Köpråd: Audi A4 avant 2.0 TS quattro 220hk -06

Snifflex
18 november 2017 · 4 Inlägg

Som titeln lyder lite halvt så har jag börjat kolla på bil just i dags läget Audi A4 och har läst runt lite o hittat att man ska akta sig för bland annat tfsi motorerna om de är 1.8t eller 2.0t men i vissa fall står de bara 2.0t och typ avant eller quattro är de fortfarande fsi motorer eller kan man faktiskt slå till på en sådan?

Tack på förhand! smile

aricharliegold Avstängd
18 november 2017 · 84 Inlägg

Om allting stämmer i serviceboken och du får ett gott intryck av bilen när du provkör så tycker jag definitivt att du bör slå till.

Jag äger en A3 2,0TFSI från 2006 och den fungerar galant. Stark motor, något för bränsletörstig för min smak men det är ju en liten skitsak.

Snifflex
18 november 2017 · 4 Inlägg

Läste om de men hittar fortfarande inget om de finns olika 2.0t 1.8t motorer som Audi har eller kör de bara fsi på alla motorer?

aricharliegold Avstängd
18 november 2017 · 84 Inlägg

Snifflex skrev:
Läste om de men hittar fortfarande inget om de finns olika 2.0t 1.8t motorer som Audi har eller kör de bara fsi på alla motorer?

2.0T är 2.0TFSI osv, så det är samma motorer.

Evildan
18 november 2017 ·

Snifflex skrev:
Som titeln lyder lite halvt så har jag börjat kolla på bil just i dags läget Audi A4 och har läst runt lite o hittat att man ska akta sig för bland annat tfsi motorerna om de är 1.8t eller 2.0t men i vissa fall står de bara 2.0t och typ avant eller quattro är de fortfarande fsi motorer eller kan man faktiskt slå till på en sådan?

Tack på förhand! smile

Ja det är fsi med alla härliga "egenskaper" det innebär.
Nej!

Snifflex
19 november 2017 · 4 Inlägg

Hur är de gällande t.ex Skoda octavia rs osv de kör ju också fsi motor är de samma motorer antar jag då de är volkswagen också? Eller är de bara Audi bilarna som har haft sina sunk motorer?

Evildan
19 november 2017 ·

Snifflex skrev:
Hur är de gällande t.ex Skoda octavia rs osv de kör ju också fsi motor är de samma motorer antar jag då de är volkswagen också? Eller är de bara Audi bilarna som har haft sina sunk motorer?

Samma motorer och teknologi inom hela VAG-koncernen.
VW Audi SEAT och Skoda samt några premiummärken som inte är aktuella i frågan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2017 · 13 644 Inlägg

finns ju lite varningsgrejer att vara försiktig med..

1.  Kamkedjan mellan kammarna.. byt alltid den och spännaren.
2. Followern till soppa pumpen uppgradera den.
3. Kolla oljeförbrukningen som ofta är hög.. normalt men ack så irreterande  går att byta ringarna men en del jobb...   annars är det en "bra" bil.    men det är av vag kvalite så rost och sånt förekommer..   den som det står 2.0tfsi på motorn är bättre än den tidigare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Snifflex
19 november 2017 · 4 Inlägg

okej hur tar jag reda på sånna här saker lätt liksom utan att kolla på bilen i sig (tänker mig innan jag "bokar" möte) har just nu kollat på audi a4or men fått veta att typ alla motorer är skit haha men har börjat kolla runt lite mer nu på bmw eller octavia rs (vill ha en lite rolig bil) men har ingen koll på vad man ska titta efter vilka motorer som är "osäkra kort" så tackar för all hjälp som kan fås <3

Jokabsson
19 november 2017 · 1 171 Inlägg

Snifflex skrev:
okej hur tar jag reda på sånna här saker lätt liksom utan att kolla på bilen i sig (tänker mig innan jag "bokar" möte) har just nu kollat på audi a4or men fått veta att typ alla motorer är skit haha men har börjat kolla runt lite mer nu på bmw eller octavia rs (vill ha en lite rolig bil) men har ingen koll på vad man ska titta efter vilka motorer som är "osäkra kort" så tackar för all hjälp som kan fås <3

En någorlunda modern bil som sällan lämnar en vid sidan av vägen är BMW med rak sexa mellan 05-07. Förslagsvis 330i som ger ordentligt med skjuts till förhållandevis låg ägandekostnad.

Kan du tänka dig att göra enklare reparationer och service själv så är de ganska billiga att ha att göra med. Kolla upp så servicen är skött ordentligt av tidigare ägare och gör en ordentlig provtur innan köp där du b.la vrider upp kupéfläkten till max. Framgår ett gnisslande ljud så kan fläktmotorn vara på väg att ge upp. Går ofta att förlänga livet på den genom att plocka ur och smörja själva fläkten (det gjorde jag, operationen tog 15 minuter).

Lyssna efter oljud när du startar bilen.
Min kärra har två vanliga fenomen för denna motormodellen, nämligen tickande ventillyftare (inget som påverkar motorns livslängd och behöver i regel aldrig åtgärdas) och startmotor som sjunger på sista låten. Det sistnämnda är lite krabbigare, men med lite intresse och rätt verktyg så fixar man det på en lunchrast.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 november 2017 · 13 644 Inlägg

Cracksoup skrev:

Snifflex skrev:
okej hur tar jag reda på sånna här saker lätt liksom utan att kolla på bilen i sig (tänker mig innan jag "bokar" möte) har just nu kollat på audi a4or men fått veta att typ alla motorer är skit haha men har börjat kolla runt lite mer nu på bmw eller octavia rs (vill ha en lite rolig bil) men har ingen koll på vad man ska titta efter vilka motorer som är "osäkra kort" så tackar för all hjälp som kan fås <3

En någorlunda modern bil som sällan lämnar en vid sidan av vägen är BMW med rak sexa mellan 05-07. Förslagsvis 330i som ger ordentligt med skjuts till förhållandevis låg ägandekostnad.

Kan du tänka dig att göra enklare reparationer och service själv så är de ganska billiga att ha att göra med. Kolla upp så servicen är skött ordentligt av tidigare ägare och gör en ordentlig provtur innan köp där du b.la vrider upp kupéfläkten till max. Framgår ett gnisslande ljud så kan fläktmotorn vara på väg att ge upp. Går ofta att förlänga livet på den genom att plocka ur och smörja själva fläkten (det gjorde jag, operationen tog 15 minuter).

Lyssna efter oljud när du startar bilen.
Min kärra har två vanliga fenomen för denna motormodellen, nämligen tickande ventillyftare (inget som påverkar motorns livslängd och behöver i regel aldrig åtgärdas) och startmotor som sjunger på sista låten. Det sistnämnda är lite krabbigare, men med lite intresse och rätt verktyg så fixar man det på en lunchrast.

det gör man inte på en a4 med 1.8tfsi..  motorfästet sitter runt startmotor ;-) 

men visst har bmw haft lite kedjeproblem på dom nyare årgångarna  men kanske bara är 4:orna som har problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang