26 februari 2018
Trådstartare
Nu kanske?
Ja, alltså... Jag har ju hunnit tänka så några gånger, men ändå..
Har ju vari extremt mycke fram och tillbaka... Aldrig blivi nöjd med hur sakerna ser ut tillsammans.
Det faller på nån viss detalj, att hamra till spegel-kåper av koppar-plåt t ex. Det går ju alltid att hitta andra lösningar, men ofta bryter man själva helhets-konceptet då, ifall idén var att backspeglarna skulle ha samma färg som B-stolparna, trösklarna, m m.
Grejen är hur som helst, att nu fick jag tag i nån så helt jävla sagolik koppar-plåt! Inte nog med att den är laxrosa till färgen, den är dessutom mjuk som en jävla Mon Chi Chi-fêtta typ. Man kan liksom driva den med en vanlig tång. Knappt svårare än att lägga marsipan-lock på en prinsess-tårta.
Och bäst av allt är, att när delen väl är formad, så är den inte alls så sladdrig som man kanske väntar sig, för alla falsningar gör konstruktionen styv.
Har börja bocka till sido-delarna till grillen, fattas egentligen bara själva galler-strukturen, plus att dom behöver riktas.
Normalt tycker jag det är svårt att klippa raka spår med plåt-sax. Har fått till både såna här grill-delar och torped-plåtar, som jag sen förstört när jag försökt med flänsarna. Verkar inte bli nåt problem här, dock.
Så det känns inte fullt så hopplöst längre att kunna hamra till även spegel-kåper som passar in. Och om jag nu ändå inte skulle få till det, så kan jag gott och väl acceptera kromade kåper. Matlåder eller gamla Mercedes-speglar.
B-stolparna blir också koppar. Troligtvis torped-plåtarna med, men där har överväger jag dessutom såväl mässing som galvaniserad stålplåt och rostfritt. Den detaljen är ju lätt att byta, så jag tänkte göra flera uppsättningar.
Har också kommi över en mässings-plåt stor nog för att kunna klippa ut hela lister till alla sido-fönstrena. Alltså, så att varje list är ett enda stycke utan skarvar. Ska faktiskt pröva att göra trianglarna som back-speglarna monteras på av samma stycken dom respektive listerna.
Har också idéer rörande kofångare. Trä med liksom ett lock av mässings-plåt. Så fördelningen blir ungefär som en sån äldre metall-kofångare. Bara det att det liksom är listen, d v s trä-virket, som är den egentliga kofångarn, plåten blir ju mest dekorativ.
Skulle faktiskt rentav kunna fuska... Bara klä in den befintliga plast-konstruktionen helt och hållet. Plåt ovanpå, så riva loss gummi-listen och ersätta med spök-panel.
Fönster-listerna framåt och bakåt likaså. En infernaliskt bedräglig kuliss, ett kitschigt fans jävla Djävulens Bländverk som jag fäster i nuvarande plast.
Snälla jag - låt mig nu faktiskt äntligen få det här färdigt till sist... Så att jag kan börja jobba på magsåre som det troligen åstundade motor-bytet kommer orsaka.
Senast redigerat av Svento (3 mars 2018)
Burning rage within my soul, head is just an empty bowl