VW Polo-00 Oljelampa och död varvräknare

Rikset
11 februari 2018 · 3 Inlägg

Hej,
Först blottar jag strupen...helt iskall när det gäller motorer. Have mercy...
Köpte en Polo i höstas för övningskörning till dottern. En tidigare ägare, regelbundet servad hos Folkadoktorn.

För drygt en vecka sedan lös plötsligt oljelampan med fast sken under körning och varvräknaren dog samtidigt. Motorn stannade dock inte. Vi körde in till sidan, stängde av motorn, startade igen. Lampan fortsatte lysa, död varvräknare men motorn lät precis som vanligt. Körde till mack ca 500 m bort. Oljenivå helt utan anmärkning.

Startade upp igen, ingen oljelampa, varvräknare ok. Körde ca 3-4 km och då hände precis samma sak igen. Nytt stopp och vid start var det lite svårt att starta motorn men när det väl skedde gick bilen att köra som vanligt dock med samma fel enligt instrumenten. Gav fullständigt fan i konsekvenser och körde hem, ca 1,5 mil....

Lämnade bilen till en mindre verkstad nära bostaden några dagar efteråt. Inga fel när jag körde dit den. De kollat olja, oljetryck utan anmärkning. Provkört och de fick inga fel. Hämtade bilen, inga fel och körde hem den. Varit bortrest en vecka så bilen stått still under tiden. Provkörde igår och efter ca 3 mils körning uppkom exakt samma problem igen.

Oljelampa lyser fast, varvräknare död. Motorn lade nu av också men efter lite svordomar och trix startade den igen. La av igen ett par gånger men gick sedan och jag kom iväg. Motorn låter precis som vanligt, oljenivå fortfarande utan anmärkning.

Imorse startade bilen utan problem och körde bara ca 500 , inga problem. Får se hur det ser ut i eftermiddag.

Således.....Nån ide vad det kan vara? Inte så att jag kommer kunna fixa det men en vägledning att komma vidare. Tänkte inte lämna in den till någon märkesverkstad direkt och få den undersökt och lagad för 10" eftersom det är vad jag betalade för bilen..... Någon verkstad, mindre variant, ni kan tipsa om?

Svar och tips mottages tacksamt och som sagt....slå inte på den som ligger.....

Bwonka
11 februari 2018 · 236 Inlägg

Låter som ett elfel av något slag. Spontana förslag är glapp i mätarhuset/kabel eller dålig jordpunkt nånstans. Testat rucka på mätarhuset eller rycka oljetryckskontakten och se om det blir något skillnad?

Smurfen40
11 februari 2018 · 689 Inlägg

Kan ev vara startkontakten också som börjar spöka.
Men kolla kontakterna i mätarhuset som Bwonka säger

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
zzr94092
12 februari 2018 · 4 390 Inlägg

Kolla även elcentralen ovanpå batteriet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang