Bromsproblem, precis bytt vätska, lampan lyser, bromsen sjunker

markusbacka
24 april 2017 · 68 Inlägg

simlar skrev:

markusbacka skrev:
Hur funkar den där grejen från Mekonomen? Alltså vad gör den för att lufta bromsarna? Kör den runt vätskan i systemet så att den tar med sig luften till behållaren?
Det är en cirkel med tre 'streck' runt cirkeln på varje sida, lyser gult. Antog att det är någon slags samlingslampa för allt som har med bromsar att göra, men det kanske är en annan lampa för vätskenivån. Jag fick göra en skarv i sladden på belägget med slitagevarnaren, originalsladden gick av, så jag fick ta den gamla från gamla belägget och har alltid trott att det är den skarven som spökar och gör att lampan tänds ibland. Och efter de tre sista starterna igår lös den inte alls.

Grejjen från Mekonomen trycksätter du bromsvätskebehållaren med via ett av bilens hjul (man får sänka trycket till hjulet då behållaren kan explodera vid mer än 1bar tryck).
Då trycks bromsvätskan ut när du öppnar luftnippeln och då även eventuell luft i systemet.
Man får dock hålla koll på bromsvätskenivån eftersom man då tillför luft i systemet om bromsvätskenivån blir för låg.

Det är symbolen för bromsbeläggets slitagevarnare du beskriver.
Förmodligen din skarv som spökar eller så är dina belägg slitna så att slitagevarnarens slinga gått av i belägget.
För att koppla bort slitagevarnaren är det bara att klippa av kablarna från belägget och sätta ihop dom med varandra, du får då hålla koll på beläggslitaget själv.

Ja, då förstår jag hur den funkar! På beskrivningen lät det som att man bara kopplade dit den och sen på något magiskt sätt var dom färdigluftade på nolltid, utan att jag behövde göra något. Men det låter som en fiffig grej att ha, för då slipper man ju den där som trampar på pedalen.
Beläggen är bra och lampan tänds bara ibland. Hade dom varit slitna hade den förmodligen lyst hela tiden, så jag tror på skarven. Dock orkar jag inte åtgärda den, utan jag får bara hålla lite koll om den lyser hela tiden.

simlar
24 april 2017 · 5 528 Inlägg

markusbacka skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Har du luftat kopplingen? För du har väl hydraulisk koppling (samma vätska som till bromsarna) och inte vajer?!

Oj, det var mer än vad jag tänkt på och vad jag vet... Hur kollar jag vad det är jag har? Och hur luftar man isf kopplingen?

Du har hydraulisk koppling, däremot sålänge bromsvätskenivån är över minimun-markeringen i behållaren så ska den ej påverka bromsarna.
Däremot är det bra att byta bromsvätska även där i någon gång ibland, VW har vanligtvis 2års intervall på bromsvätskebyte.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang