Äldre Jeep Grand Cherokee - dyra?

Hextall
25 april 2017 · 81 Inlägg

Håller på och tittat på Jeep grand cherokee. Årsmodell runt 1999-2005 ca. Varför är dessa gamla bilar så dyra?
Dom verkar vara rostiga, slitna, endast året runt däck samt diverse skavanker.  Hur kommer det sig att dom är priserna är så höga? Runt 30k för ett sliten 1999 är det rimligt?

Jag tycker dom är sjukt fräna. Men tvekar lite då priserna är höga med tanke på hur gamla dom är.  Eller finns det vettigare alternativ?

Evildan
25 april 2017 ·

Hextall skrev:
Håller på och tittat på Jeep grand cherokee. Årsmodell runt 1999-2005 ca. Varför är dessa gamla bilar så dyra?
Dom verkar vara rostiga, slitna, endast året runt däck samt diverse skavanker.  Hur kommer det sig att dom är priserna är så höga? Runt 30k för ett sliten 1999 är det rimligt?

Jag tycker dom är sjukt fräna. Men tvekar lite då priserna är höga med tanke på hur gamla dom är.  Eller finns det vettigare alternativ?

Dom är prissatta som dom är för att det finns många fler än du som tycker dom är fräna, tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2017 · 17 483 Inlägg

Antar att herr Evil haft någon sådan? Nåväl, haft en 2001 med V8 och en 1995 med sexan. Bägge var pigga nog men med V8 hade bilen snudd på GTi-prestanda. De hade dock gemensamt att prestandan i plånboken var riktigt busig.

Kändes rejäla och rätt bra ihopskruvade men man var alltid på jakt efter en möjlighet till att fylla på den väl tilltagna tanken.

Förstår att de är dyra. Man åker som en kung.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
25 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Antar att herr Evil haft någon sådan? Nåväl, haft en 2001 med V8 och en 1995 med sexan. Bägge var pigga nog men med V8 hade bilen snudd på GTi-prestanda. De hade dock gemensamt att prestandan i plånboken var riktigt busig.

Kändes rejäla och rätt bra ihopskruvade men man var alltid på jakt efter en möjlighet till att fylla på den väl tilltagna tanken.

Förstår att de är dyra. Man åker som en kung.

Nej för hlvte, även jag har mina begränsningar! !
Några Blazer och Explorer däremot, Amerikansk "kvalité" rakt igenom.

Utmarks-Loke
25 april 2017 · 5 841 Inlägg

Grand cherokee är riktigt hemska bilar, jag håller med om att dom är överprisade

torsen
26 april 2017 · 7 238 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Grand cherokee är riktigt hemska bilar, jag håller med om att dom är överprisade

Mjaa, vet inte det.
Kolla priserna på Wrangler och Defender och jämför.
Då är inte GC överprisade.
Sen får man väl kolla skicket/konditionen.
Finns mycket, förutom underredsskador och rost, som kan vålla bekymmer på en GC om den är skogskörd.

Knugcab
26 april 2017 · 5 111 Inlägg

En kompis har försökt sälja sin för 12K ett tag utan större intresse, då är det förvisso första generationen men ändå.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Utmarks-Loke
26 april 2017 · 5 841 Inlägg

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Grand cherokee är riktigt hemska bilar, jag håller med om att dom är överprisade

Mjaa, vet inte det.
Kolla priserna på Wrangler och Defender och jämför.
Då är inte GC överprisade.
Sen får man väl kolla skicket/konditionen.
Finns mycket, förutom underredsskador och rost, som kan vålla bekymmer på en GC om den är skogskörd.

Men de båda är ju riktiga terrängfordon och inte någon SUV som gran cherokee. Visst, till en lerig grusväg funkar den väl men det är inget att ta ut i riktiga skogen

Evildan
26 april 2017 ·

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Grand cherokee är riktigt hemska bilar, jag håller med om att dom är överprisade

Mjaa, vet inte det.
Kolla priserna på Wrangler och Defender och jämför.
Då är inte GC överprisade.
Sen får man väl kolla skicket/konditionen.
Finns mycket, förutom underredsskador och rost, som kan vålla bekymmer på en GC om den är skogskörd.

Men de båda är ju riktiga terrängfordon och inte någon SUV som gran cherokee. Visst, till en lerig grusväg funkar den väl men det är inget att ta ut i riktiga skogen

Jag och två kamrater gjorde ett test just gällande terrängegenskaperna Wrangler mot Grand Cherokee i ett grustag, GC tog sig fram bättre med sin elektronik gentemot Wranglerns spakstyrda drivning. Tre förare testade bägge bilarna och GC vann oavsett chaufför i klättring uppför en sandig/grusig backe. Det var givetvis vanliga BF Goodrich A/T på bägge bilarna.

torsen
27 april 2017 · 7 238 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Men de båda är ju riktiga terrängfordon och inte någon SUV som gran cherokee. Visst, till en lerig grusväg funkar den väl men det är inget att ta ut i riktiga skogen

Jeep Grand Cherokee, i de tre första generationerna, är ingen SUV(som Audi, BMW, Volvo m fl som uppges ha fyrhjulsdrift).
De har stela axlar och fördelningslåda med Part Time och Full Time.
Finns snikar som har visco.
Och visst har Granden degenrerats genom åren.
Men inte är den en SUV!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang