10376
Sök

Köpråd : begagnad BMW ?

12 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej ! Jag behöver få köpråd från er som har erfarenhet och kunskaper när det gäller bilar !  Tyvärr är jag själv lite av en idiot när det kommer till bilar men är väl aldrig försent att lära sig smile.  Okej fakta , jag söker en begagnad bil, min budget är Max 30 000 kr , helst inte mer än 20k mil kört, ( tänker mindre mil mindre krångel? ).  Årsmodell -99 å framåt.  Har lite ansträngd ekonomi så soppan får inte vara svindyr.   Hjärnan säger typ Golf, passat , seat Leon , Skoda octavia osv.  Men hjärtat säger BMW .. Och att jag känner hur det hårdnar till i de södre regionerna när jag ser dessa tyska underverk hehe  !  big_smile  Har kollat framförallt på BMW 3-serien,  främst 320i ( år 2000) och 323i (år 1999-2000)   Tycke dessa har hyfsade kostnader skatt + försäkring vid koll på nätet .

Jag bor nära jobbet, gymmet , stan så kommer ( försöka .. ). Kommer köra mest landsväg/ motorväg .  Tror de blir som mest 1500mil i år .  Är jag tokig om jag köper en BMW om jagvill ha hyfsad låg bränsleförbrukning, skatt och försäkring inte ska va så dyr ?   Plus bilen kommer stå på gatan , har inget garage i nuläget ( tänker på om det kan bli rost vintertid på gammal bil ?         Snälla hjälp en idiot att lära sig nått .    Uppskattar alla konstruktiva förslag och tankar från er som äger en BMW , har ägt och även ägt olika bilmärken som kan jämföra .    Så hoppas du /ni kan ge nig lite visdom och kunskap !

Tackar på förhand .

4 261 Inlägg
2 juli 2017
#2
Hej och välkommen!

konstigt att ingen har svarat än, klart du ska ha bmw! har haft många sj och tycker inte det är nån större fara med dom äldre bilarna. Min 2011 havererade som fan ordentligt  men mina gamla 90-00 års har klarat sig helt ok från större reparationer. kolla kylningen, saker som vattenpump, termostater och kylare är fräscha. framvagn kan låta lite över guppar men det är bara byta delarna som är slitna, inget konstigt. jag personligen litar starkt på bmws sexor, dom har aldrig krånglat för mig iaf. Abs sensorer och andra givare kan bruka strula, ibland kamaxelgivare och sånt.

kan rekommendera e46-e39. du hittar säkert nån fin exemplar för runt 30 inga problem. det går inte att undkomma rost tyvärr, försök o tvätta bilen ofta och ta hand om den så gott du kan. bara fråga på så kan jag hjälpa på bästa sätt.

Mvh

1 206 Inlägg
2 juli 2017
#3
Hej!
Hjärnan borde säga Toyota Corolla, Honda Accord eller Hyundai Sonata exempelvis. Sedan att hjärtat går åt ett annat håll går ju tyvärr sällan att göra något åt smile

Det är en ren chansning att köpa en så gammal BMW då de oftast saknar full service-historik, har ägts av yngre kepsnissar som med stor sannolikhet tycker det är roligt att ligga brett. Hittar man en välskött gammal BMW så brukar priset sticka iväg, men man kan ha tur och göra fina klipp.

För 30 000kr så hade jag personligen kikat på Saab 9-3, då man lätt kan hitta en fin 2.0t -04 med hyfsad utrustning smile Ganska bra klös i dem dessutom.


Forummoderator
18 358 Inlägg
2 juli 2017
#4
Vi du ha en BMW så ska du ha det. Sen om det är bra köp kan diskuteras. Mitt bästa råd är att köpa en med Automatlåda. Den kan ha klarat sig från de värsta stollarna som ska drifta runt korvkiosken men inte har körvana nog att hantera en automat.

Mina 5 cent till tråden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
2 juli 2017
#5
Hybridsmurfen skrev:
Vi du ha en BMW så ska du ha det. Sen om det är bra köp kan diskuteras. Mitt bästa råd är att köpa en med Automatlåda. Den kan ha klarat sig från de värsta stollarna som ska drifta runt korvkiosken men inte har körvana nog att hantera en automat.

Mina 5 cent till tråden.

Du har helt rätt, vill du ha BMW så ska du köpa BMW. Även tipset om automat är bra, då det är som dieselsmurfen säger. Vill dock påstå att det inte handlar om körvana, då det mer eller mindre är omöjligt att ligga på ställ med 150-200 hk runt korvmojjen med en automat låda, med en manuell så kan man vålda fram ett ställ.


Mitt tips är att leta efter en fräsch e34, du kommer få leta länge, men när du väl hittar en så slå till och behåll den.


Forummoderator
18 358 Inlägg
2 juli 2017
#6
SportPilot skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Vi du ha en BMW så ska du ha det. Sen om det är bra köp kan diskuteras. Mitt bästa råd är att köpa en med Automatlåda. Den kan ha klarat sig från de värsta stollarna som ska drifta runt korvkiosken men inte har körvana nog att hantera en automat.

Mina 5 cent till tråden.

Du har helt rätt, vill du ha BMW så ska du köpa BMW. Även tipset om automat är bra, då det är som dieselsmurfen säger. Vill dock påstå att det inte handlar om körvana, då det mer eller mindre är omöjligt att ligga på ställ med 150-200 hk runt korvmojjen med en automat låda, med en manuell så kan man vålda fram ett ställ.


Mitt tips är att leta efter en fräsch e34, du kommer få leta länge, men när du väl hittar en så slå till och behåll den.

Nå, Cheeva måhända har en poäng där. Men om man ger f-n i och vålda runt bilen på tvären så håller den bra mycket bättre. I synnerhet kylningen mår bra av en lugnare körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
2 juli 2017
#7
Hybridsmurfen skrev:
SportPilot skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Vi du ha en BMW så ska du ha det. Sen om det är bra köp kan diskuteras. Mitt bästa råd är att köpa en med Automatlåda. Den kan ha klarat sig från de värsta stollarna som ska drifta runt korvkiosken men inte har körvana nog att hantera en automat.

Mina 5 cent till tråden.

Du har helt rätt, vill du ha BMW så ska du köpa BMW. Även tipset om automat är bra, då det är som dieselsmurfen säger. Vill dock påstå att det inte handlar om körvana, då det mer eller mindre är omöjligt att ligga på ställ med 150-200 hk runt korvmojjen med en automat låda, med en manuell så kan man vålda fram ett ställ.


Mitt tips är att leta efter en fräsch e34, du kommer få leta länge, men när du väl hittar en så slå till och behåll den.

Nå, Cheeva måhända har en poäng där. Men om man ger f-n i och vålda runt bilen på tvären så håller den bra mycket bättre. I synnerhet kylningen mår bra av en lugnare körning.

Visst håller bilen bättre av att man kör som folk med den smile Summa sumarum, köp inte bil av keps jocke, då är den med stor sannolikhet sopslut vare sig det är manuell låda eller en automat.


12 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#8
Tackar så mycket för svaren!  Jag är på mitt jobb så blir sporadiska svar här smile   har kikat lite på Saab men sen hört lite om att deras framvagn kan vara felställda , dåliga ?  Sen tänker jag att körglädjen , komforten ,kvalite och design vinner BMW.  Funderar om service är dyrare på just BMW 3-serien jämfört med t.ex Saab eller liknande bilar med samma hk = cirka 15-170 .  Jag har försökt att leta servicekostnader men inte fått så bra siffror , förrutom att t.ex bilförsäkringen är dyrare på BMW i jämförelse med andra ''billigare bilar'' 
Förstår vad du menar Cracksoup med Toyota, Honda osv, är väl de bilar som oftast vinner säkehetsundersökningar , låg bränsle m.m.   Men de är ju fan inte så läckra att se på hehe hmm  - inte de modeller som jag ska betala.  Men som sagt det kanske finns japanare som jag inte har koll på som är begagnade ? 
har kollat på några i 3-serien med atoumatlåda , kanske är bra ide som ni säger,  kärvande koppling låter ju sådär.   Har egentligen kollat mest på 320i, plus några 323i , kan någon förklara för mig varför 323i har mycket billigare skatt än 320I  ?  eller så är det bara dem jag jämförde emellan..   325 ser också intressant ut men tror kostnaderna går upp där?

12 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#9
Fick läsa era svar lite noggrannare hehe, tack för erbjudandet panda666 att hjälpa mig med eventuell rost smile
Det går alltså inte att undvika den där jäkla rosten, men har inte BMW jobbat på att förbättra det ?  valkaniserat karossen typ (  skriver säkert helt fel så bara att garva på , jag bjuder på den big_smile   )   Men förstår att ett garage skulle va bra..  Har läst att BMW på vintertid är skakig , även om den har antispinn, några tankar om det gott folk ?    För övrigt är jag nöjd med typ 150-170 hk . kan va bra att starta soft , så kan det bli en större motor framöver istället  big_smile

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
2 juli 2017
#10
DrivingMsDaisy skrev:
Fick läsa era svar lite noggrannare hehe, tack för erbjudandet panda666 att hjälpa mig med eventuell rost smile
Det går alltså inte att undvika den där jäkla rosten, men har inte BMW jobbat på att förbättra det ?  valkaniserat karossen typ (  skriver säkert helt fel så bara att garva på , jag bjuder på den big_smile   )   Men förstår att ett garage skulle va bra..  Har läst att BMW på vintertid är skakig , även om den har antispinn, några tankar om det gott folk ?    För övrigt är jag nöjd med typ 150-170 hk . kan va bra att starta soft , så kan det bli en större motor framöver istället  big_smile

Hade satsat på en 325, den är marginellt dyrare att äga än en 320 men mycket trevligare
Att de skulle vara ostabila håller jag inte alls med om, går som tåget även på vintern smile

Där finns rostfria exemplar, det gäller att leta en stund bara smile

Några exakta siffror på service har jag inte, men delar köper du billigt på tex autodoc.se
olja finns till vettiga priser på nätet det också om man letar lite smile


4 261 Inlägg
2 juli 2017
#11
DrivingMsDaisy skrev:
Fick läsa era svar lite noggrannare hehe, tack för erbjudandet panda666 att hjälpa mig med eventuell rost smile
Det går alltså inte att undvika den där jäkla rosten, men har inte BMW jobbat på att förbättra det ?  valkaniserat karossen typ (  skriver säkert helt fel så bara att garva på , jag bjuder på den big_smile   )   Men förstår att ett garage skulle va bra..  Har läst att BMW på vintertid är skakig , även om den har antispinn, några tankar om det gott folk ?    För övrigt är jag nöjd med typ 150-170 hk . kan va bra att starta soft , så kan det bli en större motor framöver istället  big_smile

hehe nej bmw har inte fixat nått alls med rosten på nyare bilar heller, kommer in på jobbet bmw från 2015 med bublande lack från bakluckan, rostrosor typ. alltid den jäkla bakluckan. service är inte alls dyrt. gammal bil desutom så måste du inte lämna in den hos bmw, bytt oljan sj eller lämna in hos valfri meck på hörnet som vet vad han gör, bara det blir bytt, bytt kylarvätska och bromsvätska då  o då så äre bra. köp en med så stor motor som möjligt, dom mindre är inte värt att kolla på för dom är väldigt sega. skaffa minst 330-328 och skippa allt annat. har prövat nästan alla modeller och kan säga rakt ut att 330-530 är bäst. Hittar du nått sånt kör direkt, kolla inte alls på miltalen, kan ha gått 40.000mil men endå vara i fint skick mekaniskt. Tror inte du kommer att hitta många exemplar där servicebok finns eller är ifylld. Gå på magkänsla istället och känn efter att allt känns som det ska. och såklart pruta som fan;)

Evildan
2 juli 2017
#12
Hej Hoke Colburn och välkommen hit med tråd No.408 i ordningen köpråd Beemer under trettio lax.

Jag råder dig initialt att läsa igenom dom tidigare 407 trådarna gällande detta för att göra dig en bild om det är en bil för dig då du skriver att du har en ansträngd ekonomi.
Är du efter den gedigna läsningen fortfarande sugen på en Bumse tycker jag likt några andra farbröder att ett opillat exemplar med tomatlåda är att föredra.
Varför inte någon 318i med en trevlig viktfördelning och snällare förbrukning tillika totalt lägre ägandekostnader.

Köpa med hjärtat är roligt just när man köper bilen, köpa med hjärnan är roligt för plånboken. wink
Lexus is200?
Senast redigerat av Evildan (2 juli 2017)

4 261 Inlägg
2 juli 2017
#13
Evildan skrev:
Hej Hoke Colburn och välkommen hit med tråd No.408 i ordningen köpråd Beemer under trettio lax.

Jag råder dig initialt att läsa igenom dom tidigare 407 trådarna gällande detta för att göra dig en bild om det är en bil för dig då du skriver att du har en ansträngd ekonomi.
Är du efter den gedigna läsningen fortfarande sugen på en Bumse tycker jag likt några andra farbröder att ett opillat exemplar med tomatlåda är att föredra.
Varför inte någon 318i med en trevlig viktfördelning och snällare förbrukning tillika totalt lägre ägandekostnader.

Köpa med hjärtat är roligt just när man köper bilen, köpa med hjärnan är roligt för plånboken. wink
Lexus is200?

vene om det är nån bra ide att köpa is 200? dricker nästan mer än en bimmer med 3.0 motor och har bara 150hk. samt tomaten i is200 är väldigt slö, hopplöst slö, manuella kanske är bättre men endå. en 328 vore en mycket roligare bil men som sagt beror på vad man vill ha.

12 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#14
Tack Evildan för din input !  Blir många koppar kaffe om jag ska läsa 407 trådar om BMW under 30 lax haha smile 
Tyärr måste jag tänka lite ekonomiskt så kan jag spara in en tusenlapp i månaden med en billigare modell så vore det fint.  Så kanske 318i med tomatlådan som ni skrev hehe..   Måste kolla upp motorn på den modellen ..
En kille som citerar Dr dengroth låter pålitlig !   mm Lexus vette tusan, låter törstig den.   Hur står sig 318 i jämförelse med 320 och 323, 325 t.ex.  Mindre motor men billigare att äga ?

Forummoderator
18 358 Inlägg
2 juli 2017
#15
DrivingMsDaisy skrev:
Tack Evildan för din input !  Blir många koppar kaffe om jag ska läsa 407 trådar om BMW under 30 lax haha smile 
Tyärr måste jag tänka lite ekonomiskt så kan jag spara in en tusenlapp i månaden med en billigare modell så vore det fint.  Så kanske 318i med tomatlådan som ni skrev hehe..   Måste kolla upp motorn på den modellen ..
En kille som citerar Dr dengroth låter pålitlig !   mm Lexus vette tusan, låter törstig den.   Hur står sig 318 i jämförelse med 320 och 323, 325 t.ex.  Mindre motor men billigare att äga ?

318 är väl en mycket behaglig maskin om man kan leva med att det kanske inte är en raket. Men håller gör den nog. Kostnader som blir lägre är bara en positiv bieffekt.

Dr. Däng må låta insatt men han har i princip inte en susning om vad han skriver. Business as usual där alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
2 juli 2017
#16
DrivingMsDaisy skrev:
Tack Evildan för din input !  Blir många koppar kaffe om jag ska läsa 407 trådar om BMW under 30 lax haha smile 
Tyärr måste jag tänka lite ekonomiskt så kan jag spara in en tusenlapp i månaden med en billigare modell så vore det fint.  Så kanske 318i med tomatlådan som ni skrev hehe..   Måste kolla upp motorn på den modellen ..
En kille som citerar Dr dengroth låter pålitlig !   mm Lexus vette tusan, låter törstig den.   Hur står sig 318 i jämförelse med 320 och 323, 325 t.ex.  Mindre motor men billigare att äga ?

skippa iaf 320, skitslö seg motor, lita på mig köp hellre en så stor motor som du kan hitta i bra skick, du kommer att ångra dig sen och tänka fan bilfan är slö som attan. 316-318 kanske sparar lite grann i bränsle men blir törstig istället när du ska komma upp i fart. en bmw känns inte rolig med så lite kraft. tycker jag iaf. 316-318 som kom senare efter 94 vad jag minns är bra motorer, kedja etc som tål stryk, köp för kebabens skull inte den gamla med kamrem. men jag står fortfarande för sexorna, 325-28-30 om du kan hitta en . försäkring kan du kolla runt på olika företag, kan bli bra pris endå. skatten per år kanske hamnar 2-3k men resten är inte så farligt. försök o hitta en 318is annars dom är roliga, 4 cylindrig men kul att köra, e36 då.

Forummoderator
18 358 Inlägg
2 juli 2017
#17
panda666 skrev:
DrivingMsDaisy skrev:
Tack Evildan för din input !  Blir många koppar kaffe om jag ska läsa 407 trådar om BMW under 30 lax haha smile 
Tyärr måste jag tänka lite ekonomiskt så kan jag spara in en tusenlapp i månaden med en billigare modell så vore det fint.  Så kanske 318i med tomatlådan som ni skrev hehe..   Måste kolla upp motorn på den modellen ..
En kille som citerar Dr dengroth låter pålitlig !   mm Lexus vette tusan, låter törstig den.   Hur står sig 318 i jämförelse med 320 och 323, 325 t.ex.  Mindre motor men billigare att äga ?

skippa iaf 320, skitslö seg motor, lita på mig köp hellre en så stor motor som du kan hitta i bra skick, du kommer att ångra dig sen och tänka fan bilfan är slö som attan. 316-318 kanske sparar lite grann i bränsle men blir törstig istället när du ska komma upp i fart. en bmw känns inte rolig med så lite kraft. tycker jag iaf. 316-318 som kom senare efter 94 vad jag minns är bra motorer, kedja etc som tål stryk, köp för kebabens skull inte den gamla med kamrem. men jag står fortfarande för sexorna, 325-28-30 om du kan hitta en . försäkring kan du kolla runt på olika företag, kan bli bra pris endå. skatten per år kanske hamnar 2-3k men resten är inte så farligt. försök o hitta en 318is annars dom är roliga, 4 cylindrig men kul att köra, e36 då.

Oh... 318iS... Grov pornografi är inte tillåten i forumet Pandan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
2 juli 2017
#18
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
DrivingMsDaisy skrev:
Tack Evildan för din input !  Blir många koppar kaffe om jag ska läsa 407 trådar om BMW under 30 lax haha smile 
Tyärr måste jag tänka lite ekonomiskt så kan jag spara in en tusenlapp i månaden med en billigare modell så vore det fint.  Så kanske 318i med tomatlådan som ni skrev hehe..   Måste kolla upp motorn på den modellen ..
En kille som citerar Dr dengroth låter pålitlig !   mm Lexus vette tusan, låter törstig den.   Hur står sig 318 i jämförelse med 320 och 323, 325 t.ex.  Mindre motor men billigare att äga ?

skippa iaf 320, skitslö seg motor, lita på mig köp hellre en så stor motor som du kan hitta i bra skick, du kommer att ångra dig sen och tänka fan bilfan är slö som attan. 316-318 kanske sparar lite grann i bränsle men blir törstig istället när du ska komma upp i fart. en bmw känns inte rolig med så lite kraft. tycker jag iaf. 316-318 som kom senare efter 94 vad jag minns är bra motorer, kedja etc som tål stryk, köp för kebabens skull inte den gamla med kamrem. men jag står fortfarande för sexorna, 325-28-30 om du kan hitta en . försäkring kan du kolla runt på olika företag, kan bli bra pris endå. skatten per år kanske hamnar 2-3k men resten är inte så farligt. försök o hitta en 318is annars dom är roliga, 4 cylindrig men kul att köra, e36 då.

Oh... 318iS... Grov pornografi är inte tillåten i forumet Pandan.

oj var inte meningen att skapa en sånn spänning herr el-smurf;)
var nästan på att köpa en för längesen men hade tyvärr ganska mycket rost på bärande delar.

12 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#19
Hehe, gött att höra att det är flera som går igång på Beemer !   318i, ska kika , också på 325i. Och det ska vara kamkedjan , så ingen gammal rem.   Förstår vad ni menar, vill ju ha lite klös under huven ändå, kan ju inte köpa en BMW och kännas som man kör en Fiat..    Men ingen nämner 323, om jag fattar rätt drar den minst i bränslet?  men kanske är sämst på resten ? trång  ( inte bilporno nu ... big_smile  , sämre komfort ,körkänsla m.m ? 
VIll ju ha en bil som inte behöver åka en sväng till verkstan en gång v.a. vecka. Men det är väl att hitta ett bra exemplar om jag förstått rätt,  själva modellen i sig kanske kvittar när det gäller 3-serien ?   fem-serien  har jag läst blir lätt elektroniska fel på ?  sen lär väl den sluka soppan som en gammal alkis nyutsläppt från torken...

4 261 Inlägg
2 juli 2017
#20
DrivingMsDaisy skrev:
Hehe, gött att höra att det är flera som går igång på Beemer !   318i, ska kika , också på 325i. Och det ska vara kamkedjan , så ingen gammal rem.   Förstår vad ni menar, vill ju ha lite klös under huven ändå, kan ju inte köpa en BMW och kännas som man kör en Fiat..    Men ingen nämner 323, om jag fattar rätt drar den minst i bränslet?  men kanske är sämst på resten ? trång  ( inte bilporno nu ... big_smile  , sämre komfort ,körkänsla m.m ? 
VIll ju ha en bil som inte behöver åka en sväng till verkstan en gång v.a. vecka. Men det är väl att hitta ett bra exemplar om jag förstått rätt,  själva modellen i sig kanske kvittar när det gäller 3-serien ?   fem-serien  har jag läst blir lätt elektroniska fel på ?  sen lär väl den sluka soppan som en gammal alkis nyutsläppt från torken...

hehe precis, man får räkna med småfel, irriterande fel här o där på en gammal bil. 5 serien är ganska mycket bil för pengarna men alla dom börjar kännas gamla nu. eller dom har gjort det ett bra tag nu. 23 är väl nästan som 25an. vaknar vid liv sent eller nästan aldrig. dom som har klös i är antingen 25-28-30. på vintern är dom skitroliga sålänge det snöar eller är lite halka på vägen. dom brukar ofta dra runt litern allihopa förutom kanske 316-318 dom kanske går att köra på 0-7-08 är inte riktigt säker. ska du ha en sportig mindre bil eller ska du ha en mid-size sedan där du kan skjutsa nån ibland eller familen då är 5 serien helt perfekt, mycket komfort.


Sök