Ingen maskinskadeförsäkring efter 12000 mil

Lars2
16 oktober 2017 · 67 Inlägg

Min bil har gått över 12000 mil. Jag såg i försäkringsbrevet att då har jag ingen maskinskadeförsäkring. Jag hittar inte att det går att lägga till det. Är det något att oroa sig över? Jag har Länsförsäkringar.

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
simlar
16 oktober 2017 · 5 525 Inlägg

Sålänge du inte har behov av att använda den så är det inget att bry sig om.
Men som du förmodligen förstår så täcker inte försäkringen maskinskada längre så framtida reparationer som annars skulle gå på maskinskadeförsäkringen får du betala till fullo själv.

Du kan inte lägga till det när bilen gått över 12000mil hos Länsförsäkringar då dom ej erbjuder maskinskadeförsäkring när bilen gått längre än så.

Står så här hos LF:

Maskinskada och elektronik

Fel på motor och elektronik, som trasig kamkedja eller fel på kyl- och värmesystem. Gäller för bilar som är högst åtta år gamla eller som har körts längst 120 000 kilometer. Så snart någon av dessa gränser har uppnåtts upphör skyddet.

https://www.lansforsakringar.se/privat/ … orsakring/

Finns andra bolag som erbjuder maskinskada upp till högre miltal, högsta jag sett erbjöd maskinskadeförsäkring upp till 15000mil.

Senast redigerat av simlar (16 oktober 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2017 · 13 742 Inlägg

mitt tips dags för ny bil..  det är just nu din bil är en tickande bomb..   bilen kostar mycket fortfarande men  ett motorbyte kostar kanske upp till bilens värde..  då är det som gjort för ekonomiska katastrofer...
vet många folk som stått i den sitsen att en bil går sönder bilens värde är ungefär vad kostnaden att byta motor..  slutar med att dom säljer den med stor förlust ivärsta fall kanske bilens värde trasig inte ens kommer upp den eventuella skulden på fordonet.       men har du råd att förlora en massa pengar och bilen fungerar bra så är det bara att rulla på.  chansen att något händer är väldigt liten mot tex en ägare av en bil från Vag..  där deras 2.0tfsi 1.8tfsi 1.4tfsi rasar oftare än vad man tankar smile

problemet är att man inte kan byta försäkring hur som helst.  är det dags att förnya försäkringen kan du byta.  men helt ärligt så ligger dom seriösa försäkringsbolagen där omkring om man inte ska betala en halv förmögenhet i försäkringspremie.    alla försäkringsbolagen har dels ett miltal den max fått gått och ett årtal som bilen får vara som äldst.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
16 oktober 2017 ·

Growe skrev:
mitt tips dags för ny bil..  det är just nu din bil är en tickande bomb..   bilen kostar mycket fortfarande men  ett motorbyte kostar kanske upp till bilens värde..  då är det som gjort för ekonomiska katastrofer...
vet många folk som stått i den sitsen att en bil går sönder bilens värde är ungefär vad kostnaden att byta motor..  slutar med att dom säljer den med stor förlust ivärsta fall kanske bilens värde trasig inte ens kommer upp den eventuella skulden på fordonet.       men har du råd att förlora en massa pengar och bilen fungerar bra så är det bara att rulla på.  chansen att något händer är väldigt liten mot tex en ägare av en bil från Vag..  där deras 2.0tfsi 1.8tfsi 1.4tfsi rasar oftare än vad man tankar smile

problemet är att man inte kan byta försäkring hur som helst.  är det dags att förnya försäkringen kan du byta.  men helt ärligt så ligger dom seriösa försäkringsbolagen där omkring om man inte ska betala en halv förmögenhet i försäkringspremie.    alla försäkringsbolagen har dels ett miltal den max fått gått och ett årtal som bilen får vara som äldst.

Om man struntar i rembyte, oljeservice och fullkomligt skiter i underhåll så är de dags för ny bil ja.   Fast är man sådan så hade man inte fått ta del av försäkringen ändå.

Mitt tips är att vårda bilen väl och köra vidare tills man vill byta.  Att bara byta pga att man passerat 12000 mil är befängt och dyrt i sig.   De är inte vanligt att en bil rasar efter 12000 om man inte har som du säger en tfsi.  Men de brukar komma senare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2017 · 13 742 Inlägg

Muttley skrev:

Growe skrev:
mitt tips dags för ny bil..  det är just nu din bil är en tickande bomb..   bilen kostar mycket fortfarande men  ett motorbyte kostar kanske upp till bilens värde..  då är det som gjort för ekonomiska katastrofer...
vet många folk som stått i den sitsen att en bil går sönder bilens värde är ungefär vad kostnaden att byta motor..  slutar med att dom säljer den med stor förlust ivärsta fall kanske bilens värde trasig inte ens kommer upp den eventuella skulden på fordonet.       men har du råd att förlora en massa pengar och bilen fungerar bra så är det bara att rulla på.  chansen att något händer är väldigt liten mot tex en ägare av en bil från Vag..  där deras 2.0tfsi 1.8tfsi 1.4tfsi rasar oftare än vad man tankar smile

problemet är att man inte kan byta försäkring hur som helst.  är det dags att förnya försäkringen kan du byta.  men helt ärligt så ligger dom seriösa försäkringsbolagen där omkring om man inte ska betala en halv förmögenhet i försäkringspremie.    alla försäkringsbolagen har dels ett miltal den max fått gått och ett årtal som bilen får vara som äldst.

Om man struntar i rembyte, oljeservice och fullkomligt skiter i underhåll så är de dags för ny bil ja.   Fast är man sådan så hade man inte fått ta del av försäkringen ändå.

Mitt tips är att vårda bilen väl och köra vidare tills man vill byta.  Att bara byta pga att man passerat 12000 mil är befängt och dyrt i sig.   De är inte vanligt att en bil rasar efter 12000 om man inte har som du säger en tfsi.  Men de brukar komma senare.

tror du missar min poäng..  bilar mellan 150-50K är rena ekonomiska bomber att äga.
oftast är det ju så det fungerar  men när olyckan är framme och skiten går sönder...
dom bilarna jag felsökt på som slutade med motorbyte eller sälja till en bråkdel av värdet  är rätt många..  då kan jag oxå säga att jag verkligen inte ens jobbar med bilar.  bara som intresse och är rätt teknisk kunnig och nu är det iallfall säkert 7-10bilar som haft motorras av olika karraktärer där ingen av dom varit pga missade kamremsbyten eller dålig olja osv..  utan bara för att skiten är dåligt konstruerade.   en hel del vag bilar och ett par volvosar.     volvosarna är ju lätta då alla varit d5:or man öppnar huven kollar om multiremmen är hel.. oj en bit fattas..  japp det är minst 50K att laga det.

vag får man kolla hur kammarna står.. standard är ju att kedjan slappat och kuggat. 

nu snackar vi bilar i den prisklassen jag nämnde ovan..  bilar  i den prisklassen är nog det sämsta man kan välja.. det är fortfarande så mycket pengar bilarna är värda men samtidigt är det gränsfall att folk har råd att hosta upp mellan 50-100K för en ny motor med montering.    det är just den anledningen det är dumnt att äga bilar i dessa prisklasser..  dom mesta kan losa 20-30k utan att det spelar skit mycket men där efter börjar det svida. att stå med en 100k bil med rasad motor ett lån på 80K och motorn kostar 50K då blir det en rätt dålig affär.

derför är det faktist bättre att köpa en ny Kia picanto för 110k än att åka en fin audi eller dyligt där garantin gått ut  förskringen för maskinskada gått ut.    tror du förstår innerst inne vad jag menar med det hela.

Så klart är det inte vanligt att en motor rasar men samtidigt så är ju risken större ju äldre bilen är ju mer mil den gått..    visst jag överdriver kanske en aning men helt svart på vitt är det ju så den tråkiga sanningen ser ut.   för jävlas gör det förr eller senare för alla...   om du frågar runt bland dom du känner och fråga om dom någonsin känner någon som råkat ut för ett motoras som slutat med motorbyte så kommer  du hitta ett antal   bilar med blandade körsträckor.  så det är inte vanligt att dom rasar men dom rasar ingen är skyddad oavsätt bilmodell

Senast redigerat av Growe (16 oktober 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dasboot
16 oktober 2017 · 441 Inlägg

Fast nu är du lite väl hård. På dig så låter det som att alla bilar får motorras direkt efter att de passerat 12 000mil. Det som brukar hända då är att du har en stor service, får byta lite bussningar i framvagnen. Det är inte kostnader som är som halva bilens värde.

torsen
16 oktober 2017 · 7 238 Inlägg

simlar Finns andra bolag som erbjuder maskinskada upp till högre miltal, högsta jag sett erbjöd maskinskadeförsäkring upp till 15000mil.[/quote skrev:

Finns det något försäkringsbolag som, på en "svensksåld" bil, erbjuder maskinskadeförsäkring för bilar som är 12 - 15 år men inte körts mer än 3.000 mil?

Muttley
16 oktober 2017 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:

Growe skrev:
mitt tips dags för ny bil..  det är just nu din bil är en tickande bomb..   bilen kostar mycket fortfarande men  ett motorbyte kostar kanske upp till bilens värde..  då är det som gjort för ekonomiska katastrofer...
vet många folk som stått i den sitsen att en bil går sönder bilens värde är ungefär vad kostnaden att byta motor..  slutar med att dom säljer den med stor förlust ivärsta fall kanske bilens värde trasig inte ens kommer upp den eventuella skulden på fordonet.       men har du råd att förlora en massa pengar och bilen fungerar bra så är det bara att rulla på.  chansen att något händer är väldigt liten mot tex en ägare av en bil från Vag..  där deras 2.0tfsi 1.8tfsi 1.4tfsi rasar oftare än vad man tankar smile

problemet är att man inte kan byta försäkring hur som helst.  är det dags att förnya försäkringen kan du byta.  men helt ärligt så ligger dom seriösa försäkringsbolagen där omkring om man inte ska betala en halv förmögenhet i försäkringspremie.    alla försäkringsbolagen har dels ett miltal den max fått gått och ett årtal som bilen får vara som äldst.

Om man struntar i rembyte, oljeservice och fullkomligt skiter i underhåll så är de dags för ny bil ja.   Fast är man sådan så hade man inte fått ta del av försäkringen ändå.

Mitt tips är att vårda bilen väl och köra vidare tills man vill byta.  Att bara byta pga att man passerat 12000 mil är befängt och dyrt i sig.   De är inte vanligt att en bil rasar efter 12000 om man inte har som du säger en tfsi.  Men de brukar komma senare.

tror du missar min poäng..  bilar mellan 150-50K är rena ekonomiska bomber att äga.
oftast är det ju så det fungerar  men när olyckan är framme och skiten går sönder...
dom bilarna jag felsökt på som slutade med motorbyte eller sälja till en bråkdel av värdet  är rätt många..  då kan jag oxå säga att jag verkligen inte ens jobbar med bilar.  bara som intresse och är rätt teknisk kunnig och nu är det iallfall säkert 7-10bilar som haft motorras av olika karraktärer där ingen av dom varit pga missade kamremsbyten eller dålig olja osv..  utan bara för att skiten är dåligt konstruerade.   en hel del vag bilar och ett par volvosar.     volvosarna är ju lätta då alla varit d5:or man öppnar huven kollar om multiremmen är hel.. oj en bit fattas..  japp det är minst 50K att laga det.

vag får man kolla hur kammarna står.. standard är ju att kedjan slappat och kuggat. 

nu snackar vi bilar i den prisklassen jag nämnde ovan..  bilar  i den prisklassen är nog det sämsta man kan välja.. det är fortfarande så mycket pengar bilarna är värda men samtidigt är det gränsfall att folk har råd att hosta upp mellan 50-100K för en ny motor med montering.    det är just den anledningen det är dumnt att äga bilar i dessa prisklasser..  dom mesta kan losa 20-30k utan att det spelar skit mycket men där efter börjar det svida. att stå med en 100k bil med rasad motor ett lån på 80K och motorn kostar 50K då blir det en rätt dålig affär.

derför är det faktist bättre att köpa en ny Kia picanto för 110k än att åka en fin audi eller dyligt där garantin gått ut  förskringen för maskinskada gått ut.    tror du förstår innerst inne vad jag menar med det hela.

Så klart är det inte vanligt att en motor rasar men samtidigt så är ju risken större ju äldre bilen är ju mer mil den gått..    visst jag överdriver kanske en aning men helt svart på vitt är det ju så den tråkiga sanningen ser ut.   för jävlas gör det förr eller senare för alla...   om du frågar runt bland dom du känner och fråga om dom någonsin känner någon som råkat ut för ett motoras som slutat med motorbyte så kommer  du hitta ett antal   bilar med blandade körsträckor.  så det är inte vanligt att dom rasar men dom rasar ingen är skyddad oavsätt bilmodell

Jo jag tycker du överdriver lite.

Men vi kan ha tur här.   Nu tar jag från min närmaste bekantskapskrets, och då har vi en bil som har råkat ut för komplett motorras.  Den rasade pga för dålig kärlek helt enkelt efter konstaterande, men levde likväl 30 000 mil.
Men sen kan de ju gå som med vw som höll exakt 19 900 mil eller 23 månader (dock yrkesfordon)
Av den yttre bekantskapskretsen så känner jag till EN bil, mercedes med 9000 mil på mätaren som fick totalhaveri som försäkringen tog.


Orkar inte räkna alla bilar som funnits inom den närmaste smile
Men visst de fanns ett fall av en sportbil, när den såldes så tog de mindre än 24 timmar så var den en förkolnad kolbit, men de handlade nog om klåfingrighet.


Du tycker att jag skall byta bil smile Men jag kör på något år till, just nu 14000 mil och 2010. Ny kamrem förövrigt.

simlar
16 oktober 2017 · 5 525 Inlägg

torsen skrev:

simlar skrev:
Finns andra bolag som erbjuder maskinskada upp till högre miltal, högsta jag sett erbjöd maskinskadeförsäkring upp till 15000mil.

Finns det något försäkringsbolag som, på en "svensksåld" bil, erbjuder maskinskadeförsäkring för bilar som är 12 - 15 år men inte körts mer än 3.000 mil?

Inte vad jag vet, max 10år är det längsta på år som jag sett något bolag erbjudit.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
16 oktober 2017 · 6 570 Inlägg

Är du orolig över att inte ha någon maskinskada efter 12.000 mil borde du byta bil, är ingen ide att åka runt i något du inte känner dig trygg med. ; )

Senast redigerat av xXSammy (16 oktober 2017)

De/Dem
viccoA
17 oktober 2017 · 3 110 Inlägg

Scenario A:
4 år gammal bil, 12k mil på mätaren för 170.000 kr, i köpet ingår 6 mån begagnat garanti.
Du köper din 2013 BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil.

Scenario B:
Du rullar ut en helt ny BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil. Du får lite rabatt och den kostar dig i runda slängar 450.000 kr.



Hur stor är sannolikheten att råka ut för 50-80tkr i kostnad för ett motorbyte i scenario A, jämfört med att den splitter nya bilen värdeminskar 50tkr mer än den begagnade bilen skulle göra.

Senast redigerat av viccoA (17 oktober 2017)

caromania Forummoderator
17 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

viccoA skrev:
Scenario A:
4 år gammal bil, 12k mil på mätaren för 170.000 kr, i köpet ingår 6 mån begagnat garanti.
Du köper din 2013 BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil.

Scenario B:
Du rullar ut en helt ny BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil. Du får lite rabatt och den kostar dig i runda slängar 450.000 kr.



Hur stor är sannolikheten att råka ut för 50-80tkr i kostnad för ett motorbyte i scenario A, jämfört med att den splitter nya bilen värdeminskar 50tkr mer än den begagnade bilen skulle göra.

Exakt.
Och:
Risktagandet man gör att råka ut för något kan mer eller mindre elimineras genom att dessutom välja någon bil som har erkänt god statistik i pålitlighet vad gäller motorskador etc. Att välja bilmodeller som har påvisat "hög" risk för dyrare reparationer är ett val man såklart kan göra, men då ska man kanske inte beklaga sig om det befarade inträffar. Tycker man det då är värt med namnet på bakluckan eller emblemet i grillen så får man helt enkelt bita i det sura äpplet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
17 oktober 2017 ·

viccoA skrev:
Scenario A:
4 år gammal bil, 12k mil på mätaren för 170.000 kr, i köpet ingår 6 mån begagnat garanti.
Du köper din 2013 BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil.

Scenario B:
Du rullar ut en helt ny BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil. Du får lite rabatt och den kostar dig i runda slängar 450.000 kr.



Hur stor är sannolikheten att råka ut för 50-80tkr i kostnad för ett motorbyte i scenario A, jämfört med att den splitter nya bilen värdeminskar 50tkr mer än den begagnade bilen skulle göra.

Sannolikheten är 100% att värderaset är 50 eller mer på ett år för den nya. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

Ajajaj. Min 17 år gamla mercadiesel med 20000 mil på mätaren har inte en maskinskade alltså. Hoppsan!
<- skämt/ironi.

Köpa/äga en äldre släde som har rullat över 12k så får man snällt sköta skrindan och hoppas den håller ,vilket de flesta bilar gör (VAG/Audi undantaget givetvis)

Vet inget om TS BMW, borde han vara orolig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 oktober 2017 ·

Muttley skrev:

viccoA skrev:
Scenario A:
4 år gammal bil, 12k mil på mätaren för 170.000 kr, i köpet ingår 6 mån begagnat garanti.
Du köper din 2013 BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil.

Scenario B:
Du rullar ut en helt ny BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil. Du får lite rabatt och den kostar dig i runda slängar 450.000 kr.



Hur stor är sannolikheten att råka ut för 50-80tkr i kostnad för ett motorbyte i scenario A, jämfört med att den splitter nya bilen värdeminskar 50tkr mer än den begagnade bilen skulle göra.

Sannolikheten är 100% att värderaset är 50 eller mer på ett år för den nya. smile

Värderaset känns inte smärtbart på samma vis som att hosta upp 50000-80000kr på ett bräde? Eftersom så många lever kortsiktigt på kredit (tankkort, ICA-kortkredit, kontokort osv) från månad till månad och inte har någon större buffert då utgifterna hela tiden ökar med inkomsterna  är det svårare/omöjligt att hosta upp dom pengarna. Källa: TV3 Lyxfällan.

Evildan
17 oktober 2017 ·

Hybrid_ skrev:
Ajajaj. Min 17 år gamla mercadiesel med 20000 mil på mätaren har inte en maskinskade alltså. Hoppsan!
<- skämt/ironi.

Köpa/äga en äldre släde som har rullat över 12k så får man snällt sköta skrindan och hoppas den håller ,vilket de flesta bilar gör (VAG/Audi undantaget givetvis)

Vet inget om TS BMW, borde han vara orolig?

Det är väl den där 4 cylindriga dieselmotorn som käkar kamkedjor likt en bakfull käkar lakritsremmar på en hemåtgående finlandsfärja i den BMWn?

Muttley
17 oktober 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

viccoA skrev:
Scenario A:
4 år gammal bil, 12k mil på mätaren för 170.000 kr, i köpet ingår 6 mån begagnat garanti.
Du köper din 2013 BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil.

Scenario B:
Du rullar ut en helt ny BMW X3 2.0D och kör den i 3 år och 5.000 mil. Du får lite rabatt och den kostar dig i runda slängar 450.000 kr.



Hur stor är sannolikheten att råka ut för 50-80tkr i kostnad för ett motorbyte i scenario A, jämfört med att den splitter nya bilen värdeminskar 50tkr mer än den begagnade bilen skulle göra.

Sannolikheten är 100% att värderaset är 50 eller mer på ett år för den nya. smile

Värderaset känns inte smärtbart på samma vis som att hosta upp 50000-80000kr på ett bräde? Eftersom så många lever kortsiktigt på kredit (tankkort, ICA-kortkredit, kontokort osv) från månad till månad och inte har någon större buffert då utgifterna hela tiden ökar med inkomsterna  är det svårare/omöjligt att hosta upp dom pengarna. Källa: TV3 Lyxfällan.

Ja visst är de tragiskt. Kreditkort är inget man ska ha överhuvudtaget smile   50 0000 är något man minst bör ha på sparkontot och resten på övriga konton.

Det är smärtsamt den dagen man ska sälja sin guldklimp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Sannolikheten är 100% att värderaset är 50 eller mer på ett år för den nya. smile

Värderaset känns inte smärtbart på samma vis som att hosta upp 50000-80000kr på ett bräde? Eftersom så många lever kortsiktigt på kredit (tankkort, ICA-kortkredit, kontokort osv) från månad till månad och inte har någon större buffert då utgifterna hela tiden ökar med inkomsterna  är det svårare/omöjligt att hosta upp dom pengarna. Källa: TV3 Lyxfällan.

Ja visst är de tragiskt. Kreditkort är inget man ska ha överhuvudtaget smile   50 0000 är något man minst bör ha på sparkontot och resten på övriga konton.

Det är smärtsamt den dagen man ska sälja sin guldklimp.

50 lök är givetvis inget problem men att kräva en halv miljon i buffert tycker jag var att ta i. Det klarar jag inte tror jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
17 oktober 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Värderaset känns inte smärtbart på samma vis som att hosta upp 50000-80000kr på ett bräde? Eftersom så många lever kortsiktigt på kredit (tankkort, ICA-kortkredit, kontokort osv) från månad till månad och inte har någon större buffert då utgifterna hela tiden ökar med inkomsterna  är det svårare/omöjligt att hosta upp dom pengarna. Källa: TV3 Lyxfällan.

Ja visst är de tragiskt. Kreditkort är inget man ska ha överhuvudtaget smile   50 0000 är något man minst bör ha på sparkontot och resten på övriga konton.

Det är smärtsamt den dagen man ska sälja sin guldklimp.

50 lök är givetvis inget problem men att kräva en halv miljon i buffert tycker jag var att ta i. Det klarar jag inte tror jag.

Hoppsan, blev visst lite för mycket.  Nä en halv miljon kan man väl inte kräva när man är runt 30 och yngre.  Men man bör väl ha de vid 65-70 ?


Jag bör rengöra mitt tangentbord känner jag :p

Senast redigerat av Muttley (17 oktober 2017)

Evildan
17 oktober 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Värderaset känns inte smärtbart på samma vis som att hosta upp 50000-80000kr på ett bräde? Eftersom så många lever kortsiktigt på kredit (tankkort, ICA-kortkredit, kontokort osv) från månad till månad och inte har någon större buffert då utgifterna hela tiden ökar med inkomsterna  är det svårare/omöjligt att hosta upp dom pengarna. Källa: TV3 Lyxfällan.

Ja visst är de tragiskt. Kreditkort är inget man ska ha överhuvudtaget smile   50 0000 är något man minst bör ha på sparkontot och resten på övriga konton.

Det är smärtsamt den dagen man ska sälja sin guldklimp.

50 lök är givetvis inget problem men att kräva en halv miljon i buffert tycker jag var att ta i. Det klarar jag inte tror jag.

Haha, snåla halvdanskar har det gott tydligen. wink

Just nu blöder kontot, köpte kök idag.
Börjar bli klar så jag väntar på påfyllning om två månader eller så. : D
Jag hatar fortfarande att renovera...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang