Bränsleförbrukning

Kennyrc
10 oktober 2017 · 98 Inlägg

Finns det någonstans man kan kolla upp vad bilar drar som brukar stämma?
Transportstyrelsen siffror litar jag inte på..

Eller om någon här har nån aning om vad dessa drar vid blandad körning/landsväg/motorväg/stadskörning:

Golf alltrack 2.0 tdi 184hk
Golf sportkombi tsi 150hk
Golf sportkombi tdi 150hk.

Evildan
10 oktober 2017 ·

Kennyrc skrev:
Finns det någonstans man kan kolla upp vad bilar drar som brukar stämma?
Transportstyrelsen siffror litar jag inte på..

Eller om någon här har nån aning om vad dessa drar vid blandad körning/landsväg/motorväg/stadskörning:

Golf alltrack 2.0 tdi 184hk
Golf sportkombi tsi 150hk
Golf sportkombi tdi 150hk.

De siffror du kommer få presenterade för dig kommer att stämma mindre bra än transportstyrelsens enligt min uppfattning. Varför? Jo för att dom varierar beroende på körsituation, förare, bilens utrustning med mera.
Transportstyrelsens siffror är laboratorieframställda utan inblandning av den mest varierande faktorn av dom alla: människan.
Sedan kan man ju förstås diskutera VAG och angivna utsläpp och förbrukningen in absurdum då företaget förefaller förvånansvärt värdelösa på att uppge siffror som stämmer överens med verkligheten.

Jokabsson
10 oktober 2017 · 1 172 Inlägg

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=3

Exempel på Golfen
Bensin
140-150hk
Modellår 2013-2017
Automat och manuell
Genomsnittlig förbrukning: 6,92l/100km

Man får väl en hyfsat korrekt bild av den genomsnittliga förbrukningen. Sedan beror ju allt på hur just du kör. Vissa kör ju bilarna på 0,5 medan andra åker på 0,9.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
simlar
10 oktober 2017 · 5 516 Inlägg

En tumregel som verkar stämma ganska bra (för mig iaf) är att tolka siffrorna på transportstyrelsen som så att siffror för blandad körning stämmer vid verklig körning som förbrukning vid landsvägskörning och att förbrukningen för stadskörning stämmer vid verklig körning som förbrukning vid blandad körning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Kennyrc
11 oktober 2017 · 98 Inlägg

Okej, vill helst ha en så bränslesnål bil som möjligt vid långkörning på tex e4 vid farten 120- . 
Men öven ha lite pulver under huven iaf så bilen rör sig någorlunda..
Vet ej om jag sks köra på diesel eller bensin bara, men känns som stt det är lite mer fart och bränslesnålare i en diesel även vid samma hk? 🤔

simlar
11 oktober 2017 · 5 516 Inlägg

Oftast går en diesel billigare, och oftast går en större motor snålare i högre hastigheter.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Kennyrc
11 oktober 2017 · 98 Inlägg

simlar skrev:
Oftast går en diesel billigare, och oftast går en större motor snålare i högre hastigheter.

Okej får kanske bli en av diesel bilarna då.

xXSammy
11 oktober 2017 · 6 566 Inlägg

simlar skrev:
Oftast går en diesel billigare, och oftast går en större motor snålare i högre hastigheter.

Mjae

Min gamla Mondeo 2.0 diesel snittade 0.7-0.8 och Focusen drar 0.65 blandat

Väl i på motorvägen drog Mondeon, enligt färddatorn 0.45. Men vid stadstrafik så sörpla den i sig bränsle

De/Dem
simlar
11 oktober 2017 · 5 516 Inlägg

xXSammy skrev:

simlar skrev:
Oftast går en diesel billigare, och oftast går en större motor snålare i högre hastigheter.

Mjae

Min gamla Mondeo 2.0 diesel snittade 0.7-0.8 och Focusen drar 0.65 blandat

Väl i på motorvägen drog Mondeon, enligt färddatorn 0.45. Men vid stadstrafik så sörpla den i sig bränsle

Ja som sagt, går oftast snålare i högre hastigheter, TS efterfrågade en bil som går snålt vid 120km/h och i dom hastigheterna går oftast motorer på 2,0L+ billigare än motorer under 2L.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang