panda666 skrev:
Hur kan man på riktigt tro och tycka att bara för en bil tillverkare eller tillverkare av nånting bara för dom har tillverkat 1.000.000.000.000 exemplar av nått så betyder det automatiskt att dom är bra/bäst? hur fasiken kan man tänka så? Säg jag bygger 100 miljarder mopeder och dom flesta av dom faller isär efter ett litet tag, är jag då en stor firma som bygger bra grejer? Läs tycker ja på nätet om vad folk och statistik säger om olika märken, det finns absolut skillnad mellan märken. Tyskarna har absolut inte ett skit att säga om hållbarhet emot asiaterna, ingen chans alls. Kolla tex på mazda nu dom har 10 års garanti på biljäveln. Medans man får vad max 2 år på bmw, för dom vet den kommer bli pippad efter 2-3 år. en ny 520d me automat kostar närmare 450.000 helt ny och håller max 2-3 år innan reparation behövs. Medans det har rapporterats toyota taxibilar som nått 100.000mil utan större reparation.
Hur kan man anse att det är relevant att en Passat B8 rostar när en tråd handlar om ex.vis en Audi A6 från 2003?
Det är ju något du borde kunna svara på, då du gladeligen påpekat B8:ans rostbenägenhet i flertalet trådar som handlar om helt andra bilar.
Vidare är här väl ingen i tråden som påstått att VAG med XXXXXXXX tillverkade bilar är bra enbart för att de tillverkat just XXXXXXXX. Däremot har man påstått att 'så pass många sålda bilar är det inte konstigt att många går sönder'. Ett påstående jag kan delvis stå bakom. Jag har tidigare när du raljerat påpekat att det skulle vara intressant att se procentsatsen på fel på bilarna, för att se om det skiljer så mycket procentuellt. Det har givetvis vare sig du eller någon annan kunnat presentera (ja, man har hänvisat till vissa sidor som, oavsett vilken bilmodell, använder sig av ett rent förkastligt vis att redovisa statistik på).
Men, sen när någon, för all del, ta mig som exempel; inte är annat än nöjd med sin Audi, ja, då är vi givetvis fanboys. Att det mest udda/knepiga/dyra jag behövt byta är en styrenhet till en cvt-låda, förutom div. slitagedelar som knappast kan ses som vare sig udda/knepigt/dyrt kan ju omöjligt stämmta Att min far, min morbror, mina bröder och diverse vänner inte heller har behövt byta något mer än slitagedelar, stämmer givetvis inte. Att vi inte heller har några problem med oljeförburkning (jag fyller MAX på 0.5 liter mellan servicetillfällena (min far, morbror och mina bröder max 1 liter). Givetvis är det som så att även mina vänner och bekanta som inte heller de har problem med varken knepiga fel eller hög oljeförbrukning (trots tfsi-motorer) är självfallet också ren lögn. För, enligt dina ständiga uttalanden gällande ALLA bilar inom vag, så håller ingen, alla dricker tonvis med olja och rostar sönder konstant.
Men absolut, jag erkänner, jag har bytt båda mina framskärmar på
Sub5. Det är ju rätt dåligt att två skärmar rostat på en bil som rullat 35.000 mil....
Så, tycker jag VAG gör världens bästa bilar? Absolut inte. Tycker jag att VAG enbart gör skitbilar? Absolut inte. Det finns ex.vis bilar med specifika motorer som jag inte skulle ta i med tång ens. Däremot borde jag ex.vis inte vilja ta i en RS6 C5 med tång heller...för....Passat B8 rostar ju.
Mazdas tioåriga garanti (alternativt 15.000 mil, vilket som händer först) är inte en nybilsgaranti "egentligen", utan en komponentgaranti som löper parallellt med deras treåriga fabriksgaranti, men, då den treåriga fabriksgarantin gäller först, är då i sin tur komonentgarantin sjuårig och går igång efter fabriksgarantin.
- - - Edit - - -
För sakens skull; samtliga ägare av VAG-kärror i min bekantskapskrets gör service efter 1500 mil.
Och min mors Seat Arosa bråkar inte heller den...även om där är lite rost i skärmkanterna bak och vid tanklocket. Jävla skitbil.