Lacka om bilen privat

Phippe99
18 juli 2017 · 25 Inlägg

Tjeena! Jag har tänkt att lacka om min Volkswagen Bora 00:a från original färg (silver) till metallic svart, rost finns och det ska bort med jag har verktyg mot det. Jag ska använda mig utav en lackspruta kopplad till en kompressor. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag slipar ned den gammal lacken? Någon speciell färg som är känd/bra?

Detta är all rost på bilen så det är väldigt små ytor, kom gärna med bra förslag och tips! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-9d85bd8c0519de5b71317d4565f4d08e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-3d414e01a1570426812e222948ad8656.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-50d00327363e6ef9c30f2047e7bd5f82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-58b8141edd278252e610637d9ab30624.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-a7a424f580e0fe15238b1c0069f184bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-7c7b3cbaf75e5ba2e08b2db377eb3be7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-9ad1ebf87ba1af65c163b2bc398586b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-2f2c6be5577b6fcec4a04c328eb1d7a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224555/224555-61bbdc5ae54dac1f660b06fbc74ef360.jpg

Senast redigerat av Phippe99 (18 juli 2017)

amazinjoey
18 juli 2017 · 1 139 Inlägg

Förarbetet är A och O!

Phippe99
18 juli 2017 · 25 Inlägg

amazinjoey skrev:
Förarbetet är A och O!

Vad menar du med "förarbetet"?

Low
18 juli 2017 · 3 306 Inlägg

Svart met är nog den mest svåraste färgen man kan lacka. Alla defekter syns extra.

Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2017 · 26 136 Inlägg

Phippe99 skrev:

amazinjoey skrev:
Förarbetet är A och O!

Vad menar du med "förarbetet"?

Grundarbetet.
Det bör slipas och spacklas innan du lägger på en ny färg.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jaka54
18 juli 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Innan du överhuvudtaget tänker på att lacka om så måste du ta bort rosten.
Bästa sätet att ta bort rost är att blästra! Om du inte har tillgång till bläster så kan man använda kemiska medel i kombination med stålborste, vass X-axto kniv eller liknande, Dremel med kaptrissa och vinkelslip med stålborste. Beroende på Hur allvarliga rostngreppen är så så tar det olika lång tid för att få bort rosten. Gravrost (svart) tar dagar eller veckor att ta bort med kemiska medel även med användandet av ovanstående verktyg.
Att bara slipa bort rosten funkar också om det inte är så allvarliga rostangrepp (i ditt fall på huv och små angrepp på skärmar) men finns det gravrost kommer man inte åt med sliptrissa  i alla porer utan rosten kommer snabbt tillbaka (som i ditt fall på nederdel på skärmar och sparklåda), då måste man antingen blästra eller använda kemiska medel.

När du har fått bort ALL rost (annars är det onödigt att tänka på att lacka om) så köper du 2-komp billack hos en billackerare /tillbehörsfirma. Du behöver grundfärg, filler, lack, lösningsmedel, silikonborttagare och klibbdukar. Slippapper behövs naturligtvis också samt en rondellslip med slippapper.
Du behöver också kunna handslipa och då rekommenderar jag BRA torrslippapper (240, 320 och 500/600) och det bästa slippappret är: Indasa, "Rhino-dry red line".
Färgspruta antar jag att du har.
Räkna med att färg och allt ihop går på  4000-7000kr.

Phippe99
18 juli 2017 · 25 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Innan du överhuvudtaget tänker på att lacka om så måste du ta bort rosten.
Bästa sätet att ta bort rost är att blästra! Om du inte har tillgång till bläster så kan man använda kemiska medel i kombination med stålborste, vass X-axto kniv eller liknande, Dremel med kaptrissa och vinkelslip med stålborste. Beroende på Hur allvarliga rostngreppen är så så tar det olika lång tid för att få bort rosten. Gravrost (svart) tar dagar eller veckor att ta bort med kemiska medel även med användandet av ovanstående verktyg.
Att bara slipa bort rosten funkar också om det inte är så allvarliga rostangrepp (i ditt fall på huv och små angrepp på skärmar) men finns det gravrost kommer man inte åt med sliptrissa  i alla porer utan rosten kommer snabbt tillbaka (som i ditt fall på nederdel på skärmar och sparklåda), då måste man antingen blästra eller använda kemiska medel.

När du har fått bort ALL rost (annars är det onödigt att tänka på att lacka om) så köper du 2-komp billack hos en billackerare /tillbehörsfirma. Du behöver grundfärg, filler, lack, lösningsmedel, silikonborttagare och klibbdukar. Slippapper behövs naturligtvis också samt en rondellslip med slippapper.
Du behöver också kunna handslipa och då rekommenderar jag BRA torrslippapper (240, 320 och 500/600) och det bästa slippappret är: Indasa, "Rhino-dry red line".
Färgspruta antar jag att du har.
Räkna med att färg och allt ihop går på  4000-7000kr.

Tack så mycket! smile jag har en bläster, bra sandpapper finns. Jag har det mesta som behövs! Tack så mycket för allt💪

Phippe99
18 juli 2017 · 25 Inlägg

Mack skrev:

Phippe99 skrev:

amazinjoey skrev:
Förarbetet är A och O!

Vad menar du med "förarbetet"?

Grundarbetet.
Det bör slipas och spacklas innan du lägger på en ny färg.

Tack big_smile

torsen
20 juli 2017 · 7 234 Inlägg

Low skrev:
Svart met är nog den mest svåraste färgen man kan lacka. Alla defekter syns extra.

Håller fullständigt med.
På lackverkstäder är ackordet mycket högre för svarta bilar i allmänhet och svart metallic i synnerhet.
En fingervisning om att det kräver betydligt mer underarbete och är svårare att få perfekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang