Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 790 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
Svento
16 augusti 2017 · 199 Inlägg

Magnet ska jag fundera runt.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
16 augusti 2017 · 199 Inlägg

B-stolpar förhoppningsvis. Alltså regionen mellan främre och bakre sido-fönstrena.


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-2776bd67ca4c3cf8718ffc0c8b39c308.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-0bc8334d641a728afa160639f15a8d1e.jpg


Äkta spök-trä! Inrasat tak från ett av husena på Lyckliga Gatan, Björnhammaren, Närke. Rötskadat och jävligt från ett folkhem som flytt. Lost future.

Limmat ihop såna 100 x 5 till ett lite bredare flak och sågat ut såna här dekorations-platter till B-stolparna. Sandat, gnidit in olivolja, mumifierat på 250 grader, sandat igen och oljat igen.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Low
16 augusti 2017 · 3 308 Inlägg

Kul tråd!:-)

Svento
17 augusti 2017 · 199 Inlägg

Low skrev:
Kul tråd!:-)

GMF Guitarparts hade ett forum som hette Planket när det begav sig. Där figurerade en skribent med användarnamnet Knutsson; ständigt på gott humör och med sån entusiasm och så stora händer händer att han inte kunde träffa bara en tangent åt gången. Hade diverse projekt som han delade med sig av, bl a Knutocastern. Det var en blå elgitarr av strata-modell tillverkad av vanligt prima svenskt granvirke - 'korta barr', förtydliga han. Strängarna var förankrade i sex aluminium-hylser tillverkade av urborrade pop-nitar. Lysande idé. Så planerade han en mer Gibson-inspirerad 'Les Plåt' hopsvetsad av stålplåtar, ett projekt som dock tydligen inte blev av.

Självklart beskylldes han för att vara ett 'troll', men alla följde vi ivrigt hans trådar. Man förundrades över hur nån kunde vara både så flippad och så kreativ - samt lite halv-händig utan att vara direkt pedantisk... Så försvann han. Nån sa att han dog, andra hävdade att Knutsson bara var ett alternativt namn på nån användare som dubbel-registrerat sig.

Ja vafan. Här sitter man alltså nu då... Tittar mig omkring. Planker, mässings-plåtar, veteranbils-delar, diverse lamper i olika färger. Och man kan bara konstatera faktum.

Jag har uppenbarligen blivit min egen Knutsson.

Hur gick det till, det här? Är det som en jovialisk motpol till den onda skogs-anden Bob i Twin Peaks? Alltså han som iklädd fadern Lelands kropp mördade Laura Palmer. Som sheriff Dale Cooper till sist lyckades driva ut ur den plågade gubben Palmer, bara för att själv bli det nya värd-djuret. Jag har varit obegripligt mycket i trakterna runt Hjortkvarn, Zinkgruvan senaste året, jag ger mig fan på att det är där nånstans Knutsson tagit mig i besittning.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Evildan
17 augusti 2017 ·

The owls are not what they seems to be!

New shoes...drewls.

Damm good coffee!

Svento
17 augusti 2017 · 199 Inlägg

Evildan skrev:
The owls are not what they seems to be!

New shoes...drewls.

Damm good coffee!

'... and HOT!!'

-

'Inget går upp emot att urinera i det fria.'

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Evildan
17 augusti 2017 ·

Svento skrev:

Evildan skrev:
The owls are not what they seems to be!

New shoes...drewls.

Damm good coffee!

'... and HOT!!'

-

'Inget går upp emot att urinera i det fria.'

One day my log will have something to say about this.

Low
17 augusti 2017 · 3 308 Inlägg

Svento skrev:

Low skrev:
Kul tråd!:-)

GMF Guitarparts hade ett forum som hette Planket när det begav sig. Där figurerade en skribent med användarnamnet Knutsson; ständigt på gott humör och med sån entusiasm och så stora händer händer att han inte kunde träffa bara en tangent åt gången. Hade diverse projekt som han delade med sig av, bl a Knutocastern. Det var en blå elgitarr av strata-modell tillverkad av vanligt prima svenskt granvirke - 'korta barr', förtydliga han. Strängarna var förankrade i sex aluminium-hylser tillverkade av urborrade pop-nitar. Lysande idé. Så planerade han en mer Gibson-inspirerad 'Les Plåt' hopsvetsad av stålplåtar, ett projekt som dock tydligen inte blev av.

Självklart beskylldes han för att vara ett 'troll', men alla följde vi ivrigt hans trådar. Man förundrades över hur nån kunde vara både så flippad och så kreativ - samt lite halv-händig utan att vara direkt pedantisk... Så försvann han. Nån sa att han dog, andra hävdade att Knutsson bara var ett alternativt namn på nån användare som dubbel-registrerat sig.

Ja vafan. Här sitter man alltså nu då... Tittar mig omkring. Planker, mässings-plåtar, veteranbils-delar, diverse lamper i olika färger. Och man kan bara konstatera faktum.

Jag har uppenbarligen blivit min egen Knutsson.

Hur gick det till, det här? Är det som en jovialisk motpol till den onda skogs-anden Bob i Twin Peaks? Alltså han som iklädd fadern Lelands kropp mördade Laura Palmer. Som sheriff Dale Cooper till sist lyckades driva ut ur den plågade gubben Palmer, bara för att själv bli det nya värd-djuret. Jag har varit obegripligt mycket i trakterna runt Hjortkvarn, Zinkgruvan senaste året, jag ger mig fan på att det är där nånstans Knutsson tagit mig i besittning.

Knutsson dog inte. Han registrerade sig på garaget iställtet :-)

Svento
18 augusti 2017 · 199 Inlägg

Ja det är lite det jag börjar misstänka. Undrar om jag inte ska börja ta åt mig äran för Knutocastern också.

Idag har jag för övrigt grejat med kofångare av furu.

Långa barr...

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Low
18 augusti 2017 · 3 308 Inlägg

Svento skrev:
Ja det är lite det jag börjar misstänka. Undrar om jag inte ska börja ta åt mig äran för Knutocastern också.

Idag har jag för övrigt grejat med kofångare av furu.

Långa barr...

Började du klockan 1 på natten?:-)

Svento
18 augusti 2017 · 199 Inlägg

Jag vet inte om jag håller på och kapar hela tråden. Som jag själv startade. Lite börjar det hur som helst styra iväg åt nåt annat håll. Annat än vad tråden förväntas handla om.

Eller är det faktiskt precis DET HÄR saken egentligen  gäller...?

Vad nu 'det här' är

Any way. Sökte lite på 'knutocaster' och fick fram att killen bakom signaturen Knutsson hade klivit ut i ljuset. Mycket riktigt var det en annan användare som hade en alternativ identitet. Han var alltså inte folkbokförd som Knutsson.

Det avgör saken. Knutsson är ett andeväsen som glider runt och tar sin boning i dom människer som verkar behöva honom (för närvarande alltså jag). Lite som superhjälten Dead Man. Eller rentav Captain Universe...?

Fan det här känns stort.

Into the light, Leland!

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
18 augusti 2017 · 199 Inlägg

Började med bakre kofångarn. Gick sådär. Sprack snett när jag såga, så det har blivit ett jävla hand-papprande. Och mer återstår innan jag kan limma.

Skulle ha jobbat kväll igår men blev oväntat ledig från fyra. Jävla massa bonus-tid till pyssladet! Hade hoppats ha båda kofångarna monterade nu. Plus mässings-lister runt alla fönster. Plus tanklocks-kåpa och luft-intag. Och kanske backspeglar. Ja och så trä-dekorationerna till B-stolparna naturligtvis. Och kanske rentav börjat lite med bakljusena bortåt småtimmarna.

I stället irra jag runt på Bauhaus och klockan var åtta innan jag börja såga. Så satt jag sen och sanda frenetiskt, hävde tre två-komma-åtter och somna redan vid halv ett nånting.

Fast å andra sidan... I och med att jag kör så många spår parallellt så kommer kanske allt bli färdigt ungefär samtidigt.

Senast redigerat av Svento (18 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Evildan
18 augusti 2017 ·

Svento skrev:
Jag vet inte om jag håller på och kapar hela tråden. Som jag själv startade. Lite börjar det hur som helst styra iväg åt nåt annat håll. Annat än vad tråden förväntas handla om.

Eller är det faktiskt precis DET HÄR saken egentligen  gäller...?

Vad nu 'det här' är

Any way. Sökte lite på 'knutocaster' och fick fram att killen bakom signaturen Knutsson hade klivit ut i ljuset. Mycket riktigt var det en annan användare som hade en alternativ identitet. Han var alltså inte folkbokförd som Knutsson.

Det avgör saken. Knutsson är ett andeväsen som glider runt och tar sin boning i dom människer som verkar behöva honom (för närvarande alltså jag). Lite som superhjälten Dead Man. Eller rentav Captain Universe...?

Fan det här känns stort.

Into the light, Leland!

Through the darkness of future past.
The magician longs to see.
One chants out between two worlds.
Fire walk with me.
I'll catch you with my death bag.
You may think I've gone insane, but I promise I will kill again!

Kör hårt Knutsson!
Jag finner både tanken, projektet och inte minst den litterära ådran.

Svento
18 augusti 2017 · 199 Inlägg

På nåt amerikanskt forum fick jag axla nån av deras avstängda tidigare medlemmars identitet. Hann skriva ett inlägg - presentation - innan nån aggressiv redneck 'avslöjade' mig. Sen var jag han. Punkt slut. Dessutom blev dom irriterade för att jag inte var mig liksom. Gjorde vissa typer av språkfel som han aldrig tidigare gjorde. Men mest var dom JÄVLIGT angelägna om att så tydligt som bara var möjligt uttrycka sitt besinningslösa hat mot mig...

Orkade inte engagera mig helhjärtat för att bli deras gamla troll på det sätt dom önskade - men jag läste några få av hans inlägg. Uppriktigt sagt fattar jag inte vari dom tyckte likheterna bestod. Han hade säkert likheter med mig på ett väldigt basalt plan - kanske härstammade från samma planet eller nåt - men fan, dom saker han skrev om kändes inte som att dom på nåt omedelbart sätt borde kunna kopplas till mig.

Senast redigerat av Svento (18 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
18 augusti 2017 · 199 Inlägg

Från snickerboa, främre stötfångare. I bakgrunden skymtar den sägenomspunna ugn där jag sotat flera av mina inoljade trä-detaljer. Och dessutom gul-anlöpt en del rostfritt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-1a5ca848556fc02ea3c1747cd00d294a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-a70d5ba84308165c606260fd6daffde4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-3d6586823cacfb06c4404228cb5b7729.jpg

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Razor8
18 augusti 2017 · 62 Inlägg

Helt klart ett udda byggstil, men ett välkommet avbrott från alla vanliga stilar(t.ex tyskstuk). Prem lagd. smile

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
Tyfors Svetsare
18 augusti 2017 · 1 150 Inlägg

Kul idé som man lär följa smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Queenie
18 augusti 2017 · 74 Inlägg

Blev nyfiken på din stötfångare, hur har du format trät? Såg jävligt ballt ut

Low
18 augusti 2017 · 3 308 Inlägg

Blev ju kanon!:-)

Svento
19 augusti 2017 · 199 Inlägg

Queenie skrev:
Blev nyfiken på din stötfångare, hur har du format trät? Såg jävligt ballt ut

Sne-kapat och limmat ihop. Som med vinklade huven på gitarr-halsar. Sido-plankerna utanpå mitt-stycket.

Blev pinsamt belåten med dom där kitschiga knäna i vinklarna.

Senast redigerat av Svento (19 augusti 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang