Har jag lagt i fel olja till min Merca ?

panda666
6 maj 2017 · 4 228 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:

Muttley skrev:

Men hur förklarar du hur de var på min v40 en gång i tiden.  Hjullager vänster fram var slut, så jag vänder mig till volvo för jag tänkte att original de var ju de bästa.   Tyst blev bilen igen såklart, i 6 månader då de var slut.
Då valde jag faktiskt ett lager från biltema och körde på till bilen var totalslut 1,5 år till (v40 kända för styrbox)

Där var ju de dyra kvalitetsdelarna skit medans biltemas billigare funkade bra.   

Ryktet lever kvar från förr smile

har också handlat nån länkarm eller spindelled/bussning o sånt från biltema, det har funkat bra, säger bara att hade jag en bil som var värd mycket skulle jag inte serva med deras olja. tycker inte det är så konstigt^^ men ni gör absolut som ni vill.

Kontentan av min berättelse är att hur mycket du än betalar så vet du aldrig vad du får.
I med jag vet vad jag gör så riskerar jag heller inget.

så kan man säga om massor med  saker här i livet, så man gör bara sitt bästa och sen får det bli vad det blir eller hur;)

Muttley
6 maj 2017 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:

har också handlat nån länkarm eller spindelled/bussning o sånt från biltema, det har funkat bra, säger bara att hade jag en bil som var värd mycket skulle jag inte serva med deras olja. tycker inte det är så konstigt^^ men ni gör absolut som ni vill.

Kontentan av min berättelse är att hur mycket du än betalar så vet du aldrig vad du får.
I med jag vet vad jag gör så riskerar jag heller inget.

så kan man säga om massor med  saker här i livet, så man gör bara sitt bästa och sen får det bli vad det blir eller hur;)

Jo de är väl de livet är till för, vändningar.
En får en rasad låda, en annan en sträckt kamkedja. Medans en annan aldrig blir drabbad.

panda666
6 maj 2017 · 4 228 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:

Muttley skrev:

Kontentan av min berättelse är att hur mycket du än betalar så vet du aldrig vad du får.
I med jag vet vad jag gör så riskerar jag heller inget.

så kan man säga om massor med  saker här i livet, så man gör bara sitt bästa och sen får det bli vad det blir eller hur;)

Jo de är väl de livet är till för, vändningar.
En får en rasad låda, en annan en sträckt kamkedja. Medans en annan aldrig blir drabbad.

man vill åtminstone räkna bort att man gjort service med rätt vätska(olja osv) och tänka att man inte fuskat med det som orsakat nått haveri. Skulle lätt skylla på oljan ifall ja hällt i nått billigt i bilen å sen fått ras yes?

caromania Forummoderator
6 maj 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:

så kan man säga om massor med  saker här i livet, så man gör bara sitt bästa och sen får det bli vad det blir eller hur;)

Jo de är väl de livet är till för, vändningar.
En får en rasad låda, en annan en sträckt kamkedja. Medans en annan aldrig blir drabbad.

man vill åtminstone räkna bort att man gjort service med rätt vätska(olja osv) och tänka att man inte fuskat med det som orsakat nått haveri. Skulle lätt skylla på oljan ifall ja hällt i nått billigt i bilen å sen fått ras yes?

Apropå ras, lite offtopic så ber om ursäkt för det, men fick du (Panda) veta nåt mer om varför lådan rasat på din nya BMW? Hade BMW-verkstaden slarvat eller missat nåt när de servade den? Fyllt på med fel olja etc? Uppriktig fråga eftersom jag aldrig drabbats av den typen av problem med mina bilar. Iofs pajade en xenon-glimtändare för några år sedan på Hondan men det kunde jag härröra till en krock strax före. Kostade 6000kr. Sved som fan.

Annars måste jag dra mig tillbaka till 90-talets början då jag hade en Passat för att minnas krångel med bilar. Jävligt bra bil, men den rostade helt absurt. Oavsett vad, sura erfarenheter när det kostar. sad Sjukt egentligen att jag klarat så många tusen mil i så många bilar, med Biltemas olja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OpelP1
6 maj 2017 · 1 412 Inlägg

Har biltema olja i både bilar och traktorer här sedan några år, körde "fin" oljor förr innan jag började gå mer efter klassningarna.

Hade jag inte goda erfarenheter av biltemas olja hade jag inte hällt i den i en motor jag renoverat (pga tidigare ägares klantighet) för 50 000kr nyligen.

panda666
6 maj 2017 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

Muttley skrev:
Jo de är väl de livet är till för, vändningar.
En får en rasad låda, en annan en sträckt kamkedja. Medans en annan aldrig blir drabbad.

man vill åtminstone räkna bort att man gjort service med rätt vätska(olja osv) och tänka att man inte fuskat med det som orsakat nått haveri. Skulle lätt skylla på oljan ifall ja hällt i nått billigt i bilen å sen fått ras yes?

Apropå ras, lite offtopic så ber om ursäkt för det, men fick du (Panda) veta nåt mer om varför lådan rasat på din nya BMW? Hade BMW-verkstaden slarvat eller missat nåt när de servade den? Fyllt på med fel olja etc? Uppriktig fråga eftersom jag aldrig drabbats av den typen av problem med mina bilar. Iofs pajade en xenon-glimtändare för några år sedan på Hondan men det kunde jag härröra till en krock strax före. Kostade 6000kr. Sved som fan.

Annars måste jag dra mig tillbaka till 90-talets början då jag hade en Passat för att minnas krångel med bilar. Jävligt bra bil, men den rostade helt absurt. Oavsett vad, sura erfarenheter när det kostar. sad Sjukt egentligen att jag klarat så många tusen mil i så många bilar, med Biltemas olja.

Fick faktiskt ingen info om det alls ska jag vara helt ärlig, kändes inte som att jag fick bra service alls från bmw i solna. Lämnade in den i vintras, december? fan vad tiden går . Sökte goodwill då, minns att jag o farsan lämna in den på en söndag och då sa jag att lådan hade rasat och att backen inte gick in längre, vad gör snubben som ska köra in den i verkstan? jo det första han gör är att han går in o skrapar lådan mer, när jag redan sagt att det skrapar och backen går ej in, istället för att dom ska putta/bärga in den så försöker han igen^^ Men fick aldrig nån info om nånting, om det är vanligt fel eller inte och varför det skulle hända. Bara att dom ansökt via papper/internet till tyskland och jag fick 0% goodwill. Var jättenära på att betala runt 30-35k för att byta lådan+koppling till en utbytes låda men blev räddad när nån snubbes snubbe på jobbet ville ha den. Tur man hade där som fick bra pröjs för bilen, väldigt bra.

Nu undrar jag om jag ska ha en likadan fast automat, men denna gång får det bli nån sorts garanti, köper fan inte nått mer nu utan nån form av garanti^^

Vad kul att biltema funkar för dig, så du skulle hälla i biltema i en bil som du köpt för säg 250.000kr?


Det enda jag vet är att jag har läst runt på nätet och verkar som att flera har haft detta problem och även på en f10 535 såg jag.

Senast redigerat av panda666 (6 maj 2017)

caromania Forummoderator
6 maj 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

man vill åtminstone räkna bort att man gjort service med rätt vätska(olja osv) och tänka att man inte fuskat med det som orsakat nått haveri. Skulle lätt skylla på oljan ifall ja hällt i nått billigt i bilen å sen fått ras yes?

Apropå ras, lite offtopic så ber om ursäkt för det, men fick du (Panda) veta nåt mer om varför lådan rasat på din nya BMW? Hade BMW-verkstaden slarvat eller missat nåt när de servade den? Fyllt på med fel olja etc? Uppriktig fråga eftersom jag aldrig drabbats av den typen av problem med mina bilar. Iofs pajade en xenon-glimtändare för några år sedan på Hondan men det kunde jag härröra till en krock strax före. Kostade 6000kr. Sved som fan.

Annars måste jag dra mig tillbaka till 90-talets början då jag hade en Passat för att minnas krångel med bilar. Jävligt bra bil, men den rostade helt absurt. Oavsett vad, sura erfarenheter när det kostar. sad Sjukt egentligen att jag klarat så många tusen mil i så många bilar, med Biltemas olja.

Fick faktiskt ingen info om det alls ska jag vara helt ärlig, kändes inte som att jag fick bra service alls från bmw i solna. Lämnade in den i vintras, december? fan vad tiden går . Sökte goodwill då, minns att jag o farsan lämna in den på en söndag och då sa jag att lådan hade rasat och att backen inte gick in längre, vad gör snubben som ska köra in den i verkstan? jo det första han gör är att han går in o skrapar lådan mer, när jag redan sagt att det skrapar och backen går ej in, istället för att dom ska putta/bärga in den så försöker han igen^^ Men fick aldrig nån info om nånting, om det är vanligt fel eller inte och varför det skulle hända. Bara att dom ansökt via papper/internet till tyskland och jag fick 0% goodwill. Var jättenära på att betala runt 30-35k för att byta lådan+koppling till en utbytes låda men blev räddad när nån snubbes snubbe på jobbet ville ha den. Tur man hade där som fick bra pröjs för bilen, väldigt bra.

Nu undrar jag om jag ska ha en likadan fast automat, men denna gång får det bli nån sorts garanti, köper fan inte nått mer nu utan nån form av garanti^^

Vad kul att biltema funkar för dig, så du skulle hälla i biltema i en bil som du köpt för säg 250.000kr?


Det enda jag vet är att jag har läst runt på nätet och verkar som att flera har haft detta problem och även på en f10 535 såg jag.

Surt. Förmodligen är väl alla elefanter ungefär lika dåliga på goodwill. Jag har ju min tydliga uppfattning om just tyskarna och även om den verkar upprepa sig så är det ju ingen vetenskap.

Vad gäller oljan så absolut. Nu är jag ju både snål och smart så jag köper ju bilar som redan fallit i värde. Accorden gick på 400k ny, jag köpte den för mindre än 120k efter 3 år när den hade gått 7k mil. Servad med Biltemas olja sedan dess. 21k mil idag, självklart går den fortfarande som en klocka.

Min coupé ramlade loss på 500k 1993, vilket väl är en miljon eller två idag. Skulle aldrig falla mig in att regrediera 25 år i oljeutveckling till pissig mineral 10w40, så även den får en dunk modern helsyntet varje år.

Lexusen servar jag på Lexus eftersom de rekondar den på en gång samtidigt som jag får fotmassage och choklad. Vete fan vad de häller i, bryr mig inte så mycket om bruksbilen faktiskt. Tar för givet att oljan är av minst lika bra kvalitet som den jag häller i bilarna jag bryr mig om även om jag inte har en aning. Jag litar ju på min verkstad.

Faktum är att jag faktiskt använder Biltemas olja i även mina Austin-bilar. Samma i både motor och låda är det. Den raka 20 eller 30 oljan som rekommenderades 1936 känns lite sisådär och Castrol R är iofs ganska skoj, men bäst smörjning är trots allt en olja som inte är rak. Iofs är väl den ena inte värd en kvarting, men den andra lite mer så det jämnar ut sig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
6 maj 2017 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Apropå ras, lite offtopic så ber om ursäkt för det, men fick du (Panda) veta nåt mer om varför lådan rasat på din nya BMW? Hade BMW-verkstaden slarvat eller missat nåt när de servade den? Fyllt på med fel olja etc? Uppriktig fråga eftersom jag aldrig drabbats av den typen av problem med mina bilar. Iofs pajade en xenon-glimtändare för några år sedan på Hondan men det kunde jag härröra till en krock strax före. Kostade 6000kr. Sved som fan.

Annars måste jag dra mig tillbaka till 90-talets början då jag hade en Passat för att minnas krångel med bilar. Jävligt bra bil, men den rostade helt absurt. Oavsett vad, sura erfarenheter när det kostar. sad Sjukt egentligen att jag klarat så många tusen mil i så många bilar, med Biltemas olja.

Fick faktiskt ingen info om det alls ska jag vara helt ärlig, kändes inte som att jag fick bra service alls från bmw i solna. Lämnade in den i vintras, december? fan vad tiden går . Sökte goodwill då, minns att jag o farsan lämna in den på en söndag och då sa jag att lådan hade rasat och att backen inte gick in längre, vad gör snubben som ska köra in den i verkstan? jo det första han gör är att han går in o skrapar lådan mer, när jag redan sagt att det skrapar och backen går ej in, istället för att dom ska putta/bärga in den så försöker han igen^^ Men fick aldrig nån info om nånting, om det är vanligt fel eller inte och varför det skulle hända. Bara att dom ansökt via papper/internet till tyskland och jag fick 0% goodwill. Var jättenära på att betala runt 30-35k för att byta lådan+koppling till en utbytes låda men blev räddad när nån snubbes snubbe på jobbet ville ha den. Tur man hade där som fick bra pröjs för bilen, väldigt bra.

Nu undrar jag om jag ska ha en likadan fast automat, men denna gång får det bli nån sorts garanti, köper fan inte nått mer nu utan nån form av garanti^^

Vad kul att biltema funkar för dig, så du skulle hälla i biltema i en bil som du köpt för säg 250.000kr?


Det enda jag vet är att jag har läst runt på nätet och verkar som att flera har haft detta problem och även på en f10 535 såg jag.

Surt. Förmodligen är väl alla elefanter ungefär lika dåliga på goodwill. Jag har ju min tydliga uppfattning om just tyskarna och även om den verkar upprepa sig så är det ju ingen vetenskap.

Vad gäller oljan så absolut. Nu är jag ju både snål och smart så jag köper ju bilar som redan fallit i värde. Accorden gick på 400k ny, jag köpte den för mindre än 120k efter 3 år när den hade gått 7k mil. Servad med Biltemas olja sedan dess. 21k mil idag, självklart går den fortfarande som en klocka.

Min coupé ramlade loss på 500k 1993, vilket väl är en miljon eller två idag. Skulle aldrig falla mig in att regrediera 25 år i oljeutveckling till pissig mineral 10w40, så även den får en dunk modern helsyntet varje år.

Lexusen servar jag på Lexus eftersom de rekondar den på en gång samtidigt som jag får fotmassage och choklad. Vete fan vad de häller i, bryr mig inte så mycket om bruksbilen faktiskt. Tar för givet att oljan är av minst lika bra kvalitet som den jag häller i bilarna jag bryr mig om även om jag inte har en aning. Jag litar ju på min verkstad.

Faktum är att jag faktiskt använder Biltemas olja i även mina Austin-bilar. Samma i både motor och låda är det. Den raka 20 eller 30 oljan som rekommenderades 1936 känns lite sisådär och Castrol R är iofs ganska skoj, men bäst smörjning är trots allt en olja som inte är rak. Iofs är väl den ena inte värd en kvarting, men den andra lite mer så det jämnar ut sig.

har hört bara bra historier om lexus och deras service, önskar att bmw i solna hade kunnat hjälpa mig bättre. Men men.  blev inga diskussioner eller nånting, var bara att ta sin kvitto från felsökningen och dra därifrån, vad kul att du är nöjd med dina oljor iaf, det är iaf jätteviktigt att serva ofta, fick info på jobbet förra veckan var det ford transit eller vw transporter rätta mig nu, en av dom skulle ha oljeservice varje 4000mil samt den andra behövde varje 5000mil. Arbetsbilar snackar vi om nu..^

rcy
8 maj 2017 · 1 705 Inlägg

caromania skrev:
1: Biltemas olja har samma klassificering som de flesta andra. Inte bättre, inte sämre. Samma skit. Ingen har påstått att den är bättre. Samma skit=duger. Till både din gamla Hitlerkälke som gått ett varv runt planeten och till min plastraket. Förmodligen är det i slutändan faktiskt precis som din TV, oavsett vad det står på fronten så kommer alla komponenter från samma skitiga fabrik i Kina.

Nej, nej, nej, nej, nej! Den här tankevurpan gör folk så jävla ofta att det borde skrivas ut en varningstext på dunkarna snart!

En oljeklassificering innehåller massor med variabler och värden som en olja måste uppfylla för att få den klassificeringen. Dom flesta av dessa värden är *minimivärden*!
Detta innebär att en olja som uppfyller en viss klassificering kan ligga precis på gränsen för vad som är tillåtet, medans en annan olja med samma klassificering ligger mångdubbelt över gränsvärdena.
Så nej, att flera oljor har samma klassificering betyder *inte* att dom är lika bra!

För att ta ett exempel som alla förstår:
Ett av kraven för att något ska få kallas bil är att den har fyra hjul.
En T-Ford från 20-talet har fyra hjul, precis som en BMW 5-serie från 2017. Alltså är en T-Ford från 20-talet en lika bra bil som en fabriksny BMW, så alla ni som kör dyra BMW kan lika gärna byta till en T-Ford. Och det kan ni inte argumentera mot, för den uppfyller ett av kraven och är därför precis lika bra!

rcy
8 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Jag tror att biltema-olja är helt okej så länge så länge den lever upp till de krav som ställs på oljan för just den motorn. Priset är inte direkt till Biltemas fördel så jag tror inte att det är något fuffens alls med biltema. Snarare tvärtom eftersom de är en stor koncern som behöver hålla ett gott rykte.

Biltema 5w-40: 104,75kr/liter
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000035822/

Castrol Magnatec 5w-40: 76,4kr/liter
http://m.mister-auto.se/sv/motorolja/ca … 4C275.html

"Premium-oljan" är mycket billigare.

LIDL säljer också motorolja förresten. Märket W5 (tillverkar även rengöringsmedel/tvättmedel etc) och det har jag hört ganska gott om. Är inte helt övertygad själv, men det ska vara longlife klassificering och kostar 35kr/litern.

är inte priset på biltema från butikens pris? medans castrol var från mister auto, vet att priserna på mister auto är väldigt bra/billigt.

verkar endå som att  båda ligger billigt i pris beroende på vart man köper, så jag väljer nog mobil1/castrol.

Det är mycket möjligt, men ändå ett ganska bra bevis på att biltema inte är "bara skit" smile

Hur menar du nu? Anser du priset vara ett bevis på hur bra något är?
I sådana fall har jag ett fat spillolja du kan få köpa av mig. Det kostar 700:-/litern, fatta hur bra den oljan måste vara! smile

Jokabsson
8 maj 2017 · 1 172 Inlägg

rcy skrev:

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:

är inte priset på biltema från butikens pris? medans castrol var från mister auto, vet att priserna på mister auto är väldigt bra/billigt.

verkar endå som att  båda ligger billigt i pris beroende på vart man köper, så jag väljer nog mobil1/castrol.

Det är mycket möjligt, men ändå ett ganska bra bevis på att biltema inte är "bara skit" smile

Hur menar du nu? Anser du priset vara ett bevis på hur bra något är?
I sådana fall har jag ett fat spillolja du kan få köpa av mig. Det kostar 700:-/litern, fatta hur bra den oljan måste vara! smile

Får ursäkta om det framstod otydligt. Biltema kan inte ta ett lägre pris eftersom deras olja uppenbarligen har liknande kvalité som Castrol och de andra höjdarna. Det lär rentav vara exakt samma olja och bör därför kosta exakt lika mycket (+ en viss summa för att få verksamheten att gå runt med indirekta omkostnader osv). Förstår du nu? smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
spillolja
8 maj 2017 · 4 014 Inlägg

Vill man ha en riktigt billig 5W-40 olja
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel

det blir knappt 35:-/litern med frakt

finns även i utförande för DFP:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … umpe-duese

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Samuel3
8 maj 2017 · 360 Inlägg

Jag läste någonstans att Pennasol återanvänder spillolja och framställer "ny" olja. Jag säger alltså inte att det är sant men kanske vore kul att ta reda på? Men värt att nämna så kommer LIDL oljan (W5, 5w40) från Pennasol. Snorbillig, 5 liter för 169kr typ...

rcy
8 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Cracksoup skrev:

rcy skrev:

Cracksoup skrev:

Det är mycket möjligt, men ändå ett ganska bra bevis på att biltema inte är "bara skit" smile

Hur menar du nu? Anser du priset vara ett bevis på hur bra något är?
I sådana fall har jag ett fat spillolja du kan få köpa av mig. Det kostar 700:-/litern, fatta hur bra den oljan måste vara! smile

Får ursäkta om det framstod otydligt. Biltema kan inte ta ett lägre pris eftersom deras olja uppenbarligen har liknande kvalité som Castrol och de andra höjdarna. Det lär rentav vara exakt samma olja och bör därför kosta exakt lika mycket (+ en viss summa för att få verksamheten att gå runt med indirekta omkostnader osv). Förstår du nu? smile

Nej.

Hur vet du att Biltema inte kan ta ett lägre pris? Deras marginaler lär vara något dom knappast går ut offentligt med.

Hur kom du fram till att Biltemas olja har samma kvalité som exempelvis Castrol? Du säger att det är uppenbart, men jag ser inte det självklara.

Varför tror du det är samma olja? Alla labbtester jag någonsin sett har visat på rätt stora skillnader, inte ens dom specifikationer som står på dunken är ju samma.

panda666
8 maj 2017 · 4 228 Inlägg

rcy skrev:

Cracksoup skrev:

rcy skrev:

Hur menar du nu? Anser du priset vara ett bevis på hur bra något är?
I sådana fall har jag ett fat spillolja du kan få köpa av mig. Det kostar 700:-/litern, fatta hur bra den oljan måste vara! smile

Får ursäkta om det framstod otydligt. Biltema kan inte ta ett lägre pris eftersom deras olja uppenbarligen har liknande kvalité som Castrol och de andra höjdarna. Det lär rentav vara exakt samma olja och bör därför kosta exakt lika mycket (+ en viss summa för att få verksamheten att gå runt med indirekta omkostnader osv). Förstår du nu? smile

Nej.

Hur vet du att Biltema inte kan ta ett lägre pris? Deras marginaler lär vara något dom knappast går ut offentligt med.

Hur kom du fram till att Biltemas olja har samma kvalité som exempelvis Castrol? Du säger att det är uppenbart, men jag ser inte det självklara.

Varför tror du det är samma olja? Alla labbtester jag någonsin sett har visat på rätt stora skillnader, inte ens dom specifikationer som står på dunken är ju samma.

spelar ingen roll vad man tycker och hur logiskt man än försöker förklara, när eliten tycker en sak då är det det som gäller, bara acceptera. Men att påstå väldigt bestämt att castrol/mobil1 är lika bra som biltema/maxi/lidl olja börjar det bli skrattretande. Ni som kör dessa oljor kanske har haft tur eller kanske byter 2-3ggr om året vad vet jag. Isf skulle alla köpa olja från maxi för 50kr dunk o serva bilen själv på parkeringen. En oljeservice skulle kanske gå på några hundra spänn. Kanske som du sa folk stirrar sig blint i specifikationer och papper och vet egentligen inte vad dom köper för nått.

Jokabsson
8 maj 2017 · 1 172 Inlägg

rcy skrev:

Cracksoup skrev:

rcy skrev:
Hur menar du nu? Anser du priset vara ett bevis på hur bra något är?
I sådana fall har jag ett fat spillolja du kan få köpa av mig. Det kostar 700:-/litern, fatta hur bra den oljan måste vara! smile

Får ursäkta om det framstod otydligt. Biltema kan inte ta ett lägre pris eftersom deras olja uppenbarligen har liknande kvalité som Castrol och de andra höjdarna. Det lär rentav vara exakt samma olja och bör därför kosta exakt lika mycket (+ en viss summa för att få verksamheten att gå runt med indirekta omkostnader osv). Förstår du nu? smile

Nej.

Hur vet du att Biltema inte kan ta ett lägre pris? Deras marginaler lär vara något dom knappast går ut offentligt med.

Hur kom du fram till att Biltemas olja har samma kvalité som exempelvis Castrol? Du säger att det är uppenbart, men jag ser inte det självklara.

Varför tror du det är samma olja? Alla labbtester jag någonsin sett har visat på rätt stora skillnader, inte ens dom specifikationer som står på dunken är ju samma.

