Har jag lagt i fel olja till min Merca ?

Melinho2895
4 maj 2017 · 9 Inlägg

Tjena

Detta är min första post på forumet så admin kan flytta runt tråden om jag skriver på fel ställe.

Jo det är så att jag bytte olja och filter igår på min Mercedes E-200 CDI 2011 som har partikelfilter.

Jag köpte hel syntetisk 5W-40 olja och filter hos Biltema och körde på.

Jag frågade flera personal som jobbade där, och dom sa att den här oljan skulle funka bra på min kärra. Sen i efterhand, läser jag på nätet att Mercedes säger att man ska använda 229.51 olja och inte 229.5 olja som jag har lagt i.

Frågan är nu om man kan fortsätta köra på den här oljan eller om jag bör byta ut det omedelbart mot 229.51 spec. Kan man köra bilen så som den är tills nästa oljebyte ? Eller kommer partikelfiltret sotas upp och skadas ?

Är bara så jävla arg för att jag litade på Biltema och inte gjorde lite undersökning utan att påskynda processen.

Tacksam för svar.

Mvh
/M

Senast redigerat av Melinho2895 (4 maj 2017)

Mercedes E 200 CDI Sport Edition "W212 Snåljåpen" (2012)
mb_pucken
4 maj 2017 · 5 087 Inlägg

Du ska ha en 229.51 olja i din diesel med partikelfilter.
En olja godkänd för 229.5 uppfyller inte kraven för oljekvalitet och serviceintervall.
Dessutom tror jag Mercedes rekommenderar 5w30 i dieselmotorn.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
spillolja
4 maj 2017 · 4 020 Inlägg

Bara att ösa i och köra :-)

Senast redigerat av spillolja (4 maj 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Melinho2895
4 maj 2017 · 9 Inlägg

mb_pucken skrev:
Du ska ha en 229.51 olja i din diesel med partikelfilter.
En olja godkänd för 229.5 uppfyller inte kraven för oljekvalitet och serviceintervall.
Dessutom tror jag Mercedes rekommenderar 5w30 i dieselmotorn.

Japp det vet jag. Men frågan är om man MÅSTE byta eller om det är lugnt att köra i något år.

spillolja skrev:
Bara att ösa i och köra :-)

Haha har redan öst frågan är om man ska slösa bort närmare tusen spänn och skaffa ny olja..

Mercedes E 200 CDI Sport Edition "W212 Snåljåpen" (2012)
Melinho2895
4 maj 2017 · 9 Inlägg

spillolja skrev:
Bara att ösa i och köra :-)

Tror du att det är safe att köra i nått år utan att packa igen partikelfiltret ?

Mercedes E 200 CDI Sport Edition "W212 Snåljåpen" (2012)
Evildan
4 maj 2017 ·

Melinho2895 skrev:

mb_pucken skrev:
Du ska ha en 229.51 olja i din diesel med partikelfilter.
En olja godkänd för 229.5 uppfyller inte kraven för oljekvalitet och serviceintervall.
Dessutom tror jag Mercedes rekommenderar 5w30 i dieselmotorn.

Japp det vet jag. Men frågan är om man MÅSTE byta eller om det är lugnt att köra i något år.

spillolja skrev:
Bara att ösa i och köra :-)

Haha har redan öst frågan är om man ska slösa bort närmare tusen spänn och skaffa ny olja..

Jag hade aldrig chansat med tanke på eventuella kringkostnader som uppstår om inte oljan uppfyller kraven.
Rätt olja i rätt motor helt enkelt.
Se detta som en intern motortvätt samt lätpengar och byt olja och filtret snarast.
Klassningen finns av en orsak och den som påstår att den är oviktig bör inte råda folk i frågan.

Evildan
4 maj 2017 ·

Melinho2895 skrev:

spillolja skrev:
Bara att ösa i och köra :-)

Tror du att det är safe att köra i nått år utan att packa igen partikelfiltret ?

Det ska du inte göra.
Är det värt en sketen tusenlapp att chansa?

Melinho2895
4 maj 2017 · 9 Inlägg

Evildan skrev:

Melinho2895 skrev:

spillolja skrev:
Bara att ösa i och köra :-)

Tror du att det är safe att köra i nått år utan att packa igen partikelfiltret ?

Det ska du inte göra.
Är det värt en sketen tusenlapp att chansa?

Ja, det är verkligen en dyr motortvätt haha.. Men borde jag inte kunna reklamera oljan för att Biltema gav mig felaktig information och sa att oljan skulle funka till min bil.. Fan att jag inte googlade lite snabbt innan jag litade på amatörerna.

Mercedes E 200 CDI Sport Edition "W212 Snåljåpen" (2012)
spillolja
4 maj 2017 · 4 020 Inlägg

När dom första dieslarna med DFP dök upp fanns DFP-olja att inte tillgå, motorolja med SN-klassning är ganska snarlik olja

om man dessutom tar en 5w-40 istället för 5W-30 så blir oljeförbrukningen mindre

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Richtenb
4 maj 2017 · 1 359 Inlägg

229.5 är för bensinbilar så det kan vara bra att byta nyss om du tycker partikelfilter är en onödig utgift

Den är garanterat ofarlig för allt utom just partikelfiltret eftersom den innehåller högre nivåer av sulfat mm.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
panda666
4 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Först o främst skulle jag inte ens gå till biltema alls för olja över huvudtaget. Ska du hälla i skitolja i en sån bil? det är inte en skitbil från 80 tal där man kan hälla i vad som helst. Om jag var du skulle jag googla lite snabbt var det finns att få tag i billigast castrol eller mobil 1. Kanske hamnar runt 1000-1500 för bara oljan. Hur mke olja tar mercan? 4-5liter? Bara o handla o hälla i riktig olja. biltema kanske inte är experter;)

jaka54
4 maj 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Fattar inte att folk kan gnälla på Biltemas olja stup i kvarten.... Tror du att de säljer egentillverkad olja och dessutom av undermålig kvalitet!? Och att den i så fall skulle vara sämre än t,ex Mobil 1 , Castrol osv?! I Biltemas fall kommer oljan från Q8. Och det är väl inget fel på Q8:as olja?!
Står det på förpackningen att oljan klarar vissa specifikationer som t,ex VW 501.00 och liknande  krav så är den ju "lika bra"/lämplig  som vilket annat oljemärke som helst med samma specar.

Slash Saabifierad
5 maj 2017 · 2 026 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Fattar inte att folk kan gnälla på Biltemas olja stup i kvarten.... Tror du att de säljer egentillverkad olja och dessutom av undermålig kvalitet!? Och att den i så fall skulle vara sämre än t,ex Mobil 1 , Castrol osv?! I Biltemas fall kommer oljan från Q8. Och det är väl inget fel på Q8:as olja?!
Står det på förpackningen att oljan klarar vissa specifikationer som t,ex VW 501.00 och liknande  krav så är den ju "lika bra"/lämplig  som vilket annat oljemärke som helst med samma specar.

Detta är rent struntprat som ältas år ut och år in. Varför skulle Q8 sälja sin olja för en bråkdel till Biltema där de sedan häller över den i sina egna förpackningar och fortfarande säljer den "mycket" billigare?
Förövrigt är nu den "nuvarande" teorin (som förändras då och då) om biltemas olja att de byter oljetillverkare stup i kvarten så om de någon gång faktiskt haft Q8 som oljetillverkare så bör nu sannolikheten för det vara extremt låg.
Att oljan uppfyller en tillverkares specifikationer innebär att den ger den smörjning som motorn behöver, men det betyder inte att olja exempelvis minskar motorns slitage eller ens gör att motorn får den beräknade livslängden från fabrik m.m.
Högre kvalité kostar mer än låg kvalité, så är det i alla produktsegment och branscher och även inom oljevärlden.
Dock känns det väl alltid bättre att lura sig själv om att Biltemas olja är "samma som alla andra fast billigare".

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
spillolja
5 maj 2017 · 4 020 Inlägg

Biltemas 5W-40  4 litare kostar 279:-  man kan hos ICA-maxi ibland hitta Shell Helix 5w-40  4 liter för 299:-   så biltema är inte så billigt igentligen

rusta har en 5 literdunk för 299:-  för pennasol 5w-40

åker man till Ullared så hittar man samma olja för 159:-  och oljan heter då Motorgold  samma som rusta
http://motorgold.de/a1v2/wp-content/pdf … 0%20DE.pdf
http://www.pennasol.de/a1v2/wp-content/ … 0%20DE.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
5 maj 2017 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Står det på förpackningen att oljan klarar vissa specifikationer som t,ex VW 501.00 och liknande  krav så är den ju "lika bra"/lämplig  som vilket annat oljemärke som helst med samma specar.

Nej. Specifikationerna är minimikraven som oljan ska uppfylla, det betyder inte att en olja inte kan vara *bättre* än minimikraven även om den har samma spec.
Om specifikationen på en bil är att den ska ha fyra hjul, så skulle enligt din logik en handvevad Ford från 30-talet vara en lika bra bil som den senaste BMW'n. Båda uppfyller ju minimikraven.

Vissa nöjer sig med olja som bara precis uppfyller minimikraven, och det är allas fulla rättighet att göra så. Jag personligen gör det dock inte.
Har man varit i ett oljelabb och sett skillnaden på olja och olja så lovar jag dig att man aldrig igen häller Biltemas olja i en bil man bryr sig om.

caromania Forummoderator
5 maj 2017 · 9 296 Inlägg

rcy skrev:

jaka54 skrev:
Står det på förpackningen att oljan klarar vissa specifikationer som t,ex VW 501.00 och liknande  krav så är den ju "lika bra"/lämplig  som vilket annat oljemärke som helst med samma specar.

Nej. Specifikationerna är minimikraven som oljan ska uppfylla, det betyder inte att en olja inte kan vara *bättre* än minimikraven även om den har samma spec.
Om specifikationen på en bil är att den ska ha fyra hjul, så skulle enligt din logik en handvevad Ford från 30-talet vara en lika bra bil som den senaste BMW'n. Båda uppfyller ju minimikraven.

Vissa nöjer sig med olja som bara precis uppfyller minimikraven, och det är allas fulla rättighet att göra så. Jag personligen gör det dock inte.
Har man varit i ett oljelabb och sett skillnaden på olja och olja så lovar jag dig att man aldrig igen häller Biltemas olja i en bil man bryr sig om.

Jag har inga problem i att stämma upp i ifrågasättandet av Jakas råd i vanliga fall, men jag har kört med Biltemas helsyntet 5w/50 - 5w/40 i över 20 år och det är verkligen inget fel på den oljan.

Senast redigerat av caromania (5 maj 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
5 maj 2017 · 1 705 Inlägg

caromania skrev:

rcy skrev:

jaka54 skrev:
Står det på förpackningen att oljan klarar vissa specifikationer som t,ex VW 501.00 och liknande  krav så är den ju "lika bra"/lämplig  som vilket annat oljemärke som helst med samma specar.

Nej. Specifikationerna är minimikraven som oljan ska uppfylla, det betyder inte att en olja inte kan vara *bättre* än minimikraven även om den har samma spec.
Om specifikationen på en bil är att den ska ha fyra hjul, så skulle enligt din logik en handvevad Ford från 30-talet vara en lika bra bil som den senaste BMW'n. Båda uppfyller ju minimikraven.

Vissa nöjer sig med olja som bara precis uppfyller minimikraven, och det är allas fulla rättighet att göra så. Jag personligen gör det dock inte.
Har man varit i ett oljelabb och sett skillnaden på olja och olja så lovar jag dig att man aldrig igen häller Biltemas olja i en bil man bryr sig om.

Jag har inga problem i att stämma upp i ifrågasättandet av Jakas råd i vanliga fall, men jag har kört med Biltemas helsyntet 5w/50 - 5w/40 i över 20 år och det är verkligen inget fel på den oljan.

Jag sa aldrig att det var något fel på Biltemas olja, tvärtom, klarar den specifikationen så uppfyller den minimikraven, det var jag väldigt tydlig med.
Att den däremot skulle vara lika bra som alla andra oljor, *det* ifrågasatte jag.

Djo
5 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Biltema olja duger i nödfall men skulle aldrig serva en motor med biltema delar.

Förövrigt bytt olja bums och i med kvalitetsolja och definitivt kvalitets filter.

Handla biltema gör jag emellanåt men inte olja filter.

Senast redigerat av Djo (5 maj 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
5 maj 2017 ·

Melinho2895 skrev:

spillolja skrev:
Bara att ösa i och köra :-)

Tror du att det är safe att köra i nått år utan att packa igen partikelfiltret ?

Om du inte bryr dig om din bil så kan du köra i "nått år" med rätt olja med.   Bryr man sig om sin bil byter man efter mil eller 1 gång per år.

Du bör byta.  Inget fel på biltema men man får ju köra den olja som gäller för bilen.

panda666
5 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Känns bara fel att hälla i mackens olja eller biltemas olja/coop forums olja i en bil som är värd mycket pengar, tänker mig då nyare bmw/mercedes etc osv. Hade det varit en gammal bil som man inte bryr sig om så skitsamma, man vet ju hur känsliga moderna bilar är med ännu mer rörliga delar i motor o låda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang