Missade 3000mil-servicen med 900 mil

5 Inlägg
Skrivet 21 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Som användarnamnet förtäljer så är jag väldigt dålig när det kommer till bilkunskap. Så pass så att jag tänkte att det "gör väl inte så mycket om man väntar med servicen ett tag?". Ett tag blev 900 mil för mycket av olika anledningar. Och nu har jag bokat tid till servicen inom de närmaste dagarna. Men först då fick jag höra att det inte var bra. Så min fråga till er är hur "inte bra" det är? Det är en Audi A3 Sportback. Innebär detta att den skulle bli svårsåld framöver om jag vill sälja den? Om jag sköter alla andra serviceintervaller är det ändå "kört"?

Förstår givetvis att detta var väldigt dumt gjort. Men samtidigt hade jag inte en aning om hur viktigt det var eftersom jag tänkte att bilen är ny osv. Har givetvis lärt mig en läxa och kommer inte göra om detta. Men är det så illa att det kvittar hur duktig man är framöver p.g.a ens okunskap tidigare kring detta med servicen?

10 261 Inlägg
Skrivet 21 januari #2

De är så pass illa att Audi kan skratta åt dig när du vill ha en ny motor vid haveri.  Du har ju inte skött servicen, då har de inga större skyldigheter mot dig wink
Vag gruppen skall man vara pedantisk mot då de gärna slipper garantiåtgärdanden  (min erfarenhet)

Trucker · 1 058 Inlägg
Skrivet 21 januari #3

bara att serva bilen med tretusenmil's intervall är dumt nog det... 1500mil max, longlife är ett bra sätt och förstöra motorn... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
5 Inlägg
Skrivet 21 januari · Inlägg av trådskaparen #4

Ok. Tack för svar! smile

Men hur ser det ut i framtiden om man skulle vilja sälja bilen? Som ex: Låt oss säga att samma bil med servicen gjord går för 150 000:- på blocket just nu. Är min bil värd avsevärt mycket mindre nu tack vare att jag missade servicen?

5 Inlägg
Skrivet 21 januari · Inlägg av trådskaparen #5

zleepy skrev:
bara att serva bilen med tretusenmil's intervall är dumt nog det... 1500mil max, longlife är ett bra sätt och förstöra motorn... smile

Den servicen är gjord. Köpte bilen efter det. "Första" servicen för mig som jag pratar om i inlägget.

2 375 Inlägg
Skrivet 21 januari #6

KanIngetOmBilar skrev:
Hej!

Som användarnamnet förtäljer så är jag väldigt dålig när det kommer till bilkunskap. Så pass så att jag tänkte att det "gör väl inte så mycket om man väntar med servicen ett tag?". Ett tag blev 900 mil för mycket av olika anledningar. Och nu har jag bokat tid till servicen inom de närmaste dagarna. Men först då fick jag höra att det inte var bra. Så min fråga till er är hur "inte bra" det är? Det är en Audi A3 Sportback. Innebär detta att den skulle bli svårsåld framöver om jag vill sälja den? Om jag sköter alla andra serviceintervaller är det ändå "kört"?

Förstår givetvis att detta var väldigt dumt gjort. Men samtidigt hade jag inte en aning om hur viktigt det var eftersom jag tänkte att bilen är ny osv. Har givetvis lärt mig en läxa och kommer inte göra om detta. Men är det så illa att det kvittar hur duktig man är framöver p.g.a ens okunskap tidigare kring detta med servicen?

Servicelampan lyser varje gång du startar bilfan och stänger bilfan, när det är dags att serva, varje 3000mil eller 2 år tror ja det är på audi. Nu har du alltså kört typ 4000mil me samma olja;) nä svårtsålt tror ja inte, folk köper endå men kanske lite billigare än en som är perfekt servad. Men som andra sagt kommer du få fett me tjafs nu om nått pajar om du vill ha garantihjälp. Vad exakt tänkte du på varje gång du såg texten service nu? varje gång du starta bilen?wink inte som att audi är världens pålitligaste, nu riskerar du lite problem kanske. Om det vart leasingbil skulle inte firman du leasa ifrån vara så imponerade, kostar runt 15.000kr i smäll ifall man missar service sådär, om det är bristfällig service.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 216 Inlägg
Skrivet 21 januari #7

Håjaja, jag minns min kära ford sierra jag köpte i mitten av -80 talet och i stort sett BARA fyllde på med olja..
Den höll i närmare 23k mil i min ägo och jag SERVADE den själv trots jag visste vad som gällde enl garantin..
När dom skulle ha 1000 kr för varje service så tackade jag för mig..
Jag vet att ni tycker jag är en snålsjuk gammal gubbe med tjocktv och resten av kittet, men jag tillhör den gamla stammen som inte slösar utan verkligen använder det jag köper och lagar om det går sönder.
Rådet idag är såklart att man måste sköta servicen annars är det kört om  man ska sälja , om inte så kvittar det.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
10 261 Inlägg
Skrivet 21 januari #8

insatsen skrev:
Håjaja, jag minns min kära ford sierra jag köpte i mitten av -80 talet och i stort sett BARA fyllde på med olja..
Den höll i närmare 23k mil i min ägo och jag SERVADE den själv trots jag visste vad som gällde enl garantin..
När dom skulle ha 1000 kr för varje service så tackade jag för mig..
Jag vet att ni tycker jag är en snålsjuk gammal gubbe med tjocktv och resten av kittet, men jag tillhör den gamla stammen som inte slösar utan verkligen använder det jag köper och lagar om det går sönder.
Rådet idag är såklart att man måste sköta servicen annars är det kört om  man ska sälja , om inte så kvittar det.

Det handlar absolut inte om att man ska sälja för att man strikt ska följa servicen.

Med tanke på att Audis motorer tydligen skall dricka 0,5 liter olja per 100 mil så är de extra noga.
Men om man hellre sparar in en eller 2 tusenlappar för man är en snål jävel och riskerar ett motorbyte på 70-100 tusen istället så visst.

Men du har till 99% aldrig ägt en fabriksny i modern tid.

1 067 Inlägg
Skrivet 21 januari #9

KanIngetOmBilar skrev:
Hej!

Som användarnamnet förtäljer så är jag väldigt dålig när det kommer till bilkunskap. Så pass så att jag tänkte att det "gör väl inte så mycket om man väntar med servicen ett tag?". Ett tag blev 900 mil för mycket av olika anledningar. Och nu har jag bokat tid till servicen inom de närmaste dagarna. Men först då fick jag höra att det inte var bra. Så min fråga till er är hur "inte bra" det är? Det är en Audi A3 Sportback. Innebär detta att den skulle bli svårsåld framöver om jag vill sälja den? Om jag sköter alla andra serviceintervaller är det ändå "kört"?

Förstår givetvis att detta var väldigt dumt gjort. Men samtidigt hade jag inte en aning om hur viktigt det var eftersom jag tänkte att bilen är ny osv. Har givetvis lärt mig en läxa och kommer inte göra om detta. Men är det så illa att det kvittar hur duktig man är framöver p.g.a ens okunskap tidigare kring detta med servicen?

Om du inte förstår vad meddelandet om service du får upp varje gång du startar bilen innebär vet du väl inte heller om lampan för låg oljenivå  eller nåt annat i bilen har lyst några tusen mil. Har bilen longlife programmet har den börjat varna vid ungefär 2300 mil och du har kört kanske 1500 mil till.

Inte en chans att jag skulle köpa den bilen av dig för det säger nog allt om hur du har tagit hand om bilen för övrigt och om jag ens skulle funderat på det hade jag prutat nånstans mellan 70-100tkr för att ha pengar över för ett motorbyte .

Senast redigerat av Soulman (21 januari )

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
954 Inlägg
Skrivet 21 januari #10

4000 mil på ett oljebyte är inte bra... För din egen skull om du ska behålla bilen så kör du strikt på max 1500mil/byte eller en gång varje år hädanefter. Annars kommer du få uppleva en värld av problem som du inte trodde fanns. Det behöver inte vara kört om detta bara har inträffat en gång, men var noga med servicen i framtiden!

Angående att sälja bilen i framtiden så behöver det inte vara alls svårt om man säljer privat. Ska man sälja via en handlare så kan de anse att bilen blir värd mindre pga missad service. De har besiktningsmän som går igenom bilarna som ska säljas. Den genomsnittliga privatbilsköparen är lika ovetande som du och bryr sig oftast endast om att serviceboken är ifylld och stämplad.

Jag ska hjälpa dig.. · 2 216 Inlägg
Skrivet 21 januari #11

Muttley skrev:
Men du har till 99% aldrig ägt en fabriksny i modern tid.

Är du en spåkärring?
För du har nämligen HELT rätt, för jag är inte så tokig att jag köper en NY  bil som drar 5 dl olja /100 mil.
Och det bara för att man ska komma ner i bränsleförbrukning ..
När man vet om detta och har läst på innan köpet så har man ett val..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 10 956 Inlägg
Skrivet 21 januari #12

Jag förstår inte detta med 0,5 dl olja/100 mil. Det är ju en stor miljöbov i så fall. Inte ens när man var grön i mitten av 70-talet och körde gamla bilar (gamla PV, gamla Amazoner och gamla Oplar) så inte fan tog dom sådana gigantiska mängder olja som tydligen nya VAG-bilar gör. Ofattbart säger jag bara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
98 Inlägg
Skrivet 21 januari #13

Det där med att äldre bilar inte drog mycket olja är en myt. Jobbade på 70- talet på en bensinmack med personlig service. Man fyllde på bensin, kollade oljenivå och vatten. Det var oftast att det behövdes fylla på en halvliter för att toppa markeringen på stickan.

I instruktionsboken till VW bubbla på 60-talet står det: att det ska bytas olja var 500:e mil samt att det oftast behöver fyllas på 5dl olja var 100:e mil. Med 2,5 liter olja i motorn blir det 2 oljebyten per service (5*0,5 + 2,5) 🤓

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Of World · 2 177 Inlägg
Skrivet 21 januari #14

Niknar skrev:
Det där med att äldre bilar inte drog mycket olja är en myt. Jobbade på 70- talet på en bensinmack med personlig service. Man fyllde på bensin, kollade oljenivå och vatten. Det var oftast att det behövdes fylla på en halvliter för att toppa markeringen på stickan.

I instruktionsboken till VW bubbla på 60-talet står det: att det ska bytas olja var 500:e mil samt att det oftast behöver fyllas på 5dl olja var 100:e mil. Med 2,5 liter olja i motorn blir det 2 oljebyten per service (5*0,5 + 2,5) 🤓

Fortfarande en VW... Normalt.., iaf för dom :3

Presidento saknar signatur
Fri fart för ett fritt folk! · 9 162 Inlägg
Skrivet 21 januari #15

MrMaz skrev:

Niknar skrev:
Det där med att äldre bilar inte drog mycket olja är en myt. Jobbade på 70- talet på en bensinmack med personlig service. Man fyllde på bensin, kollade oljenivå och vatten. Det var oftast att det behövdes fylla på en halvliter för att toppa markeringen på stickan.

I instruktionsboken till VW bubbla på 60-talet står det: att det ska bytas olja var 500:e mil samt att det oftast behöver fyllas på 5dl olja var 100:e mil. Med 2,5 liter olja i motorn blir det 2 oljebyten per service (5*0,5 + 2,5) 🤓

Fortfarande en VW... Normalt.., iaf för dom :3

det är så man gör så dom håller 3000mil mellan "oljebytena"  fast i själva verket har du häft i 5l/olja var 1000mil  så du har alltså bytt oljan minst 3gång under den tiden..;-)  så det borde att räcka med att byta oljefiltret var 1000mil så är den som ny smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
14 970 Inlägg
Skrivet 21 januari #16

Folkvagnsägare.

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
1 333 Inlägg
Skrivet 21 januari #17

Byt olja en extragång, säg vid 400 mil för att bota synderna och ev skölja bort lite gegga efter 4000 mil.

Och håll dig sen till 1500 mil mellan bytena. Leta rätt på någon till din bil klassad olja, som inte är Long Life.
Det behövs inte vara extravagansa, så vida du själv inte mår bra av att spendera extra. Vilket kan hjälpa mot ångesten.

Givetvis byter du filter samtidigt.

Jag har alltid bytt vid 800 mil i mina bilar
(de senaste dieselar).
Kör med Nova Delsyntet. Köper i 10 liters dunkar på Granngården. Och inga Biltemafilter.

10 261 Inlägg
Skrivet 21 januari #18

insatsen skrev:

Muttley skrev:
Men du har till 99% aldrig ägt en fabriksny i modern tid.

Är du en spåkärring?
För du har nämligen HELT rätt, för jag är inte så tokig att jag köper en NY  bil som drar 5 dl olja /100 mil.
Och det bara för att man ska komma ner i bränsleförbrukning ..
När man vet om detta och har läst på innan köpet så har man ett val..

Nej de behöver man inte vara när man tänker på dig.  Du är så snål så du säkert vänder på pappret wink

Om du rent teoretiskt skulle köpt en fabriksny bil, och gjort som du säger så är du fullkomligt galen.

Forum- och sitemoderator · 10 527 Inlägg
Skrivet 21 januari #19

Skön tråd... En VAG-ägare som missar long-life...
Bilen är i princip osäljbar. Behåll den och köp ny bil när den rasar till sommaren.

F´låt...big_smile

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 375 Inlägg
Skrivet 21 januari #20

Hybrid_ skrev:
Skön tråd... En VAG-ägare som missar long-life...
Bilen är i princip osäljbar. Behåll den och köp ny bil när den rasar till sommaren.

F´låt...big_smile

De ingen fara han kör väl Extra long life;)


http://i67.tinypic.com/kq6fm.jpg


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang