Svetsa skärmkanter, Norrköping

Svento
9 maj 2017 · 199 Inlägg

Kan nån hjälpa mig? Jag behöver hitta nån i Norrköping - kanske Linköping, Katrineholm eller Finspång - som kan svetsa. Vafan... Eskilstuna, Kungsör, Nyköping, Mjölby, whatever. Men helst inte mer än tie mil bort. Jag håller på och försöker få ordning på en E30 som fått för lite uppmärksamhet i många år. I grund och botten i bra skick, men mycket rost på skärmar och trösklar. Så är det en massa normalt slitage jag behövt få åtgärdat. Det ekonomiska läget är pressat, men jag har lyckats hitta bra lösningar.

Nu var det dags för bakskärmarna och jag gick till mitt stamställe och han sa att det var lätt fixat: Aluminiumnät och Plastic Padding. Ja eller hur. Jag sa att jag köpt skärmkanter för påsvetsning. -Okej, då punktar man, förklara han, så spacklar man med Plastic Padding och så sprayar. -Ja men jag ska inte ha en massa plast ... Men att svetsa ihop ordentligt var för krävande, tidsödande. Dyrt. -Okej. Ja men vafan. Skär snyggt runt om och skruva på dom. Jag var jävligt nöjd med nödlösningen. Jag skulle faktiskt gilla den även visuellt. Han såg oförstående ut, men... okej. Kör på det.

Så kom jag dit. Skärmkanterna var punktade på sidplåtarna. -Gick det inte att skruva? undrade jag. -Jodå, men det här är bättre. Jaha... Bättre. Okej. Så det gick att göra så ändå? -Så nu ska ni bara slipa ner? undrade jag då. -Nej nej, det är inte så man gör. Plastic Padding bara, så färg så kommer det inte att synas. Jag var beredd att använda nödlösningar för att få det gjort till besiktning och rent allmänt hålla priset nere.

Och jag var verkligen nöjd med min nödlösning. Det enda jag tydligt poängterade var, att det skulle INTE vara nån plast. Att lämna till en annan verkstad är inte tal om nu. Det har redan kostat ett antal tusen att få bakplåtarna förstörda på det första stället.

-

Så...

Nån? Snabbt och billigt.

Endera fylla i svetsen hela vägen och slipa ner. Eller såga bort och slipa ner. Eller så får jag köra helt utan skärmkanter bak, eller så skaffar jag ett nytt par för montering med skruv. Behöver naturligtvis inte vara just E30.

Bara... Fan! Få bort den här jävla idiotlösningen.

Jag har inget emot idén som sådan, men den ingår inte på nåt som helst sätt i mina planer.

Så vem som helst som vill diskutera skumraskaffärer, sänd mig ett personligt meddelande.

Senast redigerat av Svento (9 maj 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Meaganeowner
9 maj 2017 · 2 250 Inlägg

Vad du än gör och vill behålla det mer än ett år utan nya rostangrepp, så gäller det att hindra fukt, vatten, kondens att nå ren plåt. Plåt, skruvad, svetsad, poppnitad, eller liggande lös. Det kvittar - det rostar likväl. Såvida du inte låter bilen stå utställningsfin inomhus.

Punktsvetsa är väl det som gör minst påverkan. Jag tänker då på plåt som slår sig. Nu gäller det verkligen att få plåtrent runt det som ska svetsas. Kanske 5 cm åt sidorna.
Har helsvetsat, 4 cm åt gången, hoppat 15 cm, svetsat 4 cm o s v.  Sen gå tillbaks o börja svetsa igen, för jag tidigare hoppade över.
Har även helsvetsat och kylt med tryckluft mm.
Minsta por eller mindre bra fog, så blir det en utmärkt groplats för rost om du inte lyckas fördela mot fukt...

Färg som hettas upp av t ex en svets, funkar heller inget vidare som rostskydd. Den ska bort.

En gång i tiden så gällde tennspackling. Det utfördes även på Blå Bandet - Volvo vid nyproduktion.
Då blev det rostsäkrat, men arbetskrävande.

Om du inte tar åt dig detta, så kör din linje.
Borra några cm mellan varje hål och dra i rostfria skruv med låssmuttrar på i sidan.
Det blir säkert uppseendeväckande och udda.
Förresten, dra en skruvrad genom några löste också...


En variant är väl gipsskruv och dra in i en träregel på insidan av plåtarna...

Lägg gärna upp bilder...




Har även provat kallgalv i olika former. Sprayat och penslat, det rostar ändå.

Plastikpadding, grundfärg, eller annat spackel suger åt sig fukt. Så används det direkt på ren plåt, utan försegling....

Senast redigerat av Meaganeowner (9 maj 2017)

Svento
9 maj 2017 · 199 Inlägg

Jo visst fast nu gällde det inte tips om bästa lösningen, utan praktisk hjälp med dom här plåtbitarna som nu sitter fast på min kaross.

Vilken lösning jag än väljer behöver jag hjälp med att laga den efter deras reparation. Endera svetsa fast styckena eller få bort dom.

Går det kanske att borra bort punkterna? Hur mycket smälter materialet runt omkring dom?

Senast redigerat av Svento (9 maj 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Meaganeowner
10 maj 2017 · 2 250 Inlägg

Borra i en svets, brukar inte gå bra. Det härdar just där och blir svårborrat.

Hänger inte plåtarna på rätt plats?
Om det känns bättre ut för dig, så dra i ett tiotal skruvar i varje, så som det är nu.
Använd skruv med kullrig skalle.
Kleta på lite boddy genom att dutta med en pensel (efter maskering), så är det ingen som ser svetsningen men skruvskallarna kommer att synas tydligt.
Bör väl bli en bra kompromiss.
Lägg även en bricka under varje skruvskalle, så kommer de ut lite mer, och syns tydligare.

Annars är det väl nya plåtar, kap- och slipmaskin som gäller ifall det är så fel med svetsfogar.

F ö så är hela bilen svetsad på de flesta ställen, redan från fabrik. Visst, framskärmar brukar vara dolt fastskruvade.
För det som känns bäst gör dig.

Men överväg att rostskyddsbehandla med en bra grundfärg både på in och utsidan. Spackla utvändigt. Ev boddy, enligt ovan. Spruta/pensla på någon typ av tunnflytande karosserimassa på insidan (som fuktspärr). Lackera utvändigt.
Mer än halva jobbet är redan gjort ju..

Svento
10 maj 2017 · 199 Inlägg

Plåtarna är på rätt plats, men dom har inte fyllt fogen, bara punktat, så det går inte att slipa ner det nya till nivå med det det omgivande materialet. Så skulle man väl gärna punkta en eller två halvcirklar längre in, så blir plåtarna nästan helt sammansmälta. Upptäckte dessutom att allt det ruttna materialet är kvar innanför. Dom har inte ens tagit bort det värsta.

Jag har som sagt inget alls emot att få det svetsat, men nu är det alltså bara punkter. Skarven är ojämn och naturligtvis väldigt synlig. Jag kan tänka mig olika sätt att hantera saken, men att kladda ner plåten med plast ingår inte alls.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Meaganeowner
10 maj 2017 · 2 250 Inlägg

Ok... har övergått från helsvetsning till punktning för egen del. Har inte bilarna mer än några år, så det duger åt mig.

Köpte en falstång. Kanon måste jag säga.
Med den fixar man lätt en liten fals, fördjupning på en plåttjocklek. Som man sedan lägger den andra plåten i. Då blir det samma nivå på plåtarna. Slipar.
Plastspacklar efter svetsning.

Föreslår att du slipar ned med en flappskiva och sen tennspacklar.
Då varar det många år om man gör det ordentligt.

För det handlar väl om en bil som har ett stort värde för dig? Jag menar med detta att det kräver minst arbetsinsats med en ordenlig plastspackling, som slutjustering innan lackering.

Över o ut/

Lycka till.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 maj 2017)

zemet
10 maj 2017 · 4 030 Inlägg

Om det nu är dålig plåt under dina skärmar som dem svetsat fast så är väll det enda alternativet egentligen att ta bort allt och börja göra ett ordentligt jobb ifrån grunden.

Om det bara är punktat så kan det eventuellt gå att slå loss med ett stämjärn och hammare.

Meaganeowner
10 maj 2017 · 2 250 Inlägg

Förvisso. Går kanske bra om det är mycket rost.
Men varför bruka mer våld än nödvändigt? En sketen vinkelslip från Biltema är bättre än huggmejsel o slägga. Eller be den som svetsade göra ett bättre jobb. Och givetvis med tennspackling!

Men ska det brukas våld borde det vara bättre med kätting och krok kopplat till draget på en bätterbil.

Svento
10 maj 2017 · 199 Inlägg

Den dåliga plåten är framför allt kanterna.

Han som gjorde det kommer nog inte att göra om det. Det är så det ska göras och jag borde vara glad att han gjorde tvärtom mot vad jag önskade.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
11 maj 2017 · 199 Inlägg

Kände lite på svetslopperna. Bände lite med en plattmejsel. Det sitter. Speciellt längre ner.

Lär få skaffa en vinkelslip för att få av dom där. I och för sig ingen omöjlighet. Men jag har onda aningar... Har inte hållit i verktyg på tjugi år. Vet sen tidigare med sånt där som 'inte borde vara så svårt'. Det är en del jag haft sönder genom årena.

Så fundera jag... Inga utstående kanter alls? Alltså helt platta sider. Kanten blir därmed vassare då den ju inte är vikt inåt, men man borde inte kunna skära sig om man inte är självdestruktiv. Det vassa står ju inte ut. Är det nåt som Bilprovningen kuggar bilen för - eller som lagen straffar?

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
27 maj 2017 · 199 Inlägg

Nu har jag skaffat en billig och halvbra vinkelslip på Bauhaus.

Nån som vill sälja ett diesel-aggregat billigt? Sen är jag färdig att gå igång.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Djo
27 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Vad ska du med ett dieselaggregat till ? koppla in den i vägg uttaget bara.

om dom lämnat den dåliga under kan du ju kapa av den så att säga då får du ju en perfekt kant i kant och svetsa ihop plåtarna med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Svento
28 maj 2017 · 199 Inlägg

Vilket vägguttag ska jag använda alltså? Jag har grundläggande koll på grannarna här och vilka saker dom gärna startar världskrig runt. Jag har koll på hur hyresvärden ser på saker också. Jag stör idyllen genom att överhuvudtaget existera. Skulle jag backa ut bilen på gräsmattan mellan deras picknick-filtar och börja spruta gnister bland balkong-rökarna, så skulle jag vara vräkt inom en vecka.

Så enas dom om att jag odlar amfetamin i parketten, att jag lurat in utvecklingsstörda pensionärer i grovsoprummet och gjort dom mest onämnbara saker med dom där inne. Plus att nån erinrar sig ha sett nåt av mina barn cykla utan hjälm vid nåt tillfälle. Eller att jag kan ha setts bära ut en plastsäck med tomma folkölsburkar ur lägenheten nån gång. Vad för slags människa är det som gör en sån sak???

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
28 maj 2017 · 199 Inlägg

Men jag fick en annan idé.

Om jag tar en alu-plåt, 4000 lång, 250 hög och täcker hela långsidan med den. Som en kaross på karossen. Den skulle ju inte må bra av närkontakt med stålplåten, men om man har epoxy eller nåt annat tätt emellan så skulle man nog kunna undvika elektrolytisk galvanism. 'Men plåten under kommer ju fortsätta rosta ju...' Ja. Men låt den göra det då. Skulle tro att alu-plåten ger tillräcklig stadga även om järnet under vittrar sönder. Och i värsta fall får man väl armera med nåt på insidan.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Evildan
29 maj 2017 ·

Svento skrev:
Vilket vägguttag ska jag använda alltså? Jag har grundläggande koll på grannarna här och vilka saker dom gärna startar världskrig runt. Jag har koll på hur hyresvärden ser på saker också. Jag stör idyllen genom att överhuvudtaget existera. Skulle jag backa ut bilen på gräsmattan mellan deras picknick-filtar och börja spruta gnister bland balkong-rökarna, så skulle jag vara vräkt inom en vecka.

Så enas dom om att jag odlar amfetamin i parketten, att jag lurat in utvecklingsstörda pensionärer i grovsoprummet och gjort dom mest onämnbara saker med dom där inne. Plus att nån erinrar sig ha sett nåt av mina barn cykla utan hjälm vid nåt tillfälle. Eller att jag kan ha setts bära ut en plastsäck med tomma folkölsburkar ur lägenheten nån gång. Vad för slags människa är det som gör en sån sak???

Att överhuvudtaget komma på tanken att dricka burköl torde passera gränsen för acceptans!
Spännande projekt detta. Plåtjobb ska inte utföras i någon ekbacke medelst dieselaggregat heller utan denna händelse utförs lämpligen i en för ändamålet avpassad brandsäker verkstadslokal.
Som föreslaget tidigare, dra i några skruv och något tjockare klet över det för att trolla bort punkterna. Använd skruv med rejäl skalle men inte med skarpa kanter för det gillas inte vid besiktningen.

Djo
29 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Viste ej att du bode i lägenhet sorry.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torsen
1 juni 2017 · 7 198 Inlägg

Svento skrev:
Kände lite på svetslopperna. Bände lite med en plattmejsel. Det sitter. Speciellt längre ner.

Finns, bl a hos Biltema, speciella borrar för att avlägsna punktsvetsar.
En vanlig ackumulatorborrmaskin till punktsvetsborren.

Sedan, som nämnts tidigare i tråden, en falstång så du kan göra "försänkta/överlappande" plåtskarvar.
Jag har en tryckluftdriven, men en "manuell" går det också bra, om än lite tungt över 0,5 mm tjock plåt.
Eventuellt kan du därefter popnita ihop plåtarna om du inte har svets.
Se bara till att försänka för popnitarna så du kan spackla över.
Liiiiite kan man slipa av popnitarna.

Att tennspackla avråder jag på det bestämdaste från att ens försöka.
Otroligt svårt att få tennet att fastna på lodräta ytor.
Vill inte påstå att jag kunnat tennspackla, men har för många år sedan lyckats få tennet att inte rinna av.
Har för mig ofta resulterat i CD-stora "tennblaffor" på golvet.

Men visst, tennspackling är det absolut bästa.

Ursäkta att jag inte kunde hjälpa dig med din primära fråga = hjälp!

jaka54
1 juni 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag håller med om att tennspackla är svårt men när man kan det är det tämligen lätt, det gäller först och främst att ha en bra värmekälla som t,ex en propantub med vidhängande slang och stort munstycke så man snabbt kan värma stora ytor.
När jag började tennspackla min Camaro-76:a  för några år sedan (helrenovering) så använde jag en handhållen propantub med litet munstycke men det var svårt att värma upp större ytor vilket gjode det svårt att få plåten jämnvarm så tennet flöt ut jämnt , Med större gasoltub med slang och 2-3cm munstycke gick allt mycket lättare och att spackla vertikalt eller uppåt var inte längre så svårt.

it_mutt Avstängd
1 juni 2017 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag håller med om att tennspackla är svårt men när man kan det är det tämligen lätt, det gäller först och främst att ha en bra värmekälla som t,ex en propantub med vidhängande slang och stort munstycke så man snabbt kan värma stora ytor.
När jag började tennspackla min Camaro-76:a  för några år sedan (helrenovering) så använde jag en handhållen propantub med litet munstycke men det var svårt att värma upp större ytor vilket gjode det svårt att få plåten jämnvarm så tennet flöt ut jämnt , Med större gasoltub med slang och 2-3cm munstycke gick allt mycket lättare och att spackla vertikalt eller uppåt var inte längre så svårt.

För sakens skull så hoppas jag på att du inte anser dig "kunna det" om du gjort det några år? (Möjligt du gjort det längre, men det är lätt att läsa det så).

En konst som tar en smärre evighet innan man kan säga att man faktiskt KAN det bra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Svento
6 juni 2017 · 199 Inlägg

Det ska alltså inte vara nån som helst plast på karossen. Inte ens lite. Tanken på sikt är att slipa rent, sen bara klarlacka direkt på plåten.

Nu vet jag så mycket som ATT det kommer att lösa sig. Via en vagt bekant förmedlades en kontakt med en fifflare nere på Slottshagen. Bara en sån sak... Förutom att det rent allmänt är bästa området i Norrköping, så är det nästan granne med min skrothandlare. Jag kan köpa materialet där och GÅ över till fifflarn med det.

Men fan... Jag börjar bli otålig. Det är inte omöjligt att jag ändå väljer att skruva. Funderar på att pröva att göra skärmar av mässing. Sen skruva på kromade kanter. Mest för att slippa falsa, men så ska det ju vara kromkanter fram. Möjligen att jag i så fall - för konsekvensens skull - gör nån jävla mässings-dekoration även till framskärmarna. Det skär sig i hjärnan när jag försöker föreställa mig kombinationen, men vafan... Borde fungera.

Alltså... Hela bilen kommer ju ändå att bli fullhängd med metall av olika kulörer och olika lyster. Krom, mässing, aluminium, koppar, rostfritt... Snyggt med metall. Bättre att bara tänka så.

Senast redigerat av Svento (6 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang