Bra budgetdäck för Civic EK? (195/55 15)

ElSvahnomano
30 mars 2017 · 11 Inlägg

Tar gärna emot tips på bra däck som inte gör mig urpank. Första bilen så jag är inte helt insatt i däckkvalitet osv.

Ena kompisen rekommenderade internet där jag hittade billgia däck för 400-800kr stycket, andra polarn jobbar med däck och dumförklarade den idén.

Bilen går som brukis o pendlar 1h om dagen (30min enkel resa). Men vill ändå kunna ha kul på kurviga vägar, är ju en Civic VTI.

Honda Civic EG "VTI" (1992)
ehedman
30 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Skippa Goodride, Nankang, Delinte, Linglong och övriga däck som (enligt mig) passar in under segmentet "billiga, ovala, regummerade plastpuckar". Nu har jag själv Nankangsulor som har funkat bra på samtliga underlag men det är inget jag skulle rekommendera med rak rygg.

Jag skulle satsa på ett däck i mellansegmentet, kanske Kumho eller Hankook kan passa in där. Ligger runt 6-700 kr/st.

Evildan
31 mars 2017 ·

Kombinera dina två kompisars råd och köp bra däck online?
Jag gillar dom här sommardäcken då dom rullar rätt tyst och är behagliga att åka på.
Har haft dessa på både en Prius samt en V70N fast i dimensionen 195/65 R15".
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … p=R-272704
Köpte till laddhybriden för två veckor sedan och betalade 439kr stycket hos mrauto. 6 dagar senare fick jag leverans hem till dörren.

Senast redigerat av Evildan (31 mars 2017)

mb_pucken
31 mars 2017 · 5 087 Inlägg

Har även jag kört kumho och vart väldigt nöjd. Möjligtvis att dom slitits lite fort men beror nog mera på min bil än däcken. Rullade tryggt och tyst i alla väglag.
Gör billigaste firemax just nu för några hundra kr st och dom är inte alls trevliga. Låter illa, känns hala i blött väglag osv. Dock verkar dom ej slitas så fort men beror garanterat att dom är av samma material och hårdhet med en hockeypuck :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ElSvahnomano
1 april 2017 · 11 Inlägg

Tack för svaren, lär bli så att jag köper via kompisen som pillar med däck. Mest för att han garanterat kan kirra hjulinställning o montering åt mig. Han rekommenderade konstigt nog westlake däck @700kr styck  som det bästa budgetvalet trots att de fått dåligt betyg i nåt random test jag läst (säkert inte samma däck but still). Går jag upp till  en tusing stycket kunda han kirra några yokohama som var tusen ggr bättre i hans värld.

Kollade själv på Toyo Proxes t1r men verkade inte som han kunde få in dem till bra pris.

Honda Civic EG "VTI" (1992)
Steenzor
7 april 2017 · 489 Inlägg

ElSvahnomano skrev:
Tack för svaren, lär bli så att jag köper via kompisen som pillar med däck. Mest för att han garanterat kan kirra hjulinställning o montering åt mig. Han rekommenderade konstigt nog westlake däck @700kr styck  som det bästa budgetvalet trots att de fått dåligt betyg i nåt random test jag läst (säkert inte samma däck but still). Går jag upp till  en tusing stycket kunda han kirra några yokohama som var tusen ggr bättre i hans värld.

Kollade själv på Toyo Proxes t1r men verkade inte som han kunde få in dem till bra pris.

Kör de toyo nu, inte prövat pressa så mycket ännu, annars finns det ju federal rsr !

zemet
7 april 2017 · 4 041 Inlägg

Goodride var riktigt underhållande däck. Var som att köra på snö såfort det var en tendens till fukt på asfalten:D

Men vill man inte köra ihjäl sig så bör man kanske undvika dessa.
Federal är ganska prisvärda däck, Jag tror federal är "gamla" continental mönstrer och gummiblandningar. (Kolla upp detta själv, inte alls säkert att det stämmer)

Landsail kostar typ 550 kr/st för 225or 18". Det är också prisvärda däck tycker jag. Dom brukar få helt okej i diverse test också.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Muttley
7 april 2017 ·

Kört nankang på ett par bilar. En med året runt däck, de funkade superbra. Riktigt bra grepp faktiskt.

Köpte på däckonline nu i veckan, fick bli maxxis för att testa lite.  Grymt snabb frakt varje gång jag beställt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang