Hur få hem obesiktigad/avställd bil?

Villebygg
7 november 2017 · 4 Inlägg

Hejsan!

Ska titta på en bil som finns ett antal mil bort.

Problemet är att den har varit avställd i ca 3 år och därmed inte varit besiktigad under den tiden.

Självklart ringer jag och fixar försäkring i samband med köp/ägarbyte, men hur löser man det med besiktningen? I värsta fall finns inga tider den dagen och jag har ca 70 mil hem.

Biltransport är inte möjligt. Bilen i sig är definitivt i bra skick, det oroar jag mig inte för.

Evildan
7 november 2017 ·
Villebygg
7 november 2017 · 4 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.fordonstransporter.se/

Vet inte om det var en hint eller något haha, men lovar att den transporten kommer överstiga hälften av bilens värde.

Sukkan
7 november 2017 · 451 Inlägg

Finns där ingen bilprovning med drop in i närheten där bilen är, det hade ju varit smidigt 😀

simlar
7 november 2017 · 5 525 Inlägg

Om bilen har körförbud pga missad kontrollbesiktning så har man tre veckor på sig att besikta bilen efter påställning.
Självklart ser man ju då till att bilen är i trafiksäkert skick innan man försäkrar och ställer på bilen för att sedan köra hem den.

Respittid

Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

    är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
    har körförbud på grund av att besiktningsperioden har passerats
    har varit avställt från och med besiktningsmånaden*
    är godkänt vid besiktning, efter föregående besiktningsperiodens början.

*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i besiktningsmånaden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -fordonen/

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Blixnabb
7 november 2017 · 245 Inlägg

simlar skrev:
Om bilen har körförbud pga missad kontrollbesiktning så har man tre veckor på sig att besikta bilen efter påställning.
Självklart ser man ju då till att bilen är i trafiksäkert skick innan man försäkrar och ställer på bilen för att sedan köra hem den.

Respittid

Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

    är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
    har körförbud på grund av att besiktningsperioden har passerats
    har varit avställt från och med besiktningsmånaden*
    är godkänt vid besiktning, efter föregående besiktningsperiodens början.

*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i besiktningsmånaden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -fordonen/

Fungerar bara om bilen ställts av senast första dagen i besiktningsmånaden och vem gör det när man kan köra ett par månader till innan körförbud?
Jag använder respittiden varje år för att jag har en "dum" inställelsetid för sommarbilen.
Så det beror på vad det är för bil och när och varför den ställdes av.

Senast redigerat av Blixnabb (7 november 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 november 2017 · 13 742 Inlägg

försäkra bilen och ställ på den och kör.
eller så försäkrar du och ställer på bilen beställer en bes tid någonstans nära där du själv bor och kör bilen till din bes smile  blir du inte stoppad kan du ju alltid avboka tiden ;-)   helt ärligt hur ofta blir man stoppad liksom...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang