Personligen hur jag gjort med framvagn v70 s80 v50 s40  med liknande/samma konstruktion lossa bulten som klämmer fast fjäderbenet i navet. GLÖM ej lossa drivaxel bultarna och se till att dom löper fritt.

Slå in ett don så du spränger isär det hela en aning, Sen slår du ner navet när det nästan lossnat böj ner bärarm med spett (ibland får du trycjka ner med ett spett och banka loss det den sista biten och böj undan så fjäderbenet sitter löst lossa bultarna i motorrummet och du har fjäderbenet i handen.

Så hade jag gjort.

Tack så mycket för din beskrivning! Ska kika på din beskrivning och hur den förhåller sig till den monteringsanvisning jag fått till mig.
Hoppas att någon/några som bytt fjädrar på exakt rätt modell s60/v60 kommenterar och meddelar om de gjort som monteringsanvisningen eller som dig, samt hur svårt/krångligt det är. Tack igen!smile

Mvh
Oscar

Christian S
29 mars 2017 · 4 815 Inlägg

oscar-t skrev:
En ytterligare fundering. Stämmer det att exempelvis fjädrarna fram SKA vara skruvade åt samma håll? Spontant känns det som att de borde vara skrivade åt motsatt håll i förhållande till varandra?

aldrig sett att fjädrarna har varit skruvade åt olika håll beroende på vilken sida dom ska sitta på.

Djo skrev:

Christian S skrev:
så jäkla svårt är det inte.
här är en monteringsanvisning http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 174-2/2017

Varför vill volvo att spindelled och styrled ska lossas personligen hade jag ej lossat på detta men volvo kanske har en baktanke ?

Mest nyfiken då jag varigt med förr om över ambitiösa beskrivningar från Volvo som vill att man tar bort mycket mer än nödvändigt.

ingen aning, nog för att jag jobbar på volvo men jag vet inte varför dom vill att man ska göra det.
ts vill ha en monteringsbeskrivning så jag gav han en.

Ainok skrev:
Om du bara är ute efter att bilen ska bli styvare så ska du nog inte köpa sänkfjädrar då dessa ofta är mjukare än original.

?? alla sänk fjädrar jag har monterat har varit betydligt hårdare och betydligt kortare än original.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
29 mars 2017 · 10 203 Inlägg

Mina H&R som nu sitter på min V70 -11 sänkte ganska precis dom utlovade 3 cm och är definitivt inte mjukare än originalfjädrarna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Soulman
29 mars 2017 · 1 271 Inlägg

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Okej... Så marknaden blåser alla som köper sänksatser? Min erfarenhet är precis tvärtom, det blir styvare. Och lägre. Om man har koll på vad som sitter på innan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Djo
29 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Christian S okej tänkte om du viste för jobbat på volvo verkstad och det är ofta överdrivet mycket dom vill ta bort.

Ps monterade sänk fjädrar på v70in min idag mycket fastare i chassiet och då har jag kvar orginal stötdämpare som gått 21000 mil. Inte provat nå längre men det jag kört är den mycket trevligare i kurvorna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ainok
29 mars 2017 · 439 Inlägg

Soulman skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Okej... Så marknaden blåser alla som köper sänksatser? Min erfarenhet är precis tvärtom, det blir styvare. Och lägre. Om man har koll på vad som sitter på innan.

Läs vad du har citerat.
Det blir styvare. Men 30mm sänkning på en bil med mjuka gamla originalfjädrar syns inte så mycket.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
caromania Forummoderator
29 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Ainok skrev:
Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ainok skrev:
Om du bara är ute efter att bilen ska bli styvare så ska du nog inte köpa sänkfjädrar då dessa ofta är mjukare än original.

Ainok skrev:
Läs vad du har citerat.
Det blir styvare. Men 30mm sänkning på en bil med mjuka gamla originalfjädrar syns inte så mycket.

Du får nog reda ut det eftersom det är lite oklart?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ehedman
29 mars 2017 · 1 966 Inlägg

En sänkfjäder är både styvare och slakare än en originalfjäder.

Den typiska sänkfjädern är konstruerad på det viset att färre styva varv sänker bilen medan några slaka varv hjälper fjädern att hålla sig i kvar i skålen då fjädern är nästan obelastad. Detta fenomen finns också bland eftermarknadscoilovers, där det ofta är två olika fjädrar av samma orsak.

Senast redigerat av ehedman (29 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang