2528
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

441 Inlägg
21 december 2017
#1181
https://www.di.se/nyheter/elnod-hotar-s … -nagonsin/

Men det är ju som sagt absolut inte några problem för att alla ska köra elbil?

Jag tycker själv att elbilar är nästa steg och när jag ska byta tjänstebil så blir det garanterat en laddhybrid. 

Kollar på att byta ut vår privata oljebrännare mot en Lexus rx450h. Även om det inte är en äkta elbil så är det bättre än inget.


89 Inlägg
21 december 2017
#1182
Muttley skrev:
skön skrev:
Muttley skrev:
De var de jag länkade till.

Börjar bli tröttsamt att folk skriver men inte lägger till en källa.   Var är alla källor?   Vi är för tusan om ett par dagar i 2018.

Jag vill på riktigt ha en källa på VARFÖR de blir SNORdyrt att masstillverka batterier när massproduktion betyder att man får NER priset.

big_smile 
Så fram med källor, vi är inte kvar i 80-90 tal.

Massproduktion driver upp råvarupriserna, det finns tom företag som funderar på att öppna lithium brytning i Scandinavien (Bolaget Keliber). Själva flaskhalsen i batteritillverkning är just bristen på Lithium och dess kostnad, det är dels därför batterierna till en tesla är tokdyra.
Kolla denna graf exempelvis: https://tradingeconomics.com/commodity/lithium

I det här fallet så kan man massproducera bäst man vill, man kan vinna några kronor på bättre produktionslinjer men priset på batterier kommer gå upp iom att gruvdriften aldrig kommer kunna  möta behovet. Det tar flera år att öppna en ny gruva med tillstånd osv.

Så länge man inte hittar ett miljövänligare/kostnadseffektivare sätt att lagra och distribuera energin så kommer aldrig elbilen kunna ersätta förbränningsmotorn.

Källor: Jag skriver inte på min  C-uppsats utan är man intresserad så kan man läsa på själv.

Unleash skrev:
Muttley skrev:
hm.

Jag ber dig upplysa mig?
Var ser jag att vi i Skåne lever på importerad el?


Hittade sidan du menade.   Din "källa" säger
Elenergi är både en import- och exportvara. Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har exporten varit 10 - 22 TWh per år. Vi har många viktiga elförbindelser till grannländerna.


Du menar att vi inte klarar oss ?

Då ber jag dig läsa på, vad som sker med baskraften dom närmaste 3åren och vilka el-zoner vi har och kapacitet att överföra el från norr till söder.

Sen kan du sätta dig in i våra grannländers produktion och kapacitet och hur det ser ut när det är kallt i Sverige och våra grannländer.
att vi exporterar el sommartid innebär inte att vi ligger på överkapacitet på vinterhalvåret som visa verkar ha väldigt svårt att förstå.

Nah, jag känner för att få källorna levererade, de jag läser ser inga problem med övergång.   Eftersom vi inte byter ut flottan på ett årsskifte så ser jag inte problemet heller.   

När jag var ung blev vi "hjärntvättade" av lärare och andra vuxna ovetandes människor om att när vi minsann växte upp så skulle vi aldrig kunna köra bil för oljan är slut.

Det som pågår nu är samma sak. Elen tar slut smile

Brukar umgås med folk som arbetar som ingenjörer på en statlig myndighet, de arbetar med frågor om elnätet, elproduktion osv så de har nog en djupare insyn i ämnet än de flesta journalister osv.

Sen är jag själv rätt intresserad av ämnet (läser artiklar på diverse tidningar osv) då jag investerat en del pengar i aktier o företag som pysslar med "grön" teknik, likaså Råvaror.
Jag har även använt en elbil som arbetsredskap en sommar och blev faschinerad över att ha vridmoment från noll och att prestandan i stort sätt var oförändrad trots att golfbilen var lastad med över 3-400kg matvaror.

I dagsläget så arbetar jag som mjukvaruutvecklare och även om jag arbetar dagligen mer ny teknik osv så konsumerar jag sällan nya obeprövade saker privat, jag ät övertygad om att vi i framtiden inte kommer kunna köpa fordon som drivs av fossila bränslen.
däremot så är tekniken fortfarande alldeles för ung när det gäller elbilar och det forskas på alla möjliga håll och kanter och jag är övertygad att man kommer upptäcka någon annan metod att lagra energi utan några större förluster och mer effektivt.

Men det kan komma en dag då även jag kan tänka mig och montera en elmotor i min hobbybil, däremot så är jag tveksam till om den kommer i slutändan var ansluten till ett batteri eller en bränslecell.


Forummoderator
9 299 Inlägg
21 december 2017
#1183
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 705 Inlägg
22 december 2017
#1184
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var?

99 från 1977 var ju toppen på den tekniska evolutionen, människans största bedrift någonsin!  http://www.teamliquid.net/mirror/smilies/worshippy.gif
Du kan ju inte förvänta dig att något ska kunna slå det. wink
Senast redigerat av rcy (22 december 2017)


2 638 Inlägg
22 december 2017
#1185
Vad finns det för argument till att köpa en hybrid när den är så mycket dyrare i inköp, slog en kik på Volkswagens bygg din bil och konstaterade att passat GTE är 110000kr dyrare i inköp jämfört med en passat 190hk diesel i standardutförande.

Man behöver ju köra GTE ganska många år och mil innan det lönar sig med hybriden om man ser till totalkostnad? smile Så om man är totalt ointresserad av miljö, varför väljer man då den i det här fallet dyrare hybriden? smile

Muttley
22 december 2017
#1186
-Akerfeldt- skrev:
Vad finns det för argument till att köpa en hybrid när den är så mycket dyrare i inköp, slog en kik på Volkswagens bygg din bil och konstaterade att passat GTE är 110000kr dyrare i inköp jämfört med en passat 190hk diesel i standardutförande.

Man behöver ju köra GTE ganska många år och mil innan det lönar sig med hybriden om man ser till totalkostnad? smile Så om man är totalt ointresserad av miljö, varför väljer man då den i det här fallet dyrare hybriden? smile

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

6 691 Inlägg
22 december 2017
#1187
Muttley skrev:
Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köpa en tröja på H&M, Dressman, Lindex etc. för 200 kr när du kan köpa en ICA Basic för 39 kr?

Design och märkes status kanske? ;p

De/Dem

2 638 Inlägg
22 december 2017
#1188
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Vad finns det för argument till att köpa en hybrid när den är så mycket dyrare i inköp, slog en kik på Volkswagens bygg din bil och konstaterade att passat GTE är 110000kr dyrare i inköp jämfört med en passat 190hk diesel i standardutförande.

Man behöver ju köra GTE ganska många år och mil innan det lönar sig med hybriden om man ser till totalkostnad? smile Så om man är totalt ointresserad av miljö, varför väljer man då den i det här fallet dyrare hybriden? smile

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Förtydligar frågan lite, om man nu bestämt sig att det är en Passat man vill ha, varför ska man då välja hybridlinan som är så mycket dyrare?

Att det finns andra billigare märken vet jag, men överlag är hybridlinor bra mycket dyrare på de flesta märken förutom just Toyota. Sen vill inte alla åka Toytota wink

Forummoderator
18 308 Inlägg
22 december 2017
#1189
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Vad finns det för argument till att köpa en hybrid när den är så mycket dyrare i inköp, slog en kik på Volkswagens bygg din bil och konstaterade att passat GTE är 110000kr dyrare i inköp jämfört med en passat 190hk diesel i standardutförande.

Man behöver ju köra GTE ganska många år och mil innan det lönar sig med hybriden om man ser till totalkostnad? smile Så om man är totalt ointresserad av miljö, varför väljer man då den i det här fallet dyrare hybriden? smile

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Förtydligar frågan lite, om man nu bestämt sig att det är en Passat man vill ha, varför ska man då välja hybridlinan som är så mycket dyrare?

Att det finns andra billigare märken vet jag, men överlag är hybridlinor bra mycket dyrare på de flesta märken förutom just Toyota. Sen vill inte alla åka Toytota wink

Svergies billigaste plug-inhybrid heter Kia Niro och sladdar in på 298900:- före avdragen. Utmärkt kälke för övrigt. Samma drivlina och chassi som syskonet Hyundai Ioniq.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 december 2017
#1190
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

Det kommer inte bli billigare att köra elbilar, staten ska ha sina pengar till diverse misslyckde projekt ändå.

Sedan finns det många bilintresserade som har ett intresse för riktiga välbyggda ottomotorer, tänk att köra jänk med elmotor eller sätta en elmotor där en rak femma ska sitta, det fungerar inte. Att det sedan är ohyggligt vackert att kunna öppna huven och studera motorer som t.ex. V12or, V8or, I6or, I5or som man vet lämnar gött ljud är helt underbart, nästan bättre än julmaten som snart ska stoppas i alla våra glappande käftar.

Ottomotorn är en fantastisk uppfinning som överlevt i 130 år och kommer fortsätta i säkert 100 år till.

Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Vad finns det för argument till att köpa en hybrid när den är så mycket dyrare i inköp, slog en kik på Volkswagens bygg din bil och konstaterade att passat GTE är 110000kr dyrare i inköp jämfört med en passat 190hk diesel i standardutförande.

Man behöver ju köra GTE ganska många år och mil innan det lönar sig med hybriden om man ser till totalkostnad? smile Så om man är totalt ointresserad av miljö, varför väljer man då den i det här fallet dyrare hybriden? smile

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köper vissa nya bilar överhuvudtaget som man tappar 50-100k+ direkt på när man rullar ur hallen när man istället kan köra väl inkörda, pålitliga och beprövade kvalitetsbilar för ynka tusenlappar? Men nu är det som så att det finns folk till allt och alla är olika och det får man acceptera.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
22 december 2017
#1191
xXSammy skrev:
Muttley skrev:
Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köpa en tröja på H&M, Dressman, Lindex etc. för 200 kr när du kan köpa en ICA Basic för 39 kr?

Design och märkes status kanske? ;p

Ja de är ju deras enorma problem wink   Om de vill ha märkeskläder (där kan du ju på riktigt inte lägga in h&m, dressmann) så får de väl betala överpris på att någon stackare i asien har sytt på ett litet märke.  Ica basis 39 krs tröja funkar alldeles säkert perfekt smile
Sen är jämförelsen lite tam då de handlar om kläder kontra en bil.   
Toyota är ju inte i närheten av Ica basic wink   
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Vad finns det för argument till att köpa en hybrid när den är så mycket dyrare i inköp, slog en kik på Volkswagens bygg din bil och konstaterade att passat GTE är 110000kr dyrare i inköp jämfört med en passat 190hk diesel i standardutförande.

Man behöver ju köra GTE ganska många år och mil innan det lönar sig med hybriden om man ser till totalkostnad? smile Så om man är totalt ointresserad av miljö, varför väljer man då den i det här fallet dyrare hybriden? smile

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Förtydligar frågan lite, om man nu bestämt sig att det är en Passat man vill ha, varför ska man då välja hybridlinan som är så mycket dyrare?

Att det finns andra billigare märken vet jag, men överlag är hybridlinor bra mycket dyrare på de flesta märken förutom just Toyota. Sen vill inte alla åka Toytota wink

Stopp nu,  inte förtydligar. Du ändrar frågeställningen enbart.    Om man väljer att köra "premium" bilar så håller jag med dig.  Varför ska man lägga 400 tusen på en vw hybrid när man vet att chansen till haveri är i framtiden?

Fördelen med Toyota är att de är världens rikaste och största bilföretag. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 364 Inlägg
22 december 2017
#1192
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

Det kommer inte bli billigare att köra elbilar, staten ska ha sina pengar till diverse misslyckde projekt ändå.

Sedan finns det många bilintresserade som har ett intresse för riktiga välbyggda ottomotorer, tänk att köra jänk med elmotor eller sätta en elmotor där en rak femma ska sitta, det fungerar inte. Att det sedan är ohyggligt vackert att kunna öppna huven och studera motorer som t.ex. V12or, V8or, I6or, I5or som man vet lämnar gött ljud är helt underbart, nästan bättre än julmaten som snart ska stoppas i alla våra glappande käftar.

Ottomotorn är en fantastisk uppfinning som överlevt i 130 år och kommer fortsätta i säkert 100 år till.

Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Vad finns det för argument till att köpa en hybrid när den är så mycket dyrare i inköp, slog en kik på Volkswagens bygg din bil och konstaterade att passat GTE är 110000kr dyrare i inköp jämfört med en passat 190hk diesel i standardutförande.

Man behöver ju köra GTE ganska många år och mil innan det lönar sig med hybriden om man ser till totalkostnad? smile Så om man är totalt ointresserad av miljö, varför väljer man då den i det här fallet dyrare hybriden? smile

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köper vissa nya bilar överhuvudtaget som man tappar 50-100k+ direkt på när man rullar ur hallen när man istället kan köra väl inkörda, pålitliga och beprövade kvalitetsbilar för ynka tusenlappar? Men nu är det som så att det finns folk till allt och alla är olika och det får man acceptera.

Det är ju ganska skönt att den första ägaren tar den finansiella smällen åt os som inte har behov av att köra nya bilar. Det är bara att le och skratta över att man inte behöver förlora hundratusentals kronor i onödan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
22 december 2017
#1193
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

Det kommer inte bli billigare att köra elbilar, staten ska ha sina pengar till diverse misslyckde projekt ändå.

Sedan finns det många bilintresserade som har ett intresse för riktiga välbyggda ottomotorer, tänk att köra jänk med elmotor eller sätta en elmotor där en rak femma ska sitta, det fungerar inte. Att det sedan är ohyggligt vackert att kunna öppna huven och studera motorer som t.ex. V12or, V8or, I6or, I5or som man vet lämnar gött ljud är helt underbart, nästan bättre än julmaten som snart ska stoppas i alla våra glappande käftar.

Ottomotorn är en fantastisk uppfinning som överlevt i 130 år och kommer fortsätta i säkert 100 år till.

Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Vad finns det för argument till att köpa en hybrid när den är så mycket dyrare i inköp, slog en kik på Volkswagens bygg din bil och konstaterade att passat GTE är 110000kr dyrare i inköp jämfört med en passat 190hk diesel i standardutförande.

Man behöver ju köra GTE ganska många år och mil innan det lönar sig med hybriden om man ser till totalkostnad? smile Så om man är totalt ointresserad av miljö, varför väljer man då den i det här fallet dyrare hybriden? smile

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köper vissa nya bilar överhuvudtaget som man tappar 50-100k+ direkt på när man rullar ur hallen när man istället kan köra väl inkörda, pålitliga och beprövade kvalitetsbilar för ynka tusenlappar? Men nu är det som så att det finns folk till allt och alla är olika och det får man acceptera.

Jag ska se om jag kan komma på ett bra svar utan att du ska hugga så fruktansvärt denne gång.

En anledning varför jag tänkt mig köpa fabriksny bil om något år är dels att köpa mig en säkrare bil, med garantier.   Dels slipper jag bry mig de närmaste åren om att skruva något alls och kan köra en driftsäker bil till jobbet.  Och om de händer något så lämnar jag bara ifrån mig bilen och får en hyrbil då jag såklart köpt till det.

Trodde sen inte att myten 50-100 tusen fanns kvar bara för man rullade över tröskeln.  (kanske om man köper en v90 eller dyr bmw)
Har jag då bilen i 8-10 år så har jag dessutom sparat in bränslekostnaderna.

Men de glädjer mig att du ändå vaknade till liv.  Detta är väldigt off men du har rätt att få rapporten.
På senaste året har jag kört 2827 mil enligt besiktningen.  Som du vet körde jag en s70 2000 i ett år.
Jag har sparat hela 20677 kr.  Och har lagt 0 kr på reperationer hittills smile

Så opålitlig är min fransös.

Muttley
22 december 2017
#1194
Vettemannen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

Det kommer inte bli billigare att köra elbilar, staten ska ha sina pengar till diverse misslyckde projekt ändå.

Sedan finns det många bilintresserade som har ett intresse för riktiga välbyggda ottomotorer, tänk att köra jänk med elmotor eller sätta en elmotor där en rak femma ska sitta, det fungerar inte. Att det sedan är ohyggligt vackert att kunna öppna huven och studera motorer som t.ex. V12or, V8or, I6or, I5or som man vet lämnar gött ljud är helt underbart, nästan bättre än julmaten som snart ska stoppas i alla våra glappande käftar.

Ottomotorn är en fantastisk uppfinning som överlevt i 130 år och kommer fortsätta i säkert 100 år till.

Muttley skrev:

Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köper vissa nya bilar överhuvudtaget som man tappar 50-100k+ direkt på när man rullar ur hallen när man istället kan köra väl inkörda, pålitliga och beprövade kvalitetsbilar för ynka tusenlappar? Men nu är det som så att det finns folk till allt och alla är olika och det får man acceptera.

Det är ju ganska skönt att den första ägaren tar den finansiella smällen åt os som inte har behov av att köra nya bilar. Det är bara att le och skratta över att man inte behöver förlora hundratusentals kronor i onödan.

/Benny

Men om alla hade tänkt så då har vi en hela annan fråga att ta hand om. Då hade Sverige inte varit så bra som de är idag wink  Om ingen hade köpt något nytt.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 december 2017
#1195
Vettemannen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Varför köper vissa nya bilar överhuvudtaget som man tappar 50-100k+ direkt på när man rullar ur hallen när man istället kan köra väl inkörda, pålitliga och beprövade kvalitetsbilar för ynka tusenlappar? Men nu är det som så att det finns folk till allt och alla är olika och det får man acceptera.

Det är ju ganska skönt att den första ägaren tar den finansiella smällen åt os som inte har behov av att köra nya bilar. Det är bara att le och skratta över att man inte behöver förlora hundratusentals kronor i onödan.

/Benny

Det är säkert en häftig känsla att hämta ut en helt ny bil så jag kan förstå det till en viss del att folk gör det men att lägga ut så mycket pengar för att vara först på en vanlig modern Svenssonbil från 2017-2018 som en trött Passat, slö Toyota/Kia/Hyundai, fransos med elfel från fabrik eller nån Volvo med typ snikmotor skulle jag själv aldrig kunna tänka mig att göra.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 december 2017)

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2017
#1196
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

(1) Det kommer inte bli billigare att köra elbilar, staten ska ha sina pengar till diverse misslyckde projekt ändå.

(2) Sedan finns det många bilintresserade som har ett intresse för riktiga välbyggda ottomotorer, tänk att köra jänk med elmotor eller sätta en elmotor där en rak femma ska sitta, det fungerar inte. Att det sedan är ohyggligt vackert att kunna öppna huven och studera motorer som t.ex. V12or, V8or, I6or, I5or som man vet lämnar gött ljud är helt underbart, nästan bättre än julmaten som snart ska stoppas i alla våra glappande käftar.

Ottomotorn är en fantastisk uppfinning som överlevt i 130 år och kommer fortsätta i säkert 100 år till.

1: Det har du säkert rätt i. Den initiala ekonomiska vinsten som elbils-/hybridföraren nu har om tiotusentals kronor per år kommer säkert försvinna på sikt. Om 20-30 år när vagnparken är utbytt kommer det garanterat kosta lika mycket ändå. Men det är inte poängen. Luften som vi andas kommer vara renare när bensin- och dieselmotorerna i större utsträckning byts ut mot andra utsläppsfria alternativ.

2: Bensinmotorerna kommer nog "alltid" att finnas. Jag har två bilar från 1936 så jag delar helt den uppfattningen. Däremot inser jag och många med mig att gemene man därute i stugorna inte bryr sig om vad de åker runt i när de skyfflar ungar till dagis och mellanmjölk från ICA. Alltså inser jag och många med mig även att det vore jävligt bra om de som inte bryr sig får möjlighet att köpa billiga, snåla (alternativt utsläppsfria) bilar för dessa ändamål.

Har vi inte haft den här diskussionen förut? En märklig polemik blir det onekligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 december 2017
#1197
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

Det kommer inte bli billigare att köra elbilar, staten ska ha sina pengar till diverse misslyckde projekt ändå.

Sedan finns det många bilintresserade som har ett intresse för riktiga välbyggda ottomotorer, tänk att köra jänk med elmotor eller sätta en elmotor där en rak femma ska sitta, det fungerar inte. Att det sedan är ohyggligt vackert att kunna öppna huven och studera motorer som t.ex. V12or, V8or, I6or, I5or som man vet lämnar gött ljud är helt underbart, nästan bättre än julmaten som snart ska stoppas i alla våra glappande käftar.

Ottomotorn är en fantastisk uppfinning som överlevt i 130 år och kommer fortsätta i säkert 100 år till.

Muttley skrev:
Fast nu har du ju bara kollat VW som är snordyra hur du än vänder på det.
Kolla fler bilmärken.
Tar du urmodern till hybriderna "Toyota" så skiljer de sig 10 000 kr med samma paket på en Auris. 
Du ger för en Auris active hybrid 221900 kr.  Vad gav du för en Diesel & hybrid passat ?

Varför köper man en Passat för 3-500 tusen?  Varför köper folk en v90 för 550 tusen?   
Man kan ju få en helt ny hybrid för 221900 kr som är en mellanstor kombi.

Varför köper vissa nya bilar överhuvudtaget som man tappar 50-100k+ direkt på när man rullar ur hallen när man istället kan köra väl inkörda, pålitliga och beprövade kvalitetsbilar för ynka tusenlappar? Men nu är det som så att det finns folk till allt och alla är olika och det får man acceptera.

Jag ska se om jag kan komma på ett bra svar utan att du ska hugga så fruktansvärt denne gång.

En anledning varför jag tänkt mig köpa fabriksny bil om något år är dels att köpa mig en säkrare bil, med garantier.   Dels slipper jag bry mig de närmaste åren om att skruva något alls och kan köra en driftsäker bil till jobbet.  Och om de händer något så lämnar jag bara ifrån mig bilen och får en hyrbil då jag såklart köpt till det.

Trodde sen inte att myten 50-100 tusen fanns kvar bara för man rullade över tröskeln.  (kanske om man köper en v90 eller dyr bmw)
Har jag då bilen i 8-10 år så har jag dessutom sparat in bränslekostnaderna.

Men de glädjer mig att du ändå vaknade till liv.  Detta är väldigt off men du har rätt att få rapporten.
På senaste året har jag kört 2827 mil enligt besiktningen.  Som du vet körde jag en s70 2000 i ett år.
Jag har sparat hela 20677 kr.  Och har lagt 0 kr på reperationer hittills smile

Så opålitlig är min fransös.

Är du säker på att du åker driftsäkrare än oss som brukar välservade och underhållna svenska klassiker från 90-talet? Jag är tveksam. Men, ja det är bra med garanti om du inte ens vill röra en skruv på bilen.

8-10 år är väldigt lång tid att planera för att börja spara några kronor först då. Jag kör det jag gillar och drar hellre ner på andra saker. Prioriteringar. 

caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

(1) Det kommer inte bli billigare att köra elbilar, staten ska ha sina pengar till diverse misslyckde projekt ändå.

(2) Sedan finns det många bilintresserade som har ett intresse för riktiga välbyggda ottomotorer, tänk att köra jänk med elmotor eller sätta en elmotor där en rak femma ska sitta, det fungerar inte. Att det sedan är ohyggligt vackert att kunna öppna huven och studera motorer som t.ex. V12or, V8or, I6or, I5or som man vet lämnar gött ljud är helt underbart, nästan bättre än julmaten som snart ska stoppas i alla våra glappande käftar.

Ottomotorn är en fantastisk uppfinning som överlevt i 130 år och kommer fortsätta i säkert 100 år till.

1: Det har du säkert rätt i. Den initiala ekonomiska vinsten som elbils-/hybridföraren nu har om tiotusentals kronor per år kommer säkert försvinna på sikt. Om 20-30 år när vagnparken är utbytt kommer det garanterat kosta lika mycket ändå. Men det är inte poängen. Luften som vi andas kommer vara renare när bensin- och dieselmotorerna i större utsträckning byts ut mot andra utsläppsfria alternativ.

2: Bensinmotorerna kommer nog "alltid" att finnas. Jag har två bilar från 1936 så jag delar helt den uppfattningen. Däremot inser jag och många med mig att gemene man därute i stugorna inte bryr sig om vad de åker runt i när de skyfflar ungar till dagis och mellanmjölk från ICA. Alltså inser jag och många med mig även att det vore jävligt bra om de som inte bryr sig får möjlighet att köpa billiga, snåla (alternativt utsläppsfria) bilar för dessa ändamål.

Har vi inte haft den här diskussionen förut? En märklig polemik blir det onekligen.

1: Här uppe i de Norrländska skogarna är luften otroligt ren, all skog tar hand om de otroligt små utsläpp det blir av våra förbränningsmotorer. Så det är inget problem för oss. Den där poängen hör hemma i Stockholm.

2: Vanligt folk som saknar intresse för förbränningsmotorer får köra va de vill, elbilar eller cykel. Det skiter jag i men miljöfolket ska inte komma och lägga sig i vad vi intresserade kör.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 december 2017)

Nöjeskör närproducerat

Muttley
22 december 2017
#1198
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
...och alla bensinbilar idag är exakt likadana som Saab 99 från 1977 var? Nä. Frågan är ju då om alla elbilar kommer vara precis likadana om 40år? 

Ottomotorn har varit i stort sett identisk i 130år. Elmotorn som sådan har ju en ganska sjysst effektivitet på kring 90% jämfört med en förbränningsmotor som ligger på några tior. Forskningen kanske eventuellt, om vi gissar lite kan tänkas och att om vi har lite tur, utvecklas batteritillverkningen något under 40 år?

Vad är det med folk?
Kommer ni alla från Örebro och skriker ”Det går inte!”? Man blir ju mörkrädd.

Det kommer inte bli billigare att köra elbilar, staten ska ha sina pengar till diverse misslyckde projekt ändå.

Sedan finns det många bilintresserade som har ett intresse för riktiga välbyggda ottomotorer, tänk att köra jänk med elmotor eller sätta en elmotor där en rak femma ska sitta, det fungerar inte. Att det sedan är ohyggligt vackert att kunna öppna huven och studera motorer som t.ex. V12or, V8or, I6or, I5or som man vet lämnar gött ljud är helt underbart, nästan bättre än julmaten som snart ska stoppas i alla våra glappande käftar.

Ottomotorn är en fantastisk uppfinning som överlevt i 130 år och kommer fortsätta i säkert 100 år till.


Varför köper vissa nya bilar överhuvudtaget som man tappar 50-100k+ direkt på när man rullar ur hallen när man istället kan köra väl inkörda, pålitliga och beprövade kvalitetsbilar för ynka tusenlappar? Men nu är det som så att det finns folk till allt och alla är olika och det får man acceptera.

Jag ska se om jag kan komma på ett bra svar utan att du ska hugga så fruktansvärt denne gång.

En anledning varför jag tänkt mig köpa fabriksny bil om något år är dels att köpa mig en säkrare bil, med garantier.   Dels slipper jag bry mig de närmaste åren om att skruva något alls och kan köra en driftsäker bil till jobbet.  Och om de händer något så lämnar jag bara ifrån mig bilen och får en hyrbil då jag såklart köpt till det.

Trodde sen inte att myten 50-100 tusen fanns kvar bara för man rullade över tröskeln.  (kanske om man köper en v90 eller dyr bmw)
Har jag då bilen i 8-10 år så har jag dessutom sparat in bränslekostnaderna.

Men de glädjer mig att du ändå vaknade till liv.  Detta är väldigt off men du har rätt att få rapporten.
På senaste året har jag kört 2827 mil enligt besiktningen.  Som du vet körde jag en s70 2000 i ett år.
Jag har sparat hela 20677 kr.  Och har lagt 0 kr på reperationer hittills smile

Så opålitlig är min fransös.

Är du säker på att du åker driftsäkrare än oss som brukar välservade och underhållna svenska klassiker från 90-talet? Jag är tveksam.

8-10 år är väldigt lång tid att planera för att börja spara några kronor först då. Jag kör det jag gillar och drar hellre ner på andra saker. Prioriteringar.

Fast räknar vi då på att min nya bil kostar lika lite som min fransös så har vi ju nästintill en helt ny samma bil på de sparade bränslekostnaderna.   Fattas ca 10000kr.
Jag är säker på att en helt ny bil är säkrare än den gamle s70 ja.   

På 10 år blir ju bränslekostnaden på s70 baserat på mina mil nästan 400 tusen kr.    Det är absurda siffror.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 december 2017
#1199
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
Jag ska se om jag kan komma på ett bra svar utan att du ska hugga så fruktansvärt denne gång.

En anledning varför jag tänkt mig köpa fabriksny bil om något år är dels att köpa mig en säkrare bil, med garantier.   Dels slipper jag bry mig de närmaste åren om att skruva något alls och kan köra en driftsäker bil till jobbet.  Och om de händer något så lämnar jag bara ifrån mig bilen och får en hyrbil då jag såklart köpt till det.

Trodde sen inte att myten 50-100 tusen fanns kvar bara för man rullade över tröskeln.  (kanske om man köper en v90 eller dyr bmw)
Har jag då bilen i 8-10 år så har jag dessutom sparat in bränslekostnaderna.

Men de glädjer mig att du ändå vaknade till liv.  Detta är väldigt off men du har rätt att få rapporten.
På senaste året har jag kört 2827 mil enligt besiktningen.  Som du vet körde jag en s70 2000 i ett år.
Jag har sparat hela 20677 kr.  Och har lagt 0 kr på reperationer hittills smile

Så opålitlig är min fransös.

Är du säker på att du åker driftsäkrare än oss som brukar välservade och underhållna svenska klassiker från 90-talet? Jag är tveksam.

8-10 år är väldigt lång tid att planera för att börja spara några kronor först då. Jag kör det jag gillar och drar hellre ner på andra saker. Prioriteringar.

Fast räknar vi då på att min nya bil kostar lika lite som min fransös så har vi ju nästintill en helt ny samma bil på de sparade bränslekostnaderna.   Fattas ca 10000kr.
Jag är säker på att en helt ny bil är säkrare än den gamle s70 ja.   

På 10 år blir ju bränslekostnaden på s70 baserat på mina mil nästan 400 tusen kr.    Det är absurda siffror.

Ja, man kan räkna sig tokig om man vill.

DRIFTsäkrare?

Ja, tills man tänker på folk som hela tiden byter till nya bilar efter något år. Att äga bil överhuvudtaget är inget man går plus på..

Nöjeskör närproducerat

Muttley
22 december 2017
#1200
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Är du säker på att du åker driftsäkrare än oss som brukar välservade och underhållna svenska klassiker från 90-talet? Jag är tveksam.

8-10 år är väldigt lång tid att planera för att börja spara några kronor först då. Jag kör det jag gillar och drar hellre ner på andra saker. Prioriteringar.

Fast räknar vi då på att min nya bil kostar lika lite som min fransös så har vi ju nästintill en helt ny samma bil på de sparade bränslekostnaderna.   Fattas ca 10000kr.
Jag är säker på att en helt ny bil är säkrare än den gamle s70 ja.   

På 10 år blir ju bränslekostnaden på s70 baserat på mina mil nästan 400 tusen kr.    Det är absurda siffror.

Ja, man kan räkna sig tokig om man vill.

DRIFTsäkrare?

Ja, tills man tänker på folk som hela tiden byter till nya bilar efter något år. Att äga bil överhuvudtaget är inget man går plus på..

Jag är säker på det ja.   2 av alla bilar jag ägt kan jag kalla för driftsäkra, en cts och denna megane jag har.   Alla andra har haft en del skit för sig.

Det finns de som byter hela tiden ja.  Men så är långt ifrån alla.  Känner personligen 2 personer som ägt helt nya bilar.
Och en avlägsen bekant som bytte bil var 5 år för att slippa när de större problemen kommer.

Men man gör som man vill.  Men bör ha i åtanke på hur mycket bara driften kostar.


Sök