En olja med godkänd kvalité och gott rykte kan inte kosta hur lite som helst, utan ligger i ett realistiskt spann som bevisligen är runt 100kr/litern beroende på om det är i fysisk- eller nätbutik. Jag har ingen vinstmarginal på enskilda produkter, men den totala vinstmarginalen indikerar att Biltemas produkter överlag har små marginaler. I känd företagsanda vill man självklart inte ha några produkter som drar ner omsättningen, men heller inte sätta för höga priser för att det logiskt sett hade gjort att folk inte kommer köpa produkterna längre.
Biltemas vinstmarginal:
http://www.allabolag.se/5562973320/biltema-sweden-ab

Vilka skillnader har du sett? När var du på labbtest senast?

Så vitt jag vet har Biltema inte ett eget raffinaderi och köper sin olja från stora aktörer. Med tanke på de kända variablerna som pris, kvalité och företagsstorlek så bör försäljaren av motorolja till Biltema även sälja till andra företag i Sverige. Jag kan dock ha helt fel på den punkten.

Produktspecifikation på Biltema 5w-40 och Castrol Magnatec C3 5w-40
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio … ZJ%5F0.pdf

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 79_TDS.pdf

Senast redigerat av Cracksoup (8 maj 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Samuel3
8 maj 2017 · 360 Inlägg

Castrol är och har varit riktigt duktiga på att marknadsföra sig själva. Oljan är dessutom helt utmärkt, och man får ge en bra slant för den.

...sen har vi Biltemaoljan, i en mindre tilltalande förpackning, alldeles utmärkt den också.

Om det fanns uppemot 10 olika företag som tillverkade olja, vad hade då priset varit på oljan? Svar: Mer än vad folk är beredd på att betala.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
8 maj 2017 · 1 128 Inlägg

panda666 skrev:
spelar ingen roll vad man tycker och hur logiskt man än försöker förklara, när eliten tycker en sak då är det det som gäller, bara acceptera. Men att påstå väldigt bestämt att castrol/mobil1 är lika bra som biltema/maxi/lidl olja börjar det bli skrattretande. Ni som kör dessa oljor kanske har haft tur eller kanske byter 2-3ggr om året vad vet jag. Isf skulle alla köpa olja från maxi för 50kr dunk o serva bilen själv på parkeringen. En oljeservice skulle kanske gå på några hundra spänn. Kanske som du sa folk stirrar sig blint i specifikationer och papper och vet egentligen inte vad dom köper för nått.

Priusraggarna/Eliten har alltid koll, ett gäng man kan lita på... Du kommer väl ihåg historien om Ford Ka, säkraste bilen i världen, rostar aldrig, går 100 000 mil utan renovering osv, smular sönder V70is som smör med mera. smile

Jag skulle aldrig få för mig att köra Biltemaolja när jag enkelt kan hitta kvalitetsolja för nästan samma pris.

Fortsätter med Castrol.

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
8 maj 2017 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
Vill man ha en riktigt billig 5W-40 olja
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel

det blir knappt 35:-/litern med frakt

finns även i utförande för DFP:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … umpe-duese

Generellt så är väl sådant billigare på kontinenten? Hur är det egentligen med import av olja? Finns det gränser för hur mycket man får ta in? Är det några regler kring olja, farligt gods etc?

Själv byter jag olja alldeles för sällan, så det blir inte mycket handlat. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
8 maj 2017 · 4 014 Inlägg

caromania skrev:

spillolja skrev:
Vill man ha en riktigt billig 5W-40 olja
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel

det blir knappt 35:-/litern med frakt

Generellt så är väl sådant billigare på kontinenten? Hur är det egentligen med import av olja? Finns det gränser för hur mycket man får ta in? Är det några regler kring olja, farligt gods etc?

Själv byter jag olja alldeles för sällan, så det blir inte mycket handlat. smile

bara att skicka efter, den nämda firman har jag dock köpt från 1 enda gång, har för mig att jag fick sakerna inom max. 1 vecka    detta var då främst växellådsolja  jag köpte
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 50150-usw.

köpte 10 liter av denna har 4 liter kvar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang