Vill ni att vi börjar tillåta A-traktorer och dylikt på Garaget?

chrizz Administratör
5 februari 2018 · 11 783 Inlägg

Vi har under alla år sagt att A-traktorer och epor (jag har aldrig riktigt förstått skillnaden om någon vill förklara) inte ska ligga under "bilar" utan bättre lämpas under fotoalbumen. Men jag funderar på om vi inte ska släppa in dessa då det trots allt finns många enormt fina byggen av den här typen. Sen är det också en inkörsport för många, och jag tycker nog det är något som borde uppmuntras av den orsaken.

Hur ser det förresten ut med framtiden för den här typen av fordon? Kommer de att fortsätta tillåtas?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2018 · 17 465 Inlägg

Visst är detta en inkörsport för många ungdomar som givetvis skaffar bil så småningom. Ställer mig försiktigt positiv till förslaget.

Sammanfattad och -såvitt jag kan bedöma- korrekt förklaring om skillnad mellan A och EPA:

http://fordonskurser.se/artikel/vad-aer … -a-traktor

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chrizz Administratör
5 februari 2018 · 11 783 Inlägg

Jag menar inte att det är en inkörsport till att skaffa bil, vilket det naturligtvis också är, men främst en inkörsport till modifierade bilar och bilar som hobby. Jag har dock en känsla av att A-traktorer inte alls är lika vanliga idag som för kanske bara 10 år sen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
it_mutt Avstängd
5 februari 2018 · 10 388 Inlägg

chrizz skrev:
Vi har under alla år sagt att A-traktorer och epor (jag har aldrig riktigt förstått skillnaden om någon vill förklara) inte ska ligga under "bilar" utan bättre lämpas under fotoalbumen. Men jag funderar på om vi inte ska släppa in dessa då det trots allt finns många enormt fina byggen av den här typen. Sen är det också en inkörsport för många, och jag tycker nog det är något som borde uppmuntras av den orsaken.

Hur ser det förresten ut med framtiden för den här typen av fordon? Kommer de att fortsätta tillåtas?

För min del kvittar tillåtandet iofs.

Framtiden tror jag kommer innebära att de finns kvar. Speciellt nu när de nya besiktningsreglerna tvingar a-traktorer att besiktigas.

Gällande skillnaden mellan epa och a-traktor;

Epan har ingen egentlig maxhastighet. Men FÅR inte köras fortare än 30km/h. Den får däremot ha en maxhastighet på 200km/h (teoretiskt). Det som ska sätta stopp här är då; utväxlingsföhållandet får inte vara mer än max 10:1. Och, bakaxeln får inte ha någon fjädring. Vilket då gör att det blir lite småkämpigt att "köra fort" (vilket man då inte heller får).

A-traktorer får däremot inte vara byggda för att kunna göra fortare än 30km/h. De ska, för att göra det enkelt; vara spärrade att ha en maxhastighet på 30km/h.

Det finns, vad jag vill minnas, fler skillnader, men, det är väl där den stora skillnaden ligger.
Epatraktorer får väl sen...mitten på 70-talet typ, inte registreringsbesiktigas...så det går väl inte heller att bygga några nya enligt den konstruktionen.

- - - Edit - - -

Eller så läser man länken som Blixten Hybrid_ postade ^^ wink


- - - - Edit 2 - - - -

Gällande hur vanligt förekommande det är, så känns det som om det går väldigt mycket i vågor.

Senast redigerat av it_mutt (5 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Low
5 februari 2018 · 3 306 Inlägg

Ni skulle låta folk lägga upp allt som har med motor att göra. Mc, lastbilar,o egna byggen. Med olika topplistor.

Allt vad folk har i "Garaget"
Dock åldergräns o inte massa mopeder o epor.

Senast redigerat av Low (5 februari 2018)

zemet
5 februari 2018 · 4 036 Inlägg

Jag håller med om att det finns otroligt fina A-traktorer. Bara att kapa en bil, bygga dubbla lådor osv är ju en modifiering som få bilar på garaget matchar. Är ju ganska mycket mer jobb än att bara montera någon vinge, coilovers och större fälgar.

Jag är ganska kluven till om det skall finnas eller inte.
+ Bra med fler folk och fler intresserade.
+ Många fina byggen.

- Är vuxna med bilar intresserade av att läsa om A-traktor projekt? Jag är det inte iaf.
- Det är inte A-traktor ägarna som byggt bilarna själva i många fall? Så mängden kunskap dem kan tillföra     till forumet är begränsad?
- 15-16 åringar är ofta ganska omogna, vilket kommer leda till ökad arbetsbörda för moderatorer?
- A-traktorer är endast intressanta för 15-17 åringar och eventuellt deras föräldrar som hjälper dem köpa eller bygga dem.

Jag är ganska kluven i frågan, man kan ju införa det på prov och ta bort det ifall det inte fungerar.
Det är inget jag känner att jag som användare på garaget saknar men det är ju inte dumt med fler intresserade och aktiva på forumet.

Jag tycker dock att om man skall utöka garaget så borde man kanske tillåta motorcyklar, motorbåtar, 4 hjulingar mm istället för A-traktorer. Då bilintresserade ofta är motor intresserade och intresserade av andra fordon som dessa.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Meaganeowner
5 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Det begriper Ni väl, att Vi som är vuxna inte kan ägna oss åt leksaker! smile

De flesta har väl lekt av sig och vill nu bara ägna sig åt RIKTIGA BILAR.

Då duger det inte med simpla bilar som knappt rör sig.
Fast tekniken är den samma.

Ett tips om det nu är så svårt är väl att utelämna ordet A-traktor, eftersom det inte tycks vara fullvärdigt detta forum.


Skriv i stället den bil som traktorn ursprungligen är byggd av.

T ex Volvo 142 - 67. Då kommer alla in i denna exklusiva vuxenvärld.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 februari 2018)

SaTN Köp
5 februari 2018 · 106 Inlägg

Går det att skapa en ny "kategori" för dem i exempelvis sökfunktion osv? Att dem inte ligger under bilar utan att dem finns under just A-traktor/epa. Liksåväl Båtar och båtprojekt. Kanske vore fint att släppa in dem yngre för att också få lite mer fart på sidan.

Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi S2 "720whp" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2018 · 17 465 Inlägg

zemet skrev:
Jag håller med om att det finns otroligt fina A-traktorer. Bara att kapa en bil, bygga dubbla lådor osv är ju en modifiering som få bilar på garaget matchar. Är ju ganska mycket mer jobb än att bara montera någon vinge, coilovers och större fälgar.

Jag är ganska kluven till om det skall finnas eller inte.
+ Bra med fler folk och fler intresserade.
+ Många fina byggen.

- Är vuxna med bilar intresserade av att läsa om A-traktor projekt? Jag är det inte iaf.
- Det är inte A-traktor ägarna som byggt bilarna själva i många fall? Så mängden kunskap dem kan tillföra     till forumet är begränsad?
- 15-16 åringar är ofta ganska omogna, vilket kommer leda till ökad arbetsbörda för moderatorer?
- A-traktorer är endast intressanta för 15-17 åringar och eventuellt deras föräldrar som hjälper dem köpa eller bygga dem.

Jag är ganska kluven i frågan, man kan ju införa det på prov och ta bort det ifall det inte fungerar.
Det är inget jag känner att jag som användare på garaget saknar men det är ju inte dumt med fler intresserade och aktiva på forumet.

Jag tycker dock att om man skall utöka garaget så borde man kanske tillåta motorcyklar, motorbåtar, 4 hjulingar mm istället för A-traktorer. Då bilintresserade ofta är motor intresserade och intresserade av andra fordon som dessa.

Du säger i klartext att det kan bli lekstuga på riktigt. Poäng där. Frågor som "Hur lurar jag snuten att min A-traktor är laglig" kan förekomma med de oblijatorisska stav fellen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rcy
5 februari 2018 · 1 705 Inlägg

Jag tycker det redan nu verkar som om hälften av inläggen är skrivna av 15-åringar så jag skulle antagligen inte märka någon skillnad. Kör på!

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Mack Forum- och sitemoderator
5 februari 2018 · 26 136 Inlägg

Är också personligen oerhört kluven i frågan. Såsom många påpekar så finns där många fina byggen - vars ägare ofta har mycket kunnande i bagaget -  men vart drar man samtidigt gränsen för vad som skall få läggas upp och inte?
Dessutom är jag lite färgad av mina egna - tyvärr negativa åsikter - om fordonen i fråga. Gillar dem inte, har aldrig gjort och kommer aldrig göra, men det är som sagt bara min åsikt.

Så summa summarum: svårt att säga. Vill inte att mina personliga åsikter färgar detta egentligen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack855
5 februari 2018 · 1 354 Inlägg

Tillåt EPA och A traktor men dessa kan behöva granskas mera än bilarna då 90% av de jag ser på gatorna är sönderhoppade ”pilsnerhäckar”..

Håller med en annan talare att lastbilar också bör tillåtas! Finns många åkare som är minst lika mån om sina lastbilar som andra personbilsägare.

Evildan
5 februari 2018 ·

Släpp in tonåringarna så kanske nivån höjs som bonus.
Finns många mogna kunniga tonåringar har vi ju sett genom åren på forumet.
Men varför inte en egen "traktor kategori?" Det blir lite mer exklusivt för ägarna och mer lättmodererat så för moderatorerna.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 februari 2018 · 14 039 Inlägg

Håller med Elaka Dan. In med ungdomarna så sänks medelåldern! Haha!!.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (5 februari 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hamilton
5 februari 2018 · 8 864 Inlägg

Epa-traktor, A-traktor eller mopedbil spelar ingen roll, kör på då det flesta inläggen ligger redan i den nivån.

Fotograf på tierpidag.se
Nurminen_
5 februari 2018 · 714 Inlägg

Bara dom blir bortfiltrerade automatiskt när jag kikar runt här så bryr jag mig inte smile jag vill inte se en massa epor då jag har 0 intresse för det.

Senast redigerat av Nurminen_ (5 februari 2018)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
torsen
5 februari 2018 · 7 233 Inlägg

rcy skrev:
Jag tycker det redan nu verkar som om hälften av inläggen är skrivna av 15-åringar så jag skulle antagligen inte märka någon skillnad. Kör på!

Hahaha, men skämt åsido så:
Detta är ett (person-)bilsforum.
INTE ett traktor, A-traktor, EPA-traktor, ATV, UTV, SBS, MC, Moped, lastbil, husbil, buss, båt eller flygforum.
Sedan är det väl svårt att dra gränsen mellan lastbilar(över 3,5 ton) och lätta lastbilar(under 3,5 ton).
Speciellt i det senare fallet när det kan vara en personbil som (av skatte- och försäkringsskäl) registrerats om till lätt lastbil.
B t w så är dessa senare härutöver hårt diskriminerade av myndigheter eftersom de inte får parkera på plats för personbil eller på plats för lastbilar(över 3,5 ton).
Även vid den årliga kontrollbesiktningen straffas lätta lastbilar, trots att det i de flesta fall är betydligt färre kontrollpunkter än om bilen hade varit personbilsregistrerad.
Har ägt några Land Rover Defender som varit lastbilsregistrerade, och därför besiktats över "gropen".

Ursäkta lite o t - men NEJ - detta ska vara ett (person-)bilsforum enligt min mening.

Evildan
5 februari 2018 ·

Ska inte A-traktorer vara tillåtna anser jag att allt motorcykelrelaterat inklusive trådar i forumet ska raderas, A-traktorer har åtminstone oftast en gång varit en personbil och har därmed en koppling kvar, motorcyklar inte så.

Soulman
5 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Kan jag filtrera bort flödet helt och hållet är det ok med mig. Finns inget intresse alls för detta från min sida.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
trubbelturbo
5 februari 2018 · 1 458 Inlägg

Själv har jag inget intresse av att titta på A-traktorer på Garaget. Men det skulle ju helt klart bidra med lite mer "action" och kunskap etc. till forumet om sajten öppnades upp för flera användare. Kanske som föreslagits genom en separat flik bredvid "BILAR".

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang