6699
Sök

KÖPRÅD! Begagnad kvalité för 50-100k

6 Inlägg
5 april 2018
Trådstartare
Hej allesammans!

Antar att det är här allt välutbildat folk vad det gäller bilar hänger så jag tänker jag ställer lite frågor till er! Kan inte speciellt mycket själv med andra ord. Har ägnat hela dagen åt att söka finna en schysst kärra med kraven att den ska vara begagnad och kosta 50-100k. Vill ha en riktigt kvalitetsbil som ska hålla utan att behöva kasta in den till verkstan stup i kvarten. Kommer väl byta igen om ca 3 år är väl ändå tanken, men en bil som är pålitlig där man vet vad man får.

Mitt eget sökande har lett mig fram till en en Lexus IS250 -07 som tickat 13k som ligger ute för 80k. Förstår det som att man bör byta kamrem om ett tag, men hur mycket kvalité får jag för pengarna egentligen? Många lovordar Lexus. Har nämligen kollat på Mercedes också som jag alltid haft lite förkärlek till, men efter att ha läst om tyskarnas verk inser man ju att det verkar finnas större risker i form av bland annat elektronikfel, men också rost på modeller fram till -06,-07(?). Deras modeller i form av E-klass och framför allt C-klass är väl ändå de som motsvarar Lexusen, men dessa finns ju endast från dessa årtalen i den prisklassen, tyvärr. Har då kollat på lite nyare modeller från Mercedes och det finns en som är lite nyare och ligger inom ramen för budget och det är ClC180 från -10 som ligger på 90k och har rullat 12k. Verkar inte finnas så mycket information om denna modellen och dess eventuella brister? Ska man tolka det som positivt eller negativt? Vad vet ni om denna? Snygg vad den, så mycket vet jag, men håller den lille jäveln mer än ut ur garaget?

Vad tror ni? Vad hade ni valt? Är jag helt ute och cyklar? Finns det något bättre alternativ osv? TACK och sköt om er!
Senast redigerat av copiaden (5 april 2018)

Of World
3 380 Inlägg
5 april 2018
Vw Passat med 1.4 TSI Dsg

Ne men du är inne på rätt spår med lexusen smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 Inlägg
5 april 2018
Trådstartare
Okej, vet du något om Mercan? Den tillverkades ju bara under två år och är väl bara en "hyffsning" av en annan modell vad jag förstått. Därav prisfallet antar jag?

Har läst en del om de där motorerna TSI som också finns i Audi (?) och det finns ju risk att kunna bli en dyr historia vad det gäller kamremarna på de små asen. Ska man inte undvika som pesten då? Just av den anledningen dumpa jag Audi i diskussionen från början. Har jag fel?
Senast redigerat av copiaden (5 april 2018)

Of World
3 380 Inlägg
5 april 2018
copiaden skrev:
Okej, vet du något om Mercan? Den tillverkades ju bara under två år och är väl bara en "hyffsning" av en annan modell vad jag förstått. Därav prisfallet antar jag?

Har läst en del om de där motorerna TSI som också finns i Audi (?) och det finns ju risk att kunna bli en dyr historia vad det gäller kamremarna på de små asen. Ska man inte undvika som pesten då? Just av den anledningen dumpa jag Audi i diskussionen från början. Har jag fel?

Du skall undvika allt som har med VAG (vw audi skoda seat mfl)  att göra.

Merca är helt okej riktig premium och bra kvalitet.

Har dock ingen erfarenhet av just den modellen.

Edit; shitstorm på G från vag folk men sanningen är den att har man en egen olje källa sprutandes på bakgården så kan man  överväga en produkt från v.a.g annars blir man ruinerad av bara oljeförbrukning..
Senast redigerat av MrMaz (5 april 2018)

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

6 Inlägg
5 april 2018
Trådstartare
MrMaz skrev:
copiaden skrev:

Du skall undvika allt som har med VAG (vw audi skoda seat mfl)  att göra.

Merca är helt okej riktig premium och bra kvalitet.

Har dock ingen erfarenhet av just den modellen.

Jaha, du skoja lite med mig. Hade gjort min läxa denna gången smile

Okej, får se om någon annan kan bidra med lite matnyttig information då!

4 261 Inlägg
5 april 2018
Du är på helt rätt spår! ge fan i tyskarna, har läst på som en galning dag o natt o värkar som att mercedes bygger bara skräp nu förtiden. Läs lite på nätet om årsmodeller 2016-2017 som har hur mke problem som helst, kedjor, motorlampor, massor me elfel, växellåds problem, kedjor som kuggar etc etc, jag tänker inför framtiden ifall ja skulle kika lite på benz eftersom dom ser coola ut speciellt me amg paket men blir riktigt avskräkt när ja ser vilka problem folk har me dom. vetefan vad det är som händer det är en epidemi där ingen tysk kan bygga bil längre. Skulle inte ta i nått av dessa ens me tång om inte ja kunde få dom med garanti/eventuellt att försäkring med maskinskadegaranti finns. Då alltså nått som inte är äldre än 2014 och har gått mindre än 10.000 mil där försäkringen täcker ifall det skiter sig. Om du kan spara lite mer pengar kan du skaffa en lexus is 300h samma som min för runt 200k. Läs på överallt så ska du se att 100% alla där ute säger att lexus håller mycket bättre än alla tyskar. Har min sen i september 17 och inget tjafs än. Peppar peppar.

Avstängd
70 Inlägg
5 april 2018
Något du kan förlita dig på TS är att folk på detta forumet kommer ta varje minsta chans att smutskasta Volkswagen och dess dotterbolag. Notera att detta är några enskilda individers åsikter och inget som måste spegla verkligheten. Om så vore fallet hade inte Volkswagen varit ett av världens största bilföretag wink

Vilken storlek är du ute efter? Audi A3 är en bra bil med hög komfort. I din prisklass bör du få en -10 i schysst skick. Åk och provkör en vet jag, kan nästan lova dig att du kommer ha svårt för att gå till en japansk bil efter det.

Of World
3 380 Inlägg
5 april 2018
AudiJ skrev:
Något du kan förlita dig på TS är att folk på detta forumet kommer ta varje minsta chans att smutskasta Volkswagen och dess dotterbolag. Notera att detta är några enskilda individers åsikter och inget som måste spegla verkligheten. Om så vore fallet hade inte Volkswagen varit ett av världens största bilföretag wink

Vilken storlek är du ute efter? Audi A3 är en bra bil med hög komfort. I din prisklass bör du få en -10 i schysst skick. Åk och provkör en vet jag, kan nästan lova dig att du kommer ha svårt för att gå till en japansk bil efter det.

Haha.. Såklart med fusk och lögner. Tro mig.. Jag jobbar med skiten varje dag.

Dessutom en bil i den prisklassen är antagligen sönder rostad så det blir pinsamt att åka runt i. Glöm garantier på rost det existerar inte.. Spec inte för kunder  i lilla Sverige, vi sväljer allt.
Senast redigerat av MrMaz (5 april 2018)

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

6 Inlägg
6 april 2018
Trådstartare
Nu försvann hela mitt meddelande, helvete vad arg jag är nu. Sammanfattar allt jag skrev...

Inte lätt att sålla bland allas åsikter. Visst, det är något man läser på internet, men ingen rök utan eld? Har kört många Audi och hade köpt en rakt ut om man inte fått nos om problemen med kamkedja och oljeförbrukningen. Det visst jag inget om när jag satt bakom ratten och för mig spelar det ingen roll hur bra den känns att köra för den håller ju inte ihop det i viket fall som helst. Lexus verkar ju leverera garanterad kvalite och jag har inte råd att kosta på en bil med så uppenbara brister när det går att undvika. Det kan hända saker med Lexus också, men då har man ju gjort rätt val för att undvika dessa missöden i den mån det går. Får se vad det blir. Just nu lutar det åt Lexus, tycker faktiskt den är läcker och inte så många som har en. Alla köper det alla andra har, viket uppenbarligen inte alltid är det bästa alternativet. Efter det jag läst förstår jag inte hur det är möjligt att folk väljer vissa märken över huvudtaget. Det måste kosta dom dyrt i slutändan, men man får skylla sig själv.

6 Inlägg
6 april 2018
Trådstartare
Presidento skrev:

Dessutom en bil i den prisklassen är antagligen sönder rostad så det blir pinsamt att åka runt i. Glöm garantier på rost det existerar inte.. Spec inte för kunder  i lilla Sverige, vi sväljer allt.

Vilken bil menar du är sönderrostad? Alla? Audi? Lexus?

Avstängd
70 Inlägg
6 april 2018
copiaden skrev:
Nu försvann hela mitt meddelande, helvete vad arg jag är nu. Sammanfattar allt jag skrev...

Inte lätt att sålla bland allas åsikter. Visst, det är något man läser på internet, men ingen rök utan eld? Har kört många Audi och hade köpt en rakt ut om man inte fått nos om problemen med kamkedja och oljeförbrukningen. Det visst jag inget om när jag satt bakom ratten och för mig spelar det ingen roll hur bra den känns att köra för den håller ju inte ihop det i viket fall som helst. Lexus verkar ju leverera garanterad kvalite och jag har inte råd att kosta på en bil med så uppenbara brister när det går att undvika. Det kan hända saker med Lexus också, men då har man ju gjort rätt val för att undvika dessa missöden i den mån det går. Får se vad det blir. Just nu lutar det åt Lexus, tycker faktiskt den är läcker och inte så många som har en. Alla köper det alla andra har, viket uppenbarligen inte alltid är det bästa alternativet. Efter det jag läst förstår jag inte hur det är möjligt att folk väljer vissa märken över huvudtaget. Det måste kosta dom dyrt i slutändan, men man får skylla sig själv.

Som jag förstått det har du alltså provkört många Audis och tyckt om bilarna, men du väljer att inte köpa en för att du läst skit om bilarna på internet?

"Lexus verkar ju leverera garanterad kvalite". Vem har sagt det? Lexus är inte i närheten av att vara lika populära som t.ex. Audi, så självklart kommer du hitta fler artiklar om Audis som gått sönder än artiklar om bilar från Lexus om strulat.Alla bilar går i sönder min vän. Du kan köpa en sprillans ny Lexus för en halvmille och den kommer börja strula inom de första veckorna medan en gammal Volvo V70 som gått 35000 mil kommer kriga på utan några större problem. Det är så det är med bilar. Det finns inget bilmärke som skapar felfria bilar.

Att Volkswagen haft och har problem med vissa av deras motorer är alldeles sant. Men det är bara att hålla dig borta från de motorerna. Välj en motor med kamrem som är välservad så behöver du inte oroa dig. Om bilen i fråga har servats med longlife, dvs att den servats efter 3000 mil så springer du därifrån.

Förstår att detta får mig att låta som en desperat försäljare på Volkswagen, men jag tycker det är löjligt att du (och andra) gör valet att välja bort en av världens största bilaktörer för att ni läst negativa artiklar om vissa av deras bilar på internet. Gör din egen bedömning.

PS, TFSI-motorerna är sådana motorer som fått kritik på detta forumet för att de dricker mycket olja och håller dåligt. Jag har själv ägt en A3 med 2.0T motorn, och har kompisar som kör Golf GTI sedan många år tillbaks. Ingen av oss har haft några problem med våra motorer, och då körs dessa bilarna som om de vore stulna. smile
Senast redigerat av AudiJ (6 april 2018)

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2018
Sluta trolla. Det är inte din plånbok. Toyota och Lexus är mer pålitliga än VW och Audi. Fakta. Punkt slut. Deras serviceverkstäder är dessutom betydligt mer kvalitetsinriktade och det är ett betydligt smidigare bilägande.

Statusmässigt är det definitivt ”ballare” att köra de tyska bilarna jämfört med Toyota men med en Lexus på gården så sker en tråkig förändring hos grannarna (som ändå inte kan något) som jag definitivt inte uppskattar, nämligen kommentarer som ”Oj har du en Lexus” eller ”Det går bra nu” eller ”Wow har du bytt jobb?”  DET är den ENDA nackdelen med att äga en Lexus.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
6 april 2018
4gr-fse som motorn i Lexus IS250 2007 heter har kamkedja och således behöver du inte bekymra dig över att gummisnodden behöver bytas.
Det är riktigt bra och komfortabla bilar med avslappnade köregenskaper men gör ändå inte bort sig när vägen svänger. Som andra tidigare nämnt och du själv läst dig till så instämmer jag i kören angående VAG och deras återkommande problem med kvalitet och inte minst etik och moral.
Överväg även en GS300 eller flaggskeppet GS450h då du kikar på Lexus med automatlåda, kvalitetskänsla är många snäpp högre och du åker galant och pålitligt. Bra ljudanläggning påstår en tondöv mod här i forumet. wink

Jag är småtorsk på märket/koncernen och åker själv Prius, för spänningen, för att sladda samt för teknologins samspel och det oomkullrunkeliga faktum att bilarna är lika pålitliga som atomuret NPL-CsF2 i Storbritannien. Driftkostnaderna är därutöver riktigt riktigt riktigt låga.
En bonus med en Prius är att du slipper grannarnas kommentarer likt ovan men du får ständigt frågor som hur långt går den innan batteriet är slut var den laddas osv osv, även 2018 21år efter att första Priusen släpptes.
Senast redigerat av Evildan (6 april 2018)

Of World
3 380 Inlägg
6 april 2018
copiaden skrev:
Presidento skrev:

Vilken bil menar du är sönderrostad? Alla? Audi? Lexus?

Vw audi osv

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Avstängd
70 Inlägg
6 april 2018
caromania skrev:
Sluta trolla. Det är inte din plånbok. Toyota och Lexus är mer pålitliga än VW och Audi. Fakta. Punkt slut. Deras serviceverkstäder är dessutom betydligt mer kvalitetsinriktade och det är ett betydligt smidigare bilägande.

Statusmässigt är det definitivt ”ballare” att köra de tyska bilarna jämfört med Toyota men med en Lexus på gården så sker en tråkig förändring hos grannarna (som ändå inte kan något) som jag definitivt inte uppskattar, nämligen kommentarer som ”Oj har du en Lexus” eller ”Det går bra nu” eller ”Wow har du bytt jobb?”  DET är den ENDA nackdelen med att äga en Lexus.

Jag håller helt med om att Toyota är pålitligare än VW. Har aldrig påstått något annat. Men att svartmåla alla VW och dess dotterbolags bilar är löjligt.

Att påstå att jag trollar för att jag har positiva erfarenheter från Volkswagen är befängt. Hade förväntat mig en betydligt mognare kommentar från en moderator.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2018
AudiJ skrev:
caromania skrev:

Jag håller helt med om att Toyota är pålitligare än VW. Har aldrig påstått något annat. Men att svartmåla alla VW och dess dotterbolags bilar är löjligt.

Att påstå att jag trollar för att jag har positiva erfarenheter från Volkswagen är befängt. Hade förväntat mig en betydligt mognare kommentar från en moderator.

Det är alltså inte att trolla att mena att dina erfarenheter av märket är värt mer än alla negativa kommentarer som finns på nätet bara för att det är på nätet? Och det är inte att trolla att du menar att statistiken är missvisande pga att Audi sålt fler bilar än Lexus? Ok. Sluta trolla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
6 april 2018
AudiJ skrev:
copiaden skrev:

Som jag förstått det har du alltså provkört många Audis och tyckt om bilarna, men du väljer att inte köpa en för att du läst skit om bilarna på internet?

"Lexus verkar ju leverera garanterad kvalite". Vem har sagt det? Lexus är inte i närheten av att vara lika populära som t.ex. Audi, så självklart kommer du hitta fler artiklar om Audis som gått sönder än artiklar om bilar från Lexus om strulat.Alla bilar går i sönder min vän. Du kan köpa en sprillans ny Lexus för en halvmille och den kommer börja strula inom de första veckorna medan en gammal Volvo V70 som gått 35000 mil kommer kriga på utan några större problem. Det är så det är med bilar. Det finns inget bilmärke som skapar felfria bilar.

Att Volkswagen haft och har problem med vissa av deras motorer är alldeles sant. Men det är bara att hålla dig borta från de motorerna. Välj en motor med kamrem som är välservad så behöver du inte oroa dig. Om bilen i fråga har servats med longlife, dvs att den servats efter 3000 mil så springer du därifrån.

Förstår att detta får mig att låta som en desperat försäljare på Volkswagen, men jag tycker det är löjligt att du (och andra) gör valet att välja bort en av världens största bilaktörer för att ni läst negativa artiklar om vissa av deras bilar på internet. Gör din egen bedömning.

PS, TFSI-motorerna är sådana motorer som fått kritik på detta forumet för att de dricker mycket olja och håller dåligt. Jag har själv ägt en A3 med 2.0T motorn, och har kompisar som kör Golf GTI sedan många år tillbaks. Ingen av oss har haft några problem med våra motorer, och då körs dessa bilarna som om de vore stulna. smile

Men du skrev i din tråd gällande inlösen följande:
"Bilen i fråga är en Audi A3 2.0T från 2006. 

Trygg Hansa värderade bilen till 53000, men efter att ha tjatat lite höjde de värderingen till 60000. Något jag fortfarande inte är nöjd med. 

Jag vill ha bilen reparerad. Det är mycket som har lagats och bytt på bilen under min ägotid. (Ca ett år)."

Det tycker inte jag låter som ett bra betyg på långa vägar.
Här är texten liksssm:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323663
Senast redigerat av Evildan (6 april 2018)

Avstängd
70 Inlägg
6 april 2018
caromania skrev:
Det är alltså inte att trolla att mena att dina erfarenheter av märket är värt mer än alla negativa kommentarer som finns på nätet bara för att det är på nätet? Och det är inte att trolla att du menar att statistiken är missvisande pga att Audi sålt fler bilar än Lexus? Ok. Sluta trolla.

https://sv.wiktionary.org/wiki/trolla Läs punkt fyra min vän. Återkom sedan.

Evildan skrev:

Trygg Hansa värderade bilen till 53000, men efter att ha tjatat lite höjde de värderingen till 60000. Något jag fortfarande inte är nöjd med. 

Jag vill ha bilen reparerad. Det är mycket som har lagats och bytt på bilen under min ägotid. (Ca ett år)."

Här är texten liksssm:

Jag är och var supernöjd med min A3:a. Det var inga motorrelaterade reperationer utan det var bland annat en trasig elhiss och slitna bromsar. Även två par uppsättningar däck då bilförsäljaren gav mig skräp till däck. Det jag kan skylla på bilen är startmotorn som la av. Men utöver det så hade jag inte mer problem med den än vad man kan förvänta sig av vilken bil som helst. Det var en schysst bil med hög komfort till ett schysst pris. Det negativa var och är att den dricker bensin som min alkoholiserade styvfarsa dricker sprit.

Of World
3 380 Inlägg
6 april 2018
AudiJ skrev:
caromania skrev:

Evildan skrev:

Här är texten liksssm:

Jag är och var supernöjd med min A3:a. Det var inga motorrelaterade reperationer utan det var bland annat en trasig elhiss och slitna bromsar. Även två par uppsättningar däck då bilförsäljaren gav mig skräp till däck. Det jag kan skylla på bilen är startmotorn som la av. Men utöver det så hade jag inte mer problem med den än vad man kan förvänta sig av vilken bil som helst. Det var en schysst bil med hög komfort till ett schysst pris. Det negativa var och är att den dricker bensin som min alkoholiserade styvfarsa dricker sprit.

Om du var så nöjd med den, varför köpte du en peugeot för då?

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Avstängd
70 Inlägg
6 april 2018
Presidento skrev:
AudiJ skrev:
caromania skrev:

Evildan skrev:

Här är texten liksssm:

Om du var så nöjd med den, varför köpte du en peugeot för då?

Det känns ju rätt jävla orelevant med tanke på vad tråden handlar om från första början. Men främst för att jag ville ha en snålare bil och inte brydde mig om motorstorleken längre.

Släpp ämnet nu.

Sök