(vissa bilder är vända åt fel håll då jag missade att vända dem rätt, är väl alla kablar som tröttat ut hjärnan xP)
Långt inlägg idag!
Ja tältet får absolut inte rasa så jag och pappa var iväg på ByggMax med min Honda som har lite av en identitetskris om ni kollar bagageluckan Kan det ha med åldern att göra?
Blev brädor på insidan monterade med spikband
På utsidan sitter likadana plankor, dessa klämmer på så sätt ihop presenningen. Öljetter håller inte har jag kommit fram till, blir för mycket kraft på en för liten yta Ser ni också vad jag ser? Mitt tält har börjat bli en WOODY
Tillbaks till bilen igen då! Har kopplat kablar i timmar idag, kommer visa det mesta av det!
Här är en förgrening för 12 volt-matning till dem 4 spridare som kommer användas.
Det är inte helt ovanligt att eftermarknads-sprut har inbyggd MAP-sensor. På detta sätt behöver man inte koppla en massa kablar och krånga med inställningar till en sensor. Allt som behövs är att man kopplar denna slangen till insuget så den kan läsa trycket/undertrycket. Men vad är MAP? Manifold absolute pressure, alltså trycket i insuget, detta värde är mycket viktigt för att beräkna bränslemängd och tändpunkt. Insugstrycket följer hur belastad motorn är, som ni säkert kan förstå är det ett mycket viktigt värde
Här är en bra källa för signalen, det är faktiskt här MAP mäts original på denna bilen om jag inte fattat helt fel
En slang över dessa två så är dem ett!
Detta är bredbandslambdasonden som ingår i paketet. En smalband kan bara mäta om man ligger över Lambda1 eller under Lambda1. Det är därför avgasvärdet pendlar lite när dem mäter på besiktning. En bredband kan läsa exakt vilket värde man har hela tiden. Lambda1 innebär en blandning av bränsle och luft som resulterar i en total förbränning. I fallet med bensin är det 14,7 delar luft och 1 del bränsle, tur det inte är på andra hållet, eller hur? Att tänka på med dessa är att hantera dem som sin förstfödda, dem är mycket ömtåliga mot slag, tappa inte sensorn i golvet! Tappa inga verktyg på den heller! Dem tar mycket lätt skada! Dessa bredbandssensorer har en hel del grejer invändigt som tål temperatur utan problem men inte slag!
Det behövs ett drivsteg till en bredbandslambdasond. Maxxecu har ett drivsteg inbyggt, det steget kan endast ta 2 olika sonder. Den som ingick i paketet i detta fallet är en Bosch #0 258 007 057 som även kallas för LSU 4.2
När jag byggde avgassystemet fixade jag en lambdaplugg ganska precis bakom där båda sidornas avgas möts. Detta är ett bra ställe, dock kunde FiTech-systemet inte ha sonden där pga den lilla fördröjning det innebär. Systemet litar så mycket på lambdasonden (då det inte gick att mappa) så den fördröjningen gjorde att motorn stannade hela tiden. Sonden har därför fått sitta direkt på det ena grenröret. Men nu har vi ett seriöst insprut så det ska inte vara ett problem!
Här tittar kontakten fram!
Nu blir det lite mer jobb. Kabelhärvan är ju universell så längden på alla kablar är 3 meter (om jag minns rätt) och det är ju inte säkert att alla sensorer sitter 3 meter från styrenheten, ja ganska självklart. Så precis som på alla andra kablar så justerar man ju in kabelns längd och klämmer dit kontakter efter det. Men Lambdan har ju 6st stift (och det ingår bara precis så många stift som behövs, så blir det fel här får man handla mer grejer) så har lämnat den till nästan sist för har inte känt för det riktigt xP
Man får väldigt försiktigt skala det svarta höljet med en avbitare, eller annat valfritt vasst verktyg. Är man inte försiktig här så kommer man att skada höljet på dem kablarna som är invändigt, och det skulle inte vara bra. När höljet är bortskalat ser man koppar. Vad är det? Jo det är en sladd faktiskt, en sladd över sladdarna Den används för att hålla borta störande signaler, som till exempel tändspolar och generator. Denna sladden är sedan kopplad på ett specifikt stift på styrenheten. Detta kallas för en skärm eller avskärmning. I detta fallet behöver denna kabel inte fortsätta till andra sidan kontaktstycket, finns tillfällen då det ska fortsätta, det beror på vad det är för typ av sensor som kopplas in.
Lite småpill
Här dök det upp 2 kablar till ju? Och dem går ju inte tillsammans med dem andra kablarna? Ja varför MaxxEcu har valt att göra det så det vet jag inte, men ser det absolut inte som ett problem, för det är det inte Den gröna har hand om den interna uppvärmningsslingan inne i sonden (denna som gärna går sönder om man tappar sonden). Om sonden värms upp elektroniskt så kan den börja mäta avgaser mycket tidigare (sensorn måste vara varm för att fungera bra) och det är väldigt smidigt när man ska mappa kallstart. Den röda kabeln är en 12 Volts-matning.
Nu gäller det att ha huvudet på skaft så man får på alla grejer i rätt ordning. Först ska denna tätningen på.
På med kabeltätningarna
Skala och tvinna kablarna, kom ihåg att tvinna åt rätt håll
Klämma dit alla stift
Vi ska koppla efter den bilden som är för den sonden vi har! Notera att där är två gröna, noga att man har koll här!
Se till att alla stift verkligen klickat i och inte kan backa ut
På ena sidan syns en rosa bit, trycker man in den låses alla stift på plats, så den trycker vi till nu!
Sådär ja!
På med tätningen och det hela ser plötsligt väldigt proffsigt ut
Något som ofta inte blir bra gjort vid elinstallationer på bilar är jordning. Plus blir i princip alltid seriöst gjort men sällan jord. Och i fallet med en gammal bil som denna så finns det lite problem med hur jord är kopplat i motorrummet redan från fabrik. Även ett problem med gamla bilar är spänningsfall. Saker och ting är kopplat annorlunda och ofta delar flera förbrukare samma kabel, och denna kabel är ofta för klen (liten) viket vidare leder till spänningsfall. På denna bilen märks det speciellt om man försöker ta upp eller ner 2 eller fler fönsterhissar samtidigt. En hiss går bra, två, ja då börjar det gå segt, men fler än det då stannar det nästan.
Ett problem med bilar som är byggda som denna är att det är många separata delar. Karossen som en del är bara från brandväggen och bakåt, verkligen ALLT framför brandväggen är delar som går att ta loss. Jag har sett att det är jordat i ena framskärmen, och jag har även jordat fler funktioner där. Men får framskärmen särskilt bra kontakt med jord? Nja det är nog tveksamt, dock går det en tunn kabel från denna punkt direkt till batteriets minus. Det som är mer av intresse är hur alla bilens övriga komponenter jordar. Ja fästet till torkarmotorn som sitter punktsvetsat i brandväggen är en bra jordpunkt då den är en del av karossen och alla jordpunkter inne i kupén då jordar i samma metalldel. Problemet är när strömmen ska vidare härifrån. Det går en tunn jordfläta mellan torkarfästet och en skruv på insuget. Egentligen inget fel med det, men båda skruvarna är rostiga och lär inte ha så bra kontakt. Sen är det inte helt klockrent att alla strömförbrukare måste gå igenom motordelar (skruv i insuget, skruv som går i toppen, toppen, skruv som går från denna ner i blocket) där det till sist via en grov kabel på motorblocket går direkt till batteriets minuspol.
Hur löser vi detta? Alla kontaktytor ska göras rena och en ny 4kvadrat-kabel (4kvadrat är storleken) ska jorda mellan torkarfäste/framskärm/minuspol. Alla förbrukare som jordar inne i kupén får nu bra kontakt med batteriets minuspol. Förbrukare som strålkastare och liknande som jordar i frontplåten skulle nog vara nästa projekt att fixa en bra jord till. Problemet är att strömmen får vandra mellan massa rostiga metalldelar som hålls ihop med rostiga skruvar.
Ja då börjar vi! Här är jordpunkten på insuget
MaxxEcu är väldigt tydliga med att man ska jorda styrenheten i motorn, inte någon annanstans, så det är bara att lyda. I detta fallet är det två kablar som ska jorda. Dessa två kläms i en sko.
Muttern till skruven på insuget slipad med sandpapper
Jordflätan som går emellan torkarfästet och insuget var inte helt superfräsch så den slipades till
tre halvtaskiga bilder på jordflätan och skruven på torkarfästet
Skruven urplockad, lite rostigt här
Skruven var inte helt fin den heller
Detta är en viktig del i elsystemet så jag drar i en ny skruv bredvid istället, så nu blir det fräsch metall och en ny fräsch skruv v En extra kabel fixad här, det är den som smiter iväg till höger på bilden.
Och det är ju det jag snackat om här innan, en ny extra jordkabel för att göra en bättre väg för strömmen att vandra. Här är skruven i framskärmen, och det är bara en grov skruv rakt in i plåten
Här ser man den lilla kabeln som går emellan minuspol och framskärm, den byts ut till en ny.
Här möts dem två kablarna som går till minuspol och torkarfästet, klämda i samma sko. Denna kan jag nu skruva tillbaks i framskärmen, och dem komponenter som jordat här har nu en ny fräsch kabel till batteriet att gå via