Vart påkörd och motparten ljuger.

Joakim-S Hobby Fotograf
23 februari 2018 · 650 Inlägg

Hej, är just nu jävligt förbannad och behöver skriva av mig lite och kolla om det är bara jag som ser på saken fel eller om jag har rätt.

Den 12 januari vart jag påkörd när jag satt i bilen i en bilkö. Det var 2 filigt och jag ligger i högerfilen. Det vänstra körfältet går ihop och in i mitt körfält ca: 10 meter längre fram. Motparten ligger i vänsterfilen och blinkar för att svänga in i min fil. Jag står vid tillfället still och motparten svänger in i min bil, vet ej om han inte såg mig eller så men krocken är ett faktum.

Vi kör åt sidan och byter uppgifter.
Nu idag blir jag uppringd av mitt försäkringsbolag som säger att motparten har lämnat motstridiga uppgifter som säger att jag körde in i honom när jag bytte körfält till hans körfält och att det innebär ord mot ord. Jag får alltså betala 7500kr i självrisk om jag vill ha min skada lagad..

Får det gå till såhär.. eller är jag arg i onödan?

Mvh Joakim Sundh

MG e-HS (2021)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2018 · 13 644 Inlägg

Mitt tips är att påvisa att hans körfält gick in i ditt körfält och att det då skulle vara totalt orimligt för dig att byta fil   till en som endå går in i din fil     gärna med bilder från platsen tex satellit bilder från Google eller hitta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Meaganeowner
23 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Så han menar att du skulle lägga dig i vänsterfilen, fast den så att säga går i hop till en fil.
Av vilken anledning skulle du göra så?
Verkar högst orimligt.

Snarare har väl den andre föraren för sent insett att den tvåfiliga vägen under omkörning blir enfilig.
Finns väl ingen annan anledning än just omkörning i detta fall att ligga i vänsterfilen. Knappast någon avfart till vänster i o m  att vägen blir enfilig.

Bör väl även ge en del om man studerar skadorna på bilarna.

Jag skulle direkt begära rättshjälp och vända mig till jurist/advokat.


Själv mötte jag en sladdande bil som på returen träffade min bakom vänster framhjul med sin bakre kofångare.
Hade f ö ett vittne i egna bilen.
Mitt försäkringsbolag menade när de fick se bilder på skadorna att jag ev hade backat in i den andra bilen och sväng in i den andre bilen i typ 60 km/h. Man menade dessutom att den andre bilen framförts med låg fart frammåt, för att detta skulle vara möjligt, trots att motparten uppgett ca 70 km/h.

Rena stunttricket a la Bond, vilket jag senare skrev i min överklagan.

Gjorde egna skisser på alternativa förlopp och skickade till båda bolagen och kontaktade konsumentprogrammet PLUS, vilket jag också meddelade försäkringsbolagen. Fallet skulle tas upp.

Bad även bolagen inkomma med skisser och annat om deras påståenden om hur olyckan enligt dem skulle kunnat skett. Och även en bedömning om trovärdigheten i detta.

Strax fick jag allt ersatt. Reportaget i Plus drog tillbaks.  Reparation av bilen, stilleståndsersättning o s v.

Så stå på dig!

Senast redigerat av Meaganeowner (23 februari 2018)

Evildan
23 februari 2018 ·

Ni skrev ingen skadeanmälan på plats med händelseförlopp osv?

Men som det skrivs ovan är det på plats med bilder och Google Maps.

Du tog inga bilder när bilarna stod ihopsmällda? Det räddade mig i mars -17, då ett pucko körde rätt in i sidan i den bil jag körde igenom en enfilig cirkulationsplats, då föraren av den andra bilen menade på att jag trängt mig in mellan honom och rondellen för att sedan stöta ihop.
På bilden syns tydligt att han körde in i mig när jag nästan passerat hela rondellen.
Nåväl nog om det.

Inga personskador så det finns en polisrapport att stödja dig på?
Inga vittnen?

Jävligt surt hur som helst.

spillolja
23 februari 2018 · 4 009 Inlägg

Detta handlar om en tvist under ett halvt basbelopp, det man har rätt till om man vinner målet är 1 timmes juridisk rådgivning  ca 1699:-  vilket innebär att man får ha handlingarna färdiga för att nyttja denna timme så effektivt möjligt, bilder på platsen samt fordon, varje part står för sina egna ombudskostnader om ombud önskas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
23 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Det är väl som så att den som byter fil inte utan att säkerställa sig att den omkörde uppfattat situationen, ens får påbörja filbyte. Detta har tydligen motparten missat.

Lärde mig i körskolan att man inte bara kan slänga ut blinkersen och byta körfält.
Du stod stilla. Vad mer skulle du kunnat gjort? Backat?
Finns inget som säger att någon får tvinga sig in framför eller på någon annan.

En första kontakt med försäkringsbolaget med en förfrågan om de inte misstolkat den uppkomna situationen?
Att det inte alls var du som skulle utföra filbyte.

Parkerade bussar får numer inom 50-område eller lägre, bara slänga ut blinkersen och dra rätt ut i körbanan, framför annan trafikant.

Har ni samma försäkringsbolag?

Senast redigerat av Meaganeowner (23 februari 2018)

Evildan
23 februari 2018 ·

Eftersom du blev påkörd borde påkörarens skador vara i fronten och dina i sidan?
Eller trängde den andra sig in framför och skrapade sin sida mot din front?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2018 · 13 644 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Parkerade bussar får numer inom 50-område eller lägre, bara slänga ut blinkersen och dra rätt ut i körbanan, framför annan trafikant.

så enkelt är det inte... Man ska i god tid blinka och låta bilisterna ha en chans att sakta ner...     Vi hade uppe det där när jag gick en bussförarutbildning. Var även på ykb hos nobina då sa dom att man inte får svänga rakt ut och att dom ska vara riktigt försiktiga när dom kör ut från hållplatserna. Kör själv inte linjetrafik utan mest beställning och skola och jag skulle aldrig åka ut utan att det är fritt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Meaganeowner
23 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Jag lärde mig en gång i tiden att blinkers får man inte slänga ut, när man står parkerad om inte kusten är fri bakåt.
Detta för att inte skapa oro och missuppfattningar.


Detta gäller då tydligen inte de bussar som trafikerar Karlstad, Skoghall och Hammarö.

Där drar man på i god tid, för att sen tvinga sig ut i vägen.
Har bromsat många gånger i rädsla, i omedelbar närhet av stillastående bussar.

Nonchalant kan man tycka!


För att återknyta till TS. Var månne motparten yrkeschaffis?

Senast redigerat av Meaganeowner (23 februari 2018)

Brådhis * Voff voff *
23 februari 2018 · 10 203 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jag lärde mig en gång i tiden att blinkers får man inte slänga ut, när man står parkerad om inte kusten är fri bakåt.
Detta för att inte skapa oro och missuppfattningar.


Detta gäller då tydligen inte de bussar som trafikerar Karlstad, Skoghall och Hammarö.

Där drar man på i god tid, för att sen tvinga sig ut i vägen.
Har bromsat många gånger i rädsla, i omedelbar närhet av stillastående bussar.

Nonchalant kan man tycka!


För att återknyta till TS. Var månne motparten yrkeschaffis?

45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P45S1

Inget nytt under solen, detta gällde redan när jag tog körkort på 90-talet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
23 februari 2018 · 4 009 Inlägg

Säger bara en sak  Bilkamera !

Stösta jobbet är att fixa med stömförsörjningen:
https://www.ebay.com/itm/381699357251

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Malte74
23 februari 2018 · 24 Inlägg

Problemet här är nog inte hur lagen ser ut när man ska gå in i högerfil vid skifte till enfiligt..utan hur man bevisar att olyckan hände på den plats där den hände om motparten har en annan historia och ingenting finns dokumenterat..

torsen
23 februari 2018 · 7 189 Inlägg

Instämmer med spillolja.
Bilkamera löser i de flesta fallen skuldfrågan.
Försäkringsbolagen verkar sträva efter att fälla båda inblandade, oavsett skuldfrågan, för att härigenom pressa ut självrisk från båda.

För 3 år sedan blev jag påkörd i höger sida i en cirkulationsplats av ett fruntimmer som inte lämnade företräde.
Anropade naturligtvis polis, eftersom fruntimret körde vidare.
Efter bortåt 5 km fick jag stopp på fruntimret.
Trots buckla och färgskrap på båda bilarna så avskrevs ärendet - smitningen togs inte upp.

Överklagade i två instanser utan framgång.

Skaffade då bilkamera - trots att det då ännu inte var tillåtet.

Hoppas det hjälper nästa gång/incident, då polisens bilder på skadorna enligt "utredaren" inte räckte till som bevismaterial till min fördel.

Rådgjorde med advokat, som rådde mig att inte stämma utredaren för grovt tjänstefel, eftersom man alltid förlorar mot "ordningsmakten". Det är s a s inbyggt i rättssystemet.

Joakim-S Hobby Fotograf
23 februari 2018 · 650 Inlägg

Evildan skrev:
Ni skrev ingen skadeanmälan på plats med händelseförlopp osv?

Men som det skrivs ovan är det på plats med bilder och Google Maps.

Du tog inga bilder när bilarna stod ihopsmällda? Det räddade mig i mars -17, då ett pucko körde rätt in i sidan i den bil jag körde igenom en enfilig cirkulationsplats, då föraren av den andra bilen menade på att jag trängt mig in mellan honom och rondellen för att sedan stöta ihop.
På bilden syns tydligt att han körde in i mig när jag nästan passerat hela rondellen.
Nåväl nog om det.

Inga personskador så det finns en polisrapport att stödja dig på?
Inga vittnen?

Jävligt surt hur som helst.

Tyvärr skrevs ingen skadeanmälan på plats få varken jag eller han hade en i bilen.

Får försöka vända mig till jurist eller liknande. Ska ringa till försäkringsbolaget på måndag igen och försöka prata med dom och be dom kolla på Google Maps eller nått.

Tyvärr var jag även själv i bilen och inga vittnen eller personskador..

MG e-HS (2021)
Evildan
24 februari 2018 ·

ProXem skrev:

Evildan skrev:
Ni skrev ingen skadeanmälan på plats med händelseförlopp osv?

Men som det skrivs ovan är det på plats med bilder och Google Maps.

Du tog inga bilder när bilarna stod ihopsmällda? Det räddade mig i mars -17, då ett pucko körde rätt in i sidan i den bil jag körde igenom en enfilig cirkulationsplats, då föraren av den andra bilen menade på att jag trängt mig in mellan honom och rondellen för att sedan stöta ihop.
På bilden syns tydligt att han körde in i mig när jag nästan passerat hela rondellen.
Nåväl nog om det.

Inga personskador så det finns en polisrapport att stödja dig på?
Inga vittnen?

Jävligt surt hur som helst.

Tyvärr skrevs ingen skadeanmälan på plats få varken jag eller han hade en i bilen.

Får försöka vända mig till jurist eller liknande. Ska ringa till försäkringsbolaget på måndag igen och försöka prata med dom och be dom kolla på Google Maps eller nått.

Tyvärr var jag även själv i bilen och inga vittnen eller personskador..

Typiskt.
Prata med din skadehandläggare och förklara hur det ser ut på platsen. Åker du förbi kan du plåta hur det ser ut för att bekräfta filernas ihopgående som bekräftelse på hur onödigt ett filbyte för dig skulle vara.

granadadr
24 februari 2018 · 7 261 Inlägg

ProXem skrev:
Hej, är just nu jävligt förbannad och behöver skriva av mig lite och kolla om det är bara jag som ser på saken fel eller om jag har rätt.

Den 12 januari vart jag påkörd när jag satt i bilen i en bilkö. Det var 2 filigt och jag ligger i högerfilen. Det vänstra körfältet går ihop och in i mitt körfält ca: 10 meter längre fram. Motparten ligger i vänsterfilen och blinkar för att svänga in i min fil. Jag står vid tillfället still och motparten svänger in i min bil, vet ej om han inte såg mig eller så men krocken är ett faktum.

Vi kör åt sidan och byter uppgifter.
Nu idag blir jag uppringd av mitt försäkringsbolag som säger att motparten har lämnat motstridiga uppgifter som säger att jag körde in i honom när jag bytte körfält till hans körfält och att det innebär ord mot ord. Jag får alltså betala 7500kr i självrisk om jag vill ha min skada lagad..

Får det gå till såhär.. eller är jag arg i onödan?

Mvh Joakim Sundh

daschcam is your friend ,, wink har en sådan sedan ett år,, då kan det aldrig uppstå sådana här problem smile kameran ljuger aldrig, utom på avståndet pga vidvinkel

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Djo
24 februari 2018 · 10 157 Inlägg

Därför man ska ringa polisen på en gång inte ens flytta bilarna så får dom bedöma det hela. Tyvärr ser verkligheten ut så.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
granadadr
24 februari 2018 · 7 261 Inlägg

Djo skrev:
Därför man ska ringa polisen på en gång inte ens flytta bilarna så får dom bedöma det hela. Tyvärr ser verkligheten ut så.

mm man ska ALDRIG lita på personer,, krockade en gång då jag låg i vä fil å körde om en bilkö bakom en lastmaskin, 2 biler körde om den första före mig, den andra tog jag i, å först åå det var hans fel osv,, sen dagen efter började han tjafsa osv,, tog ca 1 mån innan han ÄNTLIGEN lämnade in anmälan,, fb tog ca 2 timmar å ringde å sa att det var bara å lämna in,, hans fel då han bytte fil,,  detta var ej min bil,, för hade det varit det hade jag hälsat på å varit MKT arg,, som sagt kamera är bra smile  har filmat mkt redan med den wink å sparat idioter wink å nära krockar

Djo
24 februari 2018 · 10 157 Inlägg

granadadr skrev:

Djo skrev:
Därför man ska ringa polisen på en gång inte ens flytta bilarna så får dom bedöma det hela. Tyvärr ser verkligheten ut så.

mm man ska ALDRIG lita på personer,, krockade en gång då jag låg i vä fil å körde om en bilkö bakom en lastmaskin, 2 biler körde om den första före mig, den andra tog jag i, å först åå det var hans fel osv,, sen dagen efter började han tjafsa osv,, tog ca 1 mån innan han ÄNTLIGEN lämnade in anmälan,, fb tog ca 2 timmar å ringde å sa att det var bara å lämna in,, hans fel då han bytte fil,,  detta var ej min bil,, för hade det varit det hade jag hälsat på å varit MKT arg,, som sagt kamera är bra smile  har filmat mkt redan med den wink å sparat idioter wink å nära krockar

Tragiskt men sant och ja kamera skulle man fan ha skaffat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
24 februari 2018 ·

Djo skrev:
Därför man ska ringa polisen på en gång inte ens flytta bilarna så får dom bedöma det hela. Tyvärr ser verkligheten ut så.

Polisen kommer om det är personskador eller en hotfull situation, inte för att "du vill det" för att bekräfta ett försäkringsärende, så ser verkligheten ut.

Fota allt är mitt råd, hur bilarna står, körkort, tydliga bilder på registreringsnummer, skyltar, anvisningar osv.
Polisen skrev exempelvis fel registreringsnummer på den bil jag körde när jag blev påkörd i Mars-17 och försäkringsbolaget började såklart knorra, bilderna löste enkelt det problemet bland annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang