2965
Sök

Led bromsljus för att få bort närliggande fordon

105 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
Hej,

Är det fler som tycker trafiken blivit hetsigare? Idag tex och andra dagar med så ligger det bilar med bara några meters avstånd på 40 sträcka trots att inga bilar finns bakom dem. . Folk kör i 150 på 110 sträcka i full snöstorm, för att de har en Quattro eller Xc70. Falsk trygghet i modern  bil?

Kan det vara så att bilarna blivit så tysta och bekväma då folk har ingen respekt för farten?

Jag funderar på att byta ut lampan i mina bromsljus i min Sportage till leds som lyser som 60w. När man bromsar så kanske de lär sig att hålla avstånd?

Ha en bra kväll!

MVH
D
Senast redigerat av Caprice77 (27 februari 2018)

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
28 februari 2018
Kör mycket landsväg och det är gott om bilar (framför allt gamla 740s av någon anledning) som har extraljus på taket. Som regel 4 framåt och 2 bakåt, med egen strömbrytare.
Gissningsvis av samma anledning som Du nämner. Funderar själv på något liknande fast monterat under bakre stötfångaren.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

105 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Cuefa skrev:
Kör mycket landsväg och det är gott om bilar (framför allt gamla 740s av någon anledning) som har extraljus på taket. Som regel 4 framåt och 2 bakåt, med egen strömbrytare.
Gissningsvis av samma anledning som Du nämner. Funderar själv på något liknande fast monterat under bakre stötfångaren.

Jag tror att det kan ge en viss effekt.  Jsg köpte nämligen ett par cob leds till främre blinkers till min caprice.  De drar 20w men har 60w effekt. Det går inte titta på dem alls, så starka är de. Så om man sätter så starka så borde det ge effekt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
Lösningen att hantera idioter är alltså att vara en idiot själv? Var bor ni? Bara så jag slipper möta er när jag själv är ute och kör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

105 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Ska du ta hand om mej eller barnen när de hamnar i rullstol för att man blev påkörd bakifrån?  Tråden handlar inte dina åsikter om vad som är korrekt. Det finns ingen lag som säger hur starka bromsljus man får ha. Tills dess gör var och en som de vill. Dessutom, åk inte så nära om du störs av starka bromsljus. Håll avstånd.!

1 661 Inlägg
28 februari 2018
Fixa extra bromsljus som blinkar precis som vissa bilar har som standard om du bromsar extra hårt eller länge, vet inte riktigt hur det fungerar.
Senast redigerat av CC72 (28 februari 2018)

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
Caprice77 skrev:
Ska du ta hand om mej eller barnen när de hamnar i rullstol för att man blev påkörd bakifrån?  Tråden handlar inte dina åsikter om vad som är korrekt. Det finns ingen lag som säger hur starka bromsljus man får ha. Tills dess gör var och en som de vill. Dessutom, åk inte så nära om du störs av starka bromsljus. Håll avstånd.!

Ska du ta hand om familjen som hamnade i rullstol pga att de blev bländade av en idiot vars syfte var att hämnas någon han/hon stötte på tidigare i livet och som han/hon inte kan släppa greppet om?

Mig behöver du inte oroa dig för. Jag håller avstånd. Vore det inte klokare, apropå det bakomliggande syftet till tråden, att sprida budskapet ”håll avstånd” snarare än att komma på metoder att straffa människor med eventuell katastrof som följd, som gör fel? Då kan du ju lika gärna beväpna dig och skjuta, eller sonika preja de förare som du anser gjort något som gör att de förtjänar ett omedelbart straff genom din polis-/domare-/bödelstatus?

4 263 Inlägg
28 februari 2018
Caprice77 skrev:

Montera extra led backljus istället. Som startar både när du lägger i backen och på en knapp.

Jag hade 52" 500W (kina W men ändå) som backljus/arbetsbelysning kopplad på detta sättet.

Fungerade utmärkt när folk inte höll avstånd fastän man hade trafik framför och inte fanns någon chans att köra om.

Backljusen har ju dessutom finessen att du själv har nytta av dem när du backar.

Ditt bromsljus och blinkers låter jävligt störande, och vad händer när du står vid ett trafikljus eller kökörning.
Skall bakomvarande bilister behöva bli blinda då?

Detta får du tänka om för det är inte alltid man kan hålla avstånd så man inte störs av starka bromsljus.

105 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Exakt, det ska vara störande. Så länge lagen inte begränsar effekten på bromsljus så gör man ju som man vill så är det. De ska vara röda, och 2 st. Så jsg tror vi får lägga ner diskussionen med att det är fel att ha  starka bromsljus. Poängen är dessutom att skydda mej själv, sen struntar jag faktiskt om andra får åka med solglasögon 😎.

105 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Caprice77 skrev:
Exakt, det ska vara störande. Så länge lagen inte begränsar effekten på bromsljus så gör man ju som man vill så är det. De ska vara röda, och 2 st. Så jsg tror vi får lägga ner diskussionen med att det är fel att ha  starka bromsljus. Poängen är dessutom att skydda mej själv, sen struntar jag faktiskt om andra får åka med solglasögon 😎.

Ska ni gnälla att jag tagit bort all avgasrening på min Cheva från 77 oxå? Det luktar as när jag är ute och kör och man blir mer eller mindre förgiftad om man står bredvid vid ett rödljus. Men lika förbannat så går bilen igenom besiktningen och blir godkänd med högsta tillåtna co värde.
Senast redigerat av Caprice77 (28 februari 2018)

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
Caprice77 skrev:
Caprice77 skrev:

Ska ni gnälla att jag tagit bort all avgasrening på min Cheva från 77 oxå? Det luktar as när jag är ute och kör och man blir mer eller mindre förgiftad om man står bredvid vid ett rödljus. Men lika förbannat så går bilen igenom besiktningen och blir godkänd.

Du verkar arg?

Hur tänker du kring körning i tätort med dina starka bromsljus? Du tror inte att det kan vara en trafikfara?

105 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Så länge man håller sig inom lagens ramar är allt tillåtet.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
Caprice77 skrev:

Nej så enkelt är det nog faktiskt inte. Minns du debatten kring killarna som hade monterat en stor blank plåt fram på sina lastbilar? De fick ta bort den.

Sluta bete dig som ett barn. Visst är det irriterande med folk som inte håller avstånd och kör vårdslöst i exempelvis rådande väderlek, men att bete sig lika illa eller till och med sämre och straffa alla i sin omgivning hjälper faktiskt inte.

4 263 Inlägg
28 februari 2018
Caprice77 skrev:

Jag fattar inte, din inställning verkar vara att du vill bråka och jävlas så mycket som bara möjligt med dina medtrafikanter.

Om jag hamnar bakom dig och ditt 60w bromsljus vid körning i tätort eller liknande så kan du räkna med 2 saker.

Sålänge jag ligger bakom dig och ditt bromsljus så kommer jag ha mina 3st 75w xenonljus samt min ledramp  lysande in i din bil.  När jag sedan har kört om dig kommer du få sitta och njuta av mitt 500w backljus i ansiktet. Då kan du blinka hur mycket du vill med dina blinkers och helljus.

Du är inte den enda som har kraftigare lampor än original på bilen.

Hoppas du har bra solglasögon.

Varför inte bara göra som jag sa istället. Montera backljus så slipper du störa "oskyldiga" trafikanter och du har nytta av det själv.

4 263 Inlägg
28 februari 2018
caromania skrev:
Caprice77 skrev:

Nej så enkelt är det nog faktiskt inte. Minns du debatten kring killarna som hade monterat en stor blank plåt fram på sina lastbilar? De fick ta bort den.

Sluta bete dig som ett barn. Visst är det irriterande med folk som inte håller avstånd och kör vårdslöst i exempelvis rådande väderlek, men att bete sig lika illa eller till och med sämre och straffa alla i sin omgivning hjälper faktiskt inte.

Berätta gärna mer om denna plåten, detta har jag missat helt:)

105 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Vad jag hörde sist så är det polisen som ska se till så medborgare följer lagen smile lol

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
zemet skrev:
caromania skrev:
Caprice77 skrev:

Berätta gärna mer om denna plåten, detta har jag missat helt:)

Det var i samband med någon lastbilsträff om jag minns rätt, några hade pimpat sina bilar med gigantiska polerade plåtar som blev som en stor brännspegel om man mötte dem fel. Skrevs en del i pressen och det blev även en tråd här på garaget om det. Mer än så kan jag inte bidra med.

4 263 Inlägg
28 februari 2018
Men du tog upp en intressant sak Caprice77.
"Folk kör i 150 på 110 sträcka i full snöstorm, för att de har en Quattro eller Xc70. Falsk trygghet i modern  bil?

Kan det vara så att bilarna blivit så tysta och bekväma då folk har ingen respekt för farten?"

Det kom nyligen ut en rapport ifrån folksam angående detta. Bilar med 4wd är väldigt överrepresenterade vid olyckor där dåligt väglag råder.
https://media.folksam.se/sv/2017/05/05/ … deolyckor/

Så ja, 4wd och moderna bilar verkar ge falsk trygghet.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
Caprice77 skrev:
Vad jag hörde sist så är det polisen som ska se till så medborgare följer lagen smile lol

Precis. Och nej, du får inte ha utrustning på bilen som stör trafiken. Rotflmao.

105 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Det är bäst man plockar bort kompressorerhornet i bilen. Att ha 2 tutor plus en kompressor anläggning är farligt. Någon kan ju få hjärtattack när man tutar.

Sök