Corvette c3 går orent med eventuella tändningsproblem?

Matte737
15 juni 2017 · 3 Inlägg

Hej.

Jag och min pappa håller på och försöker fixa ett problem som har uppstått på hans corvette -74. Detta problemet uppstådde efter det att bilen hade stått i ca 4 år i garage pga broms renovering. Motorn kördes sällan men iaf någon gång per sommar. Då till problemet, När bilen startas kall så märks ingenting den går rent på alla 8 cylindrar. När motorn dock blir varmare och varmare när man kör så börjar den misstända bränsleblandningen. Broms renoveringen blev klar för ca 1 år sedan och då gick bilen klart bättre än vad den gör nu. Då svarade den bara dåligt när man trampade till ordentligt och märktes sällan annars. Nu kan man knappt köra bilen när den har nått lagom tempratur.

Vi har försökt med massa olika grejer som vi kunde komma på som gick relativt fort och enkelt att fixa så vi har bytt alla tändstift och en tändkabel som såg lite halv dålig ut. Vi har också bytt kabeln från tändboxen till fördelaren. Vi har bytt bränslefilter och luftfilter. Vi har tittat i fördelaren och vi kunde inte se någonting som är trasigt men vågar inte heller bortse den från ekvationen.

Tändstiften var bruna när vi bytte dom. Så bränsleblandningen känns inte fel. (Förgasaren blev inställd för ca 20 år sedan av en kunnigare än oss 2).

Bilen är relativt orginal men lite trimmad med mussepigtoppar och borttagen luftrening. Tändningen är också bytt till en brytarlös tändning som heter Mallory Ignition. Det är en 350 smallblock motor i med ungefär 280-300 hästkrafter.

Vi har funderat på tändningsboxen om den kan vara trasig osv, men ville kolla här om det var någon annan som hade någon smart ide och så.

Tackar för all hjälp som kan fås.

/Mattias

Utmarks-Loke
15 juni 2017 · 5 833 Inlägg

Är det samma bensin i som när bilen ställdes för fyra år sedan? Den kan bli ganska dålig med tiden.

Matte737
15 juni 2017 · 3 Inlägg

Bensinen har bytts flera gånger och vi har både testat med 95 och 98.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Tändfördelaren hade jag koncentrerat mig på i första hand. Finns där något som  bråkar p gr av värmen?
Köp en burk kylspray vet jag och kyl ner lämpliga delar och börja såklart med innehållet i fördelaren..

Senast redigerat av oljan (15 juni 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Arly165 Bakhjulsdriven
15 juni 2017 · 335 Inlägg

På mina V8 så har jag haft problem med att en eller flera tändkablar ligger emot en topp eller motorblocket osv och har då fått misständning på den cylindern. Kolla så att alla tändkablar ligger fritt och inte gnuggar emot något.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Matte737
16 juni 2017 · 3 Inlägg

Vi har nu testat både med kylsprej och sära på kablar/lägga dom annorlunda. Inget hjälpte men det vi märkte idag är att bilen startar lättare på startgas och går bättre med startgasen när den är varm och dum. Kan man anta att den vill ha mera bensin då? Desseutom så känns det inte som om det skulle göra att den blir så dum. Nästa sak som är misstänkt är soppapumpen, vi har läst igenom manualen och det finns sätt att mäta om den är ok. Så det blir antagligen nästa sak vi gör om ingen kommer med någon bättre ide.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang