Knakar/knarrar högt när man svänger Volvo S60 -02

samueelcarlsson
13 juli 2017 · 22 Inlägg

Hej!

Har fått ett lite störande problem på min Volvo S60 -02.. När jag lägger över fullt till vänster så knakar och knarrar det riktigt högt från höger framhjul och jag lyckas inte lokalisera ljudet, spelar ingen roll om bilen rullar eller står still. Saker som jag nyligen bytt är yttre drivknut, stabilisatorstag, inre/yttre styrled samt komplett coilover med topplagring. Ljudet fanns även innan detta byttes ut. Någon vänlig själ som vart med om samma och löst problemet eller har tips på vad det kan vara?

Mvh Samuel

Senast redigerat av samueelcarlsson (13 juli 2017)

simlar
13 juli 2017 · 5 524 Inlägg

En dålig/torr spindelled kan orsaka knakande/knarrade oljud när man svänger.
Med tanke på att du verkar bytt allt annat så känns det ju som spindelled eller bussningar i länkarmen.

Om du hissar upp bilen höger fram låter det mindre då/tystnar oljudet då?
Om du håller handen på fjädern medan nån annan rattar känns det vibrationer/hoppande i fjädern då?

Senast redigerat av simlar (13 juli 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
samueelcarlsson
13 juli 2017 · 22 Inlägg

Har faktiskt tänkt på det med! Ljudet kommer även när bilen är upphissad och man känner det tydligt med handen på fjädertornet. Tror du att det kan vara spindelleden även om bilen är upphissad?

simlar
13 juli 2017 · 5 524 Inlägg

Hmm det är så pass kraftigt oljud/vibrationer, sällan spindellederna låter när det inte är något vikt på dom.
Men då du bytt det mesta redan och samma oljud fortfarande finns före som efter så rekommenderar jag helt klart att börja med att byta spindellederna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zzr94092
14 juli 2017 · 4 385 Inlägg

Kolla över fjäderbenslagringen åxxå.

samueelcarlsson
16 juli 2017 · 22 Inlägg

Ska byta höger spindelled nu i veckan så fort jag har tid så återkommer jag med svar!

samueelcarlsson
20 juli 2017 · 22 Inlägg

samueelcarlsson skrev:
Ska byta höger spindelled nu i veckan så fort jag har tid så återkommer jag med svar!

Bytte spindelleden igår och nu är det knäpptyst i framvagnen!

simlar
20 juli 2017 · 5 524 Inlägg

samueelcarlsson skrev:

samueelcarlsson skrev:
Ska byta höger spindelled nu i veckan så fort jag har tid så återkommer jag med svar!

Bytte spindelleden igår och nu är det knäpptyst i framvagnen!

Härligt att höra!
Bra att du återkom med svar på lösningen på problemet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang