BMW M57D30 i en Volvo ?

172 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Jag har en hög med bilar och motorer ståendes, både Volvo och BMW och lite annat, bland annat har jag en Volvo 765 i oskruvat original skick med rasad motor, dessa motorer är svåra att få tag på nu för tiden och bilen blir skattefri nästa år 2019... Dieselprojekt.

Funderar på om det skulle vara möjligt att lägga ner en modernare BMW Dieselmotor typ M57D30, jag har även en M57D25 ståendes, samma motor fast med lägre hästar och vrid och hittas i BMW 525d... jag är fullt medveten om att det är elektronik att ta hänsyn till och jag vill ha med BMW original Automat...

Nån som har nån aning om hur omfattande elektroniken kring dessa BMW motorer är och vad behöver jag flytta över till Volvon ? Jag är inte helt säker på om tråget på BMW motorn måste modifieras.


Tacksam för svar...

49 Inlägg
Skrivet 13 januari #2

Har du motor från e46/e39 borde du ha det ganska lätt, är det från e90/e60 så är du pretty much fucked om du inte är datorgeni. Manuell låda är att rekommendera då lådan på e46/e39 är gjord av smör och ZF 6hp26 på nyare är bra avancerad att arbeta på och även den.

3 563 Inlägg
Skrivet 13 januari #3

Fekzen säljer chip för att köra dessa motorer standalone och finns några få byggen där det är monterat i M57 i äldre bilar så omöjligt är det ju inte.
http://shop.fekzen.se/sv/bmw-engine-swa … 7d30-edc15
http://shop.fekzen.se/sv/bmw-engine-swa … 98-02.html

Däremot en viktig sak att kolla upp är om det går att regga in som endast motorbyte eller om du måste gå via ombyggt fordon och allt som tillkommer pga det.
Är ju trots allt gott med vrid i commonrailare.

12 Inlägg
Skrivet 14 januari #4

Hej jag har monterat en bmw 525 tds med automat i min volvo 745. tråg från en 325 använde jag men fick svetsa on det lite alt passar mycket bra fick kapa lite i rambenen så bmw kylet fick plats nu passar alla bmw kylarslangar
men automaten klarade jag inte av elen på. donatorbilen gick till skrot för felra år sedan saknar lite kablar och hittar inget bra elschema
så nu är en 6 växlad manuell på väg dit
besiktning ska inte vara något problem 525 motor men d30 tror jag har för högt vridmoment

178 Inlägg
Skrivet 14 januari #5

Hallå hallå,
Eftersom efterfrågan är stor på att använda äldre BMW motorer i valfri kaross har jag tagit fram mjukvarulösningar för att kunna köra motorn fristående, StandAlone, i en annan kaross men med original motorstyrsystem för att dels slippa massa merjobb men också för att kunna ha kvar alla fina funktioner som finns i originalstyrsystemet och behålla bra funktionalitet och körbarhet.

Jag satte ihop en pinout guide för engineswap som underlättar en del när man vill koppla in enskilda funktioner.
http://www.fekzen.se/StandAlone/

Det enda man behöver från karossens elektronik är den elektroniska gaspedalen. Så jag har även tagit med pinout på pedalerna i de olika systemen.

När det gäller dieselmotorerna så har jag mappat mjukvara till alla M57 motorer i massa olika karosser och projekt. Allt från tidigare EDC15 M57D30 E46 330d 98-02 till nyare EDC16CP35 E90 335d och E60 335d.

Vad gäller växellådan så blir det klart enklare med manuell låda och de flesta projekt jag mappat mjukvara för har vart med manuell växellåda så jag vågar inte riktigt svara på exakt vilka automatlådor som kommer fungera bra helt fristånede. Det som kan tänkas vara ett problem är de senare lådorna från E90/E60 eftersom de inte längre kommer erhålla hastighetssignalen via CAN. Jag håller på att undersöka det mer.

Tex en motor från E91 330d 06 M57D30TU2 i en E30 kombi:
http://www.fekzen.se/dyno_m57d30_e30.pdf

Mvh
Andreas

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
186 Inlägg
Skrivet 14 januari #6

Va bra!  Det finns lösningar för allt. 330xd från e91 i en duett.. Skulle va nåt!
Mw

178 Inlägg
Skrivet 15 januari #7

Yes, så fort det finns efterfrågan så är man ju inte sen med att försöka utveckla något smile

Dessa motorer har jag beprövade lösningar för att köra fristående i valfri kaross:

M44B19        (Bosch ME5.2,  satt bland annat i E36 och E39 95-97)

M52B28         (Siemens MS41, satt bland annat i E36 och E39 95-97)
M52TUB28    (Siemens MS42, satt bland annat i E46 och E39 98-00)
M54B30        (Siemens MS43, satt bland annat i E46 och E39 00-03)

M57D30        (Bosch EDC15, från tex 330d E46 och 530d E39 98-02)
M57TUD30    (Bosch EDC16C31, från tex 330d E46 och 530d E39 03-04)
M57D30TU2    (Bosch EDC16CP35, från tex 330d/335d E90 och 530d/535d E60 05-08)

M60B40        (Bosch M3.x, från 540i E34 740i E38)
M62B44        (Bosch ME5.2 från tex 540i E39, 740i E38 96-97)
M62B44        (Bosch ME5.2.1 från tex 540i E39, 740i E38 97-98)
M62TUB44    (Bosch ME7.2 från tex 540i E39, 740i E38 99-03)

N62B44        (Bosch ME9.2 från tex 545i E60, 745i E65 ca 02-05)

S50B32        (Siemens MSS50 från M3 E36 3,2)
S52B32        (Siemens MSS54 från M3 E46)
S62B50        (Siemens MSS52 från M5 E39)

Nyare N62 från 05+ och N52B30 med Siemens MSV70 är på gång, men har inte provats i bil ännu.

Mvh//
Andreas

Senast redigerat av Fekzen (15 januari )

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
172 Inlägg
Skrivet 15 januari · Inlägg av trådskaparen #8

Intressanta svar måste jag säga... jag kommer troligen att använda M57D25 som det ser ut, motorn sitter i körbar bil med automat så all elektronik finns till både motor och låda, frågan är bara hur avancerat det skulle vara att få in grejerna i Volvo 760... ?

Jag vet att det sitter omfattande elektronik kring dessa motorer och det är troligen ingen lätt uppgift, skulle troligen vara enklare med en Volvo D5.. men ljudet och vridet av en BMW diesel sexa går inte av för hackor..

Jag ska erkänna, ljudet och vridet ur D5 är inte helt fel det heller...

178 Inlägg
Skrivet 16 januari #9

Lommen> Vilken årsmodell är det på den motorn? För det borde inte vara några problem med automatlådan om det är en tidigare, EDC15.

Jag programmerar ju iaf bort alla onödiga funktioner så för motorns skull behöver du bara ha motorn. Med min lösning startar motorn fristående på en lastpall smile Har en kund som startade en M5 E39 V8 fristående på lastpall med min mjukvara i boxen.

Mvh//
Andreas

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
172 Inlägg
Skrivet 19 januari · Inlägg av trådskaparen #10

BIlen jag tänkt ta motorn ifrån är årgång 2001..

178 Inlägg
Skrivet 19 januari #11

Låter bra det! Då är det tidigare systemet EDC15 så borde inte va omöjligt att få automatlådan att fungera då om du ska ha den.

Mvh//
Andreas

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
172 Inlägg
Skrivet 19 januari · Inlägg av trådskaparen #12

Hade ju tankarna på att flytta över motor och låda i ett paket.. lådan har ju en massa elektronik också som jag inte bemästrar med min kunskap, men om det finns nåt sätt att minska ner elen så blir det kanske enklare och det är väl där som den förprogrammerade boxen kommer in i bilden...

Vad behöver jag ta med mig ur BMW karossen förutom motor och låda samt gaspedal ?

178 Inlägg
Skrivet 22 januari #13

När det gäller engine-swap så är det enklast att se hela motorhärvan som ett paket och sedan kopplar du ihop det med karossen via ett eller några kontaktstycken. Där får du ju skarva varje kabel som går till en nödvändig funktion eftersom det kontaktstycke som sitter original inte kommer passa nya karossens.
Det blir ju då bland annat tändnings plus (KL15) och B+ , jord osv. Samt även kablarna till elektroniska gaspedalen. Dessa går direkt till motorstyrboxen.

Vad gäller automatlådan vågar jag inte säga hur elektroniken ser ut men det bör vara mest kommunikation mellan automatlådan och motorstyrenheten så du bör ha det mesta klart där redan.

Det är egentligen motor, låda, elektronisk gaspedal som du behöver från originalbilen.

Mvh
Andreas

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang



Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck