Funderingar angående sänkfjädrar

Djo
31 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Om du vrider på fjäderbenet får du bättre plats att slå in ett don som bryter isär.

Önskar dig lycka till och det kommer säkert gå bra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
31 mars 2017 ·

Ingen låg nivå i den här tråden. wink

Palla upp bilen ordentligt med pallbockar är det enda jag har att tillägga.

torsen
31 mars 2017 · 7 238 Inlägg

oscar-t skrev:

torsen skrev:

ehedman skrev:
lösningen ligger i progressiva fjädrar, fjädrar som har några mjuka varv och sedan blir hårda."

Härutöver måste nämnas att vissa fjäderfabrikat, t ex Calmini, har märkt fjädrarna och rekommenderar olika montering för vänster- resp högertrafik.

Kul info! Låter sjukt konstigt i mitt huvud med anpassade efter höger- vänstertrafik, men det stämmer säkert! "Tur" att jag har köpt H&R fjädrar då.. haha tongue

Beror på vägens bombering.

Soulman
31 mars 2017 · 1 271 Inlägg

torsen skrev:

oscar-t skrev:

torsen skrev:

Härutöver måste nämnas att vissa fjäderfabrikat, t ex Calmini, har märkt fjädrarna och rekommenderar olika montering för vänster- resp högertrafik.

Kul info! Låter sjukt konstigt i mitt huvud med anpassade efter höger- vänstertrafik, men det stämmer säkert! "Tur" att jag har köpt H&R fjädrar då.. haha tongue

Beror på vägens bombering.

Vägens vadå? Lutning?
Det där får jag höra varje gång jag vänligen ber om att de ska justera om styrningen efter fyrhjulsinställningen så ratten står rakt när bilen kör rakt fram. Det är inte alla vägar som lutar ut mot höger vägren.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
oscar-t
1 april 2017 · 27 Inlägg

Blev några timmar idag! Gick dock åt skogen... Förstår inte vad jag gjorde för fel?!
Fjäderbenet är helt löst från "hållaren" i nederkant till länkarmen. Lossade även dämparen i ovankant så den är helt fri. Styrstaget lossade jag oxå. Även detta staget är lossat och lutat åt sidan. Kabeln blir då helt fri. Lossade gummihållaren och slangen blev fri oxå. Drivaxeln är även lossad och löper fritt och fint...

Dessa steg gör att hela dämparen blir HELT lös både i ovan och nederkant efter att jag "bänt isär hållaren". Jag kan dock inte få länkarmen tillräckligt långt ner (eller loss) så att jag kan trä ur dämparen?! Vad gör jag för fel?? hmm Är lite dålig på att förklara med ord... Hoppas ni förstår vad jag gör för fel och kan hjälpa mig på något sätt!
Ignorera att det ser rötet ut, det ska göras rent och fint så fort jag lyckats med fjädrarna..

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-31aed136f8fce796fa1545eb31e5b212.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-6d7ae254890524a18d353084441592eb.jpg

oscar-t
1 april 2017 · 27 Inlägg

Djo skrev:
Om du vrider på fjäderbenet får du bättre plats att slå in ett don som bryter isär.

Önskar dig lycka till och det kommer säkert gå bra smile

Evildan skrev:
Ingen låg nivå i den här tråden. wink

Palla upp bilen ordentligt med pallbockar är det enda jag har att tillägga.

torsen skrev:

oscar-t skrev:

torsen skrev:

ehedman skrev:
lösningen ligger i progressiva fjädrar, fjädrar som har några mjuka varv och sedan blir hårda."

Härutöver måste nämnas att vissa fjäderfabrikat, t ex Calmini, har märkt fjädrarna och rekommenderar olika montering för vänster- resp högertrafik.

Kul info! Låter sjukt konstigt i mitt huvud med anpassade efter höger- vänstertrafik, men det stämmer säkert! "Tur" att jag har köpt H&R fjädrar då.. haha tongue

Beror på vägens bombering.

Soulman skrev:

torsen skrev:

oscar-t skrev:

Kul info! Låter sjukt konstigt i mitt huvud med anpassade efter höger- vänstertrafik, men det stämmer säkert! "Tur" att jag har köpt H&R fjädrar då.. haha tongue

Beror på vägens bombering.

Vägens vadå? Lutning?
Det där får jag höra varje gång jag vänligen ber om att de ska justera om styrningen efter fyrhjulsinställningen så ratten står rakt när bilen kör rakt fram. Det är inte alla vägar som lutar ut mot höger vägren.

Usch vad det inte gick idag.... Om ni ser/förstår vad jag gjort fel, så får ni gärna hojta hmm
Tack på förhand!!

oscar-t
1 april 2017 · 27 Inlägg

Christian S skrev:
så jäkla svårt är det inte.
här är en monteringsanvisning http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 174-2/2017

zemet skrev:

Cupra_ skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ja precis, ca 30mm kommer den sjunka smile Har själv 35mm sänkning och den sjönk minst 30 iaf..

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av detta skall sägas så ta följande med en stor nypa salt:

Gamla fjädrar trycks ihop av den konstanta belastningen av bilens vikt under åren. Detta gör att bilen blir lite lägre för varje år som går då fjädrarna blir mer och mer komprimerade.

Om man då byter till en sänkningssats på 30 mm och bilen är 10 år gammal kanske den verkliga sänkningen bara blir några få mm.

Jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av detta, det är bara saker jag läst bla här på garaget.

caromania skrev:

Ainok skrev:
Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ainok skrev:
Om du bara är ute efter att bilen ska bli styvare så ska du nog inte köpa sänkfjädrar då dessa ofta är mjukare än original.

Ainok skrev:
Läs vad du har citerat.
Det blir styvare. Men 30mm sänkning på en bil med mjuka gamla originalfjädrar syns inte så mycket.

Du får nog reda ut det eftersom det är lite oklart?

Ainok skrev:
Klart det finns sänksatser som styvar upp bilen, men som ni säkert hör på namnet så sänker bara dom flesta. I största allmänhet handlar det om att bilen blir lägre för att de är kortare och mjukare.

Sen får man ha i åtanke att de flesta som åker runt med sänkfjädrar kör på TA Technix och inte H&R.... wink

H&R säljer ju sina satser som "Sportfederen" och inte "Sänksatser".
Om ni ts har köpt ett sänksats och inte en sportsats så skulle jag inte hoppas på något styvare chassi, men inte säljer väl H&R sådant?  Det är alldeles säkert en miss i kommunikationen här.

Här står lite om hur sänksatser påverkar ett originalchassi:
https://absolutman.wordpress.com/2014/1 … ghallning/

ehedman skrev:

Ainok skrev:
Klart det finns sänksatser som styvar upp bilen, men som ni säkert hör på namnet så sänker bara dom flesta. I största allmänhet handlar det om att bilen blir lägre för att de är kortare och mjukare.

Sen får man ha i åtanke att de flesta som åker runt med sänkfjädrar kör på TA Technix och inte H&R.... wink

H&R säljer ju sina satser som "Sportfederen" och inte "Sänksatser".
Om ni ts har köpt ett sänksats och inte en sportsats så skulle jag inte hoppas på något styvare chassi, men inte säljer väl H&R sådant?  Det är alldeles säkert en miss i kommunikationen här.

Här står lite om hur sänksatser påverkar ett originalchassi:
https://absolutman.wordpress.com/2014/1 … ghallning/

Detta står att läsa i din länk: "Nu finns det inga kortare fjädrar som inte är hårdare också men lösningen ligger i progressiva fjädrar, fjädrar som har några mjuka varv och sedan blir hårda."

rcy skrev:

Brådhis skrev:
En liten detalj bara: En fjäder har ENORM kraft, använd fjäderspännare (iaf fram, bak brukar en domkraft eller växellådslyft vara en bra lösning iaf på V70N och gamla S60) och tänk noga igenom det du gör!

Instämmer helt! Ha riktiga fjäderspännare med god passform mot fjädern, och tänk efter innan du gör något. Det finns faktiskt folk som förlorat livet pga en fjäder som plötsligt släppt.
Ett litet spännband i fjädern som håller ihop den *om* något oväntat skulle släppa är en billig och bra försäkring mot olyckor. Givetvis bara som ett komplement till riktiga fjäderspännare, aldrig en ersättning!

Brådhis skrev:

oscar-t skrev:

Brådhis skrev:

En kompis till mig skulle byta på sin S70, fick hjärnsläpp och skruvade av någon oklar anledning loss propellermuttern upptill på främre fjäderbenet med det klämt mellan knäna, utan att först sätta dit fjäderspännarna. Propellermuttern flög upp i taket (6 meter upp) och gjorde en rejäl buckla. Hade han suttit framåtlutad hade han inte mått bra. Alls! Nu gick muttern rakt upp några cm framför ansiktet...

Som sagt, tänk igenom det du gör och använd rätt verktyg!

//Brådhis

Oj jäklar! Tur den satte taket istället för han... Annars tror du att de steg jag skrivit om HUR jag ska göra för att lossa allt osv kommer att fungera? Är så himla försiktig bara för detta är helt nytt för mig...

Jag tror helt säkert att du kommer klara detta galant. Nu vet jag inte exakt vad som skiljer bakvagnen mot dom tidigare modellerna, men på dom kan det vara lite klurigt att få upp bärarmen igen när man ska ha ihop allt. Det är dock absolut inte omöjligt, men man kan behöva vara lite klurig och trixa lite med tex domkraften/växellådslyften tills man får allt rätt.

Jag hade väldiga problem med en bil där allt såg helt ok ut tills jag lossade bärarmen. Då visade det sig att bilen troligen varit i diket någon gång med resultatet att bärarmen hölls rak av bulten, så när jag lossade den blev det lite sned och plötsligt var det ett rent helvete att få den på plats igen när jag skulle återmontera sakerna. Det löste sig dock genom lite klurande och svordomar. Så min poäng är, ge inte upp bara för att det verkar struligt när du står mitt i det. Mekaniker är också människor och kan dom så kan du!

//Brådhis

Gick inge vidare alls idag... Om ni ser/förstår vad jag gjort fel så får ni väldigt väldigt gärna meddela, så jag får bytt fjädrar! smile
Hoppas någon kan!!
Tack så hemskt mycket på förhand!!

ehedman
1 april 2017 · 1 966 Inlägg

Sitter fjäderbenet löst både uppe och nere?
Lossa på drivaxeln och använd sedan ett spett för att få ned länkarmen tillräckligt.

oscar-t
1 april 2017 · 27 Inlägg

ehedman skrev:
Sitter fjäderbenet löst både uppe och nere?
Lossa på drivaxeln och använd sedan ett spett för att få ned länkarmen tillräckligt.

Yes! Fjäderbenet var helt löst... Kunde lirka det uppåt och neråt. Drivaxeln var lös oxå! Men kunde inte få ner länkarmen...?! Vi testade med att hänga och trycka ner osv men kunde inte få ner den tillräckligt. Spett? Menar du med brutal våld? Haha

Djo
1 april 2017 · 10 157 Inlägg

Spett och ta i så går det. Lirka lite bara.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ehedman
1 april 2017 · 1 966 Inlägg

oscar-t skrev:

ehedman skrev:
Sitter fjäderbenet löst både uppe och nere?
Lossa på drivaxeln och använd sedan ett spett för att få ned länkarmen tillräckligt.

Yes! Fjäderbenet var helt löst... Kunde lirka det uppåt och neråt. Drivaxeln var lös oxå! Men kunde inte få ner länkarmen...?! Vi testade med att hänga och trycka ner osv men kunde inte få ner den tillräckligt. Spett? Menar du med brutal våld? Haha

Du använder spettet som en hävarm för att få ner länkarmen.

Vet inte om det får anses som brutalt våld.  Lugnt och metodiskt, om jag får säga det själv.

oscar-t
2 april 2017 · 27 Inlägg

Djo skrev:
Spett och ta i så går det. Lirka lite bara.

ehedman skrev:

oscar-t skrev:

ehedman skrev:
Sitter fjäderbenet löst både uppe och nere?
Lossa på drivaxeln och använd sedan ett spett för att få ned länkarmen tillräckligt.

Yes! Fjäderbenet var helt löst... Kunde lirka det uppåt och neråt. Drivaxeln var lös oxå! Men kunde inte få ner länkarmen...?! Vi testade med att hänga och trycka ner osv men kunde inte få ner den tillräckligt. Spett? Menar du med brutal våld? Haha

Du använder spettet som en hävarm för att få ner länkarmen.

Vet inte om det får anses som brutalt våld.  Lugnt och metodiskt, om jag får säga det själv.

Haha okej, inte brutal våld, men lite mer kraft än bara tynga ner bromsskivan lite.. Det är inte risk att länkarmen hamnar i bottenläge på något vis? Fick lite den känslan när vi testade utan spett...? hmm Får testa med spett imorgon istället!
Tack för tipset!!

Djo
2 april 2017 · 10 157 Inlägg

Ingen fara när det är stopp är det stopp.

Att tynga ner lite vid skivan funkar aldrig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
oscar-t
2 april 2017 · 27 Inlägg

ehedman skrev:

oscar-t skrev:

ehedman skrev:
Sitter fjäderbenet löst både uppe och nere?
Lossa på drivaxeln och använd sedan ett spett för att få ned länkarmen tillräckligt.

Yes! Fjäderbenet var helt löst... Kunde lirka det uppåt och neråt. Drivaxeln var lös oxå! Men kunde inte få ner länkarmen...?! Vi testade med att hänga och trycka ner osv men kunde inte få ner den tillräckligt. Spett? Menar du med brutal våld? Haha

Du använder spettet som en hävarm för att få ner länkarmen.

Vet inte om det får anses som brutalt våld.  Lugnt och metodiskt, om jag får säga det själv.

Djo skrev:
Ingen fara när det är stopp är det stopp.

Att tynga ner lite vid skivan funkar aldrig.

Blir till att testa med spett idag!
Så det "stoppet" jag tyckte var med kroppsvikt osv är inte stopp? Det går alltså att pressa ner länkarm ihopsatt med skivan (enligt bilden ovan) osv eller måste man benda isär dem och pressa ner länkarmen separat? Drivaxeln löpte fritt...
tack snälla för era svar!!
Mvh

Djo
2 april 2017 · 10 157 Inlägg

Peta ur drivaxeln helt om du vill vara helt säker sen är det bara att bända ner med spett.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang