zemet skrev:
Ser verkligen fram emot att få se en helhetsbild på denna skapelse:D
Även om min avsikt inte är att nånsin hitta en slutgiltig skepnad, så har jag nåt slags föreställning om 'färdig'. I princip är det när jag bytt ut all synlig plast på utsidan, samt alla dom detaljer som normalt är mattsvarta. Grillen var ju det första. Kofångarna och backspeglarna har hängt över mig länge, men nu verkar jag ju ha löst det! Sido-listerna är ju också färdiga och monterade.
Nu ska jag ta itu med torped-plåtarna. Ursprungs-idén var att klippa ut dom ur två bitar solid koppar - tjock och otymplig utav bara helvete. Nu har jag i stället tagit en galvad plåt och gjort ventlations-hål i, samt en krans till varje hål som ska hålla nät-filtret på plats. Ska bara lista ut hur konstruktionerna ska fästas.
Till B-plåtarna tänkte jag trä, men insåg att jag räknat fel, så dom är inte riktigt så höga som dom ska. Samtidigt hitta jag några perfekta bitar tunn koppar-plåt som skulle kunna bli bra. Tyvärr har jag ingen aning om hur man får bort plåtarna - och således ingen idé om hur dom nya ska fästas... Risken finns då att jag blott-lägger plåten innanför utan att jag kan få dit något ersättande. Men vafan? Finns ju två skruvhål , det har jag sett från insidan när jag lossat plasten. En skruv rakt igenom kanske, som håller både den inre och den yttre kåpan på plats?
När dom grejerna är lösta har jag uppnått det första del-målet. Då kan jag nog visa lite bilder i hel-figur. Eller om jag kanske vill få till baklysena först.
-
Sen kommer dom 'dekorativa' svarta plast-listerna runt fram- och bak-ruterna. Vanliga mässings-lister typ 3 x 10 knäcks ju bara när man kall-bockar. Har försökt göra typ U-profiler av 0,1-folie och trycka på plats, men jag har inte fått ner dom, plus att profilerna inte går att böja i rundningarna. Får väl skarva ihop flera remser av folie eller 0,3-plåt. Kanske en mega-plåt och klippa ut två solida, helt skarvlösa ramar...? Ja jävlar. Problemet gäller ju även sido-fönstrena, men det känns mindre akut, eftersom dom åtminstone är av metall. Jag har ju sandat bort den mattsvarta färgen där.
Och bak-lysena då. Ska klippa till två tunna plåtar med samma mått som dom vanliga glasena. Sen ska jag ha tre små runda bak-lykter på varje sida. Inledningsvis blir det väl kromade motorcykel-blinkare av bullet-modell även bak, men jag har andra idéer. Jag vill ju ha såna detaljer av mässing - möjligen trä i nån omfattning - och jag tror jag har det material jag behöver.
Så ska jag som sagt klä trösklarna i rostfri plåt. Jag har en massa material, men det är tjockt som fan och rätt jobbigt att klippa... Så ska dom falsas också, plus att det måste tas upp hål i trösklarna, så att det går att fästa plåtarna. Kanske med rostfri elektrod. Rostfria skärm-kanter som jag vill fästa dom med skruv, vilket alltså innebär hål i kaross-plåten - och jävla förlängnings-sladd från balkongen... Så en mässings-list runt hela karossen i höjd med övre falsen.
Karossen ja... Vet inte om jag ska måla i nån vit-aktig nyans, eller om jag ska skruva fast tunna galvaniserade plåtar tills det täcker hela ytan.
-
Interiört vill jag ha trä-ratt, innerväggar av trä och plåt, ny klädsel till möbleringen. Instrument-brädan ska jag väl ta lite steg för steg.