(Borttagen)

Anvandarnamn1
29 november 2017 · 94 Inlägg

(Borttagen)

Senast redigerat av Fjallakergubben (7 mars 2020)

Jokabsson
29 november 2017 · 1 176 Inlägg

Hej! Välkommen!

Om du har 50 000 att lägga så skulle jag satsa på en nyare Civic 1.8. Lägre skatt än de gamla kärrorna och drar mindre soppa, med en motor som är alldeles lagom kvick.

Exempelvis:
https://www.blocket.se/dalarna/Honda_Ci … 21&w=3
Lastutrymmet är större än i min familjekombi och reparationspriser bör du inte behöva oroa dig för i dessa små ekonomivagnar.

Nackdelar?
Bullriga i motorvägsfart
Hyfsat rostbenägna, så kolla noga! (gäller i princip alla japanska bilar i prisklassen)
Spoiler som sitter mitt i synfältet på bakrutan, vilket gör backspegeln oanvändbar smile Man får använda sidospeglarna desto mer!

Senast redigerat av Cracksoup (29 november 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
29 november 2017 · 4 250 Inlägg

Fjallakergubben skrev:
Tjenare Garaget!

Gick med igår och här kommer min första tråd!
Jag kommer behöva en pålitlig förstabil för att ta mig till och från högskolan samt till andra ställen med inom snar framtid.
Min budget ligger på max 50.000 kr och några viktiga punkter hade varit:
-Pålitlig och inte så dyr att laga
-Max 15000 mil
-Manuell låda
-Låg försäkring och skatt

Har kollat runt på blocket men vet inte riktigt vilken som skulle vara bäst.
Har kollat på manuella bilar som t.ex.
1997-2001 Honda Prelude
1991-1995 Honda Civic Hatchback
1994-1997 Mazda Miata 1.8 (lite opraktisk dock)
1999-2006 Toyota Celica
1993-1997 Chevrolet Camaro Z28


Finns säkert mycket fler som jag missat.

Tacksam för svar!

Hej! Ford focus^^, prius, corolla,  lexus kanske om du hittar för bra pris.

Honda accord finns det några snygga. vad menas annars med rolig? ska den vara snabb eller? Vad exakt är roligt för dig?^^ Finns nissan primera gt 2.0 tror kanske den håller ihop bra, 150hk och pigg ska den va.

Anvandarnamn1
29 november 2017 · 94 Inlägg

Hej.

En 4-dörrars bil som t.ex. en prius hade nog varit lite för stor för mig. Sen är det ju också en prius vilket inte direkt går hand i hand med bilentusiasm tongue.

När jag säger rolig menar jag att den har lite körglädje i sig. Älskar själv att köra i tajta kurvor på småvägar! Snabb behöver den inte vara...men samtidigt ser 285 hk i camaron kul ut.

Tack för ditt svar! Ska kolla på bilarna du rekommenderade...

Senast redigerat av Fjallakergubben (29 november 2017)

panda666
29 november 2017 · 4 250 Inlägg

Fjallakergubben skrev:
Hej.

En 4-dörrars bil som t.ex. en prius hade nog varit lite för stor för mig. Sen är det ju också en prius vilket inte direkt går hand i hand med bilenthusiasm tongue.

När jag säger rolig menar jag att den har lite körglädje i sig. Älskar själv att köra i tajta kurvor på småvägar! Snabb behöver den inte vara...men samtidigt ser 285 hk i camaron kul ut.

Tack för ditt svar! Ska kolla på bilarna du rekommenderade...

svårt att hitta rolig/pålitlig i samma bil^^ billigt också. Dom går inte hand i hand ibland. Men snygg/billig i drift och pålitlig kan man hitta säkert^^

Anvandarnamn1
29 november 2017 · 94 Inlägg

Cracksoup skrev:
Om du har 50 000 att lägga så skulle jag satsa på en nyare Civic 1.8. Lägre skatt än de gamla kärrorna och drar mindre soppa, med en motor som är alldeles lagom kvick.

Ska kolla! Tack för ditt svar.

Muttley
29 november 2017 ·

Celican bör man kolla om den dricker olja, isåfall är de ventiltätbyte.

Men miatan är precis lika opraktisk som preluden och celican.  Man kan inte sitta bak mer än till korvkiosken på de rackarna.

xXSammy
29 november 2017 · 6 570 Inlägg

Ford Fiesta ST

De/Dem
Mrsaab99turbo
29 november 2017 · 103 Inlägg

Prisvärd och med bra utrustningsnivå, SAAB 9-3 Vector från årsmodell 2008 dvs. med facelift. Mycket bil för pengarna och relativt låg skatt dessutom möjlig att chippa för låg kostnad.

panda666
29 november 2017 · 4 250 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Prisvärd och med bra utrustningsnivå, SAAB 9-3 Vector från årsmodell 2008 dvs. med facelift. Mycket bil för pengarna och relativt låg skatt dessutom möjlig att chippa för låg kostnad.

frågan är hur länge kommer den hålla innan den behöver reparation?

simlar
29 november 2017 · 5 525 Inlägg

Bara jag som reagerar på att TS kollat på 20år gamla bilar trots en budget på 50k och max 15k mil som krav?
För 50,000kr får man ju en en bil runt årsmodell 2005-2010 i fint skick.

Japanska bilar har gott rykte om sig att vara väldigt driftsäkra, dock oftast tråkiga att köra, plastiga, bullriga och rostbenägna. Finns ju säkert bekväma japanare också, jag har dock fastnat för tyska märken för komfortens och körkänslans skull.

Senast redigerat av simlar (29 november 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 november 2017 · 7 230 Inlägg

killen frågar om körglada bilar och får prius som förslag .... herrejösses

utav de bilarna du tittar på så hade jag kollat på miatan och camaron, även civicen kan vara kul
celican är som en tillplattad corolla, dvs dödstrist
preluden har jag inte testat

Camaron kommer antagligen bli för dyr att tanka, om du inte endast ligger och kryssar på motorvägen då

Sen har du ju Civic Type R Ep3 som ryms i din budget, slå även ett öga på Mazda 3 mps eller en Bmw 3 serie med sexa på minst 2,5l

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
30 november 2017 ·

SportPilot skrev:
killen frågar om körglada bilar och får prius som förslag .... herrejösses

utav de bilarna du tittar på så hade jag kollat på miatan och camaron, även civicen kan vara kul
celican är som en tillplattad corolla, dvs dödstrist
preluden har jag inte testat

Camaron kommer antagligen bli för dyr att tanka, om du inte endast ligger och kryssar på motorvägen då

Sen har du ju Civic Type R Ep3 som ryms i din budget, slå även ett öga på Mazda 3 mps eller en Bmw 3 serie med sexa på minst 2,5l

Du Kevin, vad körglädje innebär för en person är inte nödvändigtvis vad körglädje innebär för en annan person. Herrejösses!

SportPilot Ubåtsingenjör
30 november 2017 · 7 230 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
killen frågar om körglada bilar och får prius som förslag .... herrejösses

utav de bilarna du tittar på så hade jag kollat på miatan och camaron, även civicen kan vara kul
celican är som en tillplattad corolla, dvs dödstrist
preluden har jag inte testat

Camaron kommer antagligen bli för dyr att tanka, om du inte endast ligger och kryssar på motorvägen då

Sen har du ju Civic Type R Ep3 som ryms i din budget, slå även ett öga på Mazda 3 mps eller en Bmw 3 serie med sexa på minst 2,5l

Du Kevin, vad körglädje innebär för en person är inte nödvändigtvis vad körglädje innebär för en annan person. Herrejösses!

Nu vågar ju inte du berätta vad du heter, men ingen frisk människa kan på något vis påstå att en prius är en körglad bil

du vågar inte ens berätta vad du jobbar med, var du bor... med tanke på hur anonym du vill vara så börjar jag ana ett du är ett troll som gör så gott du kan för att förpesta detta forum

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
30 november 2017 ·

SportPilot skrev:

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
killen frågar om körglada bilar och får prius som förslag .... herrejösses

utav de bilarna du tittar på så hade jag kollat på miatan och camaron, även civicen kan vara kul
celican är som en tillplattad corolla, dvs dödstrist
preluden har jag inte testat

Camaron kommer antagligen bli för dyr att tanka, om du inte endast ligger och kryssar på motorvägen då

Sen har du ju Civic Type R Ep3 som ryms i din budget, slå även ett öga på Mazda 3 mps eller en Bmw 3 serie med sexa på minst 2,5l

Du Kevin, vad körglädje innebär för en person är inte nödvändigtvis vad körglädje innebär för en annan person. Herrejösses!

Nu vågar ju inte du berätta vad du heter, men ingen frisk människa kan på något vis påstå att en prius är en körglad bil

du vågar inte ens berätta vad du jobbar med, var du bor... med tanke på hur anonym du vill vara så börjar jag ana ett du är ett troll som gör så gott du kan för att förpesta detta forum

Skärp dig pysen.

Senast redigerat av Evildan (30 november 2017)

Soulman
30 november 2017 · 1 271 Inlägg

Börjar man prata positivt om Prius under denna topic finns det något problem med manligheten.

Aldrig ägt någon, aldrig kört någon och kommer inte göra det heller efter att ha åkt med denna våldtäkt på känsla och upplevelse av bilåkning, i form av ett oräknat antal taxiresor med detta missfoster till transportmedel.

För de pengarna TS har disponibelt kan man köpa och sälja några gånger utan större förluster och även göra några spänn om man är lite händig. Prova dig fram! Jag själv köper nog en Miata snart som lite andrabil.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
30 november 2017 ·

Soulman skrev:
Börjar man prata positivt om Prius under denna topic finns det något problem med manligheten.

Aldrig ägt någon, aldrig kört någon och kommer inte göra det heller efter att ha åkt med denna våldtäkt på känsla och upplevelse av bilåkning, i form av ett oräknat antal taxiresor med detta missfoster till transportmedel.

För de pengarna TS har disponibelt kan man köpa och sälja några gånger utan större förluster och även göra några spänn om man är lite händig. Prova dig fram! Jag själv köper nog en Miata snart som lite andrabil.

Det var ett märkligt resonemang.

Soulman
30 november 2017 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:

Soulman skrev:
Börjar man prata positivt om Prius under denna topic finns det något problem med manligheten.

Aldrig ägt någon, aldrig kört någon och kommer inte göra det heller efter att ha åkt med denna våldtäkt på känsla och upplevelse av bilåkning, i form av ett oräknat antal taxiresor med detta missfoster till transportmedel.

För de pengarna TS har disponibelt kan man köpa och sälja några gånger utan större förluster och även göra några spänn om man är lite händig. Prova dig fram! Jag själv köper nog en Miata snart som lite andrabil.

Det var ett märkligt resonemang.

Ja jag vet, men Mazdan är en charmig och busig rackare och det var ju det tråden handlade om. Min tveksamhet ligger i att den är endast tvåsitsig.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
xXSammy
30 november 2017 · 6 570 Inlägg

Soulman skrev:
Börjar man prata positivt om Prius under denna topic finns det något problem med manligheten.

Tur för mig wink  dock har jag inget att komma med.. Förutom att jag antar att Honda Cr-Z är mycket roligare än prius.

De/Dem
spillolja
30 november 2017 · 4 025 Inlägg

VW Golf Tsi-motor  med kompressor är ganska pigga, dom billigaste med lite mil på mätaren får man för under 50.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang