Besiktningsanmärkningar, påföljd?

mrmercedes
19 januari 2018 · 118 Inlägg

Volvo 740 som ska besiktigas i slutet av månaden. Flera fel som jag redan vet om. Vill bara veta om den blir underkänd med efterkontroll eller om det blir körförbud på plats.

En hjulbult saknas helt.

Panhardstaget är trasigt. Gått av på mitten.

Väntser bakdörr/bakskärm krockskadad och intryckt. Bakdörren öppnas endast inifrån.

Höger fälg bak skadad, plåten intryckt på två olika ställen.

Handbroms saknas.

Signalhorn ur funktion.

Rost sidobalk yttre.

Pulserande broms bak.

Höger strålkastarglas trasigt.

Vindrutespolare ur funktion.

Hastgihetsmätare ur funktion.

Något mer småfel jag inte kommer på just nu..

Någon som jobbar på besiktningen som vet vad påföljden blir? Vill inte lägga ner tid och pengar på att laga allt innan och sedan få någon anmärkning som jag inte kan fixa. Orkar bara inte med att få körförbud på plats.

jaka54
19 januari 2018 · 5 743 Inlägg

Hej!
2:or Nästan allt du tog upp!
Rost i balk
Hastighetsmätare som inte funkar.
Handbroms!
Signalhorn!
Strålkastarglas!
Vindrutespolare!
Bromsarna bak om de har över 30% differens eller inte funkar alls!

Trasigt Panhardstag av ger körförbud!

mb_pucken
19 januari 2018 · 5 087 Inlägg

Misstänker att panhardstaget kan ställa till med en flagga.
På din beskrivning låter det som att den inte bör köras ens till bilprovningen utan skrotas eller lagas innan den går en meter efter allmän väg.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mrmercedes
19 januari 2018 · 118 Inlägg

Tack för svaret. Typiskt att det ska bli körförbud med panhardstaget, inga problem att köra så alls. Lite jobbigt när man sladdar bara att bilens bakdel pendlar i sidled och smäller i bakdäcken. Flyttar tillfälligt över panhardstaget från andra bilen inför besiktningen. Varför skrota en fungerande bil? Helt onödigt.

Mew
19 januari 2018 · 2 162 Inlägg

mrmercedes skrev:
Tack för svaret. Typiskt att det ska bli körförbud med panhardstaget, inga problem att köra så alls. Lite jobbigt när man sladdar bara att bilens bakdel pendlar i sidled och smäller i bakdäcken. Flyttar tillfälligt över panhardstaget från andra bilen inför besiktningen. Varför skrota en fungerande bil? Helt onödigt.

Eller, du vet, köp ett nytt för en hundring på skroten? Det ger dig körförbud av en anledning...

Mack Forum- och sitemoderator
19 januari 2018 · 26 157 Inlägg

mrmercedes skrev:
Tack för svaret. Typiskt att det ska bli körförbud med panhardstaget, inga problem att köra så alls. Lite jobbigt när man sladdar bara att bilens bakdel pendlar i sidled och smäller i bakdäcken. Flyttar tillfälligt över panhardstaget från andra bilen inför besiktningen. Varför skrota en fungerande bil? Helt onödigt.

Vänta nu..så du är alltså ute och kör denna bil till vardags?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Evildan
19 januari 2018 ·

TS trollar väl nu igen?!
För så jävla dum i huvudet kan väl ingen vara att hen kör ett dylikt lik på allmän väg?

granadadr
19 januari 2018 · 7 290 Inlägg

Evildan skrev:
TS trollar väl nu igen?!
För så jävla dum i huvudet kan väl ingen vara att hen kör ett dylikt lik på allmän väg?

e  jooo ,, har en vän som försökte bes sin Volvo med trasigt glas å blinkers,, why???

Martee
19 januari 2018 · 581 Inlägg

bästa du kan göra e att laga de fel du nu tagit upp och andra du märkt, de e ju ändå bästa sättet?
inte bara för att få den genom besiktningen men för att ha en trafiksäker bil, och då bryr jag mig inte i första hand om dig, utan alla andra medtrafikanter som du indirekt utgör en livsfara för smile lycka till smile

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Muttley
19 januari 2018 ·

mrmercedes skrev:
Tack för svaret. Typiskt att det ska bli körförbud med panhardstaget, inga problem att köra så alls. Lite jobbigt när man sladdar bara att bilens bakdel pendlar i sidled och smäller i bakdäcken. Flyttar tillfälligt över panhardstaget från andra bilen inför besiktningen. Varför skrota en fungerande bil? Helt onödigt.

Typiskt ?
Du kör ju runt med ett rullande vrak.

Är du lat?  Med tanke på att de flesta felen kostar fikapengar att fixa.

Din bil är för tillfället skrot.

Xebers76
19 januari 2018 · 2 275 Inlägg

Skrämmande att det finns så farliga bilar och människor på våra vägar

Arly165 Bakhjulsdriven
19 januari 2018 · 335 Inlägg

Inga problem alls att köra utan panhardstag? Flyttade min Volvo 740 mellan plåt och lackverkstad i somras, ca 1 km utan panhardstag. Mer opålitlig väghållning får man leta efter. Bakvagnen for över hela körfältet kändes det som. Ingen aning om vad för udda vägegenskaper bilen kan få vid färd utan staget. Det är två skruvar, med ett rejält dragskaft har du bytt hela staget på 10 minuter inkl. att hissa upp och ned bilen.

mrmercedes skrev:
Tack för svaret. Typiskt att det ska bli körförbud med panhardstaget, inga problem att köra så alls. Lite jobbigt när man sladdar bara att bilens bakdel pendlar i sidled och smäller i bakdäcken. Flyttar tillfälligt över panhardstaget från andra bilen inför besiktningen. Varför skrota en fungerande bil? Helt onödigt.

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
granadadr
19 januari 2018 · 7 290 Inlägg

KÖP ett beg stag å BYT sånt MÅSTE man ha,,  bara idiotiskt att inte ha det,, å skulle någon krocka med dig å få veta att du kört  en trafikfarlig bil så kommer du garanterat råka illa ut,,  att ens tänka tanken på att LÅNA ett bra å sen köra med trasigt/utan är ju bara fruktansvärt korkat,,

sir_daniel www.kudoz.se
19 januari 2018 · 3 802 Inlägg

Skrota din bil, eller laga men billigare o enklare att skrota och köpa annan!

caromania Forummoderator
19 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Man kan ju undra hur en del av de 30år gamla ”outslitliga” bilarna som byggde ”folkhemmet Sverige” egentligen mår..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
19 januari 2018 ·

caromania skrev:
Man kan ju undra hur en del av de 30år gamla ”outslitliga” bilarna som byggde ”folkhemmet Sverige” egentligen mår..?

Eftersom de inte ska besiktigas på samma vis längre får vi aldrig veta. wink

caromania Forummoderator
19 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:
Man kan ju undra hur en del av de 30år gamla ”outslitliga” bilarna som byggde ”folkhemmet Sverige” egentligen mår..?

Eftersom de inte ska besiktigas på samma vis längre får vi aldrig veta. wink

Mina klassiker är totalt ca210 år gamla och de är i bättre skick. Trots att de är byggda i.... tada... England!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Arly165 Bakhjulsdriven
19 januari 2018 · 335 Inlägg

Ungefär som folkhemmet i sin helhet skulle jag tro..

caromania skrev:
Man kan ju undra hur en del av de 30år gamla ”outslitliga” bilarna som byggde ”folkhemmet Sverige” egentligen mår..?

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
caromania Forummoderator
19 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Arly165 skrev:
Ungefär som folkhemmet i sin helhet skulle jag tro..

caromania skrev:
Man kan ju undra hur en del av de 30år gamla ”outslitliga” bilarna som byggde ”folkhemmet Sverige” egentligen mår..?

Kan meddela från högt placerad utsiktsplats att det ser bra ut. Vi må ha blivit lite bortskämda och bekväma, men generellt mår vi ganska bra.

Mvh 70talet.

(Psst. Tips till surfaren: sluta surfa på Flashback och andra obskyra alternativa medier...)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
19 januari 2018 · 5 841 Inlägg

Går det ens att köra av ett panhardstag på volvo utan att resten av bilen också är helt knäckt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang