Automat eller Manuell låda?

HBacklund
18 februari 2018 · 15 Inlägg

Växellåda eller automat, vad föredrar ni och varför?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 februari 2018 · 13 983 Inlägg

HBacklund skrev:
Växellåda eller automat, vad föredrar ni och varför?

Automat alla dagar i veckan, alla veckor om året o.s.v. Varför sitta och rycka i den där jävla spaken hela tiden. Sen så är det jävligt skönt att slippa den där pedalen som brukar sitta längst till vänster.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
CC72
18 februari 2018 · 1 661 Inlägg

Nöjesbilen = manuell eller möjlighet att växla.

Vardagsbilen = automat.

Sukkan
18 februari 2018 · 451 Inlägg

Vettemannen skrev:

HBacklund skrev:
Växellåda eller automat, vad föredrar ni och varför?

Automat alla dagar i veckan, alla veckor om året o.s.v. Varför sitta och rycka i den där jävla spaken hela tiden. Sen så är det jävligt skönt att slippa den där pedalen som brukar sitta längst till vänster.

/Benny

Så sant, kunde inte sagt det bättre själv 😀

Low
18 februari 2018 · 3 295 Inlägg

Automat.... Annars kan man göra ett hål i golvet o köra flinta.

Bengan__
18 februari 2018 · 14 Inlägg

automat såklart

Muttley
18 februari 2018 ·

Automat.  Manuell är så jävla tråkigt.

Cuefa Ain't no place like home...
18 februari 2018 · 4 628 Inlägg

Beror helt på bil skulle jag säga. Min V8 o svågerns Camaro var sjukt roliga just för att de var manuella. Golfen jag har nu har ju sportchassi o väldigt kort styrväxel o e också riktigt skoj framförallt nu på vintern.
Om 2 veckor hämtar jag ut en ny Octavia. Den kommer rulla på ballongdäck och är dessutom beställd med offroad-chassi. Den blir automat. För hur mycket jag än anstränger mig kommer den aldrig bli sportig o då kan den gärna få växla själv.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
18 februari 2018 · 5 657 Inlägg

Hej!
Automat!

Evildan
18 februari 2018 ·

HBacklund skrev:
Växellåda eller automat, vad föredrar ni och varför?

Jag saknar växellåda i min bil så jag köper frågeställningen rakt av.
Jag föredrar den PSD (PowerSplitDevice) som återfinns i min bil.
Den sköter sig själv framåt efter att växelväljaren förts mot kulissens läge "D" för framåtfärd eller läge "R" för bakåtfärd.
"Svårare än så äre inte" (Tack trivago-Martin.)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Tokiga människor som köper NYA bilar!
Skulle inte ha för mig att köpa en NY  med de priser som man får ge idag..
Nä, billigt och bra räcker, för så fort man kommer utanför butiken så har värdet minskat med några 10tusen. .
Bortslängda pengar för något som snabbt blir begagnat..
Hur tänker folk egentligen?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
-Akerfeldt-
18 februari 2018 · 2 638 Inlägg

Helt klart automat, speciellt med dagens moderna automatlådor och i synnerhet dubbelkopplingslådor är såpass bra och snabba att det inte finns någon anledning att välja manuell smile

Det är bara vid valet mellan steglös automat vs manuell som jag hade valt en manuell. Inte för att dem steglösa är dåliga på något sätt, bara tråkiga och dess karaktär passar inte mig.

caromania Forummoderator
18 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Osynkat manuellt passar bra ibland. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Xebers76
18 februari 2018 · 2 246 Inlägg

Gillar mest manuell. Men är det så enkelt?

Kör till vardags en Civic med rad4 och 89 hästar, ganska kul bil att köra. Enkelmassesvänghjul och exakta växellägen, den hade verkligen varit inspirationslös som en automat!

Sen har man ju Capricen, den hade ju bara varit konstig som manuell.

Allt har sina fördelar och nackdelar. Ska man äta en biltemakörv samtidigt som man kör så är ju automat bäst alla dagar i veckan. Men vill man busa lite så föredrar jag absolut manuell då det involverar mig mer i körningen.

Vid bogsering så klår inget en turbin-automat. Vet nog alla som bogserat tongue

Evildan
18 februari 2018 ·

insatsen skrev:
Tokiga människor som köper NYA bilar!
Skulle inte ha för mig att köpa en NY  med de priser som man får ge idag..
Nä, billigt och bra räcker, för så fort man kommer utanför butiken så har värdet minskat med några 10tusen. .
Bortslängda pengar för något som snabbt blir begagnat..
Hur tänker folk egentligen?

Jag tror du missade ämnet.

Evildan
18 februari 2018 ·

Xebers76 skrev:
Gillar mest manuell. Men är det så enkelt?

Kör till vardags en Civic med rad4 och 89 hästar, ganska kul bil att köra. Enkelmassesvänghjul och exakta växellägen, den hade verkligen varit inspirationslös som en automat!

Sen har man ju Capricen, den hade ju bara varit konstig som manuell.

Allt har sina fördelar och nackdelar. Ska man äta en biltemakörv samtidigt som man kör så är ju automat bäst alla dagar i veckan. Men vill man busa lite så föredrar jag absolut manuell då det involverar mig mer i körningen.

Vid bogsering så klår inget en turbin-automat. Vet nog alla som bogserat tongue

Provat att bogserat efter en PSD-kraftöverföring? Den är faktiskt ännu mjukare i gången då den aldrig byter växel. big_smile

caromania Forummoderator
18 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Xebers76 skrev:
Gillar mest manuell. Men är det så enkelt?

Kör till vardags en Civic med rad4 och 89 hästar, ganska kul bil att köra. Enkelmassesvänghjul och exakta växellägen, den hade verkligen varit inspirationslös som en automat!

Sen har man ju Capricen, den hade ju bara varit konstig som manuell.

Allt har sina fördelar och nackdelar. Ska man äta en biltemakörv samtidigt som man kör så är ju automat bäst alla dagar i veckan. Men vill man busa lite så föredrar jag absolut manuell då det involverar mig mer i körningen.

Vid bogsering så klår inget en turbin-automat. Vet nog alla som bogserat tongue

Provat att bogserat efter en PSD-kraftöverföring? Den är faktiskt ännu mjukare i gången då den aldrig byter växel. big_smile

PSD motverkar alltså PTSD? Borde vara obligatoriskt på VAG-bilar med andra ord.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
18 februari 2018 ·

insatsen skrev:
Tokiga människor som köper NYA bilar!
Skulle inte ha för mig att köpa en NY  med de priser som man får ge idag..
Nä, billigt och bra räcker, för så fort man kommer utanför butiken så har värdet minskat med några 10tusen. .
Bortslängda pengar för något som snabbt blir begagnat..
Hur tänker folk egentligen?

Vem ger dig rätten att kalla människor för tokiga?   Är det inte bättre du håller dig till ämnet som inte handlar något överhuvudtaget om nybilsköp eller pengar.

Evildan
18 februari 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

Xebers76 skrev:
Gillar mest manuell. Men är det så enkelt?

Kör till vardags en Civic med rad4 och 89 hästar, ganska kul bil att köra. Enkelmassesvänghjul och exakta växellägen, den hade verkligen varit inspirationslös som en automat!

Sen har man ju Capricen, den hade ju bara varit konstig som manuell.

Allt har sina fördelar och nackdelar. Ska man äta en biltemakörv samtidigt som man kör så är ju automat bäst alla dagar i veckan. Men vill man busa lite så föredrar jag absolut manuell då det involverar mig mer i körningen.

Vid bogsering så klår inget en turbin-automat. Vet nog alla som bogserat tongue

Provat att bogserat efter en PSD-kraftöverföring? Den är faktiskt ännu mjukare i gången då den aldrig byter växel. big_smile

PSD motverkar alltså PTSD? Borde vara obligatoriskt på VAG-bilar med andra ord.

https://naotw-pd.s3.amazonaws.com/styles/aotw_detail_ir/s3/images/Eos_psychiatrist.jpg?itok=Bu02fDUB
Enligt företagets egna reklam har produkterna börjat med terapi, alltid en början.

xXSammy
18 februari 2018 · 6 566 Inlägg

Manuell för driftsäkerheten, sen finns det skräp lådor som typ GM M32 (5-6ans lagring i plast) och Volvo M56 (Har bytt två för sprucket diff hus)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang