Tändinställning turbo?

HanHed
6 juni 2017 · 118 Inlägg

Försöker förstå mig på eftermarknadssprut och därigenom tändinställningar o.s.v. Väldigt basic nivå dock.

Har kikat på lite olika tändmappar.

De flesta sugis mappar (93-98 oktan) jag sett så:
Vid lägre varv har de hög/sen (alltså närmare öd) tändning. Mindre blb (BränsleLuftBlandning) därav kortare tid att uppnå en "komplett förbränning" eller vad man nu vill kalla det.
Sedan på högre varv har de låg/tidig tändning. Mer blb därav längre tid att uppnå förbränningen.

Sen om man kikar på de flesta turbo mapparna:
När de inte har laddtryck ser de ungefär ut som sugis mapparna. Men när de börjar ladda blir det en allt mer och mer hög/sen tändning.

Hur kommer det sig? Tänker mig att när man kör in mer luft och soppa borde man ha en lägre/tidigare tändning då det tar längre tid att antända det + om man har laddtryck på lite högre varv så måste det hinnas antändas. Risken att det skulle spika?

Kan vara lite diffusa förklaringar men jag hoppas att ni förstår.
Jag förstår naturligtvis att det hänger ihop med mycket saker såsom varvtal, bränsle, värme, komp, risk för spikningar o.s.v. Men försöker bara att hålla det väldigt basic, bara för att få en slags grund och enkel förståelse.

Stort tack till den som kan förklara för en glad amatör/lekman.

Senast redigerat av HanHed (6 juni 2017)

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
HanHed
6 juni 2017 · 118 Inlägg

http://www.e30tech.com/forum/showthread … amp;page=7

^^ För det mesta m20 motorer, sugis och turbo, allt från 93 oktan till e85.

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
Big Al Dr. Turbo
7 juni 2017 · 459 Inlägg

Direkt turbon börjar jobba så hamnar motorn i "en högre atmosfär" så förbränningen går fortare (mer syre) , eftersom förbränningen går fortare så behövs det inte lika tidig tändning för att få peak-cylindertrycket på rätt ställe (~15-20grader efter TDC).
Om sedan den högre atmosfären består när det varvas (läs bibehållet laddtryck) så kommer tändningen oftast att behövas att höjas då det börjar komma faktorer som försämrar förbränningshastigheten. Bland annat förhöjt avgasmottryck och försämrat luftutbyte (VE).

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang