5930
Sök

Köpråd ang BMW 130i 06

10 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
hej allesammans! är ny på detta forum och behöver lite hjälp från de erfarna. Är i 20års åldern och har blivit lite småkär i en Bmw 130i m-sport som kostar 110-120k. Har haft en volvo 940 innan så det skulle vara en stor uppgradering. Andledningen till att jag vill ha denna bil så mycket är för att den är snygg, kvalitativ, rolig och samtidigt "ekonomisk".

https://www.blocket.se/ostergotland/BMW … 11&w=3

Det jag undrar över är om det är idiotiskt att köpa en relativt gammal bil till en ganska så dyr peng?
kommer använda bilen till att åka till jobbet (5-7 mil) samt till vardagscruising...

Kan jag räkna med att bilen inte går sönder eller kostar mig skjortan? för har verkligen inte råd att lägga 40k för att något viktigt pajjar....

Alla tips, råd och erfarenheter välkommnas! förstår självklart att jag kan få en nyare bil utan motor och körglädje för denna slant men är villig att kompensera lite för underhållning med mera
Tack på förhand, Kevin

(måste köpa bil pga jobb och jag är en sån som hällre krämar ut lite extra och får något jag verkligen älskar)

10 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
kommer förövrigt lägga 70k från sparande och sen låna resterande av låtsaspappa och betala tillbaka per månad utan ränta

6 227 Inlägg
1 april 2017
Den hade rätt utrustning och färg men har bytt ägare ofta de sista åren och den senaste har bara haft den sedan i höstas. Nuvarande ägare är dessutom med på Lexbase, även om jag inte kan se för vilket brott.

1 201 Inlägg
1 april 2017
Välkommen till forumet!

Bmw 130i är lite av en våt dröm för Bmw-fantaster och hade jag själv lagt runt 100 papp på en bil idag så hade den garanterat legat bland topp 3 på listan. Motorn är beprövad och har bevisligen inga större förekommande fel. Vad gäller resten av bilen så kan det uppdagas några sensor-fel, så testa om allt fungerar och ta en lång provtur och känn hur den är i chassi, växellåda och koppling. En 265hk bakhjulsdriven bil som väger 1,3 ton älskar att åka fort, accelerera snabbt och trycka i kurvor. Därav kan den bli avtrubbad efter 10 år på vägarna om slitdelar inte är bytta. Det kan vara svårt att känna själv så ta med någon med erfarenhet och kunskap! Allt kommer kännas tight som en sportbil jämfört med din 940.

Annars märks det ganska snabbt på en bil hur den är omhändertagen. En sådan bil skulle jag aldrig rulla in i en maskintvätt exempelvis så leta i lacken efter repor och även parkeringsskador. Sedan går man på inredningen och ser om det är repor lite överallt eller om tidigare ägare har varit pedant. Starta motorn och lyssna efter tickande ventiler samt leta efter läckage.

Det är alltid en risk att köpa äldre prestanda-orienterade bilar, men ta det lugnt och var noggrann så ska det nog gå bra!

10 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
hmm.. blivit dömnd alltså.. antalet ägare och byten oroade mig med.
grejjen är att jag måste åka från stockholm till lindköping för o titta på bilen och dessutom på en vardag så lite svårt att få med någon bilkunnig.
några mer tips på hur jag borde undersöka bilen?
tack en sålänge för svar

10 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
såg även att bilen för ganska länge sedan haft en besiktining med anmärkning med krav på åtgärd och efterkontroll.. är detta något att oroa sig för?

1 522 Inlägg
1 april 2017
Inget jag skulle oroa mig för. Har den blivit godkänd i besiktning efteråt så har ju felet blivit åtgärdat. Vill du vara på den säkra sidan så ta reda på vad felet är och kontrollera sedan så att det inte blivit "fusklagat".

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 290 Inlägg
1 april 2017
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/DBJ818

Förstår dig. Mycket maskin i en pytteliten bil. Roligt!
Däremot kan du inte räkna med att den håller. En liten reservkassa till reparationer är att rekommendera.

Håller med. Många ägare det sista som framgår av länk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 227 Inlägg
1 april 2017
Ser ut som nuvarande ägare haft bilen ute på blocket 25 dec -16 för 123k och igen 16 feb -17 för 120k. Svårsåld?

10 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
ja det känns lite oroligt med vissa bitar men samtidigt så är den ett bra exemplar med sakerna jag vill ha.. blir väldigt kluven. kan det bästa kanske vara att inte ta denna risk? vad hade ni gjort?

10 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:

Däremot kan du inte räkna med att den håller. En liten reservkassa till reparationer är att rekommendera.

går det att ta reda på namnen på tidigare ägare?

6 227 Inlägg
1 april 2017
Redan diffbromsen gör ju bilen värd att åka och kolla på i alla fall

Forummoderator
18 290 Inlägg
1 april 2017
kelpan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

går det att ta reda på namnen på tidigare ägare?

Ja. Har du bank-id så kan du gå in på Transportstyrelsen och fråga på bilen och få uppgifter till mail då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 522 Inlägg
1 april 2017
Om du söker på registreringsnummret här: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb så kan du få uppgifterna om tidigare ägare via e-post

1 522 Inlägg
1 april 2017
Jag tycker absolut att du ska kontakta säljaren och åka och kolla på den.

10 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
tackar för att ni är så hjälpsamma!
ja diffbromsen är ett plus men kan det vara ett tecken på att någon har kört den på bana?
vad skulle ni vara oroliga över?

Forummoderator
18 290 Inlägg
1 april 2017
Registerutdrag

--- Edit: tog bort då TS säkerligen kopierat infon---
Senast redigerat av Hybridsmurfen (2 april 2017)

10 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
har ägts av 2 "svartlistade" bilföretag och en ägare hade varit orolig att mätaren hade blivit skruvad med..

Sök