Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 858 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
Bob-Miller
5 augusti 2017 · 1 309 Inlägg

Blir mkt kul denna tråden,en som gör som han vill helt o hållet,haha....de gillar ja...

Svento
5 augusti 2017 · 199 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Blir mkt kul denna tråden,en som gör som han vill helt o hållet,haha....de gillar ja...

Det där är intressant. Man kan ju föreställa sig att man alltid gör precis som man vill när det gäller saker som man själv äger. Typ fordon eller sitt hus. Liksom... att det kan väl i rimlighetens namn inte råda några konventioner omkring?? Väl? Det här är en grej jag har och jag gillar den här eller den här stilen. Typ.

Ja jävlar. Eller hur.

Fan vad folk har åsikter och tycker att vissa saker är helt oacceptabelt. I princip kriminellt. Först undrar ​dom varför man inte skrotar bilen. Därför att den är i bra skick, försöker man förklara. Problemen är strikt kosmetiska - och jag har idéer. Men när man berättar blir samma personer förfärade över hur man kan göra nåt sånt mot en gammal bil. Låtsas inte om det så tröttnar han.

Alltså... Dom ingrepp jag ska göra är betydligt mindre än vid en traditionell tysk-pimp. Men en sån betraktas ändå som original. Och ingen gråter över all världens gamla Knuckleheads som fått höga styren, flammer på tanken och diverse custom-bling. Eller förtitals-bilar som blir hotrod. Eller Käfer som blir Beach-buggy.

Men 'steam-bimmern' är tydligen en ondskefull provokation mot all normal anständighet. Mot kristen etik och västerländsk humanism, ett hot mot demokratin, välfärden och världsfreden, brott mot mänskligheten.

Hallå!!

Det handlar alltså om lite lister av trä och mässing. Jag vill inte provocera, jag vill inte göra nåt annorlunda - jag tycker bara att sånt här är jävligt snyggt. Att det det sen inte gjorts nåt liknande tidigare får väl ses som en bonus? Alltså... jag skiter i det, men det är liksom min present till resten av världens befolkning.

Senast redigerat av Svento (5 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Bob-Miller
5 augusti 2017 · 1 309 Inlägg

Såå rätt,din bil o din stil.hade en bekant som brutalt byggde om en saab 96,en del klaga på han ,men flera tyckte om hans udda lösningar..kör på.

Senast redigerat av Bob-Miller (5 augusti 2017)

Lyrre_
5 augusti 2017 · 9 Inlägg

Jag fick ett leende när jag läste "Att steampunk-pimpa en E30" smile
Tycker det är fränt å kul du gör det!
Det man gör på sin bil handlar ju om att man själv tycker om det och vill ha det på sitt sätt! Så kör på!
Jag kör mitt race när jag gör saker på mina bilar, somliga fattar inte, somliga blir irriterade men det dom inte vet är ju att det bara blir roligare när man får sånna reaktioner, stuckit många i ögonen vad jag gjort på min äkta Camaro RS/SS -70 tongue

Kör ditt race det är din bil! smile Gillas!

Svento
6 augusti 2017 · 199 Inlägg

Ja alltså... Grejen i sig - vad folk tycker - har ingen direkt betydelse. Det är mer att jag kan väldigt lite om sånt här, och liksom ofta rent praktiskt är beroende av omvärldens välvilja. Då kan det försvåra ifall folk försöker stoppa mig genom att inte svara på fråger. På nåt amerikanskt forum hann jag skriva ett inlägg, en introduktions-text. Det räckte för att nån skulle få för sig att jag var en avstängd f d medlem. Sen utgick alla svar efter det ifrån att jag verkligen var han.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
6 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Ääh, skit i alla nej sägare förfan. Be dom dra åt helvete. När jag besiktigade min bubbla (finns bilder i mitt galleri under fotoalbum) så va det en gubbe där som också skulle bes sin bil. Han kom gapandes genom bes hallen att jag hade förstört bilen och va dum i huvudet. Gick in under billyften och försökte beordra besmannen att sätta 2,or på de ena och det andra. Dra du åt helvete sa jag, det är MIN bil och jag har enl MIG gjort den jävligt mycket bättre än vad den va. Bes mannen sa att han höll med mig, bad gubben att försvinna om han över huvudtaget skulle få sin bil bes. Jag fick inte en anmärkning smile Det roligaste va ändå innan jag knappt kommit in i hallen. Porten öppnar sig. Jag puttrar fram och ser en bes man med hakan på backen typ, sen smeker han framskärmen lite och utbrister "Vafan det ÄR ju rost... Jag va helt säker på att den va målad såhär"

Svento
6 augusti 2017 · 199 Inlägg

Nu jävlar kom jag på en grej... Melon-skal!!

Det är ju vissa delar som känns så totalt hopplöst att göra nåt bra till. Dom sticker för närvarande ut nåt så förbannat eftersom jag har penslat dom provisoriskt med koppar-metallic.

Backspeglarna är en sån grej. Funderat på hur många varianter som helst. Små runda monterade i skålar av koppar eller mässing. Köpa nåt halvgammalt av kromad plåt - typ Opel Rekord - men då är inte höger och vänster likadana. Fräsa ut ur trä - typ samma form som original-kåperna? Men jag har inget stycke i rätt storlek, och jag befarar att det blir en jävla massa jobb. Rostfria matlåder kan möjligtvis vara en bra idé.

Men så stod jag härförleden vid matberedarn. Skulle mixa till en fruktdryck åt barna, hade precis gröpt ur en grön honungs-melon och skulle slänga skal-halverna.

Men fan alltså...! Det skulle kunna fungera. Torka ur; få dom lite styvare... Skjuts in i ugnen med er, små jävlar! Få se hur det här går.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
6 augusti 2017 · 199 Inlägg

Nej fan dom ändra form allt för mycket. Krömp och smalna av. En mindre vatten-melon kanske skulle kunna fungera, men nu funderar jag mer på ytter-skalet till en koko-nöt.

Misstänker dock att jag i slutändan kryper till korset och köper ett par Ford Granada-kåper. Störande bara att även rätt risiga grejer kostar minst tvåhundra. Speciellt svårt att hitta en matchande höger-kåpa.

Idén är sen att flytta över juster-motorerna från dom vanliga speglarna. Inte omöjligt att glasena också passar.

Senast redigerat av Svento (6 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
6 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Om du inte absolut måste ha elinställningen kvar på speglarna så kan du göra som jag gjorde. Tog ett cykellyse modell gammalt, vände det bak och fram och monterade i ett spegelglas. Ouila!  Rostfria backspeglar som du kan få lite hursomhelst, även två likadana! Tror att biologiska speglar av nötter och skal kan komma att mumsas i sig av fågelfän

Svento
7 augusti 2017 · 199 Inlägg

fish skrev:
Om du inte absolut måste ha elinställningen kvar på speglarna så kan du göra som jag gjorde. Tog ett cykellyse modell gammalt, vände det bak och fram och monterade i ett spegelglas. Ouila!  Rostfria backspeglar som du kan få lite hursomhelst, även två likadana! Tror att biologiska speglar av nötter och skal kan komma att mumsas i sig av fågelfän

Ungefär så långt har jag löst frågan. Jag har rätt mycket metallskålar som skulle fungera. Just den detaljen med elektrisk justering tror jag är mitt minsta problem. Speglarna är ju lätta att lossa från motorn, och motorn sitter i den vanliga kåpan med fyra skruvar. Sen är det bara att flytta över motorn till den kåpa jag vill ha. Det är så jag tänkt göra om jag väljer såna justerbara Granada-speglar. Men naturligtvis har jag även lite vildare idéer med nån diabolisk konstruktion med synliga vajrar och nån lagom överdimensionerad spak.

Frågan gäller mer hur jag ska få det skapligt snyggt, exempelvis hur dom ska fästas i dörrarna. Funderar på att tälja till nåt i lite samma stil som dom befintliga fästena av aluminium - fast i trä då. (Fan jag känner alltmer att det är trä jag ska satsa på, så långt det bara är möjligt. Brunt trä, mässingsbricka och galvaniserad enkelspår-skruv) Sen stör jag mig som sagt på att det blir lite väl liten bild i dom här runda från Biltema. Skulle gärna hitta några speglar som är något större än 10 cm ø. Dessutom är dom infattade i svart plast, så jag skulle behöva få till nån typ av ram runt också ifall jag ändå kan stå ut med att bilden är så liten. Jag har bara så jävla liten lust att handla mer just nu...

Ytterskalet till kokosnötter är långa fibrer. Som trä. Blir det såna jag gör nåt av, så kommer dom ju oljas in och sotas, sen endera oljas igen eller klarlackas. Dom kommer inte att hotas vare sig av väder eller djur. Men jag ska utkika lite till efter några plank-bitar i ungefär rätt storlek.

Även funderat på att själv göra nåt av plåt. Men att forma till av ett stycke är bortom mina förmåger, så det blir att foga ihop flera mindre. Löda med tenn är nog inte helt lyckat, för koppar-plåten i kåperna lär snart ha löst upp den oädlare metallen. Och silverlod kräver typ gasol-låga samt fluss-medel och skit. Plus att lära sig ett nytt hantverk då... Skruvar känns oelegant när det handlar om permanenta konstruktioner. Hittar jag små jävla koppar-nitar skulle det definitivt kunna vara ett alternativ att överväga.

-

Men fan, det stora problemet är att det är alldeles för små detaljer som tar alldeles för mycket tid... Vevar, dörrhandtag, m m. Backspeglar. Det är så jävla mycket stora och fundamentala grejer som jag skulle behöva komma igång med. Slipning och målning av karossen inte minst. Rostfria plåtar på sparklåderna. Kofångare. Eventuella skärmkanter av mässing eller rostfritt. (Skärmar har jag i och för sig gjort, men dom har inte helt rätt form - för stor radie plus att h/v inte är likadana - och jag vet fan inte hur jag ska få till finjusteringen) Baklysena. Skulle vilja få till lite snabba halvbra lösningar på vissa såna här saker typ speglarna, sido-listerna, B-stolparna, fällning av stolarna och luftintagena till motorn.

Senast redigerat av Svento (7 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
11 augusti 2017 · 199 Inlägg

Dörrhandtag då, anspråkslös minimalism:

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-8375567a3fd49a5a13cc1ea8c838d614.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-bc30afc57a74f46a1740044513177a75.jpg

Hade gjort ett par betydligt större, mörkare och kitschigare, men när jag skulle montera dom hitta jag bara det ena.

Men jag undrar om inte dom här får sitta kvar. Lite naket, men jag håller på med några mässings-plåtar som ska vara bakom, mot kaross-plåten.

Senast redigerat av Svento (11 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Bob-Miller
11 augusti 2017 · 1 309 Inlägg

Udda o snyggt,vet inte var du bor,men Hornbach o Bauhaus har mkt plåtar i mässing,alu,mm med olika mönster..mindre bitar till bra priser,ett litet tips som du kanske kan ha nytta av..

Queenie
11 augusti 2017 · 74 Inlägg

Stiliga handtag, men du har inte funderat på att ha spåren på skruvarna i samma vinkel smile det kanske bara är mig det stör att de är olika.

Skulle gärna se lite fler bilder på längre avstånd. Men håll den här stilen och lägg ner arbetet som krävs så kommer det här bli riktigt unikt och ballt!!

Svento
12 augusti 2017 · 199 Inlägg

Jo jag tänkte på spårenas vinkel när jag såg bilderna. Men när enkelspåriga skruvar förekommer i större mängd i verkligheten så brukar dom sällan vara justerade så.

Det finns anledningar till att jag bara tagit närbilder... Bilen ser som helhet förskräcklig ut just nu, och dessutom är dom ändringar jag hittills gjort så få, att den inte skiljer sig nämnvärt från orginalskick. Förutom att den ser skrämmande risig ut. Jag vill få till lite mer. Typ kofångare, backspeglar, lister - lite sånt. Alternativt om jag skulle komma på nåt sätt att få bakskärmarna fixade, så jag kan börja greja med lacken lite.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
12 augusti 2017 · 199 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Udda o snyggt,vet inte var du bor,men Hornbach o Bauhaus har mkt plåtar i mässing,alu,mm med olika mönster..mindre bitar till bra priser,ett litet tips som du kanske kan ha nytta av..

Jodå, till Bauhaus har det blivit några turer. Skruvar, bricker, beslag, m  m. Just plåt har jag skrämmande mängder av, dock. Finns en skrothandlare i grannskapet (Slottshagens industri-område!) där man kan tro att priserna är angivna i Euro. Men det är dom inte.

I den mån jag nu alls letar plåt, så är det större dimensioner, typ 2000. Har faktiskt hittat ett billigt internet-varuhus där sånt finns också. Kanske inte 2000 men 1000 åtminstone.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
12 augusti 2017 · 1 475 Inlägg

Haha, ja vafan jag tyckte handtagen vart coola jag! Lägg upp en bild på bakskärmarna så får jag se... Jag jobbar med plåt hela dagarna, tänkte om man kanske kunde komma med nå tips.

Svento
15 augusti 2017 · 199 Inlägg

Det är inte direkt att jag inte vet vad som ska göras med bakskärmarna. Fogen ska fyllas. Eller så ska området där åtminstone slipas så jag kan måla. Jag har bara ingen idé om vart jag ska vända mig - eller om jag skulle försöka själv, var jag ska stå och slipa.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
15 augusti 2017 · 199 Inlägg

Luft-intaget under framrutan. Ett till identiskt fast spegelvänt kommer jag naturligtvis att behöva göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-2e73d85027af13f199258c95e3ec8b47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-290856ed33510603c0ed84c6006c2caf.jpg


Kåpan över tanklocket. Måste bara få dit nåt fjädrande som håller luckan stängd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-a547963486554dee1d2c90ee09cf0969.jpg

Senast redigerat av Svento (15 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
zemet
15 augusti 2017 · 4 041 Inlägg

Riktigt skoj ide:) Och hittils ser allt riktigt lovande ut:)
Följer med spänning:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Bob-Miller
15 augusti 2017 · 1 309 Inlägg

En liten magnet bakom tank-luckan kanske..finns massa o välja på..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang