Något drar ström från batteriet:( troode jag hittat felet med icke!!

DaNo
12 januari 2007 · 40 Inlägg

som  sagt något drar ström från batteriet, men vetifan vad:S,laddade upp batteriet helt   för ungefär 4dagar sedan, mäte batteriet för 2dar sen, då va de12.5V i det, nu har bilen stått 2 dagar och när jag gick  ut för att mäta spänningen nu så var det bara 9.65V i det, jag trodde det va lampan i askoppen som var felet, men icke,..  Nån som har tips på vad det kan vara som drar u batteriet? kan de vara jordkablar lr dylikt?

Ps: batteriet är helt nytt.

tacksam för hjälp, jobbit o ha det såhärsad


mvh/ Danne

Senast redigerat av DaNo (12 januari 2007)

Xuri One Man Clan
12 januari 2007 · 4 287 Inlägg

stängt alla dörrar  och stängt av tändningen och väntat i typ 10 min efter att du dragit av tändningen   och sedan   mäter du över alla säkringar vad det är som drar  ...när du väl vet över vilken säkring de är så vet man ju ungefär vilka komponenter som sitter på den säkringen ...styrenheter och det drar ju ström men dom "somnar" efter några minuter och drar då väldigt lite  ...kan ju kolla alla lampor i bagaget osv ..annars finns de nog inget bättre tips //Mvh Jens

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Drönirettab
12 januari 2007 · 21 761 Inlägg

DaNo skrev:
som  sagt något drar ström från batteriet, men vetifan vad:S,laddade upp batteriet helt   för ungefär 4dagar sedan, mäte batteriet för 2dar sen, då va de12.5V i det, nu har bilen stått 2 dagar och när jag gick  ut för att mäta spänningen nu så var det bara 9.65V i det, jag trodde det va lampan i askoppen som var felet, men icke,..  Nån som har tips på vad det kan vara som drar u batteriet? kan de vara jordkablar lr dylikt?

Ps: batteriet är helt nytt.

tacksam för hjälp, jobbit o ha det såhärsad


mvh/ Danne

I förra tråden så var det även tal om ifall generatorn fungerade, det kan ju även vara så att någon diod inuti generatorn har gått sönder och då tjuvdrar det ganska mycket ström från batteriet.

När du mätte ifall det drog tjuvström, exakt hur mätte du då?
Kopplade du in multimetern mellan plus på batteripolen och pluskabelskon?

DaNo
13 januari 2007 · 40 Inlägg

Den lampan som sitter under ratten, nere vid pedalerna (de som tänds o släcks när  man öppnar dörrarna), den slutade släcka sig för ett tag sen, så jag kopplade bara ur lampan, sen idag när jag o en polare  mäte över alla säkringarna med en testmejsel (över pluspolen o pluspolens kabelsko) så vissade det att det drog ström... dock så slocknade aldrig lampan när jag höll på att plocka säkringar:S sedan plockade jag av en efter en kabel som sitter på kabelskon(+), när jag tagit väck den stora kablen som all el e kopplad till i princip, så slocknade lampan,..  JAHA, då blev ju allt roligare ju (INTE),, eftersom lampan inte slocknade när vi plockade säkring efter säkring.. menmen, tänkte på lampan vid pedalerna, men vafan, den kan ju inte dra ström om det inet sitter nån förbrukare tänkte jag, så vi började leta efter kabelbrott, men hittade inget, jaja,  testa väl o se ifall det e den lampan då, kopplade på den och den lös när dörren va stäng, och det vissade även att det drog ström, slet väck lampan, och det drog fortfarande stöm,satte pålampan igen och höll på att stänga dörren till den slocknade, Och då slocknade lampan på testmejslen, så vad jag konstaterat så e det den lampan, MÅSTE det va, märkligt att det ligger spänning där när lampan e urkopplad, måste vara jordfel, tror det e brytaren i dörrlåset där vid, ska fixa det imon e det tänkt, värsta fall får man väl hålla på o stänga dörren tills den släcks;)


ps: sitter inga lampor i bagaget!

Generatorn e det inge fel på, laddar perfekt, 13.95V:D

MVH// Danne

Senast redigerat av DaNo (13 januari 2007)

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
13 januari 2007 · 365 Inlägg

DaNo skrev:
, sen idag när jag o en polare  mäte över alla säkringarna med en testmejsel (över pluspolen o pluspolens kabelsko) så vissade det att det drog ström...

Det går ju inte riktigt mäta ampere med en testmejsel, men vad jag förstod så har ni kopplat bort batteriets pluspol och placerat testmejseln mellan polen och kabelskon. Så långt är det rätt. Vad som händer när du andvänder en testmejsel är att lampan börjar lysa när du har öppenkrets dvs det indikerar igentligen inte om bilen "drar" ström.

Med en multimeter kan du mäta strömen och dess storlek vilket gör att du får ett exaktare värde att gå på. Toleransen ligger nånstans mellan 0,02-0,05 A om jag inte minns fel.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Drönirettab
13 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Om man utgår ifrån ett 60Ah batteri och att det tog 2 dygn att ladda ur det från 12,5V till 9,65V så borde det betyda att någonting drar runt 1,5A eller däromkring, det ska vara fullt mätbart i så fall.

Andra alternativet är att batteriet(även fast det är nytt)är dåligt. Det tar man enkelt reda på med en syramätare, under förutsättning att det går att plocka bort cellpropparna förstås.

DaNo
13 januari 2007 · 40 Inlägg

Batteriet e underhållsfritt, så de finns inga korkar på det;)

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
13 januari 2007 · 365 Inlägg

DaNo skrev:
Batteriet e underhållsfritt, så de finns inga korkar på det;)

Kolla hur mycket det sviktar när du startar bilen, går det under 11V är det inte helt ok. Hellst ska det inte svikta mycket alls, håller den stabilt runt 12V är det ok.
Det förutsätter dock att batteriet är laddat!

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang