Tankat fel, tankande 1,6 liter bensin i en dieselbil


#1
4

2017-09-23 09:37

Hej!
Igår kväll tankande jag bilen. Så råka jag tanka 1,6 liter bensin och stoppade omedelbart, sedan så fulltankade jag bilen med diesel och körde hem ungefär 4-5 km.  Har en volvo v60 d2 2013

Har läst på olika sidor att det ej ska vara några problem eftersom det är en liten mängd diesel. Andra säger att man ska tömma hela tanken. När jag körde sträckan märkte jag inga problem. Va rekommenderar ni att jag gör. Kan man även kontakta någon firma för rådgivning tror ni

uppskattar all hjälp!

#2
4

2017-09-23 09:38

waswas12 skrev:
Hej!
Igår kväll tankande jag bilen. Så råka jag tanka 1,6 liter bensin och stoppade omedelbart, sedan så fulltankade jag bilen med diesel och körde hem ungefär 4-5 km.  Har en volvo v60 d2 2013

Har läst på olika sidor att det ej ska vara några problem eftersom det är en liten mängd diesel. Andra säger att man ska tömma hela tanken. När jag körde sträckan märkte jag inga problem. Va rekommenderar ni att jag gör. Kan man även kontakta någon firma för rådgivning tror ni

uppskattar all hjälp!

Har läst på olika sidor att det ej ska vara några problem eftersom det är en liten mängd Bensin.

Syftar så klart på en liten mängd bensin.

#3
516 4

2017-09-23 09:53

Har själv gjort exakt samma, jag bara körde, bilen gick precis som den skulle, så du behöver inte oroa dig


Varför göra som alla andra?
Kolla gärna in mitt unika projekt, världens första Honda Civic kombi med V6a
"Worlds first Aerodeck J-swap"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308818
Chevrolet Caprice Classic "Den Rullande Soffgruppen" (1990)
Volvo 164 (1972)
#4
4

2017-09-23 09:58

Xebers76 skrev:
Har själv gjort exakt samma, jag bara körde, bilen gick precis som den skulle, så du behöver inte oroa dig

När du tankade igen, fulltankade du igen för att spä ut för säkerhetsskull?

Djo

#5
9023 2

2017-09-23 09:58

Det är lugnt är så liten mängd.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319031
Kolla gärna även in min bruksbil volvo v70 2002 som det händer endel med :)
Volvo V70 2,4t "Jubileum med S60 body kitt" (2002)
#6
755 13

2017-09-23 10:23

Råkade tanka typ 11l bensin i min A4 diesel, sen resten diesel o körde hem. Den gick konstigt i typ 2-300 mil men det märktes direkt vid uppstart. Om din bil inte går dåligt nu tror jag nog det är lugnt. Men vill du vara på säkra sidan är det ju bara o tömma tanken o byta filter.


4wd är det enda rätta!
Audi 80 2.0E "Pinocchio" (1994)
#7
12665 1

2017-09-23 10:52

Det man aldrig ska göra efter feltankning är att starta bilen för då räcker det att endast tömma bränsletanken.
Nu har du kört ungefär så långt som det redan befintliga bränslet i filter, rör, pump och slangar räcker att förse motorn med bränsle. Snart kommer det blandade bränslet in i pump osv vilket beroende på detaljernas känslighet kommer orsaka haveri eller driftstörningar eller rent utav  passera helt obemärkt.
Om du tycker det är värt att chansa kan bara du själv avgöra.

Senast redigerat av Evildan (2017-09-23 10:52)


Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)
#8
516 4

2017-09-23 10:58

waswas12 skrev:

Xebers76 skrev:
Har själv gjort exakt samma, jag bara körde, bilen gick precis som den skulle, så du behöver inte oroa dig

När du tankade igen, fulltankade du igen för att spä ut för säkerhetsskull?

Precis så tongue


Varför göra som alla andra?
Kolla gärna in mitt unika projekt, världens första Honda Civic kombi med V6a
"Worlds first Aerodeck J-swap"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308818
Chevrolet Caprice Classic "Den Rullande Soffgruppen" (1990)
Volvo 164 (1972)
#9
4

2017-09-23 12:10

Evildan skrev:
Det man aldrig ska göra efter feltankning är att starta bilen för då räcker det att endast tömma bränsletanken.
Nu har du kört ungefär så långt som det redan befintliga bränslet i filter, rör, pump och slangar räcker att förse motorn med bränsle. Snart kommer det blandade bränslet in i pump osv vilket beroende på detaljernas känslighet kommer orsaka haveri eller driftstörningar eller rent utav  passera helt obemärkt.
Om du tycker det är värt att chansa kan bara du själv avgöra.

Vad rekommenderar du att jag gör i det här läget? tömmer tanken?  bilen har ej rört sig sen igår.

#10
12665 1

2017-09-23 12:34

waswas12 skrev:

Evildan skrev:
Det man aldrig ska göra efter feltankning är att starta bilen för då räcker det att endast tömma bränsletanken.
Nu har du kört ungefär så långt som det redan befintliga bränslet i filter, rör, pump och slangar räcker att förse motorn med bränsle. Snart kommer det blandade bränslet in i pump osv vilket beroende på detaljernas känslighet kommer orsaka haveri eller driftstörningar eller rent utav  passera helt obemärkt.
Om du tycker det är värt att chansa kan bara du själv avgöra.

Vad rekommenderar du att jag gör i det här läget? tömmer tanken?  bilen har ej rört sig sen igår.

Töm tank, filter och bränslerör är mitt råd.
Har du någon assistans-försäkring som kan tänkas täcka feltankning?
Jag har hjälpt till med några precis likadana feltankningar då bilen börjat gå som en tunna skit efter 3-4 mil.
Då har tanken tömts och fyllts med rätt bränsle, pumpen har pumpats ur med handpumpen via lossade injektorrör samtidigt som rören fick rätt bränsle från tanken samt bränslefilter bytts.

Det är riktigt tråkjobb men i mitt tycke nödvändigt på en modern elektroniskt styrd dieselmotor. Något gammalt okänsligt mekaniskt styrt motorelände skulle förmodligen utan att det märks bara stånka vidare med sin låga verkningsgrad och inprecisa spridarkonfiguration.


Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

Djo

#11
9023 2

2017-09-24 12:51

Hade det varigt min bil hade jag inte tömt den för den lilla mängden bensin spätt med diesel, Haft in många med feltankade bilar som folk kört tills det tog stopp. Sug ur systemet i med nytt bränsle filter och sen har dom funkat hur bra som helst.

Med tanke på att du knappt haft i 2 liter så hade jag bara kört det är ju självklart upp till dig men nu lär du ha kört i några dagar och bilen går fortfarande bra ? om ja så fortsätt åk bara.

Senast redigerat av Djo (2017-09-24 12:52)


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319031
Kolla gärna även in min bruksbil volvo v70 2002 som det händer endel med :)
Volvo V70 2,4t "Jubileum med S60 body kitt" (2002)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#12
9877

2017-09-24 13:57

Farsgubben lyckades tanka ca 15-20 liter bensin i en Volvo V70 D5. Vi fyllde på med diesel cirka 50 liter. Den lät kul i ett par dagar när den kallstartades. Eftersom det var en gammal burk så körde vi bara. Bilen går såvitt jag vet utmärkt även efter 3 år.

Hade inte brytt mig om den försvinnande mängd bränsle du blandat med.


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#13
3483 10

2017-09-24 22:29

1,6L på 67,5L bränsletank = 2,3% bensin i dieseln. (om du tankade fullt resten av tanken med diesel).

Inget att bry sig om. Bara tanka fullt redan vid 3/4 tank några gånger så har du inget att oroa dig över.


Volkswagen Corrado G60 "1 av 498st i Sverige" (1989)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon